خودروهای تجاری سبکوزن یا همان کامیونتها در کشورمان دارای تنوع بالایی هستند. تنوع در این بخش به قدری بالاست که میتوان گفت نزدیک به تمام شرکتهای شاغل در تولید خودرو در ایران، حداقل یک محصول در این قسمت دارند. از جمله جدیدترین کامیونتهای عرضه شده در کشور، کامیونت بونیز است که در تناژ 6 و 8.5 تن وارد بازار شده و باید دید که چه برگ برندهای برای رویارویی با تعداد زیادی از رقبایش دارد.
آشنایی با بونیز خودرو
کامیونت بونیز که از ساختههای دانگ فنگ است و با نام بونیز BN60 و BN85 در کشورمان تولید خواهد شد، یکی از محصولات شرکت بونیز خودرو است که این شرکت نیز از زیرمجموعههای گروه فرزانگان معرفی شده است. درباره این شرکت آمده که با توجه به نیاز بازار کشور به خودروهای تجاری باری و با درنظرگرفتن تنوعبخشی به سبد محصولات گروه فرزانگان فارس نیکو شرکت خودروسازان بونیز در سال ۱۳۹۹ تاسیس شد، تا با بهرهگیری از کارخانه تولیدی خود در شهر شیراز بتواند انواع خودروهای تجاری باری متوسط و سنگین و قطعات مربوطه را تولید کند.

تولید آزمایشی کامیونت بونیز به عنوان اولین محصول این کمپانی در سال 1402 انجام شده و از سال 1403 وارد فاز تولید انبوه شده است. درباره گروه فرزانگان باید بگوییم که این شرکت با داشتن زیرمجموعههای متنوع در صنایع مختلف از پتروشیمی، فولاد، قطعهسازی، ساختمان و... در زمینه صنعت خودرو نیز با چندین شرکت از جمله دو شرکت مانیان خودرو که تولیدکننده شاسیبلند نیسان ترا هست و همچنین شرکت پرشیاخودرو به عنوان نماینده محصولات گروه بامو، شناخته میشود.
طراحی ظاهری و داخلی کامیونت بونیز
از جمله نکات مثبت کامیونت بونیز در هر دو تناژ آن، داشتن کابین خوابدار است که حتی از نسخه بدون خواب آن نیز خبری نیست. طراحی بدنه از نمای بغل به برخی از کامیونتهای بازار کشورمان مثل کامیونت شاکمن، شبیه شده و از جلو نیز کاملاً یادآور کامیونتهای ایسوزو است. سادگی در نمای بیرونی این کامیونت دیده میشود و میتوان گفت طراحی این کامیون مثل برخی از رقبای بازار، کمی با طراحیهای روز فاصله دارد. حتی آینههای جانبی به صورت یکپارچه طراحی نشدهاند و از همان طرح بسیار قدیمی میله با دو آینه روی آن استفاده شده است.
داشبورد طراحی سادهای دارد. در وسط داشبورد یک بخش برجسته شده محل قرارگیری یک صفحهنمایش برای سیستم صوتی و سیستم تهویهمطبوع است که با سطح برجسته، حالتی زمخت به این بخش داده است. تهویهمطبوع کاملاً دستی است و در این بخش چندین کلید برای کار با سیستمهای خطخوان و هشدار تصادف از جلو، فلاشر و... نیز قرار دارد و مثل بسیاری از خودروهای تجاری کشورمان، تعداد زیادی جا برای کلیدهایی که شاید بعداً اضافه شوند در این بخش دیده میشود.

نمایشگر پشت فرمان یا همان پشت آمپرها از نوع آنالوگ با یک نمایشگر دیجیتالی هستند و با نمونههای امروزی که کاملاً دیجیتالی هستند، برای این کامیون استفاده نشده است. در مجموع میتوان گفت که طراحی داخلی کامیونت بونیز، ساده بوده و طرح خاصی در آن دیده نمیشود و سادگی و کاربردیبودن به جای طراحی خاص و پیچیده، انتخاب شده است. البته باید اعتراف کرد که این طراحی در مقایسه با برخی از رقبا، کمی رنگ کهنگی نیز دارد.
مشخصات فنی کامیونت بونیز
کامیونت بونیز در دو تناژ 6 تن با نام BN60 و تناژ 8.5 تن با نام BN85 عرضه شده است که بسیاری از مشخصات هر دو مدل از این خودرو، باهم یکسان است و این رویهای است که در تمام محصولات تجاری هم نوع دیده میشود. پیشرانه کامیونت بونیز مثل دیگر خودروهای تجاری سبکوزن بازار ایران، همان موتور شناخته شده کومنز 3.8 لیتری توربودیزل است که بیشترین قدرت آن برابر با 155 اسب بخار بوده و بیشترین گشتاور آن هم برابر با 500 نیوتن متر است.
این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5+eev است و با توجه به فراوانی آن در کشورمان، از نظر خدمات و قطعات مشکلی نخواهد داشت. گیربکس این کامیونت هم از محصولات ایتون و 6+1 سرعته هست که جدیداً گیربکسهای ساخت این شرکت در خودروهای تجاری کشورمان و از سوی سازنده چینی این گیربکسها یعنی FAST استفاده میشوند و باید دید آیا عملکرد خوبی هم دارند و یا خیر.
نام خودرو | کامیونت بونیز | |
---|---|---|
مدل | BN60 | BN85 |
آرایش محوری | دو محور 2×4 | |
تعداد سیلندر/ نوع موتور | 4 سیلندر خطی / توربودیزل ساخت کومنز | |
حجمموتور / کد موتور | 3.8 لیتر / ISF3.8S5154 | |
نسبت تراکم | 17.2 به یک | |
محور محرک | محور عقب | |
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev | |
حداکثر قدرت | 155 اسب بخار در 2600 rpm | |
حداکثر گشتاور | 500 نیوتن متر در 1200-1900 rpm | |
گیربکس | 1+6 سرعته دستی ساخت ایتون | |
سیستم فرمان | هیدرولیکی | |
سیستم ترمز | جلو دیسکی / عقب کاسهای | |
ترمز کمکی | خفه کن اگزوز | |
برنامههای کنترلی خودرو | ترمز ضد قفل ABS/ توزیع الکترونیکی ترمز EBD/ برنامه کنترل پایداری ESC/ ترمز اضطراری پیشرفته AEBS/ سیستم هشدار خروج از خطوط LDWS/ کروز کنترل/ هشدار برخورد از جلو FCWS | |
تناژ اسمی | 6 تن | 8.5 تن |
طول/ عرض / ارتفاع (میلیمتر) | 6998 / 2148 / 2370 | 7598 / 2148 / 2370 |
فاصله محوری (میلیمتر) | 3800 | 4400 |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 6000 کیلوگرم | 8500 کیلوگرم |
وزن خالص | 3150 کیلوگرم | 3230 کیلوگرم |
ظرفیت محورهای عقب / جلو | 6.6 تن / 3.2 تن | 6.6 تن / 3.2 تن |
حداکثر سرعت مجاز | 90 کیلومتر در ساعت | |
باک سوخت | آلومینیومی به ظرفیت 200 لیتر | |
سیستم تعلیق جلو / عقب | فنر چند لایه شمشی همراه با کمک فنر تلسکوپی | |
سایز لاستیک | 235/75R17.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی کامیون بونیز
ترمزها در محور عقب از نوع کاسهای و در جلو از نوع دیسکی هستند. روی این خودرو مثل دیگر کامیونتهای جدید کشورمان از سیستمهای ایمنی و کمکی مثل ترمز ضد قفل و ترمز هوشمند اضطراری AEBS به همراه سیستم هشدار خروج از خطوط جاده LDWS، هشدار برخورد از جلو FCWS، سیستم کنترل پایداری ESC و کروز کنترل دیده میشود. همچنین ترمز کمکی هم فقط خفه کن اگزوز است که مثل دیگر کامیونتها بوده و برای این رده کاربری معمولاً از ترمزهای کمکی مثل ریتاردر و اینتاردر استفاده نمیشود و ترمز کمکی نهایتاً به همان ترمز اگزوز ختم میشود.

وزن خالص بونیز شش تن برابر با 3150 کیلوگرم است که در حدود سه تن قابلیت بارگیری به صورت خالص دارد. این مقدار برای بونیز 8.5 تن با وزن خالص 3.2 تن، در حدود 5.3 تن میشود که رقم قابلقبول و خوبی است. ضمن اینکه کامیونت 8.5 تن، طول بارگیر خوبی نیز دارد که امکان بارگیری بارهای ششمتری را نیز ممکن میکند.
شاسی و محورهای قوی این کامیونتها قابلتوجه هستند. محورها از ساختههای شرکت DANA هستند که تخصص بالایی در ساخت محور دارد. ظرفیت محور جلو برابر با 3.2 تن و ظرفیت محور عقب برابر با 6.6 تن است که نشان از توانایی بالای این کامیونت در برابر بار دارد. همچنین شاسی دوبل این کامیونت نیز یک امتیاز در برابر دیگر رقبایش هست که با گذشت چندین سال از کارکرد آن، شاهد شکستگی و خمشدن و این موارد شایع در آن نخواهیم بود.
از کامیونت رفاهی کامیونتهای بونیز میتوان به سیستم صوتی با قابلیت دریافت USB و AUX، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو، صندلی دو نفره شاگرد، مه شکن عقب، سیستم تهویهمطبوع شامل کولر و بخاری، بالابرهای برقی شیشههای بغل، آینههای برقی جانبی، قفل مرکزی، فرمان دکمهدار برای کنترل سیستم صوتی، چراغ روز، چراغهای جلو اتوماتیک، جای خواب راننده و کروز کنترل نام برد.

همان طور که در بازار میتوان دید، تنوع کامیونتها در کشورمان بسیار بیشتر از دیگر بخشهاست. اکثر محصولات این رده کاری، دارای شباهتهای زیادی فنی به هم هستند که به خاطر استفاده از موتورها و گیربکسهایی مشابه با هم بوده و حتی امکانات رفاهی و ایمنی آنها بسیار نزدیک به هم هست. به همین خاطر وضعیت فروش محصولات این رده از بازار را مواردی مثل خوشنامی سازنده، طراحی زیباتر، کیفیت ساخت بهتر و قیمت تعیین میکند که البته اکثر این خودروها نیز، قیمتی مشابه همدیگر دارند. کامیونتهای بونیز نیز در دیماه به مقدار 2.08 میلیارد تومان برای نسخه 6 تن و 2.150 میلیارد تومان برای نسخه 8.5 تن آن تعیین شده است که با توجه به قیمت رقبا و داشتن جای خواب به صورت استاندارد، تا حدودی یک قیمت رقابتی و معقول به نظر میآید.
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما
مهم ترین اخبار و رویدادها

شرایط فروش آرین پارس موتور و ثبت نام لاماری (1403)
جزییات آخرین پیش فروش ایما

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
فروش ایران خودرو ویژه دهه فجر

نمایشگاه خودرو تهران 1403 (گزارش تصویری)
معرفی برترین خودروهای رونمایی شده
