نسل جدید کامیون آرتا به ایران رسید

بررسی کامیون کشنده دانگ فنگ GX560 سایپا دیزل

3 دی 1404 19:13

جدیدترین و قوی ترین کشنده تولیدی چینی گروه ساپیادیزل با نام GX560 و به عنوان یک پله بالاتر از محصول قبلی این گروه یعنی کشنده آرتا KX520، با امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری رونمایی شده است و به زودی وارد بازار فروش می شود. این کشنده هم از محصولات دانگ فنگ چین است که سال هاست در همکاری با سایپادیزل قرار دارد. 

کشنده GX560 دانگ فنگ با موتور انحصاری

در حال حاضر با اینکه کشنده های اروپایی در حال ورود به جاده ها نهایتا با موتورهای 530 اسب بخاری و 540 اسبی هستند، کشنده های پرقدرت چینی در کشورمان با موتورهای 550 و 560 اسب بخاری نیز عرضه می شوند تا از این نظر، جذابیت بیشتری برای خریداران ایجاد کنند. البته که در کشورمان وقتی که به مسیرهای پر رفت و آمد حمل بار نگاهی می اندازیم، می‌بینیم که نیازی به این همه قدرت نیست و کشنده های 480 تا 500 اسب بخاری کاملا جوابگو هستند. اما نیاز به قدرت بیشتر و نمایش آن، چیزی است که در تمام سازندگان خودروهای تجاری وجود دارد. 

کشنده دانگ فنگ GX560 را می توان نسخه به روز شده و نسل جدید ساخته شده بر اساس کشنده دانگ فنگ KX دانست. کشنده ای که در طول هفت سال حضورش در بازار کشورمان نتوانسته حضور موفقی داشته باشد و حالا باید دید که GX560 با موتور قوی تر، طراحی داخلی و بیرونی به روزتر و البته امکانات بیشتر، چه جایگاهی در برابر رقبا پیدا می کند. حتی زمزمه هایی مبنی بر جایگزینی این کشنده به جای KX نیز شنیده می شود که البته بهتر است تا سایپا هر دو کشنده را برای کسب سهم بیشتر در بازار، روی خط تولید داشته باشد. 

طراحی ظاهری و داخل کابین کشنده GX560

همان طور که گفته شد نا با یک فیس لیفت کلی و البته دقیق و حرفه ای از کشنده KX روبرو هستیم. چهارچوب کلی کابین ثابت و یکسان است که این قضیه را میتوان از قسمت هایی مثل درب ها، تاج بالای اتاق، قوس جانبی کابین، بادگیر اتاق، دستگیره درب ها و.... متوجه شد. اما با تغییراتی که در جلوی اتاق انجام شده، چهره ای منحصر به فرد برای کشنده GX560 دانگ فنگ ایجاد شده است.

با وجود قوی تر و حجیم تر شدن موتور، اما جلوپنجره به صورت یکپارچه با بدنه درآمده و ورودی های هوا، به صورت پله در زیر آن قرار گرفته اند. چراغ های KX که حالتی ساده دارند و یکی از نقاط ضعف طراحی این کشنده هستند، جای خود را به چراغ های زیباتری داده اند که با پروژکتورهای داخل پر نیز همخوانی خوبی دارند. آینه های جانبی همان نمونه نصب شده روی KX است که البته طراحی خوبی نیز دارد. با تغییر در جلوپنجره، لپی های دو طرف اتاق نیز تغییر کرده اند و طرحی پله ای شکل، شبیه به چراغ های بزرگ جلو گرفته اند.

اما داخل کابین به طور کلی دگرگون شده است و حالا با یک طراحی بسیار زیبا و به روز روبرو هستم. داشبورد طراحی زیباتری نسبت به KX و حتی برخی از رقبای چینی دارد و قوس های نرم داشبورد KX حالا با زاویه دار تر شدن، طرحی به روزتر و نزدیک به طراحی های اروپایی دارد. یک میز در وسط داشبورد قرار دارد که برای قرار دادن لوازم صبحانه و یا لپتاپ بسیار عالی است. یک فضای بزرگ مسطح نیز در بالای داشبورد قرار دارد و فضای خوبی نیز در وسط داشبورد برای قرار دادن لوازم کوچک دیده می شود. کیفیت ساخت داخل کابین به وضوح بالاست و از میانگین کشنده چینی، بالاتر است و باید آن را در رده بهترین ها نام برد. 

در بخش خواب، فضای خوبی را شاهدیم. دو تخت خواب در این کشنده نصب شده است که در بخش پایین، دکمه هایی برای کنترل شیشه ها و سانروف، قفل درب ها، روشنایی کابین، سیستم تهویه و... نیز قرار داده شده است. همچنین یک خروجی برق 220 ولت که از یک اینورتر هزار واتی تامین می شود هم در کابین وجود دارد. 

مشخصات فنی کشنده 560 سایپا دیزل

در حالی که گیربکس این کشنده از ساخته های ZF و از سری ترکسون با کد 12TX2621 هست و آن را قبلا روی کشنده های دیگری نیز در بازار کشورمان دیده ایم، موتور این خودرو که نسخه خاص و کاملا جدید محسوب می شود که حتی در بازار چین نیز تا حد زیادی انحصاری به حساب می آید.

این پیشرانه 13.5 لیتری می تواند به بالاترین قدرت 560 اسب بخار و بیشترین گشتاور 2650 نیوتن متر دست پیدا کند که از این نظر با موتورهای سری X13 کامنز که روی کشنده هایی مثل امپاور BD560 و یا بایک X9 نصب هست، برابری خواهد کرد. قابل ذکر است که موتورهای 560 اسب بخاری که روی کشنده های تولیدی در ایران نصب هستند، با وجود متفاوت بودن بعضی از آنها باهم، اما همگی در محدوده قدرت 560 اسب بخار با 2600 الی 2650 نیوتن متر گشتاور، قرار دارند.

سیستم تعلیق عقب از نوع پنوماتیک چهار بالن هست و ترمزها در هر دو محور دیسکی هستند که با وجود سیستم های کمکی مختلف و البته ریتاردر موتور و اینتاردر گیربکس، باید انتظار عملکرد خوبی از آنها داشت. 

نام خودرو کشنده دانگ فنگ GX560

تیپ حرکتی

2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز

حجم موتور / کد موتور

13.5 لیتر / Z14E56052

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

560 اسب بخار در 1900 rpm

حداکثر گشتاور

2650 نیوتن متر در 1100-1300 rpm

گیربکس

12+4 سرعته اتوماتیک ساخت ZF

کلاچ

تک صفحه‌ای خشک به قطر 430 میلیمتر

ترمز کمکی

اینتاردر هیدرولیکی 4 حالته ساخت ZF + ریتاردر 2 حالته موتور

برنامه‌های کنترلی و کمکی

ترمز ضد قفل ABS / ترمز الکترونیکی EBS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خط خوان LDWS / کروز کنترل تطبیقی / سیستم ضدلغزش ASR / سیستم کنترل شروع حرکت در سر بالایی HSA  / سیستم روشنایی اتوماتیک  Auto Light/ ترمر پارک برقی EPB / سیستم پایش خواب آلودگی راننده DMS / نمایش فشار باد تایرها TPMS / نمایشگر وزن وارده به محورها / دوربین 270 درجه / هشدار نقطه کور / هشدار برخورد از جلو FCWS

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز محور عقب/جلو

دیسکی

باک سوخت

آلومینیوم به حجم 600+450 لیتر

باک ادبلو

پلیمری به حجم 45 لیتر

وزن خالص خودرو

8280 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص مجاز

44000 کیلوگرم

حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو

16000+16000 / 9000 کیلوگرم

طول / عرض / ارتفاع

6360 / 2550 / 3960 میلیمتر

فاصله محوری

3800 میلیمتر

سیستم تعلیق جلو

فنر پارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر

سیستم تعلیق عقب

بادی 4 بالن با میل موجگیر و کمک فنر

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

یکی از نکات منفی در خصوص این کشنده، وزن بالای آن هست که برای یک کشنده دو محور، زیاد به نظر می آید. وزن این کشنده برابر با 8280 کیلوگرم اعلام شده است که هرچند از وزن دانگ فنگ KX با 8900 کیلوگرم، کمتر است اما در مقایسه با دیگر رقیبانش، سنگین تر است که این قضیه می تواند در حدود هزار تا 1500 کیلوگرم در بارگیری خالص آن اثر داشته باشد.

سیستم‌ ایمنی و رفاهی دانگ فنگ 560

کشنده دانگ فنگ GX560 را می توان یکی از فول ترین کشنده های بازار از نظر امکانات رفاهی و ایمنی دانست. این خودرو از فنربندی پنوماتیک در محور عقب با چهار بالن با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل دیفرانسیل عقب و سیستم های کمکی مثل ترمز ضد قفل، ترمز الکترونیکی، ترمز اضطراری هوشمند، سیستم کنترل پایداری، رادار خط خوان، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ضدلغزش، سیستم کنترل شروع حرکت در سر بالایی، سیستم روشنایی اتوماتیک، نمایش فشار باد تایرها، دوربین 270 درجه، هشدار برخورد از جلو، ریتاردر موتور و اینتاردر گیربکس، صندلی بادی راننده با گرم کن و سردکن و البته صندلی بادی شاگرد، میز داشبورد، کولر و بخاری درجا، سیستم حمل کالای خطرناک ADR، خروجی برق 220 ولت، یخچال، دو عدد تخت خواب، آفتابگیری بیرونی، شیشه های برقی با پاورویندوز، آینه های برقی جانبی با گرم کن، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر بزرگ 12.8 اینچی، قفل مرکزی، نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی، چراغ خوش‌آمدگویی، تاخوگراف، پیش گرم کن هوای موتور و... بهره می برد.

در این میان باید گفت که سیستم هایی مثل ترمز پارک برقی، کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقطه کور، سیستم پایش خواب آلودگی راننده و نمایشگر وزن وارده به محورها را در کمتر خودروی تجاری تولیدی در کشورمان می توان دید. 

ارزش خرید دانگ فنگ 560 سایپا دیزل

بازار تجاری ها در کشورمان در تمام اوزان در حال اشباع هست و می بینیم که وقتی در اروپا فقط هفت شرکت تجاری ساز حضور دارند، در کشورمان انبوهی از برندهای شناخته و ناشناخته در حال رقابت هستند که بحث خدمات دهی و تعمیر و نگهداری آنها را سوال برانگیز می کند. این در حالی است که اوضاع بار و حمل و نقل بین المللی نیز چندان مساعد نیست.

. قیمت ماشین سنگین در بازار
. خرید و فروش ماشین سنگین
. شرایط فروش کامبون سایپا دیزل

کشنده دانگ فنگ GX560 یک کشنده خوب، با کیفیت ساخت بالا، موتور پر قدرت و گیربکس شناخته شده با امکانات رفاهی و ایمنی زیادی است که می تواند نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند و حتی در رقابت با کشنده های کارکرده اروپایی نیز موفق باشد. احتمالا با توجه به قیمت رقبای این خودرو که در محدود هشت میلیارد تومان هستند، قیمت کشنده دانگ فنگ GX560 نیز باید در همین حوالی باشد.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران