• افزايش نرخ کرايه تاکسي

کاهش نرخ تاکسی‌های برقی در تهران

افزایش نرخ کرایه تاکسی 1403

29 مرداد 1403 10:17

کاهش نرخ کرایه تاکسی‌ برقی در تهران

مرداد 1403: شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اظهار کرد از 1000 تاکسی برقی که وارد کشور شده تاکنون 200 دستگاه به خودروسازی تحویل داده شده است. خودروهایی که در فاز اول واگذار شد به صورت گردشی در سطح شهر فعال و در مسیر فرودگاه امام خمینی و مهرآباد و پایانه‌ها فعال هستند.

وی در مورد نرخ کرایه تاکسی‌های برقی با تأکید بر اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران امکان افزایش 80 درصدی نرخ کرایه به شهرداری تهران داده می‌شود، گفت این نرخ مسبوق به سابقه است و در گذشته هم در مورد تاکسی‌های هیبریدی این نرخ وجود داشت؛ اما ما برای رفاه حال شهروندان این نرخ را به 50 درصد رساندیم.

همچنین پلتفرمی برای تاکسیرانان جهت پایش فعایت رانندگان تاکسی ایجاد شده و تا مهر ماه این پلتفرم تاکسیرانی با جزئیات رونمایی می‌شود.

تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های برقی

تیر 1403: روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد که با توجه به آغاز فعالیت تاکسی‌های برقی در سطح شهر تهران به صورت گردشی ویژه، به منظور رفاه حال شهروندان، نرخ سرویس دهی این نوع تاکسی‌ها 30 درصد کمتر از نرخ مصوب شورای اسلامی شهر تهران تعیین و ابلاغ شد.

بر این اساس این میزان 50 درصد بیشتر از نرخ کرایه خودروهای تاکسی سوخت فسیلی است. طبق اعلام روابط عمومی سازمان تاکسیرانی، هیچ گونه افزایش نرخی در خودروهای غیر برقی گردشی و سایر کاربری‌ها اعمال نخواهد شد.

کرایه تاکسی‌های برقی چگونه محاسبه می‌شود؟

خرداد 1403: شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران، درباره تاکسی‌های برقی اظهار کرد در تلاش هستیم بخشی از هزینه خرید این خودروها از طریق دولت پرداخت شود که احتمال تحقق آن زیاد است اما هنوز مبلغ آن مشخص نیست. تاکسی‌های برقی به صورت گردشی و در مسیرهای پرترافیک و پرتردد فعالیت خواهند کرد.

وی افزود طبق مصوبه شورای شهر تهران، با توجه به اینکه این تاکسی‌ها خودروی لوکس به شمار می‌آیند، رانندگان تاکسی می‌توانند تا سقف 80 درصد افزایش نرخ داشته باشند؛ اما برای رفاه حال شهروندان، اعلام کرده‌ایم رانندگان این دسته از خودروها می‌توانند تا سقف 50 نسبت به نرخ عادی کرایه یک مسیر، افزایش کرایه داشته باشند.

کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی افزایش یافت

اردیبهشت 1403: جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، در مورد نرخ جدید کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در پایتخت توضیح داد شورای شهر تهران سال گذشته نرخ گذاری کرایه وسایل حمل ونقل عمومی اعم از تاکسی، مترو و اتوبوس برای امسال را به تصویب رساند و نمایندگان مردم سعی کردند با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌ها،  افزایش قیمت در حوزه مترو و اتوبوس را به دلیل اینکه متعلق به شهرداری تهران است و یارانه دریافت می کنند را حداقلی در نظر بگیرند؛ اما در مورد اتوبوس‌های بخش خصوصی و تاکسی‌ها باید به‌گونه‌ای نرخ گذاری انجام می‌شد که راننده تاکسی و بخش خصوصی در اتوبوسرانی متضرر نشوند. با توجه به این سیاست کلی، نرخ ورودیه در مترو داخل تهران تنها ۱۶ درصد افزایش پیدا کرد؛ یعنی این درصد افزایش به دلیل آنکه با نرخ تورم فاصله زیاد دارد به نفع مسافران خواهد بود. بر این اساس تا سقف ۳۰ کیلومتر نرخ محاسبه می‌شود و اگر از ۳۰ کیلومتر بیشتر تردد کند، نرخ محاسبه نمی‌شود. پس نرخ بلیت تک سفر که فعلا ۳۳۰۰ تومان است، برای سال۱۴۰۳ حداکثر مبلغ ۴۳۰۰ تومان خواهد شد و در مورد خطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش ۳۰ درصدی نرخ را در نظر گرفتیم.

وی افزود بهای بلیت برای مبلغ ورودیه در اتوبوس تندرو و عادی ۲۲ درصد افزایش یافت. به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد افزایش و برای اتوبوس‌های عادی ۴۰ درصد افزایش داده شد؛ به عبارتی دیگر پس اگر بگویم که در حوزه اتوبوس چند درصد رشد داریم به طور میانگین قیمت تمام شده در اتوبوس تندرو ۲۱ درصد و اتوبوس عادی ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد داشته‌ است و در مورد اتوبوس‌های ارائه خدمات دربستی نیز شاهد رشد ۴۰ درصدی هستیم.

وی در مورد بهای تاکسی‌ها در سال جاری نیز با تأکید بر اینکه حداکثر رشد ۴۵ درصد برای نرخ کرایه تاکسی‌ها خواهیم داشت، اظهار کرد دقت داشته باشید که در مورد سرویس دهی تاکسی های خطی، ضریب شیب معابر محاسبه می شود یعنی بطور متوسط ۱۵ درصد نرخ افزایش می یابد که البته این معابر شناسایی و اعلام عمومی خواهند شد. فرمانداری نرخ گذاری‌ها را تأیید کرده است، بر همین اساس افزایش نرخ ها از شنبه اول اردیبهشت ماه سال‌جاری لازم الاجراست.

افزایش کرایه‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه

فروردین 1403: سعید بشیری، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران، اعلام کرد افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در تهران از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی می‌شود. هرگونه افزایش نرخ کرایه در هریک از بخش‌های حمل و نقل عمومی شامل تاکسی، اتوبوس و مترو پیش از اردیبهشت تخلف است و با آن برخورد خواهد شد.

وی افزود در متن مصوبه شورای اسلامی شهر تهران که به تصویب هیئت تطبیق فرمانداری تهران رسید، تأکید شده بود که زمان اجرای افزایش نرخ کرایه های تاکسی، اتوبوس و مترو از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ است و هرگونه افزایش پیش از این تاریخ تخلف محسوب می‌شود. بی تردید باید در بخش تاکسیرانی در صورت مشاهده تخلف، برخورد قانونی از سوی حوزه نظارت سازمان تاکسیرانی انجام خواهد شد.

آقای بشیری اظهار کرد با توجه به اینکه ارقام پایین‌تر از نرخ تورم بود، نکته‌ای نداشتیم؛ اما چند نکته حقوقی در متن مصوبه بود که به شورای شهر تهران اعلام شد تا برطرف شود؛ لذا ارقامی که برای نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در شورای شهر تهران مصوب شده بود به تأیید هیات تطبیق فرمانداری تهران رسید. به این ترتیب برای سال جاری بر اساس مصوبه شورای شهر تهران ۲۸ درصد افزایش در بخش مترو، ۲۶ درصد افزایش در بخش اتوبوس و ۴۵ درصد افزایش در بخش تاکسی را خواهیم داشت.

میزان افزایش کرایه وسایل نقلیه عمومی در سال 1403

اسفند 1402: در دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بررسی و نرخ کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی اعلام شد.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، در این باره اظهار کرد میزان افزایش در نرخ ورودی مترو ۱۶ درصد پیش بینی شده بود. علیرغم اینکه ۳۰۰ کیلومتر مترو در سطح شهر خدمات رسانی می کند، نرخ تا ۳۰ کیلومتر پیمایشی محسوب می شود و مابقی پرداخت نخواهد شد. به ازای هر کیلومتر ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل پیش بینی شده است. بلیط مترو از سه هزار و ۳۰۰ تومان به چهار هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند و نرخ کرایه خطوط مترو حومه نیز ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. در مجموع افزایش نرخ بلیط مترو ۳۰ درصد خواهد بود.

وی افزود ۲۲ درصد افزایش نرخ بلیط برای اتوبوسرانی پیش بینی شده است. برای پیمایش اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد و عادی ۴۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده و در مجموع میزان افزایش نرخ اتوبوس‌های عادی ۲۱ درصد و اتوبوس‌های عادی ۳۰ درصد است. ۴۰ درصد رشد برای اتوبوس‌های دربستی نیز پیش بینی شده است.

آقای تشکری هاشمی اعلام کرد نرخ کرایه تاکسی در سال آینده ۴۵ درصد افزایش دارد. شیب معابر تنها برای تاکسی‌های خطی لحاظ خواهد شد و معابر دارای شیب در همین راستا مشخص می‌شوند. برای ساعات اوج نیز توافق شد که ۷ تا ۹ صبح به عنوان ساعات اوج صبحگاهی و ۴ تا ۸ عصر نیز به عنوان ساعات اوج عصرگاهی با ۵۰ درصد افزایش در نظر گرفته شود. این تصمیم گرفته شده که رغبتی برای رانندگان جهت خدمات رسانی وجود داشته باشد.

وی افزود تکلیف شهرداری تهران مبنی بر اجرای پرداخت الکترونیک و سامانه برخط جزء مصوبات این لایحه است. گرچه این اقدام در سال جاری به نتیجه نرسید امیدواریم در سال آینده به نتیجه برسد. قیمت تمام شده برای هر مسافر مترو در سال جاری حداقل ۳۰ هزار تومان بود. ما مبلغ قابل توجهی یارانه برای بلیط مترو در نظر گرفته بودیم و هر مسافر تنها سه هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت می کرد.

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اظهار کرد ساماندهی وضعیت تاکسی ها در سطح شهر به روش سنتی امکان پذیر نیست. باید بسترهای هوشمند جهت نظارت شکل بگیرد. افزایش قیمت قطعات و هزینه های خودرو، باعث می شود رانندگان تاکسی به سمت شرکت های اینترنتی بروند و تعداد این رانندگان بسیار زیاد است.

وی افزود  شاید هیچ راهی برای ساماندهی تاکسی‌ها جز هوشمندسازی وجود نداشته باشد. کرایه تاکسی‌ها باید برخط باشد که در حال حاضر برای ۱۶۹ خط طی دو ماه آینده فرمول نویسی محاسبه ای نرخ کرایه‌ای انجام شده و تا یک ماه آینده این روند تکمیل می‌شود. ۳۴ هزار دستگاه تاکسی خطی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و امکان کنترل این تاکسی‌ها به صورت سنتی وجود ندارد. کنترل این تاکسی‌ها توسط دوربین‌های پلاک خوان انجام خواهد شد.

خانم مالکی گفت در هفته گذشته بسته تشویقی برای رانندگانی که به صورت تلفنی و گردشی فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته ایم. ۸۴۸ دستگاه تاکسی به صورت کمکی در قبال دریافت این بسته تشویقی در خطوط فعالیت خواهند کرد اما این اقدام در تمام طول سال برای ما مقدور نیست.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، بیان کرد نباید برای تاکسی‌ها دو نرخ اعمال شود؛ بلکه تمام موارد باید سیستمی باشد. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که مردم و رانندگان تاکسی با هم درگیر شوند. سال قبل افزایش نرخ اتوبوس ۴۲ درصد و مترو ۲۵ درصد پیش بینی شده بود که ما این رقم را کاهش دادیم. در سال ۱۴۰۳ میزان افزایش مناسبی پیش بینی شده و افزایش ۱۶ درصدی مطلوب است و تأکید می‌کنیم که این نرخ بسیار کمتر از نرخ تورم است.

وی پیشنهاد کرد که ساعات اوج برای تاکسی ها حذف و شهرداری مکلف شود ظرف مدت سه ماه پس از اردیبهشت ماه که نرخ ها اعمال می شود، هوشمندسازی و پرداخت الکترونیکی را در پایتخت عملیاتی کند که این پیشنهاد با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

الکترونیکی شدن پرداخت کرایه در سال 1403

اسفند 1402: شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، از برنامه‌ریزی برای الکترونیکی شدن پرداخت کرایه تاکسی‌ها در سال آینده خبر داد و افزود برای افرادی که به هر دلیلی نمی توانند از این روش پرداخت کرایه داشته باشند سازو کارهای کمکی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

وی توضیح داد هم اکنون بحث ساماندهی نحوه پرداخت کرایه و هوشمندسازی تاکسی ها را دنبال می کنیم. نرخ کرایه شناور هم تنظیم شده تا تقدیم شورای شهر تهران شود. پس از اینکه این موضوع به نتیجه رسید جزئیات مربوط به آن را اعلام خواهیم کرد. درخصوص ساماندهی نحوه پرداخت کرایه، یکی از مشکلاتی که ما در بحث تاکسیرانی داریم، درگیری‌های ناشی از پرداخت کرایه به دلیل عدم وجود پول نقد و پول خرد است. با توجه به اینکه بیشتر تراکنش‌های مالی از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود و در تاکسی‌ها دستگاه پوز نداریم، اکنون به این سمت می‌رویم که پرداخت کرایه تاکسی از طریق کیو آر کد نصب شده روی شیشه تاکسی انجام شود.

خانم مالکی درباره نحوه کار این کدها توضیح داد که مسافران با اسکن این کیو آر کد وارد درگاه "شهرزاد" می شوند و از این طریق کرایه خودشان را پرداخت می کنند. ساز و کار اجرایی اپلیکیشن شهرزاد به گونه‌ای است که به محض پرداخت کرایه، مسافر می‌تواند از طریق قسمت منوی تراکنش ها در اپلیکیش از این موضوع مطلع شود. علاوه بر این پیامک واریز برای راننده هم ارسال می شود که این موضوع یک اطمینان خاطر برای مسافر و راننده ایجاد می کند.

وی افزود در یک ماه گذشته با هدف ترغیب رانندگان تاکسی به استفاده از این روش پرداخت، طرح اهدای رایگان لاستیک را گذاشتیم که طی آن به 400 نفر از رانندگان تاکسی که بیشترین تراکنش مالی را در زمینه پرداخت الکترونیک داشتند، در نیمه مبارک شعبان لاستیک رایگان اهدا می شود. امیدواریم در این زمینه مسافران هم همکاری لازم را داشته باشند، چون این طرح به صورت فصلی برگزار می شود که یک طرح حمایتی از رانندگان تاکسی هم به شمار می رود تا برخی از اقلام مورد نیاز آن‌ها را از جمله لاستیک را به این ترتیب و با ارائه بسته های تشویقی به این عزیزان اهدا کنیم.

خانم مالکی گفت بحث ساماندهی نحوه پرداخت و پرداخت الکترونیک را به صورت جدی در دستور کار قرار داده ایم، اما هستند شهروندانی که به دلایل مختلف امکان پرداخت کرایه از طریق اپلیکیشن و به صورت الکترونیک را ندارند. باتوجه به این موضوع ساز و کارهای کمکی نیز درحال بررسی است، اما هدف گذاری ما این است که برای سال 1403 به سمتی برویم که پرداخت کرایه تاکسی به صورت کامل از روش الکترونیک انجام شود.

ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی هنگام بارش

آبان 1402: مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ، اعلام کرد بنا بر مصوبه شورای شهر تهران، نرخ کرایه‌های تاکسی در زمان بارش برف و باران تغییری نخواهد کرد. بر همین اساس رانندگان تاکسی موظفند بر اساس نرخ مصوب شورای شهر تهران اقدام به دریافت کرایه از مسافران کنند و همان کرایه‌ای را که شورا مصوب کرده است، دریافت کنند.

وی افزود تهران شهر بزرگی است و بنابراین در برخی از مواقع در تهران شاهد بارش باران در قسمت دیگری برف و جای دیگری خشک هستیم. به همین دلیل نمی‌توان تقسیم‌بندی برای دریافت کرایه بر اساس شرایط فصلی (بارش برف و باران) داشته باشیم.

آقای چمران درباره توسعه حمل و نقل عمومی گفت در این بخش نیز دولت وظایفی را به‌عهده دارد به‌طوری که در بخش اتوبوس دولت مکلف است بالغ بر 82 درصد از اعتبارات را در این بخش پرداخت کند البته این رقم را به 80 درصد رسانده‌اند و مابقی اعتبارات نیز از سوی شهرداری تهران تأمین می‌شود. برای ارسال متمم بودجه زمان زیادی مانده و به‌نظر می‌رسد اگر بخواهند این کار را بکنند باید منتظر ماه‌های پایانی سال باشیم، اما در ارتباط با اصلاحیه بودجه بحث فرق می‌کند و اگر بخواهند می‌توانند آن را به شورا بیاورند البته تاکنون صحبتی نشده است.


اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران