قیمت کشنده فوتون H4 در سال 1402
شرکت ایران خودرو دیزل در مردادماه 1402، قیمت فوتون H4 را اعلام کرد. براساس اطلاعیه رسمی این شرکت، شاسی کشنده فوتون H4 با موتور یورو4 و قدرت 430 اسببخار، هماکنون با قیمت قطعی 3 میلیاردو 705 میلیون تومان، آماده واگذاری به خریداران است. نحوه خرید نقدی و همچنین نحوه پیش خرید کامیون کشنده H4 را در مقاله شرایط فروش فوتون مطالعه کنید.
فوتون در سایه مرسدس بنز
با خداحافظی محصولات اروپایی از بازار کشورمان که روند آن بعد از پایان برجام شروع شد، کشندههای چینی بیش از پیش فرصت خودنمایی پیدا کردند. گران شدن محصولات اروپایی و افزایش هزینههای نگهداری آنها و از طرفی، نبود نسخههای صفر کیلومتر از این خودروها باعث شد تا بسیاری از خریداران و خودروسازان به سمت کشندههای چینی بروند. در این میان یکی از موفقترین و پر فروشترین کشندهها، فوتون آئومان H4 بود که با برخورداری از ظاهری شبیه به کشنده آکتروس و طراحی داخلی بسیار نزدیک به آکسور، سهم بالایی را از آن خود کرد.
فوتون از جمله شرکتهای چینی است، که شراکت و همکاری بسیار گستردهای با شرکتهای بزرگ اروپایی و آسیایی دارد. این مجموعه در ساخت محصولات خود از دانش خودروسازان بزرگ استفاده میکند و در این راه حتی از برخی قطعات این شرکتها نیز بهره میبرد. از این رو با اینکه این شرکت در ساخت خودروهای تجاری فقط نزدیک به سه دهه عمر دارد، اما از برترین تجاریسازان چینی به حساب میآید که ساختههای خود را در اکثر نقاط آسیا و آفریقا به فروش میرساند. این شرکت بعد از شراکت ولوو و دانگ فنگ در کشور چین، برای عقب نماندن از قافله رقابتها، به سرعت به سمت همکاری با بزرگترین رقیب ولوو یعنی دایملر حرکت کرد.
طراحی بیرونی فوتون آئومان H4
یکی از برگهای برنده این کشنده در طراحی زیبا و معقول آن است. در نگاه اول میتوان رگههایی از طراحی مرسدس بنز آکتروس نسل دوم و سوم را دید. در این بین، چراغ های بزرگ جلو و طرح جلوپنجره، این الگوبرداری را پر رنگتر میکند. چراغهای جلو برخلاف اکثر طرحهای امروزی که ترکیبی از چندین شکل هندسی هستند، کاملاً ساده بوده و یک ذوزنقه را نمایش میدهند که وجود یک لنز بزرگ در آن، از سادگی طراحی این چراغ میکاهد.
آینههای جانبی در یک قاب سرتاسری قرار گرفتهاند که طرح آن را امروزیتر نشان میدهد. وجود مجموعه کامل بادگیر در پشت و بالای اتاق، غیر از اثر خوب آیرودینامیکی، در زیبایی ظاهر کشنده نیز اثری مثبت دارد. البته که اگر بادگیر روی شاسی نیز در این خودرو وجود داشت، ظاهری به مراتب زیباتر با آیرودینامیک بهتری داشت.
اما یکی از نقاط ضعف طراحی این کشنده در نمای ظاهری، بخش بالای شیشه جلو است که بسیار ساده بوده و وجود سه چراغ با طرح قدیمی نارنجی رنگ نیز، بیشتر به این بخش رنگ کهنگی میدهد. البته که وجود نوار مشکی رنگ در دو طرف این بخش، کمی وضعیت را بهتر می کند.
فوتون آئومان H4 در پشت اتاق نیز به سبک کشندههای قدیمی، دارای یک شیشه است که امروزه به طور کلی این شیشه در حال حذف شدن از طراحی کشندههاست.
طراحی داخلی فوتون آئومان H4
در داخل نیز رد پای یک آکسور را میتوان دید. داشبورد شبیه به آکسور بوده و فقط در برخی از جزئیات با آن تفاوت دارد. فرمان نیز طرحی مشابه با محصولات مرسدس بنز دارد و دسته دنده نیز از این قضیه خارج نیست و با داشتن دکمههای کنترلی روی آن، سبکی امروزی دارد.
پالانی موتور نه مثل برخی از کشندهها، کاملا تخت است و نه ارتفاع نامتعارفی دارد. در کنار صندلی راننده نیز ترمز تریلر و ترمز دستی قرار گرفته است و دسته دنده نیز به سادهترین شکل ممکن در محل خودش قرار دارد. این بخش کاملا نشان میدهد، که عمر طراحی این کشنده کم نیست. ارگونومی این داشبورد به لطف شباهت زیادش به داشبورد آکسور، خوب است. به نحوی که راننده با کمترین تلاش میتواند به دکمهها و ادوات مورد نیازش دسترسی داشته باشد.
سیستمهای ایمنی و رفاهی فوتون آئومان H4
همان طور که گفته شد، فوتون آئومان H4 از نظر تجهیزات ایمنی و رفاهی در سطح کشندههای جدید چینی نیست. در این کشنده خبری از رادار خط خوان، ترمز اضطراری و الکترونیکی، تعلیق بادی، کولر درجا، سنسور باران و نور و... نبوده و حتی ریتاردر نیز دیده نمیشود. ترمز ضد قفل، سیستم ضد لغزش ASR، سانروف برقی، بخاری درجا، کروز کنترل، آینههای برقی، شیشه بالابرهای برقی، تخت خواب دوم، قفل دیفرانسیل، بالابر برقی اتاق و... از مهمترین امکانات این کشنده است.
برای این کشنده گیربکس اتوماتیک که امروزه در اکثر محصولات سنگین چینی دیده میشود، در نظر گرفته نشده است و به نوعی، ایران خودرو دیزل با عرضه نسل جدید این کشنده به نام فوتون H5 با پیشرانه 460 اسب بخاری با گیربکس اتوماتیک و امکانات رفاهی بیشتر، این دو خودرو را در روبروی هم قرار نداده است تا هرکدام به نوعی بازار خود را داشته باشند.
مشخصات فنی فوتون آئومان H4
کشنده فوتون در ابتدا با موتور 10.8 لیتری به قدرت 420 اسب بخار عرضه شد. این کشنده به مرور با تغییر پیشرانه و رسیدن حجم آن به 11.8 لیتر، به قدرت 430 و 440 اسببخار رسید. این کار با عدم تغییر در گیربکس این خودرو همراه بوده و همچنان، فوتون H4 از گیربکس دستی شناخته شده 12+2 دنده دستی ساخت ZF استفاده میکند و در آن از گیربکس اتوماتیک که امروزه در بین رانندگان ایرانی، طرفداران زیادی پیدا کرده است، خبری نیست.
میتوان گفت که فوتون آئومان H4 در پایینترین ردهها از نظر امکانات رفاهی، فنی و تکنولوژی در بین کشندههای حال حاضر چینی قرار دارد.
در این کشنده، سیستم فنربندی بادی نیز وجود ندارد و این در حالی است که امروزه اکثر محصولات سنگین چینی نیز دارای تعلیق بادی هستند.
نام کشنده | فوتون آئومان H4 با کد 1844 |
---|---|
نام پیشرانه | کامنز ISGe4-430 |
نوع پیشرانه | 6 سیلندر خطی با توربوشارژر و اینترکولر |
حداکثر قدرت | 437 اسب بخار در 1877 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 2277 نیوتن متر در 1277 دور در دقیقه |
حجم موتور | 11800 سی سی |
استاندارد آلایندگی | یورو DPF+4 |
حجم مخزن سوخت | 800 لیتر |
حجم مخزن ادبلو | 80 لیتر |
فاصله محوری | 3600 میلی متر |
طول/عرض/ارتفاع | 3890/2490/6090 میلی متر |
جعبه دنده | ZF دستی با 2+16 دنده |
کلاچ | تک صفحهای خشک |
ترمز | پنوماتیک دو مداره با ABS و ASR |
وزن خالص کشنده | 8150 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص | مجموعا 42 تن |
ظرفیت محور عقب | 13 تن |
ظرفیت محور جلو | 7.5 تن |
وزن ناخالص مجاز محور عقب | 18 تن |
حداکثر سرعت | 110 کیلومتر برساعت |
راند نهایی فوتون آئومان H4
فوتون H4 در کشورمان به خاطر بهرهگیری از ظاهری قابل قبول و متناسب، موتور نسبتا کم استهلاک و گیربکس دندهای و از طرفی داشتن خدمات پس از فروش مناسب، توانست به سرعت به یکی از کشندههای پر فروش بازار تبدیل شود. البته در این میان مشکلات مونتاژی و داشتن یک سری ایرادات شایع نیز باعث ایجاد نارضایتیهایی شده است که برخی از آنها توسط شرکت عرضه کننده و بعضی نیز توسط خریداران رفع شده است. در پایان میتوان گفت این کشنده هنوز هم به خاطر داشتن محاسنش، یکی از مناسبترین گزینههای بازار است.
اخبار خودروهای سنگین در ایران
شما میتوانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیونهای جدید بازار ایران، اخبار اتوبوسهای برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ونهای تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید:
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : bama.ir