فورس F38 که کامیونتی با تناژ 3.8 تن هست، در سال 1403 از سوی بهمن دیزل به بازار عرضه شده است تا با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان، در کلاس کامیونتهای کوچک رقابت کند. در این روزها که زمزمههای افزایش قیمت سوخت در سالهای آینده مطرح هست، نسخه گازسوز این کامیونت به عنوان اولین کامیونت گازسوز کشورمان برای ورود به بازار آماده شده است تا بتواند هزینههای عملیاتی خود را بیشتر کاهش داده و به عنوان گزینهای مقرونبهصرفهتر از قبل، عمل کند.
فورس F38 دوگانهسوز، اولین کامیونت گازسوز
از ابتدای عرضه فورس F38، صحبت از رقابت این خودرو با نیسان وانت یا همان زامیاد هست که با توجه به کاربریهای بسیار گستردهای که این خودرو دارد، در بین عموم به خاور شهری شناخته میشود. اما زامیاد از تکنولوژی بسیار قدیمی در طراحی داخلی، بیرونی و حتی فنی استفاده میکند که با استانداردهای امروزه، کاملاً منسوخ شده هستند.
. بررسی کایمونت فورس F38 بنزینی
مهمترین امتیاز این خودرو، هزینههای پایین نگهداری و فراوانی قطعات و تعمیرات آن است که باعث شده تا به عنوان یک خودرو کاری قابلاعتماد در بین جامعه باشد. حالا فورس F38 در نسخه دوگانهسوز برای رقابت با زامیادهای دوگانهسوز، عرضه شده است و با توجه به امکانات خوبی که دارد و طراحی زیباتر و قابلیت انعطاف بیشتر برای کاربریهای مختلف، میتواند با قدرت بیشتری در مقابل وانت زامیاد، حاضر شود.
این خودرو از نظر ظاهری فرقی با نسخه بنزینی ندارد و فقط با نگاهکردن به مخزن گاز آن میتوان فهمید که با نسخه دوگانهسوز آن روبرو هستیم. البته یک برچسب CNG نیز روی دربهای جانبی آن قرار دارد که نشان دهنده دوگانهسوز بودن آن هست.
همان طور که گفته شد، این نسخه از فورس F38 با نمونه بنزینی آن از نظر ظاهری هیچ تفاوتی ندارد و تفاوتها در زیر باری آن به خاطر قرارگیری مخزن گاز هست. این کامیونت به رسم طراحی کامیونتهای سایز کوچک آسیایی، از جثهای کوچک برخوردار است که ارتفاع پایین آن، امکان بارگیری آسان و راحت این خودرو را در هر مکانی ممکن میکند. اتاق در حد و اندازههای دیگر کامیونت هاست و حتی وجود یک بخش کوچک در پشت صندلیها برای این کامیونت یک امتیاز مثبت نیز تلقی می شود.

برای فورس F38 امکان نصب کاربریهای مختلف وجود دارد. طراحی فضای داخل اتاق نیز در عین سادگی، امروزی و زیباست. یک صفحه نمایش در وسط داشبورد برای کار با برخی از ادوات و قسمتهای این خودرو است و فرمان دکمه دار آن نیز دارای دکمههایی برای کار با دیگر قسمت هاست. فضای داخلی از ترکیب چند رنگ ساخته شده است که زیبایی این قسمت را بیشتر میکند. تهویه مطبوع در این خودرو به صورت دستی و آنالوگ است که البته وجود کلیدهای این سیستم، از سادگی بیش از حد داشبورد نیز میکاهد.
پیشرانه و مشخصات فنی فورس F38 دوگانه سوز
فورس F38 از یک موتور بنزینی دو لیتری ساخت میتسوبیشی استفاده میکند 139 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور، خروجی این پیشرانه کوچک است. این موتور، استاندارد آلایندگی یورو 5 دارد و یک گیربکس شش سرعته دستی از ساختههای DAE که این روزها در بعضی از محصولات داخلی میتوان گیربکسهای این شرکت را دید، نیز برای آن در نظر گرفته شده است که ترکیب این موتور و گیربکس با تناژ 3.8 تنی این خودرو در حالت بار کامل، یک کشش معمولی را به این خودرو می دهد.
در حال حاضر، نسخه دوگانهسوز این کامیونت نیز عرضه شده است که خروجی پیشرانه آن در حالت گازسوز برابر با 125 اسب بخار و 186 نیوتن متر گشتاور است. ترمزها در محور عقب از نوع کاسهای هستند و در جلو از ترمزهای دیسکی استفاده شده است تا در کنار سیستمهای کمکی مثل ترمز ضدقفل، ترمز هوشمند اضطراری و سیستم کنترل پایداری، ایمنی حرکتی این خودرو در حد بالایی باشد. ترمز دستی این خودرو روی گاردان آن هست که این قبیل ترمزدستیها، عملکرد بهتری از نمونههایی که روی چرخ عمل می کنند، دارند.

فورس F38دوگانهسوز هم مثل نسخه بنزینی آن، دارای تناژ ناخالص 3.8 تن هست که با وزن خالص 1.4 تنی که دارد، می تواند نزدک به 2.4 تن بارگیری کند که رقمی خوب برای این کاربری هست. ضمن اینکه امتیاز بزرگ این کامیونت در مقایسه با زامیاد در طول بلند بارگیر آن هست که امکان بارگیری اجسام بلند را نیز ممکن کرده و البته که حجم بارگیری بیشتی از زامیاد نیز خواهد داشت.
امکانات کامیون فورس اف 38 گازسوز
فورس F38 دوگانهسوز از نظر امکانات رفاهی و ایمنی مثل مدل تک سوز بنزینی آن هست. این خودرو دارای سیستمهای کمکی و ایمنی و رفاهی مختلفی هست که از آنها میتوان به ترمز ضدقفل به همراه سیستم کنترلکننده الکترونیکی ترمز و سیستم ضدلغزش، سیستم کنترل پایداری، هشدار تصادف از جلو به همراه ترمز هوشمند اضطراری، رادار خطخوان، کنترل حرکت در سربالایی، صندلی قابل تنظیم راننده، کروز کنترل، دوربین و هشداردهنده دندهعقب، سیستم چندرسانهای، فرمان کلیددار، چراغ روز، آینههای جانبی برقی با گرمکن، تهویهمطبوع، قفلمرکزی با ریموت، شیشهبالابرهای برقی، مهشکن عقب و جلو، حسگر نور چراغها و... اشاره کرد.
نام خودرو | کامیونت فورس F38 |
---|---|
آرایش محوری | دو محور 2×4 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور | چهارسیلندر بنزینی / تنفس طبیعی تکنولوژی میتسوبیشی |
حجم موتور / کد موتور | 2 لیتر/ DAN20L |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
حداکثر قدرت | 125 اسب بخار (در حالت بنزین سوز 139 اسب بخار) |
حداکثر گشتاور | 185 نیوتن متر (در حالت بنزین سوز 196 نیوتن متر) |
گیربکس / کد گیربکس | 1+5 سرعته دستی / DAE-T25R |
کلاچ | تک صفحه خشک به قطر 230 میلیمتر |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
سیستم ترمز | عقب کاسهای و جلو دیسکی |
برنامههای کنترلی خودرو | ضد قفل ABS / کنترل الکترونیکی ترمز / EBSضدلغزش / ASR ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / هشدار تصادف از جلو FCWS / رادار خط خوان LDWS / کنترل حرکت در سربالایی HSA |
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) | 5140 / 1840 / 2075 (2945 با بادگیر) |
فاصله محوری (میلیمتر) | 2700 |
وزن خالص کشنده | 1430 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 3800 کیلوگرم |
ظرفیت مجاز محور جلو / عقب | 1.5 تن / 3 تن |
حجم باک گاز | 130 لیتر |
حجم باک بنزین | 48 لیتر |
سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت با میل موجگیر و کمکفنر هیدروتلسکوپی |
سایز و نوع تایر | 195R15 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از شرکت خودروساز گردآوری شده است.
فورس F38 به عنوان رقیب وانتبار زامیاد معرفی شده است که از نظر پیشرانه و البته توان حمل بار نیز، برتر از زامیاد هست. این قبیل خودروها برای توزیع بار در داخل شهرها و در مسیرهای کوتاه و یا کارهای خدماتی، بسیار کاربردیتر از حمل بار در بین شهرها هستند. اما باید در نظر داشت که با توجه به سهمیه پایین سوخت آنها نسبت به مسافت زیادی که طی میکنند، چندان صرفه اقتصادی برای استفاده از بنزین آزاد ندارند.
به همین خاطر دوگانهسوز بودن این خودروها میتواند یک فاکتور مثبت برای آنها به حساب آید که حالا نسخه دوگانهسوز فورس F38، این امتیاز را به دست آورده است. این خودرو در نسخه بنزینی در حدود 960 میلیون تومان قیمت دارد و البته نسخه دوگانهسوز آن نیز نباید چندان گرانتر باشد.
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما
مطالب مرتبط

بررسی کامیونت جک آرین دیزل (JAC N-series)
سه تفنگدار محبوب!

بررسی کامیونت هیوندای مایتی سروش دیزل (Hyundai Mighty)
اولین رونمایی در نمایشگاه خودرو تهران

بررسی کامیونت بونیز BN60 و BN85
دوباره دانگ فنگ، دوباره ایران!

آمار تولید خودروهای سنگین (تجاری) در ایران
ظرفیت تولید سه هزار اتوبوس در سال در ایران خودرو دیزل
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (sale
آخرین روز ثبت نام: یک شرکت جدید اضافه شد!

شرایط فروش سهند و ثبت نام خودرو سهند (1403)
پیش فروش سهند با گیربکس CVT

شرایط فروش کوییک اس و ثبت نام کوییک جی ایکس (1403)
فروش نوروزی تیپ GX
