• طراح خودرو مارچلو گانديني

شعبده‌باز دنیای طراحی خودرو

نگاهی به کارنامه مارچلو گاندینی

2 فروردین 1403 14:19

مارچلو گاندینی در 26 آگوست 1938 متولد شد. وی ژن هنر را از پدر خود به ارث برد که رهبر ارکستر بود. جالب این‌که دو طراح دیگر تاثیرگذار بر صنعت خودروسازی یعنی جورجتو جوجاریو و لئوناردو فیوراوانتی نیز در همین سال متولد شدند.

عشق به صنعت خودروسازی در همان ابتدای جوانی گاندینی آشکار شد، چراکه نخستین خودروی کانسپت را در 20 سالگی طراحی کرد. در سال 1965 و پس از جدایی جوجاریو از استودیو برتونه، گاندینی به این شرکت مشهور آمد و تا 15 سال بعد در آنجا ماندگار شد. نخستین پروژه وی در برتونه، به تولید یکی از مشهورترین خودروهای سوپراسپرت تاریخ یعنی لامبورگینی میورا منجر شد. البته گاندینی در سال‌های بعد اعلام نمود که این پروژه می­‌توانست بهتر هم باشد.

کانسپت مرزل (Marzal)، یکی دیگر از همکاری‌های مهم گاندینی با لامبورگینی بود. بیش از 4.5 متر از سطح بدنه این خودرو از شیشه ساخته شده بود.

پس از آلفارومئو 33 کارابو با فرم تیز دماغه، درهای بالارونده و رنگ سبز خاص بدنه، یک کانسپت دیگر توسط گاندینی طراحی شد که دنیای خودروهای سوپراسپرت را برای همیشه تغییر داد. گاندینی از لامبورگینی کونتاش به عنوان یک اثر هنری یاد کرده است. بنابر یک پژوهش غیررسمی، دیوار اتاق خواب بیش از 90 درصد از پسران نوجوان در طول دهه 70 و 80 میلادی با تصویری از کونتاش تزئین شده بود.

گاندینی پس از ترک برتونه در 1980 ، فعالیت مستقل خود را شروع کرد. سیتروئن BX در سال 1982، نسل دوم رنو 5 در 1984، سه محصول مازراتی یعنی شمل، نسل دوم گیبلی و نسل چهارم کواتروپورته در طول دهه 90 و البته جانشین کونتاش یعنی لامبورگینی دیابلو، از مهمترین طرح‌های گاندینی پس از ترک برتونه هستند.

از اواخر دهه 90، گاندینی در خارج از صنعت خودرو هم فعالیت می­‌کرد. طراحی فضای داخلی کلوپ شبانه در تورین، فرم بدنه هلیکوپتر Heli-Sport CH-7 و همچنین طراحی یک کامیون، از مهمترین کارهای گاندینی در این دوران است.

طراح خودرو مارچلو گاندینی

با وجود توانایی ذهن و دستان گاندینی حتی در سال‌های 70 و 80 عمر، او هرگز به طراحی خودرو بازنگشت چراکه از روند جدید طراحی خودروها راضی نبود و تفکر خود را متعلق به دوران دیگری می­‌دانست.

حتی در سال 2021 و زمانی که طرح نسل جدید لامبورگینی کونتاش توسط طراح آن یعنی Mitija Borkert به گاندینی معرفی شد، طراح کارکشته با صراحت اعلام نمود که طرح جدید، نوآوری و ساختارشکنی مدل اصلی را به همراه ندارد.

نکته جالب این‌که طرح‌های آقای گاندینی علاوه بر زیبایی، کاربردی بوده و با گذشت سال‌های طولانی، تکراری نشده است. به همین دلیل بوده که بسیاری از کارشناسان، با لقب «شعبده باز طراحی خودرو» از وی یاد می­‌کنند. حتی اعطای عنوان طراح برتر خودرو در قرن بیستم به جورجتو جوجیارو هم مطمئنا از ارزش کارهای مارچلو گاندینی کم نمی‌­کند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران