• رانا برقي ايران خودرو
  • رانا برقي ايران خودرو

اولین خودرو تمام برقی ایکو

بررسی رانا برقی ایران خودرو

5 شهریور 1401 09:25

رانا برقی، ظاهرا پای ثابت هر نمایشگاهی است که ایران خودرو در آن شرکت می‌کند! این خودرو برقی، خودرو کاملا جدیدی نیست چراکه بیش از هفت سال از تولید نسخه اولیه آن می‌گذرد اما طی این سال‌ها، بهبودهایی در قوای فنی آن نیز رخ داده است. در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، ایران خودرو یکبار دیگر از رانا EV رونمایی نمود؛ خودرویی که چهارمین رونمایی رسمی‌اش را تجربه می‌کرد!

اولین خودرو برقی ایران خودرو

رانا برقی، نخستین خودرو تمام برقی ایران خودروست که البته در فاز تحقیقاتی بوده و عرضه انبوه آن با اما و اگرهای فراوانی همراه است. طبق برنامه ریزی‌های ایران خودرو، این شرکت باید از سال 2021 وارد بازار خودروهای هیبرید و الکتریکی شود و معرفی پروژه‌های رانا برقی، دنا پلاس پلاگین هیبرید و تارا برقی نیز در همین راستاست.

داستان رانا برقی از اسفند 1393 شروع شد؛ همان زمانی که ایران خودرو برای نخستین‌بار از رانا برقی رونمایی کرد. در این مراسم رونمایی که با حضور رئیس جمهور روحانی برگزار شده بود، هیچگونه مشخصات فنی برای رانا برقی، رسانه‌ای نشد و فقط اعلام شد که پروژه تولید این خودرو با سرمایه‌گذاری 9 میلیارد تومانی و توسط شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) صورت گرفته و کارفرمایی پروژه نیز برعهده معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین سازمان گسترش صنایع (ایدرو) بوده است. 

رانا برقی ایران خودرو

زمان گذشت تا این‌که در سال 97، ایران‌خودرو دوباره رانا برقی را برای تست‌های جاده‌ای به خیابان‌های تهران آورد. سرانجام در آخرین روزهای بهمن ماه 1398، ایران خودرو برای سومین‌بار از رانا برقی رونمایی کرد! در این رونمایی که در حاشیه یازدهمین همایش بین‌المللی «موتورهای درون‌سوز و نفت» برگزار شد، بالاخره مشخصات فنی رانا الکتریکی نیز در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

مشخصات فنی رانا برقی

قبل از هرچیز باید بگوییم که استفاده از کلمه «هیبرید» برای این خودرو، کار درستی نیست! هرچند پیشرانه بنزینی در دل رانا برقی قرار دارد اما این پیشرانه، دیگر به دیفرانسیل و گیربکس متصل نیست و تنها به عنوان ژنراتور برای شارژکردن باتری‌ها عمل می‌کند. به همین دلیل نیز نمی‌توان این رانا را خودرویی هیبریدی دانست چراکه تمامی خودروهای هیبریدی، قابلیت حرکت کردن با کمک پیشرانه درونسوزشان را دارند اما این رانا، چنین توانایی را ندارد.

رانا برقی ایران خودرو

ایران خودرو برای رانا برقی خود، از باتری‌های 30 کیلووات ساعتی بهره گرفته که در حالت شارژ کامل، می‌تواند رانای برقی را تا حدود 220 کیلومتر به حرکت وادارد. باتری‌های رانا برقی در قسمت انتهایی و در کف خودرو جاسازی شده و خوشبختانه، حجمی از صندوق عقب را نگرفته است. باتوجه به اضافه شدن باتری‌ها، رانا برقی حدود 100 کیلوگرم سنگین‌تر از رانا بنزینی شده.

کابین رانا برقی ایران خودرو

همانطور که گفتیم، در رانای برقی، یک پیشرانه بنزینی وجود دارد که باتری‌ها را شارژ می‌کند. اما این پیشرانه، همان پیشرانه 1.6 لیتری TU5 نیست! چراکه فقط 1.0 لیتر حجم دارد و از نوع DOHC است.

موتور الکتریکی رانا برقی توانی برابر 90 کیلووات دارد یعنی حداکثر قدرتش به حدود 122 اسب‌بخار می‌رسد. همچنین گشتاور تولیدی آن نیز معادل 220 نیوتن‌متر است که به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. باتری‌های رانا برقی را می‌توان با شارژ سریع، تنها در 45 دقیقه شارژ کنید. اما در صورتیکه از ولتاژ معمولی استفاده کنید، شارژ باتری‌های آن حدود 8 ساعت طول می‌کشد. 


خرید و فروش رانا ایران خودرو

از لینک قیمت خودرو امروز و قیمت روز ایران خودرو می‌توانید از آخرین قیمت رانا پلاس و جدیدترین قیمت راناپلاس سقف شیشه‌ای مطلع شوید. برای اطلاع از آخرین شرایط فروش فوری رانا پلاس و شرایط پیش فروش رانا پلاس، مقاله ثبت نام ایران خودرو را مطالعه کنید.

بررسی انواع رانا ایران خودرو

برای آشنایی با خانواده محصولات رانا و اطلاع از مشخصات فنی هر مدل و مشاهده ویژگی‌ها و تفاوت‌های رانا، لینک‌های منتخب زیر را مطالعه کنید:

نتایج قرعه کشی ایران خودرو

جهت اطلاع از نحوه ثبت نام در قرعه ‌کشی فروش فوق العاده ایران خودرو، چگونگی ثبت نام در قرعه کشی پیش فروش ایران خودرو، مشاهده آخرین آمارهای فروش ایران خودرو و سایر اخبار مرتبط با آن و همچنین جهت اطلاع از تعداد ثبت نام کنندگان خودروها به همراه فهرست برندگان قرعه کشی ایران خودرو، مقاله اسامی برنده شدگان ایران خودرو را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
Mrreza 1401/6/5
خبری از ایستگاه های فست شارژ در سطح شهر نیستش؟
پاسخ
0
0
0