در بین نام های مختلفی که از خودروهای تجاری در حال تولید و عرضه در کشورمان شنیده می شود، دایون یکی از آنهاست که بیصدا و حتی به دور از تبلیغات آن چنانی در حال تولید و حضور در جاده هاست

در ابتدای حضور محصولات تجاری دایون، کامیونت های این برند وارد کشورمان شدند و اکنون چند سالی است که از حضور کشنده های این شرکت چینی نیز می گذرد. از سال پیش هم دایون V9 که از نظر ظاهری یک کپی از ولوو FH است، روی خط تولید قرار دارد.
دایون و کرمان دیزل
در حالی که کامیونت دایون توسط شرکت ثمین دیزل رونمایی و عرضه شد که این شرکت هم در مجموعه کرمان دیزل قرار دارد، در سال 1396 هم خبرهایی از عرضه کشنده های دایون توسط کرمان دیزل به گوش رسید. خیلی زود این کشنده ها به بازار رسیدند و تولید و عرضه آنها آغاز شد. کرمان دیزل در ابتدا نسخه موتور آکسوری این کشنده را رونمایی کرد اما به خاطر یک سری مسایل، خیلی زود این کشنده جای خود را به نسخه فیس لیفت شده اش داد که از موتور ویچای با گیربکس اتوماتیک بهره می برد. در سال 1403 نیز کشنده جدید کرمان دیزل یعنی دایون V9 روی خط تولید رفته است و به عنوان یک دایون 550 اسب بخاری روی خط تولید قرار دارد. این کشنده از زمان منتشر شدن عکس هایش به خاطر شباهت ظاهری زیادش، خصوصا از نمای بغلی به ولوو FH نسل سوم، حاشیه ها و صحبت های زیادی بین اهالی و علاقه مندان به این بخش ایجاد کرد.

به قول فعالان بازار، موتور آکسور چینی روی این کشنده نصب شده است. این همکاری در دیگر بخش های این کشنده مثل محورها و گاردان نیز دیده می شود. این پیشرانه 430 اسب بخاری، در حدود 2250 نیوتن متر نیز گشتاور دارد که کشش خوبی به این کشنده می دهد. این موتور، دارای ریتاردر است و البته گیربکس آن هم دارای اینتاردر پنج مرحله ای هست که از این نظر، از بسیاری از رقبای خودش، سرتر و بالاتر قرار می گیرد. از این نسخه دایون، تعداد اندکی در کشورمان عرضه شده است و شرکت سریعا به سراغ نسخه فیس لیفت و با موتور ویچای رفت. البته موتور آکسور در کشورمان به استهلاک پایین معروف است و موتور خوشنامی قلمداد می شود که ادامه روند تولید با این پیشرانه نیز، امتیازات خودش را می توانست داشته باشد.
دایون N8 با موتور آکسور
اویلن کامیون از سری محصولات دایون به نام N8 یا 4181 در بازار یا دایون موتور آکسور شناخته می شود که از سال 1396 به جاده های ایران رسیدند. این کشنده از اتاق ولوو FM بهره می برد که به خاطر همکاری های این شرکت با ولوو هست. داشبورد این مدل هم با نسخه فیس لیفت شده این کشنده متفاوت است. داشبورد یک طراحی ساده دارد که بی شباهت به داشبورد مرسدس بنز آکسور نیست. جلوپنجره کاملا ساده هست که با وجود امتیاز رنگ شده بودنش یا به قول بازار، فول کالر بودن این خودرو، اما سادگی زیادی به بخش جلوی این کشنده داده است.

پیشرانه 430 اسب بخاری این کشنده که البته تعداد بسیار کمی از آن در کشورمان عرضه شده است، شباهت زیادی به موتور آکسور دارد که ناشی از همکاری های کمپانی دایون و مرسدس بنز است. گیربکس نیز از ساخته های ZF است که بازهم شباهت به گیربکس های مرسدس بنز دارد.
فیس لیفت دایون N8 با گیربکس اتوماتیک
اما نسخه فیس لیفت این ماشین که از سال 1400 و با نام N8E عرضه شد، هم در بخش فنی و هم نمای داخل اتاق و هم بیرون، دچار تغییرات زیادی شد. نمای بیرونی با کمی دستکاری در جلوپنجره و مشکی شدن این بخش و البته ضخیم تر و پهن تر شدن پره های آن، نمای زیباتر و به روزتری به خود گرفت. اضافه شدن یک نوار کرومی در بالای هر پله از جلوپنجره نیز، از سادگی بیش از حد این قسمت کم کرده است. به همراه این تغییرات، پوسته سپر نیز تغییر کرده است و تمام این تغییرات باعث ایجاد یک نمای خشن تر و زیباتر از قبل شده است.

کروز کنترل، آینه های جانبی برقی با گرمکن، تاخوگراف، گرمکن گازوییل، صندلی های بادی قابل تنظیم، دو عدد تخت خواب، چراغ روز از نوع الایدی، بخاری درجا، بالابر برقی اتاق، سیستم مالتی مدیا با قابلیت پخش از USB و AUX، ترمز ضدقفل به همراه رادار تشخیص خروج از خطوط جاده از امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو هستند.
بررسی وضعیت فنی دایون N8
موتور این کامیون از ساخته های ویچای پاور است که از نظر قدرتی با موتور نسخه قبل فیس لیفت آن برابر است اما با 2060 نیوتن متر گشتاور، شاهد کاهش 190 نیوتن متری در گشتاور این خودرو هستیم. اما به لطف گیربکس اتوماتیک 2+16 سرعته ساخت FAST که از تکنولوژی ایتون بهره می برد، این کاهش گشتاور به چشم نمی آید و البته که لذت و راحتی رانندگی با این خودرو نیز بیشتر شده است. این گیربکس دارای اینتاردر 5 حالته نیز هست که این روزها در اکثر خودروهای تجاری می بینیم. موتور این کشنده مشابه با موتور محصولات آمیکو در کشورمان هست که البته با کمی تغییرات به قدرت و گشتاور بالاتر رسیده است.
وزن این کشنده در رده سبک ترین کشنده های بالای 40 تن است. وزن خالص 7350 کیلوگرمی دایون N8E نشان می دهد که این کشنده از نظر وزنی سبک تر از رقبای خودش است. همچنین طول 5.9 متری این کشنده نیز آن را در جایگاه جمع و جورترین کشنده ها قرار می دهد. البته همین طول کم آن باعث شده است که سواری آن کمی خشک باشد که نبود تعلیق بادی در محور عقب نیز این سواری خشک تر را بیشتر نشان می دهد. ضمن اینکه طول کم شاسی باعث محدودیت در به کارگیری برخی از کاربری ها نیز می شود. این جمع و جور بودن کشنده را می توان در کابین آن نیز دید. جایی که ارتفاع اتاق فقط 3605 میلیمتر است و با داشتن پالانی موتور، تردد در کابین به راحتی دیگر کشنده های سقف بلند امروزی نیست. ضمن اینکه همین فشردگی ابعاد باعث انتقال بیشتر صدا و لرزش به داخل کابین نیز می شود. همچنین فاصله محوری دایون N8E فقط 3500 میلیمتر است که از این نظر هم کمتری در بین رقبا و کشنده های کشورمان هست.

در سمت راننده روی شاسی، مخازن باد، باتری و مجموعه اگزوز قرار دارد و یک باک 380 لیتری آهنی در سمت شاگرد نصب شده است که در کنار آن نیز، مخزن ادبلو قرار دارد. طول کم شاسی امکان بزرگ کردن باک را به آسانی نمی دهد و برای این کار باید تغییرات زیادی را انجام داد. البته با مصرف 33 لیتر در هر صد کیلومتر، امکان پیمایش بالای هزار کیلومتر با هر بار سوختگیری با این خودرو وجود دارد که از این نظر، عیب حجم کم باک سوخت خود را کمی پوشش می دهد.
این کشنده در عین نبود امکانات رفاهی و ایمنی بالا اما به خاطر استهلاک کم و داشتن گیربکس اتوماتیک و اینتاردر 5 حالته در عین قیمت پایین آن، باعث شده تا رضایت اکثر خریدارانش را جلب کند. ترمزها در هر دو محور کاسه ای هستند که امروزه و خصوصا در مقایسه با رقبا، غیرقابل قول است، اما ترمز موتوری و اینتاردر گیربکس باعث شده اند تا این موضوع نیز چندان به چشم نیاید.
| نام خودرو | کشنده دایون N8E |
|---|---|
| آرایش محوری | دو محور 2×4 |
| تعداد سیلندر/ نوع موتور | شش سیلندر / توربودیزل خطی |
| حجم موتور / کد موتور | 12 لیتر/ ساخت ویچای |
| استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
| حداکثر قدرت | 430 اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | 2060 نیوتن متر |
| گیربکس | 16+2 سرعته اتوماتیک ساخت FAST |
| سیستم فرمان | هیدرولیک ساخت ZF |
| سیستم ترمز عقب / جلو | کاسه ای |
| ترمز پارک | بادی روی محور عقب |
| ترمز کمکی | اینتاردر 5 مرحلهای گیربکس + خفه کن + ریتاردر موتور |
| طول / عرض / ارتفاع | 5930 / 2490 / 3605 میلیمتر |
| وزن خالص کشنده | 7350 کیلوگرم |
| وزن ناخالص مجاز | 42000 کیلوگرم |
| حجم باک سوخت | 380 لیتر |
| سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر پارابولیک و کمکفنر با میل موجگیر |
| سایز و نوع تایر | 315/80R22.5 / تیوبلس |
ارزش خرید کشنده دایون N8
کشنده های دایون را می توان گفت یکی از کم حاشیه ترین کشنده های در حال تولید در کشورمان هستند. دایون N8E در بازار کشورمان بیشتر به خاطر داشتن یک گیربکس اتوماتیک با وجود قیمت پایین آن و همچنین رقابتی بودن قیمتش، توانسته نظر مشتریانش را به خود جلب کند. اما حقیقتا این کشنده چندان در رده خودروهای تجاری محبوب و مورد توجه بازار نیست که ظاهر قدیمی آن، کیفیت پایین قطعات داخل اتاق، طول کم کشنده که امکان بزرگ کردن باک را از مالک گرفته و البته در ظاهر این خودرو هم تاثیر منفی دارد و بستن یک سری کاربری ها را با مشکل روبرو می کند، از عمده مشکلات اصلی این خودرو است. ضمن اینکه در بازار فعلی، کشنده 430 اسب بخاری کمی غریبه شده و حتی FAW J6 نیز در حال حاضر با موتور 460 اسبی عرضه می شود و فعلا فقط فوتون H4 و آتامان با این قدرت روی خط تولید هستند. اما به هر حال، داشتن گیربکس اتوماتیک و همچنین برچسب قیمتی آن باعث شده تا در سال گذشته بیش از 300 دستگاه از این خودرو در یک بازار نه چندان پر رونق، فروخته شود و برای افرادی که تازه وارد شغل رانندگی شده اند و یا قرار است تا خودرو قدیمی خود را به یک کامیون جدید ارتقا بدهند، مناسب باشد. اما کشنده جدید دایون یعنی V9 می تواند آمار فروش این شرکت را بیشتر کند. طراحی دماغه جلو این خودرو کمی عجیب است اما نمای داخلی آن، مشخصات فنی خوبش و قدرت 550 اسب بخاری این کشنده می تواند نظر مشتریان را به خود جلب نماید.
برای کسب اطلاعات بیشتر، لینکهای زیر را مطالعه نمایید:
. خرید و فروش خودرو سنگین
. اخبار ماشین سنگین
. شرایط فروش کرمان دیزل
نویسنده : علیرضا داوودی
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز




