• کاميونت فورس 3.8 تن بهمن ديزل
  • کاميونت فورس 3.8 تن بهمن ديزل

کوچکترین عضو خانواده

بررسی کامیونت فورس 3.8 تن بهمن دیزل (Force F38)

12 خرداد 1403 16:00

گروه بهمن به‌تازگی با عرضه یک سری محصولات تجاری جدید، سعی در کامل‌تر کردن سبد محصولاتش دارد که کامیونت کوچک و جمع‌وجور فورس F38 یکی از آنهاست. فورس F38 کامیونتی کوچک در تناژ 3.8 تنی است که گزینه‌ای مناسب برای توزیع بار در داخل شهرها و حتی در مسیرهای بین‌شهری، به نظر می‌آید. این کامیونت در جایی حضور پیدا کرده است که سال‌هاست توسط وانت‌بار زامیاد اصطلاحاً قبضه شده است.

فورس F38 محصولی از فوتون و بهمن دیزل

چندین سال است که گروه بهمن با همکاری فوتون، محصولات تجاری این خودروساز بزرگ چینی را به بازار عرضه می‌کند. آخرین محصول این همکاری، فورس F38 است که کامیونتی کوچک در تناژ 3.8 تن است و از یک موتور بنزینی برخلاف بسیاری از خودروهای تجاری این کلاس، بهره می‌برد.

به‌تازگی نسل جدید این کامیونت نیز از سوی فوتون با نام میلر معرفی شده است. کامیونتی در کلاس وزنی پایین که بیشتر با وانت‌بارها و پیکاپ‌ها در زمینه باربری رقابت خواهد کرد. گروه بهمن نیز این کامیونت سبک‌وزن را برای افرادی مناسب می‌داند که نیاز دارند تا تناژ مجاز بیشتری از وانت‌بارهای زامیاد برای حمل بار داشته باشند و فضای داخلی راحت‌تر و ایمن‌تری مدنظر آنها باشد. ضمن اینکه برای بارگیری بارهای حجیم نیز، این کامیونت، فضایی بزرگ و عالی در اختیار راننده قرار می‌دهد.

طراحی کامیونت فورس F38

کامیونت‌های این سبکی که دارای ارتفاع پایین هستند، از قبل از انقلاب اسلامی در کشورمان حضور داشته‌اند. محصولاتی از فولکس‌واگن، مزدا، نیسان، تویوتا، سوبارو و... که در دهه هفتاد شمسی نیز با ورود مجدد محصولاتی از تویوتا و کیا، این قبیل کامیونت‌ها دوباره وارد بازار شدند. اما بعد از قدرت‌نمایی بیشتر نیسان زامیاد، کم‌کم بازار این کامیونت‌های سبک‌وزن نیز رو به خاموشی رفت و به نوعی، حمل‌ونقل درون‌شهری و حتی برون‌شهری تا زیر دو تن به نیسان واگذار شد. در طی یک دهه گذشته نیز تلاش‌هایی از سوی برخی از شرکت‌ها برای حضور این قبیل خودروهای کار به بازار انجام شده که همگی تا امروز، کم‌اثر بوده و نتیجه‌ای نداشته است.

در نگاه اول به فورس F38، ارتفاع کوتاه آن جلب‌توجه می‌کند. این ارتفاع کوتاه یک امتیاز برای یک خودرو که به منظور توزیع بار و لوازم در داخل شهر طراحی شده است، خواهد بود. اتاق اما ابعادی در حد دیگر کامیونت‌ها دارد و همچنین طول و عرض فورس F38 نیز همین‌طور. حتی طول این کامیونت در حد دیگر کامیونت‌های تناژ بالاست که بارگیر بزرگ آن، نتیجه این ابعاد است. بارگیر عقب از طرفین باز می‌شود تا امکان بارگیری از هر طرف، راحت‌تر نیز باشد.

در نسل جدید این کامیونت، کمی تغییرات در ظاهر و نمای جلوی آن دیده می‌شود. همین طرح نیز هرچند که چندان هیجان‌انگیز نیست؛ اما قدیمی هم به نظر نمی‌آید و از بسیاری از کامیونت‌های فعلی کشور هم هماهنگ‌تر است. وجود یک پنجره به خاطر وجود فضای پشت صندلی‌ها، ظاهر خودرو را از بغل از آن سادگی زیادش خارج کرده است.

در داخل نیز با طرحی ساده روبرو هستیم. دکمه‌های چندانی روی داشبورد نیست و کار با برخی از ادوات و لوازم به صفحه‌نمایش وسط داشبورد سپرده شده است. این سادگی کابین اتفاقاً دلچسب است؛ اما به جز یک فضای باز در پشت صندلی راننده، فضای چندانی برای قراردادن لوازم و اشیا کوچک وجود ندارد.

مشخصات فنی کامیونت فورس F38

فورس F38 ظاهر یک کامیونت را دارد و انتظار داریم که مثل بسیاری از خودروهای تجاری از یک موتور دیزلی نیز استفاده کند. اما پیشرانه این کامیونت، یک موتور بنزینی با تکنولوژی میتسوبیشی است که با 2 لیتر حجم، در حدود 139 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور استاندارد یورو 5 دارد و یک گیربکس دستی ۵سرعته نیز برای آن در نظر گرفته شده است. البته فورس F38 در بیرون از کشورمان با موتورهای دیگری از جمله پیشرانه‌های دیزلی نیز عرضه می‌شود. اما باید دید که گروه بهمن با چه سیاستی یک موتور بنزینی دو لیتری برای آن در نظر گرفته است. وزن خالص این کامیونت در حدود 1.4 تن است و با درنظرگرفتن تناژ ناخالص مجاز آن که 3.8 تن است، امکان بارگیری در حدود 2.4 تن به صورت خالص را دارد که عدد بسیار خوبی برای باربری در سطح شهر به عنوان توزیع‌کننده و حتی حمل بار در مسیرهای بین‌شهری است.

از دیگر نکات مثبت این کامیونت، طول بلند بارگیر آن است که امکان جابه‌جایی بارهای کم‌وزن و حجیم مثل اسباب و اثاثیه خانه را به خوبی به آن می‌دهد. طول بارگیر این خودرو در حدود چهار متر است که برای کیک کامیونت در این تناژ عالی به نظر می‌رسد. البته این طول زیاد برای فورس در کنار مزیت‌های دیگر خودروهای دیفرانسیل‌جلو باعث شده است که این کامیونت نیز به صورت دیفرانسیل‌جلو طراحی شود که کاملاً متفاوت از دیگر کامیونت‌هایی است که تا امروز در کشورمان عرضه شده‌اند. همچنین با داشتن تایرهای نه چندان بزرگ، بارگیری و تخلیه آن نیز به‌راحتی انجام می‌شود.

یک نکته در خصوص این کامیونت، قطر 23 سانتیمتری صفحه کلاچ آن است که احتمالاً استفاده از صفحه کلاچ‌های باکیفیت را برای این کامیونت 3.8 تنی ضروری خواهد کرد. ترمز در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای است که برای پایداری هرچه بیشتر این کامیونت، سیستم‌های کمکی مختلفی در این خودرو دیده می‌شود. ظرفیت باک سوخت این کامیونت برابر با 60 لیتر است که برای خودرویی با موتور دو لیتری، کافی به نظر می‌آید.

امکانات کامیونت فورس F38

فورس F38 با وجود اینکه یک کامیونت کوچک است؛ اما به خاطر قرارگیری در دسته خودروهای تجاری، یک سری الزامات ایمنی در کنار امکانات رفاهی را دارد. این خودرو دارای ترمز ضدقفل به همراه سیستم کنترل‌کننده الکترونیکی ترمز و سیستم ضدلغزش است. کنترل پایداری و هشدار تصادف از جلو به همراه ترمز هوشمند اضطراری از دیگر امکانات کمکی و ایمنی فورس F38 است.

همچنین رادار خط‌خوان و کنترل حرکت در سربالایی نیز در لیست تجهیزات ایمنی این خودرو دیده می‌شود. ترمزها در عقب کاسه‌ای و در جلو دیسکی هستند و ترمزدستی نیز، روی گاردان عمل می‌کند که معمولاً این نوع ترمز دستی‌ها، عملکرد بهتری از نمونه‌های روی چرخ عقب دارند. صندلی قابل تنظیم راننده، کروز کنترل، دوربین و هشدار دنده‌عقب، سیستم چندرسانه‌ای، فرمان دکمه‌دار، چراغ روز، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، تهویه مطبوع اتوماتیک، قفل‌مرکزی با ریموت، شیشه‌بالابرهای برقی، مه‌شکن عقب و جلو، حسگر نور چراغ‌ها و... از دیگر امکانات این خودرو هستند.

نام خودرو کامیونت فورس F38

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

چهارسیلندر بنزینی / تنفس طبیعی تکنولوژی میتسوبیشی

حجم موتور / کد موتور

2 لیتر/ DAN20L

استاندارد آلایندگی

یورو 5

حداکثر قدرت

139 اسب بخار در دور 6000 rpm

حداکثر گشتاور

196 نیوتن متر در دور 3800 rpm

گیربکس

1+5 سرعته دستی

کلاچ

تک صفحه خشک به قطر 230 میلیمتر

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز

عقب کاسه‌ای و جلو دیسکی

برنامه‌های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS / کنترل الکترونیکی ترمز  / EBSضدلغزش  / ASR ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / هشدار تصادف از جلو FCWS / رادار خط خوان LDWS / کنترل حرکت در سربالایی HSA

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

5140 / 1840 / 2075 (2945 با بادگیر)

فاصله محوری (میلیمتر)

2700

وزن خالص کشنده

1430 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

3800 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

1.5 تن / 3 تن

حجم باک سوخت

60 لیتر

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت با میل موجگیر و کمک‌فنر هیدروتلسکوپی

سایز و نوع تایر

195R15 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

فوتون F38 در بخشی از بازار خودروهای تجاری حضور پیدا کرده است که تا امروز، محصولات موفقی در این بخش عرضه نشده‌اند و فقط محدود به عرضه خودروهایی  بوده که هیچ‌وقت نیز فروش چندانی نداشته‌اند.

اما حالا باید دید که فوتون که از خانواده بزرگ بهمن عرضه می‌شود، آیا می‌تواند در این زمینه فروش خوبی داشته باشد یا بازار از این محصول نیز حمایت نخواهد کرد. هنوز قیمت نهایی این خودرو اعلام نشده است. اما باید در محدوده‌ای باشد که شرکت‌های پخش و خریداران حقیقی نیز برای خرید این کامیونت کوچک، وسوسه و ترغیب شوند. فورس F38 یک کامیونت کوچک با امکانات خوب و قابل‌قبولی است که می‌تواند در صورت داشتن یک قیمت رقابتی، در بازار نیز موفق باشد.

نویسنده : علیرضا داوودی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
ناشناس 1403/3/26
سلام . در متنهای ارائه شده احساس کردم که دیفر جلو هست ؟! لطفا واضحتر توضیح داده شود . مصرف بنزین برای ۱۰۰ کیلو متر چند لیتر است ؟ وچون بیشتر بین شهری کار میکنن راننده چطور داخل کابین بخوابد ؟ با این مبلمان داخلی که این ماشین دارد نمیشه خوابید . در ضمن دوگانه سوز بودن نیسان امتیاز فوقالعاده مهم برای نیسان است و قیمتش هم با تمام نقاط منفی از نیسان صفر گرانتر است . ظرفیت نیسان که در تبریز کجا آباد رول ورق بار میزنن ۱۰ تن است آیا این ماشین هم چنین شهامتی دارد؟
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1403/3/6
سلام فورس بنزینی پایه دو میخواد؟؟
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1403/3/7
بله زیر 6 تن پایه دو کافیه
1
1