سال پیش بود که عکس هایی از یک کشنده چینی با ظاهری بسیار شبیه به ولوو FH منتشر شد. این کشنده در جلوی خود علامت و لوگوی دایون را داشت و از بغل نیز کاملا یک ولوو FH نسل چهارم بود. دایون V9 از سال پیش روی خط تولید رفته است و حالا با ظاهری خاص و متفاوت و البته موتور 550 اسب بخاری، رقیبی برای کشنده های بالای 500 اسب بخار بازار هست.
کشنده دایون در ایران
کرمان موتور که یکی از بزرگترین مجموعه های خودروساز خصوصی در کشورمان محسوب می شود، چندین بخش تجاری ساز دارد که یکی از آنها به نام کرمان دیزل بوتیا، سازنده کشنده دایون V9 است. هرچند چندان نامی از این کشنده در بازار شنیده نمی شود و تبلیغات چندانی از آن نشده است اما در آمار منتشر شده از خودروهای تجاری تولید شده در سال 1403، می بینیم که تعداد 250 دستگاه از این خودرو تولید شده که سهم 3.7 درصدی از بازار کشنده ها را در این سال را به خود اختصاص داده است. بنابراین بعید نیست که با توجه به اقبال خوبی که به کشنده دایون N8 و نسخه فیس لیفت آن شده است، باید منتظر تولید هرچه بیشتر دایون V9 نیز باشیم.
طراحی داخلی و خارجی کشنده دایون V9
در نگاه به دماغه این خودرو، طرحی شبیه به X را می توان دید که ناشی از قرارگیری چراغ هایی با زاویه برعکس و جلوپنجره ای مشکی رنگ با حالتی ایکس شکل است. البته این طرح شاید پسند خیلی از بینندگان نباشد که بیشتر به خاطر زاویه برعکس چراغ های بزرگ جلو است. در تمام بخش ها از آینه های جانبی تا پیشانی این کشنده، هواکش موتور، بادگیرهای بغل، درب ها و... می توان یک ولوو FH نسل چهارم را دید. البته ریزه کاری هایی مثل چراغ بالای گلگیر و یا خط فرورفتگی داخل درب ها که طول کمتری در دایون V9 دارد از تفاوت های این اتاق با ولوو FH است که شاید اصلا به چشم نیاید. این شباهت و استفاده از کابین های ولوو توسط دایون را قبلا نیز در کشنده دایون N8 که از اتاق ولوو FM استفاده می کند، دیده ایم. شباهت ظاهری دایون V9 با ولوو FH و استفاده از اتاق ولوو در حدی است که حتی آینه های جانبی نیز طرحی شبیه به آینه های FH دارند. ارتفاع داخلی اتاق دایون V9 برابر با 2040 میلیمتر است که امکان تردد راحت و ایستاده را به راننده و شاگرد می دهد.

داشبورد این کشنده یکی از خاص ترین طراحی هایی است که می توان در یک کشنده دید. داشبوردی که شبیه به هیچ کشنده دیگری نیست و طرحی فضایی دارد. خطوطی بسیار روان و نرم و با زاویه ای به سمت راننده که اصطلاحا به آن تلویزیونی می گویند. طرح دریچه های تهویه هوا در خطوط بالای داشبورد محو شده است و دکمه های چندانی روی داشبورد دیده نمی شود. یک صفحه نمایش در وسط داشبورد قرار دارد که برخی از سیستم های داخل کابین را نیز راه اندازی می کند. نمایشگر پشت فرمان نیز کاملا دیجیتال است و اطلاعات مربوط به قسمت های مختلف کشنده را به راننده نشان میدهد. اما در دیگر قسمت ها مثل صندلی ها، رودری ها و قسمت خواب، طراحی کاملا ساده ای را شاهدیم و آن طراحی خاص داشبورد در دیگر بخش ها دیده نمی شود.
مشخصات فنی کشنده دایون V9
پیشرانه کشنده دایون برخلاف بسیاری از کشنده های فعلی بازار که معمولا موتورهای ساخت کومنز دارند، از یک موتور 12.5 لیتری ساخت ویچای استفاده می کند. البته پیشرانه های ویچای نیز روی برخی از خودروهای تجاری داخل کشورمان نیز قرار هستند اما تعداد آنها نسبت به موتورهای کومنز، کمتر است.

این پیشرانه به قدرت 550 اسب بخار با 2550 نیوتنمتر گشتاور به یک گیربکس 2+16 سرعته اتوماتیک از نوع AMT و ساخت FAST متصل است. گیربکس های ساخت FAST که تکنولوژی ایتون آمریکا را دارند، این روزها در بسیاری از خودروهای تجاری سبک و سنگین چینی کشورمان دیده می شود و این در حالی است که قبلا، گیربکس های ساخت ZF روی محصولات تجاری چینی نصب بود. گیربکس های ساخت FAST تا حد زیادی نظر مثبت و رضایت خریداران را کسب کرده است.
ترمزهای این کشنده در هر دو محور از نوع دیسکی هستند که یک امتیاز بزرگ برای یک خودرو تجاری محسوب می شود. ترمزهای دیسکی در کنار ترمز موتور و اینتاردر گیربکس که البته این روزها به عضو جدایی ناپذیر خودروهای تجاری جدید در بازار تبدیل شده اند، انتظار یک توقف سریع و ایمن را برای راننده به همراه دارد. ضمن اینکه وجود سیستم های کمکی مثل رادار هشدار دهنده خروج از خطوط جاده، ترمز هوشمند اضطراری، ترمز ضد قفل و سیستم کنترل پایداری باعث می شود تا ایمنی حرکتی خودرو در حد بالایی باشد.
| نام خودرو | کشنده دایون V9 |
|---|---|
| آرایش محوری | دو محور 2×4 |
| تعداد سیلندر/ نوع موتور | شش سیلندر / توربو دیزل خطی |
| حجم موتور / کد موتور | 12.5 لیتر/ ویچای WP-13 |
| استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
| حداکثر قدرت | 550 اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | 2550 نیوتن متر |
| گیربکس / کد گیربکس | 16+2 سرعته اتوماتیک ساخت FAST |
| ترمز عقب / جلو | دیسکی |
| ترمز کمکی | ریتاردر موتور+ اینتاردر گیربکس |
| برنامههای کنترلی خودرو | ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خطخوان LDWS |
| طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) | 6375 / 2550 / 3920 |
| فاصله محوری (میلیمتر) | 3800 |
| وزن خالص | 8.8 تن |
| وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 45 تن |
| ظرفیت مجاز محور جلو / عقب | 7 تن / 13 تن |
| باک سوخت | آلومینیوم 700+400 لیتری |
| مخزن ادبلو | پلاستیکی 70 لیتری |
| سیستم تعلیق جلو | فنر تخت چند لایه با کمک فنر هیدروتلسکوپی |
| سیستم تعلیق عقب | بادی با 4 بالن و قابلیت تنظیم ارتفاع |
| سایز لاستیک | 235/75R17.5 تیوبلس |
وزن خالص این کشنده در حدود 8.8 تن اعلام شده است که در رده کشنده های سنگین وزن تک دیفرانسیل بازار قرار می گیرد. تناز ناخالص مجاز دایون V9 نیز برابر با 45 تن است. البته باید در نظر داشت که این کشنده از نظر شاسی نیز جزو قوی ترین هاست و اضافه وزن آن نسبت به برخی از کشنده ها نیز به همین دلیل است.
فنربندی در محور جلو از نوع فنرهای تخت با کمک فنر است و محور عقب نیز فنربندی بادی با چهار بالن باد دارد. سیستم فنربندی چهار بالنه نسبت به 2 بالنه که در برخی از کشنده ها دیده می شود، سواری نرم تر و تکان های کمتری دارد که از این نظر برای برخی از کاربری ها نیز بهتر است.
امکانات و تجهیزات رفاهی کشنده دایون V9
کشنده دایون V9 مقل بسیاری از خودروهای تجاری کشورمان دارای یک سری امکانات رفاهی و ایمنی است که برخی از آنها به صورت استاندارد و اجباری در بازار تبدیل شده اند و نداشتن آنها، یک نقطه ضعف و امتیاز منفی است. دایون V9 به امکاناتی مثل دوربین 360 درجه، پرده برقی شیشه جلو، سانروف برقی، یخچال داخل کابین، دو عدد تخت خواب برای راننده و شاگرد، کروز کنترل، آینه های برقی بغل مجهز به گرمکن، سیستم هشدار برخورد از جلو FCWS، رادرا هشدار انحراف از مسیر، ترمز هوشمند اضطراری، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز موتور و اینتاردر گیربکس، دوربین جلو و عقب،تهویه مطبوع اتوماتیک، قفل دیفرانسیل محور عقب برای افزایش کشش در مسیرهای لغزنده، بخاری درجا، استارت دکمه ای با قابلیت ورود بدون کلید، صندلی بادی راننده، چراغ های جلو مجهز به سنسور نور، پشت آمپر دیجیتال، تنظیم حالت های رانندگی، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، فنربندی بالنی محور عقب با ریموت تنظیم ارتفاع، بالابر برقی اتاق، چراغ روشنایی روز و… مجهز است. ضمن اینکه امکان سفارش امکاناتی مثل گرمکن صندلی راننده، صندلی بادی شاگرد، کولر درجا نیز وجود دارد.
ارزش خرید کشنده دایون V9
کشنده دایون V9 با موتور 550 اسبی در رده قوی ترین کشنده های فعلی بازار کشورمان قرار می گیرد و باید با رقبایی مثل بایک X9، پیلسان 540، کامل 560 و امپاور 560 رقابت کند. در این بین شاید رقیب اصلی این کشنده، بایک X9 باشد که یکی از کامل ترین خودروهای تجاری سنگین وزن در بازار کشورمان محسوب می شود.
. قیمت انواع ماشین سنگین
. خرید و فروش ماشین سنگین
. شرایط فروش کرمان دیزل
از نظر قیمتی، در حال حاضر دایون V9 با رقمی کمتر از هشت میلیارد تومان معامله می شود که در حدود نیم میلیارد کمتر از بایک X9 است. دایون V9 نیز امکانات خوبی دارد و البته از نظر قیمتی جزو ارزان ترین کشنده های پرقدرت بازار محسوب می شود. دایون N8 نیز فروش خوبی را تجربه کرده است و انتظار می رود که دایون V9 نیز بتواند در حد و اندازه خودش موفق باشد.
نویسنده : علیرضا داوودی
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز





