• کاميونت دافران 5.5 تن

یک ایسوزوی چینی!

بررسی کامیونت دافران Q1 شایان دیزل

23 تیر 1403 19:07

در تمام سال‌هایی که کامیونت‌های مختلفی به بازار کشورمان وارد شده‌اند، هنوز هم هیچ کامیونتی نتوانسته است در حد و اندازه‌های محصولات ایسوزو عمل کند. ایسوزو که تخصص بالایی در ساخت کامیونت و موتورهای دیزل دارد، همکاری‌های گسترده‌ای نیز با خودروسازان دیگر کشورها دارد که یکی از آنها، QingLing چین است.

حالا که سال‌هاست از توقف عرضه کامیونت‌های ایسوزو در کشورمان می‌گذرد، شرکت شایان دیزل که عرضه‌کننده محصولات دافران است، کامیونت دافران Q1-5.5T را از QingLing ISUZU Motors که در واقع عرضه‌کننده محصولات ایسوزو در کشور چین است را برای بازار کشورمان در نظر گرفته است.

طراحی ظاهری و داخلی دافران Q1

کامیونت دافران Q1-5.5T همان‌طور که از نظر فنی کاملاً یک ایسوزو است، از نظر طراحی داخل و بیرونی نیز، یک ایسوزو شناخته شده به شمار می‌آید. ظاهر این کامیونت که عیناً همان ایسوزوهایی هست که دیده‌ایم و همین وضعیت در طراحی داخل کابین نیز وجود دارد. داشبورد و دیگر بخش‌ها، مشابه با کامیونت‌های ایسوزو است که قبلاً در کشورمان عرضه شده است.

(عکس: اسب بخار)

این شباهت یک نکته مثبت دارد که آن هم ارگونومی خوب و ثابت شده محصولات ایسوزو است که حالا در کامیونت دافران Q1-5.5T می‌بینیم. اما این طراحی نسبت به برخی از کامیونت‌های امروزی موجود در بازار، واقعاً قدیمی و ساده است که کاش از یک داشبورد جدیدتر برای این کامیونت نیز استفاده می‌شد.

ضمن اینکه هرچند همین کامیون با همین طراحی داخلی و بیرونی توسط ایسوزو در برخی از بازارها عرضه می‌شود اما حتی نسبت به آخرین مدل‌های ایسوزو عرضه شده در کشورمان نیز، قدیمی‌تر است. اما باید این را هم اضافه کنیم که بسیاری از خریداران نیز به داشتن کامیونتی با چهره یک خودرو اصیل مثل ایسوزو، علاقه دارند.

پیشرانه و مشخصات فنی دافران Q1

موتور کامیونت دافران Q1-5.5T که ساخت ایسوزو است، استاندارد آلایندگی یورو 6 دارد که از این نظر یک استثنا در بین تمام خودروهای تجاری مونتاژی در بازار کشورمان به حساب می‌آید.

این پیشرانه از ساخته‌های ایسوزو است که با 3 لیتر حجم، قدرت و گشتاور تولیدی آن برابر با 118 اسب بخار و 290 نیوتن متر است. البته این پیشرانه برای یک کامیونت 5.5 تنی شاید کافی باشد اما در مقابل رقبایی که عمدتاً از موتور 3.8 لیتری 155 اسب بخاری با 500 نیوتن متر گشتاور ساخت کومنز بهره می‌برند، یک پله پایین‌تر قرار می‌گیرد.

گیربکس نیز از ساخته‌های QingLing ISUZU Motors بوده و 1+6 سرعته دستی است. موتور دارای گرم‌کن هوای ورودی برای فصل سرد است که باعث راحت‌تر روشن‌شدن موتور شده و از استهلاک موتور در زمان استارت سرد، می‌کاهد. مثل تمام کامیونت‌های موجود در کشورمان، ترمز کمکی نیز فقط از نوع خفه کن اگزوز است که البته برای یک کامیونت 5.5 تنی، جوابگو خواهد بود.

شاسی و محورها نیز از ساخته‌های ایسوزو است و سیستم تعلیق در هر دو محور از نوع فنر شمش با کمک‌فنر طراحی شده است. وزن خالص این کامیونت جمع‌وجور در حدود دو تن است و در حالی که از نظر فنی امکان بارگیری تا ظرفیت ناخالص 6.5 تن را دارد، اما به صورت قانونی، کارت آن 5.5 تن است که البته این رویه در تمام خودروهای تجاری دیده می‌شود که همیشه ظرفیت ناخالص مجاز آنها کمتر از ظرفیت فنی آنهاست.

(عکس: اسب بخار)

همان‌طور که گفته شد، دافران Q1-5.5T با طول کمتر از 4.8 متر، یک کامیونت جمع‌وجور و کوچک است که برای تردد در مسیرهای شهری و پخش اجناس در داخل شهرها کاملاً کاربردی خواهد بود. ترمزها در محور عقب از نوع کاسه‌ای و در محور جلو از نوع دیسکی است و سیستم‌های ایمنی مختلفی مثل ترمز هوشمند اضطراری، هشدار برخورد از جلو، رادار خط‌خوان، برنامه کنترل پایداری، کروز کنترل و ترمز ضد قفل نیز در لیست امکانات آن دیده می‌شود.

تجهیزات ایمنی و رفاهی کامیونت دافران

کامیونت دافران Q1-5.5T مثل دیگر کامیونت‌های جدید بازار، دارای یک سری امکانات رفاهی و ایمنی هست که از جمله آنها می‌توان به سیستم ترمز اضطراری AEBS و هشداردهنده تصادف از جلو FCWS به همراه رادار خط‌خوان LDWS، ترمز ضد قفل ABS و سیستم کنترل پایداری ESC، سنسور نور و باران، چراغ‌های مجهز به چراغ روز، شیشه‌بالابرهای برقی با پاورویندو، مه‌شکن جلو عقب، آفتاب‌گیر داخلی، هشدار دنده‌عقب، قفل‌مرکزی، گاز دستی و... اشاره کرد.

(عکس: اسب بخار)

همچنین با وجود قرارداشتن دکمه PTO در این خودرو، امکان سفارش PTO نیز برای کاربری‌هایی مثل جرثقیل، کمپرسی، بالابر و... نیز وجود دارد. این کامیونت همچنین دارای خفه کن اگزوز به عنوان ترمز کمکی هست و کروز کنترل نیز دارد.

نام خودرو کامیونت دافران Q1-5.5T

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

شش سیلندر / خطی توربودیزل با اینترکولر

حجم موتور / کد موتور

3 لیتر/ 4KH1CN6LB

استاندارد آلایندگی

یورو 6

حداکثر قدرت

118 اسب بخار در دور موتور 1800 rpm

حداکثر گشتاور

290 نیوتن متر در دور موتور 900-1400 rpm

گیربکس

1+6 سرعته دستی ساخت qingling-isuzu

فرمان

هیدرولیکی

ترمز کمکی

خفه کن اگزوز

سیستم ترمز

عقب کاسه‌ای و جلو دیسکی

برنامه‌های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS  / سیستم کنترل پایداری ESC / هشدار تصادف از جلو FCWS / رادار خط خوان LDWS / کروزکنترل

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

4785 / 1880 / 2200

فاصله محوری (میلیمتر)

2490

وزن خالص کشنده

1995 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

5500 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

2.5 تن / 4.8 تن

حجم باک سوخت

100 لیتر

حجم باک ادبلو

16 لیتر

سیستم تعلیق جلو

فنر شمش با کمک‌فنر

سیستم تعلیق عقب

فنر شمش با کمک‌فنر

سایز و نوع تایر

 215-75R17.5تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

تنوع بسیار زیادی در بخش کامیونت در کشورمان وجود دارد و می‌توان گفت که حتی این بخش از کشنده‌ها نیز بسیار متنوع‌تر است. دافران Q1-5.5T در واقع یک ایسوزوی چینی است که حالا در کشورمان قرار است تولید شود. این نحوه عرضه که یک خودرو غیر چینی از طریق شعبه و همکار چینی خود و برای دورزدن تحریم‌ها وارد کشورمان می‌شود، اتفاق جدیدی نیست و از دو دهه پیش و با محصولات نیسان، شاهد عرضه این‌چنینی خودروهای ژاپنی توسط شرکت‌های همکار چینی هستیم.

پس باید بدانیم که وقتی در برابر دافران Q1-5.5T ایستاده‌ایم، عملاً مقابل یک ایسوزوی کپی برابر با اصل قرار داریم. پیشرانه و گیربکس ساخت ایسوزو در کنار شاسی و محورهای ایسوزو و کابینی که برای ما همیشه یادآور ایسوزو است، کاملاً یک ایسوزوی اصلی را نمایش می‌دهد که حالا طبق سیاست بسیاری از شرکت‌های خودروسازی، در چین تولید شده است.

(عکس: اسب بخار)

بازار ما همیشه به برندهای معروف، روی خوشی نشان داده است و ایسوزو نیز همین جایگاه را در بخش کامیونت‌ها دارد. دافران Q1-5.5T نیز می‌تواند با استفاده از همین برگ برنده و البته قیمتی که حتماً از یک ایسوزوی ژاپنی کمتر خواهد بود، با رقبایش رقابت کند.

دیدگاه کاربران
ناشناس 1403/4/9
کی میاد به بازار
پاسخ
0
0
0