تارا برقی ایران خودرو

مشخصات تارا برقی ایران خودرو

تیر 1401: آقای کیانوش پورمجیب، قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو، ضمن اشاره به مشخصات ریرا ایران خودرو و مشخصات سدان TF21 ایران خودرو، گفته که این شرکت در نیمه اول سال 1402، این دو محصول جدید را خواهد داشت.

اما علاوه بر این‌ها، خودرو تارا برقی نیز تا پایان سال 1401 به تولید می‌رسد که حاصل تلاش‌های سه ساله مهندسان ایران خودروست. البته آقای پورمجیب این نکته را هم گفته که ساخت خودروهای برقی، نیازمند وجود زیرساخت‌ها و ارائه تسهیلات خرید است که در ایران وجود ندارد.

مشکلات تولید تارا برقی در ایران

آبان 1400: آقای خسروی (مدیرعامل جتکو) ضمن اشاره به ساخت نسخه آزمایشی تارا برقی در تابستان 1400، حالا خبر داده که تولید نسخه صنعتی آن نیز آغاز شده و تا پایان سال جاری، رونمایی خواهد شد. البته آقای خسروی این نکته را هم گفته که تولیدانبوه تارا برقی، فقط در صورت فراهم‌شدن زیرساخت‌های شهری، ارائه تسهیلات خرید و امکانات لازم برای ساخت، امکان‌پذیر است.

طبق آخرین اطلاعات موجود، تارا برقی می‌تواند در هر بار شارژ تا حدود 300 کیلومتر پیمایش داشته باشد. همچنین شتاب آن کمتر از 10 ثانیه بوده و حداکثر سرعتش 140 کیلومتر برساعت خواهد بود.

رونمایی تارا برقی در بهمن 1400

تیر 1400: نسخه آزمایشی خودرو تارا برقی در بهمن 1400 رونمایی می‌شود. این خبر را آقای خسروی (مدیرعامل شرکت جتکو) داده و گفته است که پلتفرم برقی جتکو، امکان استفاده در تمامی محصولات بنزینی ایران خودرو را دارد. لذا در پاییز 1400 ابتدا روی خودرو تارا ایران خودرو نصب خواهد شد.

تارا برقی ایران خودرو

آقای خسروی هرچند درباره زمان تجاری‌سازی تارا برقی، اطلاعاتی نداده اما به یک نکته جالب اشاره کرده و گفته که ایران خودرو، پروژه بهبود و اصلاح طراحی داخلی خودرو تارا را به شرکت جتکو واگذار کرده است. ظاهرا قرار است جتکو، طرح جدیدی برای خودرو تارا آماده کند؛ این طرح جدید ممکن است همان خودرو برقی جدید ایران خودرو نیز باشد.


ساخت خودرو برقی ایران خودرو توسط جتکو

شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری‌های خودرو، یا اختصارا جتکو، در سال 1397 و بعنوان زیرمجموعه تحقیقاتی ایران خودرو، کارش را شروع کرد. آقای خسروی (مدیرعامل جتکو) در پاییز 1399 گفته بود که ایران خودرو، ساخت اولین خودروی برقی تولیدانبوهش را به جتکو سپرده است.

جتکو نیز برای ساخت این خودرو برقی، از پلتفرم K132 یا همان پلتفرم تارا ایران خودرو استفاده کرده است. طبق برنامه‌ریزی جتکو، خودرو برقی ایران خودرو در سال 1401 رونمایی خواهد شد و اگر قطعه‌سازان داخلی برای تامین قطعات آن اعلام آمادگی کنند، از یک الی دو سال بعد، امکان شروع تولید آن وجود خواهد داشت.

مشخصات تارا برقی ایران خودرو

در همین راستا و در اواخر بهار 1400، شرکت جتکو با انتشار تصویری، خبر داد که نسخه تمام برقی تارا ایران خودرو را ساخته است. اگر به عبارت نوشته شده روی پلاک تارا برقی دقت کنیم، متوجه می‌شویم که هدف جتکو، صرفا برای آماده‌کردن زیرساخت‌های لازم جهت تحویل‌دادن یک پلتفرم برقی به ایران خودروست. به عبارت بهتر، آن خودرویی که قرار است در چندسال آینده تولیدش شروع شود، احتمالا چیزی فراتر از تارا خواهد بود!

تارا، خودرو برقی ایران خودرو نیست!

در پاییز 1399 و در جریان بازدید نمایندگان مجلس از نمایشگاه دستاورهای ایران خودرو، ماکت خودرویی در ابعاد کوچک به نمایش گذاشته شده بود که روی آن عبارت «پروپوزال شماره3» حک شده بود. به این معنی که احتمالا یکی از سه محصولی است که جتکو برای ایران خودرو طراحی کرده است. تصاویر این ماکت را در زیر، مشاهده می‌کنید.

خودرو برقی جتکو
(عکس از اتومبیلفا)

اندکی بعد و در اواخر زمستان 1399، شرکت جتکو نخستین تصویر واضح (عکس زیر) را از این سدان منتشر کرد. تصویری که نشان می‌داد مراحل طراحی همان خودرویی که قبلا بعنوان ماکت نمایش داده شده بود، حالا به اتمام رسیده است.

ماشین برقی ایران خودرو
(عکس از اسب بخار)

اگر همه تکه‌های این پازل را کنار هم بچینیم، تنها به یک نتیجه می‌رسیم: سدان برقی ایران خودرو، اگرچه از پلتفرم بهبودیافته تارا بهره می‌برد اما ظاهرش، احتمالا شبیه خانواده تارا نخواهد بود.

همانطور که گفتیم، شرکت جتکو علاوه بر طراحی و توسعه خودرو برقی ایران خودرو، می‌خواهد نسل دوم محصولات میان‌رده ایران خودرو را هم بسازد. یعنی خودروهایی که تا چندسال آینده، بعنوان جایگزین سمند، ولی مدرن‌تر و لوکس‌تر از آن، معرفی خواهند شد. به همین دلیل، برخی‌ها می‌گویند که شاید تصویر فوق، متعلق به نسل دوم محصولات ایران خودرو باشد. پس از آنجایی که اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم که ایران خودرو، چه نقشه‌ای برای محصولات جدیدش دارد.

تلاش خودروسازان خصوصی برای ساخت خودرو برقی

اولین تلاش جدی خودروسازان خصوصی برای تولید و عرضه خودروهای برقی، در اوایل دهه 90 شمسی رقم خورد؛ همان زمانیکه شرکت خودروسازان جنوب، با کمک پلتفرمی که چینی‌ها در اختیارش قرار داده بودند، توانست هاچبک برقی مینور (Minor) را معرفی کند. مینور در تعداد بسیار اندکی تولید شد و متاسفانه خیلی زود خط تولیدش را بدلیل زیان مالی، جمع کردند و تمام نسخه‌های تولیدی را هم به شرکت‌ها و نهادهای مختلف سپردند. با اینکه حدود یک دهه از آن تاریخ می‌گذرد اما خودروسازان جنوب هنوز به تولید خودروهای برقی، علاقه دارد. این موضوع را می‌توان از ساخت خودرو برقی اکسیژن در سال 1399 متوجه شد.

خودروسازی کارمانیا، دومین شرکت خصوصی است که تلاش زیادی برای عرضه محصولات برقی در بازار ایران داشته است. این شرکت در سال 1395 ون الکتریکی BYD e6 را در ایران رونمایی کرد ولی بدلیل نبود زیرساخت‌های لازم و قیمت تمام‌شده بالای آن، نتوانست آنرا به خط تولید برساند. کارمانیا سپس در سال 1399 از سدان برقی دیگری با نام کارمانیا EK1 رونمایی کرد و گفت که می‌خواهد آنرا در سال 1400 به تولیدانبوه برساند.

تلاش خودروسازان دولتی برای ساخت خودرو برقی

ساخت خودروهای برقی برای خودروسازانی که به منبع بی‌پایان سرمایه‌های دولتی متصل نیستند، به چیزی جز ضرر و زیان مالی ختم نمی‌شود. حتما به همین دلیل است که خصوصی‌ها تمایل چندانی به تولید محصولات برقی نشان نمی‌دهند. اما دو خودروساز بزرگ ایران نیز برای ساخت خودروهای برقی، تلاش‌های خوبی داشته‌اند. شرکت ایران خودرو برای اولین‌بار و در سال 1393 رانا برقی را رونمایی کرد. البته در سال‌های بعد، چندین‌بار مشخصات فنی آنرا بهبود و تغییر داد.

شرکت سایپا نیز در اواخر سال 1396 اولین خودروی برقی‌اش را با همکاری تیم‌های دانشجویی و شرکت پانچ بلژیک، با نام Saina EV ساخت. در آن زمان قیمت تمام شده ساینا برقی، تقریبا 2 الی 3 برابر ساینا بنزینی بود. در همان سال 1396 نیز ایران خودرو از دومین محصول سبزش رونمایی کرد؛ خودرویی که البته از نوع تمام برقی نبود و دنا پلاس هیبرید نام داشت.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : jetco.co

2 دیدگاه

Hesam01(141 روز پیش)

اتفاق خیلی عظیم و خوبی خواهد بود برای صنعت خودرو سازی

victory(223 روز پیش)

زیبا خواهد بود