جدیدترین کشنده بازار

بررسی کامیون کشنده تی مارک 510 آفتاب دیزل (TMark G9)

2 آذر 1404 16:25

شرکت‌های تجاری ساز زیادی در کشورمان تأسیس شده‌اند که هر کدام یک محصول از شرکت‌های چینی را در داخل کشورمان مونتاژ کرده و به بازار عرضه می‌کنند. یکی از جدیدترین این شرکت‌ها به نام آفتاب دیزل به تازگی محصولی با نام T-mark G9 را روانه بازار کرده است که از یک موتور 510 اسب بخاری بهره می‌برد. این کشنده برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو اصفهان رونمایی شده است و باید با کشنده‌های کلاس 500 تا 520 اسب بخاری مثل امپاور 500 و شاکمن 520 رقابت کند.

هانوان G9 یا تی‌ مارک G9

کشنده تی‌مارک G9 در واقع محصولی از شرکت XCMG چین به نام هانوان G9 است که قبلاً نیز کشنده P9 این شرکت را با نام کامل P9 در بازار ایران دیده‌ایم. شرکت XCMG که در ابتدا با لودرهایش در کشورمان حضور پیدا کرد، از بزرگ‌ترین سازندگان خودروهای تجاری و راهسازی و معدنی کشور چین است که البته بیشتر به واسطه خودروهای راهسازی، جرثقیل و معدنی شناخته می‌شود.

. قیمت ماشین سنگین در بازار
. خرید و فروش ماشین سنگین

کشنده‌های این شرکت در کشورمان در رده کامل‌ترین‌ها از نظر امکانات رفاهی و ایمنی هستند و حالا آفتاب دیزل بعد از کامل دیزل، دومین کشنده از XCMG را وارد کشورمان کرده است.

طراحی بدنه و داخل کابین کامیون تی مارک 510

بدنه و کابین کشنده تی‌مارک G9 شباهت‌های زیادی به کشنده P9 دارد؛ اما در بسیاری از قسمت‌ها نیز متفاوت است. برای مثال در پشت کابین با شباهت زیادی بین این دو مواجه هستیم. این کشنده نیز به سبک محصولات تجاری چینی، دارای همان بیرون‌زدگی محل نصب شیشه عقب هست و ظاهراً این شیشه جزو الزامات خودروهای تجاری چینی محسوب می‌شود. در بالای این بخش نیز نوشته آفتاب دیزل دیده می‌شود. بادگیرهای روی شاسی نیز شبیه به کشنده P9 است. وجود این بادگیرها، چهره بسیار خوبی به این خودرو داده و آن را زیباتر کرده است.

در نمای جلو با یک طرح ساده و کامیونی و مردانه روبرو هستیم. خبری از طراحی خاص و پر خطوط برخی از کشنده‌های امروزی نیست و یک طرح ساده و سنگین که فقط یک سری خطوط کرومی رنگ در وسط جلوپنجره دارد. به واسطه شیشه پهن جلو، دو عدد برف‌پاک‌کن برای تمیزکردن شیشه در نظر گرفته شده است و بالای این بخش نیز، مثل تمام تجاری‌ها، یک آفتاب‌گیر ساده قرار دارد. آینه‌های جانبی از آن حالت قدیمی آینه‌های سوار بر میله نبوده و یکپارچه هستند که ظاهری به‌روزتر از آنها دارند.

فضای داخلی نیز شباهت بسیار زیادی در قسمت‌های مختلف با کشنده P9 دارد. از داشبورد گرفته تا حتی رودری‌ها، شبیه به کشنده P9 است. حتی صندلی‌ها و فرمان نیز در همین وضعیت هستند. داشبورد کشنده تی‌مارک G9 مثل بسیاری از کشنده‌های چینی این روزها از داشبورد آکتروس نسل چهارم الگو گرفته است.

اما نکته جالب‌تر داشبورد این کشنده، یکی بودن عینی این داشبورد با داشبورد کشنده کامل P9 است که علت آن، هم‌خانواده بودن آنهاست. این وضعیت در طراحی داخلی این دو کشنده به طور کلی دیده می‌شود و شرکت سازنده مادر، از یک طراحی داخلی برای هر دو کشنده استفاده کرده است و کوچک‌ترین نکات و ریزه‌کاری‌ها در اتاق و داشبورد هر دو محصول یکی است. 

از نکات مثبت در طراحی داخل این کشنده، قابلیت گردش صندلی شاگرد است که در کمتر خودروی تجاری مونتاژی در کشورمان دیده می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا صحبت راننده و همراهش با راحتی بیشتری در جاده‌ها انجام شود و البته استفاده‌ای که از این سیستم در کشنده‌های اروپایی و آمریکایی می‌شود، دیدن راحت‌تر تلویزیون است. راننده با نصب تلویزیون در بالای سر خود، می‌تواند به راحتی با نشستن روی صندلی شاگرد که قابلیت چرخش را دارد، برای مدتی به تماشای تلویزیون بنشیند.

در مجموع می‌توان گفت که طراحی داخلی این خودرو با توجه به الهام‌گرفتن از یک محصول برتر اروپایی، در وضعیت بسیار خوبی هست. نمای بیرونی نیز یک طرح ساده اما زیبا و قبل قبول است که البته از نگاه جانبی، می‌توان قدیمی بودن آن را متوجه شد. 

بخش فنی و قوای محرکه کامیون تی مارک G9

موتور این کشنده از سری X13 کومنز است که با 12.9 لیتر حجم، توانی برابر با 510 اسب بخار قدرت و 2500 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 بوده و یک گیربکس 2+12 سرعته اتوماتیک ساخت ZF نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

نام خودرو کشنده تی‌مارک G9

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

شش سیلندر / توربو دیزل خطی

حجم موتور / کد موتور

12.9 لیتر/ کامنز X13EVIE

استاندارد آلایندگی

یورو 6

حداکثر قدرت

510 اسب بخار

حداکثر گشتاور

2500 نیوتن متر

گیربکس / کد گیربکس

12+2 دنده اتوماتیک ساخت ZF

ترمز عقب / جلو

دیسکی

ترمز کمکی

ترمز اگزوز / ریتاردر 5 مرحله‌ای موتور / اینتاردر 3 مرحله‌ای گیربکس

برنامه‌های کنترلی خودرو

ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خط‌خوان LDWS / ترمز پارک برقی EPB / ترمز تپه HAS / هشدار برخورد از جلو FCWS

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

6770 / 2550 / 3970

فاصله محوری (میلیمتر)

3900

وزن خالص شاسی

7500 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

44 تن

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

7.5 تن / 13 تن

باک سوخت

آلومینیوم 650+565 لیتری

مخزن ادبلو

پلی اتیلن 45 لیتری

سیستم تعلیق جلو

فنر پارابولیک با کمک فنر و میل موجگیر

سیستم تعلیق عقب

بادی با 4 بالن با کمک فنر و میل موجگیر

سایز لاستیک / نوع لاستیک

315/80R22.5  /  تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

موتور این کشنده جزو معدود پیشرانه‌های نصب شده با استاندارد یورو 6 در تجاری‌های تولیدی کشورمان است و از این نظر در رده بهترین‌ها در بین کشنده‌ها و کامیون‌های چینی مونتاژی در کشورمان قرار می‌گیرد. برای رسیدن به این سطح از پاکی موتور، از سیستم‌های مختلفیDOC  وDPF  و SCR و  ASCاستفاده شده است که همگی برای کاهش گازهای مونواکسیدکربن، هیدروکربن‌های نسوخته، ذرات معلق خروجی از اگزوز و اکسیدهای نیتروژن هستند.

ترمزهای در هر دو محور از نوع دیسکی هستند که یک ویژگی مثبت برای این خودرو محسوب می‌شود. با توجه به ترمزهای قدرتمند دومداره دیسکی در هر دو محور در کنار ترمز موتور و اینتاردر گیربکس و البته سیستم‌های نظارتی و کمکی ترمز، انتظار یک سیستم توقفی قوی را باید از این کشنده داشته باشیم. این کشنده در محور عقب مثل بسیاری از خودروهای تجاری، دارای قفل دیفرانسیل است و برای اینکه بتوان با آن کالاهای خطرناک نیز حمل کرد، به طور استاندارد به سیستم ADR مجهز شده است.

وضعیت شباهت کشنده تی‌مارک G9 و کامل P9 در بخش‌های فنی مثل شاسی نیز دیده می‌شود. چیدمان شاسی در قسمت عقب مثل مخازن باد و چراغ‌های عقب نیز همین وضعیت را دارند. حتی چیدمان پشت اتاق نیز کاملاً یکی هستند و فقط اختلافات جزئی در برخی قسمت‌ها وجود دارد. از دیگر نکات مثبت در خصوص این کشنده، باک‌های بزرگ آن هست که در مجموع، ظرفیتی برابر با 1215 لیتر دارند.

امکانات رفاهی و ایمنی کشنده G9 افتاب دیزل

استارت موتور از بیرون کابین، سپهتن، اتولایت، کروز کنترل، دوربین 360، نمایشگر مقدار باد تایرها، بوق دنده عقب، ترمز تپه HAS، ترمز هوشمند اضطراری AEBS، هشدار برخورد از جلو FCWS، رادار هشدار خروج از خطوط جاده LDWS، برنامه پایداری الکترونیکی ESP، ترمز پارک برقی، ریتاردر 5 مرحله‌ای، ترمز اینتاردر سه مرحله‌ای، تنظیم ارتفاع محور عقب، دو عدد تختخواب، بالابر برقی کابین، صندلی بادی و قابل تنظیم راننده به همراه سردکن و گرمکن، صندلی بادی و قابل چرخش شاگرد، شیشه بالابرهای برقی، آینه‌های برقی با گرمکن، تهویه مطبوع اتوماتیک، کولر درجا، بخاری درجا، یخچال، میز کشویی برای غذاخوردن، چراغ مطالعه، آفتابگیر داخل اتاق و بیرون اتاق، شارژر وایرلس گوشی، آب گرم و آب سرد داخل کابین، بوق شهر و جاده، قطع کن برق ماشین، مانیتور 12 اینچی لمسی سیستم مالتی مدیا، قفل دیفرانسیل محور عقب، سیستم ADR، مه‌شکن‌های عقب و جلو، سنسور باران، جعبه آچار و کپسول آتش‌نشانی و... لیست بلندی از امکانات رفاهی، ایمنی و فنی این خودرو هستند.

ارزش خرید کشنده تی مارک G9

کشنده تی‌مارک G9 از آفتاب دیزل را می‌توان یکی از آپشنال ترین کشنده‌های حال حاضر بازار کشورمان دانست که با موتور 510 اسب بخاری، توان بالایی نیز دارد. قیمت اعلامی برای این کشنده در محدود 8.4 میلیارد تومان هست که در این بازه قیمتی می‌توان محصولاتی مثل پیلسان 480 و امپاور 560، دایون v9، آکروکس 560 و کشنده‌های دیگر با قدرت‌های بیشتر و البته قیمت‌های کمتر را دید.

. بررسی کشنده امپاور 560 بهمن دیزل
. بررسی کشنده دایون V9 کرمان دیزل
. بررسی کشنده سیتراک C7H پیلسان
. بررسی کشنده آکروکس 560 آرشام دیزل

از این رو باید دید که اگر قرار است تا کشنده تی‌مارک G9 از سوی شرکت آفتاب دیزل با این قیمت عرضه شود، این خودرو توانایی رقابت با محصولات شناخته شده و آزمایش پس داده بازار را دارد و یا خیر. 

نویسنده : علیرضا داوودی

منبع : باما

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران