زمان عرضه ریرا برقی مشخص شد
اردیبهشت 1403: مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اعلام کرد ایران خودرو در راستای شرح ماموریتی که برای توسعه خودروهای مورد نیاز جامعه از طیف سواری تا تجاری دارد، برنامههای وسیعی را تدارک دیده و به دنبال اجرای آنهاست. این برنامهها در مراحل و مقاطع مختلف زمانی اجرا میشود. هم چنین در راستای سیاستهای وزارت صمت و تاکید بر تسریع برقیسازی محصولات تولیدی ایران خودرو، برنامه اصلی این شرکت به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه، طراحی و تکوین خودروهای برقی و برقیسازی محصولات تولیدی است.
وی توضیح داد در این راستا، محصول جدید ایران خودرو که با نام ریرا عرضه میشود، اولین خودروی کراس اوور ساخت داخل به شمار میرود که بر روی پلتفرم کاملا بومی سازی شده ایران خودرو طراحی شده و تکوین یافته است. این محصول در دو مدل بنزینی و برقی عرضه شده و در جایگاه مناسبی نسبت به رقبای خود قرار خواهد گرفت. نسخه بنزینی ریرا، تا انتهای بهار امسال وارد مرحله تجاریسازی خواهد شد و هم زمان، مرحله برقی سازی این محصول در دست اجراست. پیشبینی میشود تا انتهای تابستان امسال مدلهای اولیه ریرا تمام برقی ساخته شوند و فرآیند تست و صحهگذاری آغاز شود؛ در ادامه، فاز صنعتیسازی کلید خورده و در نهایت، تا انتهای سال جاری، این محصول به انتهای فاز توسعه رسیده و در سه ماهه ابتدایی سال آینده، به مرحله تجاریسازی و کیفیترسانی خواهد رسید.
وی افزود ریرا برقی از اواخر بهار سال آینده عرضه خواهد شد. این محصول منطبق بر تکنولوژیهای روز دنیا بوده و پیمایشی که برای آن پیش بینی شده، 420 کیلومتر با یک بار شارژ کامل است. این خودرو تمام برقی بوده و با استفاده از موتور الکتریکی پر قدرت، نسبت به خودروی بنزینی از عملکرد بسیار بالاتری برخوردار است. شتاب و پیمایش ریرا برقی در حد خودروهای الکتریکی روز دنیاست و می تواند رقیب جدی برای محصولات وارداتی باشد.
حضور ریرا برقی در نمایشگاه تهران
بهمن 1402: ریرا خودرو بومیای است که نسخه برقی آن نخستینبار در اواسط پاییز 1402 رونمایی شد اما ایران خودرو در اواسط زمستان 1402 نیز یکبار دیگر، این کراساور تمام برقی را به نمایشگاه خودرو تهران 1402 آورده بود.
جلوپنجره ریرا برقی، برخلاف نسخه بنزینی، کاملا بسته بوده و پیشرانه برقی دارد. خروجی این محصول به 161 اسببخار قدرت و 300 نیوتنمتر گشتاور میرسد و یک باتری 52 کیلووات ساعتی دارد. طبق اعلام ایران خودرو، برد حرکتی ریرا برقی 420 کیلومتر است.
اولین رونمایی از ریرا الکتریکی
آبان 1402: نخستین کراساور تمام برقی ایران خودرو، که برپایه خودرو جدید ریرا ساخته شده است، در جریان دومین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402 برای اولینبار رونمایی شد. با اینکه مشخصات فنی این خودرو و حتی زمان عرضه آن به بازار کشورمان هنوز نامشخص است ولی با این حال، ایران خودرو جزییات فنی جدیدی از این خودرو را در اختیار رسانهها قرار داد.
ری را برقی ایران خودرو، تفاوت ظاهری چشمگیری با نسخه بنزینیاش ندارد طوری که به غیر از بستهشدن ورودیهای جلوپنجره و حکشدن عبارت IKCO روی آن (در قسمت جلویی خودرو) و همچنین حذف اگزوزها (در قسمت عقبی خودرو)، متوجه نکته خاص دیگری نمیشوید.
حال به سراغ قسمت فنی برویم؛ ایران خودرو با لطف باتریهایی که ظرفیت 52 کیلوواتساعت دارند، توانسته از دل ریرا برقی، حدود 161 اسببخار قدرت، به همراه 300 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. باید یادآوری کنیم که نسخه بنزینی ریرا، مجهز به موتور EF7 پلاس ایران خودرو است که با حجم 1.7 لیتر و با کمک توربو، میتواند 160 اسببخار و 240 نیوتنمتر تولید کند. اطلاعات بیشتر این محصول را در مقاله بررسی خودرو ریرا بخوانید.
خبر خوب دیگر اینکه ریرا الکتریکی، میتواند 420 کیلومتر (براساس استاندارد NEDC) را با یکبار شارژ طی کند که عدد بسیار هیجانانگیزی است. با اینکه 80% ظرفیت باتریها را میتوان در کمتر از یک ساعت شارژ کرد، ولی در صورت استفاده از ولتاژ عادی، باید زمانی در حدود 10 ساعت را برای پرکردن باتریهایش، منتظر بمانید.
تولید نسخه برقی ریرا در سال 1403
مهر 1402: حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو (جتکو)، از رونمایی نسخه برقی ری را در آینده نزدیک خبر داد. وی در این باره، به موارد زیر اشاره کرد:
1. پلتفرم دوگانه این خودرو اولین نمونه پلتفرم خودرو در کشور با قابلیت توسعه مبتنی بر قوای محرکه بنزینی و برقیسازی است. گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر دانش زیرسیستمها و محصول خودروهای برقی، هماکنون به عنوان اولین خودروساز، مالکیت کامل یک پلتفرم خودروی برقی را نیز در اختیار دارد.
2. علاوه بر تولید محصول نیمهصنعتی تارای الکتریکی توسط گروه صنعتی ایران خودرو، دانش طراحی زیرسیستمها، شناسایی زنجیره توسعه و تامین قوای محرکه الکتریکی و دانش طراحی سیستمی خودروی الکتریکی از دستاوردهای ایران خودرو در پروژه تولید و توسعه خودروی برقی محسوب میشود.
3. اقدام گروه صنعتی ایران خودرو در تعریف پروژه خودروی تارای تمام الکتریکی در سال 1398 در شرکت جتکو، اولین اقدام جدی در صنعت خودروسازی در رویکرد برقیسازی است. این محصول در سال 1401، پس از موفقیت در تستهای تعریف شده، به عنوان محصول نیمهصنعتی به اتمام رسید و با نگاه تولید داخل و به طور خاص با هدف بومیسازی دانش و خودکفایی در بخش قوای محرکه الکتریکی انجام شد.
4. موتورالکتریکی، واحد کنترل موتور (درایو)، گیربکس، مبدل توان، شارژکننده، واحد کنترل مرکزی خودرو (VCU)، بسته باتری، سیستم مدیریت باتری (BMS) و سیستم مدیریت حرارت، مهمترین زیرسیستمهایی بودند که بومیسازی دانش و فناوری آن در پروژه تارای الکتریکی محقق شد، همچنین در تمام مسیر پروژه سعی بر این بوده است که طراحی زیرسیستمها مبتنی بر امکانات تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد.
5. خودروی تارا با جانمایی 45 کیلو وات-ساعت باتری به حدود 350 کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی NEDC دست پیدا میکند که به پیمایش خودروهای متداول در محدوده قیمتی و کاربریهای عمومی مشابه در سطح جهان بسیار نزدیک است. در سایر موارد مانند شیبروی، توان موتور الکتریکی، حداکثر سرعت لحظهای و شتابگیری نیز مشخصات خودروی تارای الکتریکی با نمونههای همرده قابل مقایسه است.
6. در زمینه تولید خودروی برقی، همکاری با شرکای خارجی برای یک دوره گذار محدود و بهمنظور ترویج و توسعه بازار و گسترش زیرساختها در نظر گرفته شده است. این همکاری در یک برنامه مدون به سمت توسعه مشترک، انتقال فناوری و تعمیق داخلیسازی پیش خواهد رفت و توافقات جدی نیز با شرکای خود در این خصوص صورت گرفته است. علاوه بر برنامه کوتاه مدت برای همکاری با شرکای خارجی، برنامه توسعه داخلی مبتنی بر پلتفرمهای بومی به طور جدی ادامه خواهد یافت و ایران خودرو به مرور نقش خود را به عنوان محور توسعه خودروهای برقی در منطقه تقویت خواهد کرد.
7. در زمینه فراهم کردن امکان شارژ و ایستگاههای شارژ که از گلوگاه های اصلی و مسالهای حائز اهمیت در زمینه توسعه خودروهای برقی است، از لحاظ فناوری، شرکت مپنا و شرکتهای دیگر به این موضوع ورود کردهاند و نمونههایی نیز در سطح کشور نصب و اجرا شدهاست.
8. هماکنون برنامههای توسعه متفاوتی در دولت در دست بررسی است که یکی از آنها شبکه توزیع اختصاصی شارژ است. بنابراین در مجموع موضوع ایستگاه شارژ نمیتواند مانع مهمی در مقابل توسعه بازار و تولید خودروهای برقی محسوب شود. درصورت رفع مساله اقتصادی و تیراژ، تقریبا تولید داخلی همه المانها و ماژولهای اصلی خودروی برقی در کشور امکانپذیر است.
9. ایران خودرو با تدوین یک نقشهراه دقیق و هوشمندانه این مسیر را برای واحدها و شرکتهای تابعه خود ترسیم کرده است. در کوتاه مدت، تا دوسال آینده، برنامههای CBU و CKD، اولویت اصلی کشور در برنامه تامین خودروهای برقی خواهد بود.
10. با افزایش عمق داخلیسازی خودروهای برقی و برنامههای تولید داخل، میزان ارزبری این محصولات به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت و طبق برآوردها، در صورتی که زیرساختهای تولید باتری لیتیوم در کشور فراهم شود، ارزبری خودروهای برقی و بنزینی تفاوت چندانی نخواهد داشت. در صورت افزایش استفاده از این خودروها، صادرات بنزین و کاهش هزینههای عمومی دولت به میزان قابل توجهی این تبادل را به نفع کشور تنظیم خواهد کرد.
11. گلوگاه اصلی در تولید انبوه خودروهای برقی در داخل کشور، قیمت تمام شده و جذابیت بازار است. قطعا ایران خودرو به عنوان یک تولید کننده و بنگاه اقتصادی، لازم است با در نظر گرفتن جوانب مختلف از جمله حاشیه سود و امکان فروش، به تولید محصول اقدام کند. خودروهای برقی در سطح جهان به دلیل هزینه تولید باتری، همچنان از لحاظ قیمت از خودروهای بنزینی گرانتر هستند و در بیش تر کشورهای جهان، تولید خودروهای برقی از طریق ارایه یارانه دولتی به تولیدکننده یا مصرفکننده خودرو عرضه شده است.
12. مهمترین فاکتور تعیینکننده قیمت، تیراژ محصول است. بنابراین در مجموع با توجه به محدودیت بازار کشور و به تبع آن محدودیت تیراژ و نیز با در نظر گرفتن هزینه پایین سوخت، به طور طبیعی انتظار میرود خودروی برقی در کشور از منظر قیمت، جذابیت چندانی برای کاربران نداشته باشد. بنابراین گروه صنعتی ایران خودرو برای عبور از دوره گذار در حوزه خودروهای برقی مسیرهای متنوعی را در نظر گرفته است که یکی از مهمترین آنها همکاری با شرکای تولیدکننده بینالمللی خود است.
13. در دراز مدت با صرفهجویی در تعمیر و نگه داری، به دلیل کمبودن ذاتی فرسایش و استهلاک در خودروهای برقی، مصرف کننده مزیتهایی را به صورت مستقیم لمس خواهد کرد. این مزیتهای عمومی، اجتماعی و فردی موجب شده است در کم تر از هفت سال آینده بیش از 30 درصد خودروهای تولیدی جهان از نوع برقی باشند.
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما