• معاينه فني تاکسي

معاینه فنی رایگان برای دارندگان پروانه تاکسیرانی معتبر

معاینه فنی تاکسی در سال 1402

8 آبان 1402 13:49

معاینه فنی رایگان برای دارندگان پروانه تاکسیرانی معتبر

آبان 1402: روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد با هماهنگی سازمان تاکسیرانی پایتخت و ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، انجام آزمون معاینه فنی ویژه تاکسی در 8 مرکز معاینه فنی تهران به صورت رایگان انجام می‌شود و تاکسیرانان می‌توانند با ارائه پروانه معتبر تاکسیرانی از آن بهره‌مند شوند.

این اقدام با هدف کمک به کاهش آلودگی هوا، حمایت مالی از رانندگان تاکسی، ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای سالم و همچنین حفظ سلامت شهروندان انجام می‌شود. رانندگان برای این طرح می‌توانند به ایستگاه‌های بیهقی، آبشناسان، سراج، نیایش، دماوند، الغدیر، شقایق و چمران، مراجعه کنند.

خدمات رایگان برای تاکسیرانان پایتخت

شهریور 1401: روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، از انجام آزمون معاینه فنی ویژه تاکسیرانان شهر تهران، به صورت رایگان خبر داد.

خدمات رایگان در 8 مرکز بیهقی، آبشناسان، سراج، نیایش، دماوند، الغدیر، شقایق و چمران، ارائه می‌شوند‌‌. این اقدام در ادامه فعالیت‌های حمایتی این سازمان در راستای جلب رضایت حداکثری تاکسیرانان خدوم به مرحله اجرا درمی‌آید و رانندگان تاکسی دارای پروانه معتبر، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

اولین مراجعه، رایگان است!

مرداد 1401: با اعلام سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، طرح معاینه فنی رایگان تاکسی، که از سال 1400 شروع شده بود، برای سال 1401 نیز ادامه خواهد داشت. طبق اعلام سازمان تاکسیرانی، اولین مراجعه خودروهای تاکسی به مراکز معاینه فنی منتخب تهران در سال 1401، رایگان است. تاکسیرانان برای بهره‌مندی از این طرح، کافی است با همراه داشتن پروانه تاکسیرانی، به یکی از مراکز هشتگانه زیر مراجعه کنند:

  • مرکز معاینه فنی بیهقی
  • مرکز معاینه فنی سراج
  • مرکز معاینه فنی الغدیر
  • مرکز معاینه فنی شقایق
  • مرکز معاینه فنی دماوند
  • مرکز معاینه فنی چمران
  • مرکز معاینه فنی نیایش
  • مرکز معاینه فنی آبشناسان

آقای رضا مفیدی، سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، ضمن اشاره به این موضوع می‌گوید خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می‌توانند سالانه در هنگام اولین مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده، از این طرح استفاده کنند. این طرح از سال 1400 به اجرا در آمده و هدف آن کاهش آلودگی هوا، حمایت مالی از رانندگان تاکسی، ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای سالم و حفظ سلامت شهروندان است.

اعتبار معاینه فنی تاکسی چقدر است؟

اردیبهشت 1401: براساس جدول سن فرسودگی وسایل نقلیه، کلیه خودروهای شخصی تا 4 سال از گذشتن تولیدشان، از انجام معاینه فنی، معاف هستند اما این معافیت برای خودروهای عمومی از جمله خودروهای تاکسی، تنها یک سال است و بعد از گذشت یکسال از تولید آنها، مدت اعتبار معاینه فنی تاکسی براساس سال تولیدشان، محاسبه شده و بصورت زیر است:

1- تاکسی با عمر 10 سال یا کمتر، باید هر 6 ماه یکبار، برای گرفتن معاینه فنی تاکسی اقدام کنند.

2- تاکسی‌ با عمر بیشتر از 10 سال،، باید هر 3 ماه یکبار، برای گرفتن معاینه فنی تاکسی اقدام کنند.

بخشودگی جریمه معاینه فنی تاکسی

بهمن 1400: سیدعلی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، بیان کرد تاکسی‌هایی که در طرح نوسازی تاکسی فرسوده ثبت‌نام شده‌اند و برگه ثبت‌نام در سامانه نوسازی را دارند، مشمول بخشش جرایم معاینه فنی از تاریخ اقدام به نوسازی می‌شوند. البته این برگه باید توسط سازمان تاکسیرانی مهر شده باشد.

مراکز معاینه فنی تاکسی در سال 1400

فروردین 1400: با اعلام شهرداری تهران، طرح معاینه فنی رایگان خودروهای تاکسی، که چندین‌بار در 1399 اجرا شده بود، در سال 1400 نیز همچنان برقرار است. خودروهای تاکسی برای اخذ معاینه فنی 1400، باید به نکات زیر توجه داشته باشند:

1- معاینه فنی رایگان فقط برای تاکسی‌های تهران است.

2- شرط استفاده از این طرح، داشتن پروانه معتبر سازمان تاکسیرانی (قابل استعلام از سامانه سیما تاکسی) است.

3- در این طرح، فقط مراجعه اول تاکسی به مراکز منتخب تهران، رایگان بوده و هزینه مراجعات دوم و بیشتر، با 50% تخفیف محاسبه می‌شود.

4- خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر، سالانه باید دو مرتبه (هر شش ماه یکبار) برای گرفتن معاینه فنی اقدام کنند.

5- خودروهای تاکسی با عمر بیشتر از 10 سال، سالانه باید 4 مرتبه (هر سه ماه یکبار) برای گرفتن معاینه فنی ادقام کنند.

6- مراکز معاینه فنی منتخب ویژه خودروهای تاکسی در تهران عبارتند از:

  • مرکز معاینه فنی بیهقی
  • مرکز معاینه فنی نیایش
  • مرکز معاینه فنی شقایق
  • مرکز معاینه فنی چمران
  • مرکز معاینه فنی دماوند

قیمت معاینه فنی تاکسی در 1400

فروردین 1400: آقای هاشمی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) ضمن اشاره به طرح معاینه فنی رایگان تاکسی‌های تهران در سال 1400، گفته که در سال جدید، هزینه مراجعه اول تاکسی‌ها به مراکز معاینه فنی 47 هزارتومان است.

تخفیف معاینه فنی تاکسی چقدر است

بهمن1399: به مناسبت روز ملی هوای پاک، از تاریخ 29 دی لغایت 6 بهمن 99 (به مدت یک هفته) معاینه فنی تاکسی‌های تهران، رایگان بود. اما حالا آقای هاشمی (معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران) خبر داده که طرح معاینه فنی رایگان تاکسی‌ها، تا پایان دهه فجر 99 تمدید شده است.

همچنین آقای روشنی (مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران) درباره این طرح گفته که تاکسیرانان تهرانی، به شرط داشتن پروانه معتبر، می‌توانند در طول این مدت، از خدمات رایگان معاینه فنی خودروها استفاده کنند. این برای سومین بار در سال 99 است که انجام معاینه فنی تاکسی‌های پایتخت، به مناسبت‌های مختلف، رایگان می‌شود.

گفتنی است که تاکسی‌ها، در سایر روزهای عادی سال نیز از تخفیف 50 درصدی در خدمات معاینه فنی، برخوردارند. هم‌اکنون بیش از 80 هزار تاکسی در تهران، روزانه بیش از 3 میلیون نفر را جابجا می‌کنند.

معاینه فنی رایگان تاکسی در سال 1399

آذر 1399: به مناسبت روز 26 آذرماه که روز حمل و نقل است، سازمان تاکسیرانی تهران خبر داده که هزینه معاینه فنی تمامی خودروهای تاکسی، در مراجعه اول‌شان به مراکز معاینه فنی تهران، رایگان خواهد بود.

همچنین یک لاین در مراکز معاینه فنی الغدیر، شقایق و چمران، برای پذیرش خارج از نوبت خودروهای تاکسی اختصاص داده شده است.


اخبار معاینه فنی خودرو و موتور

آخرین اخبار معاینه فنی خودرو، هزینه معاینه فنی، قوانین معاینه فنی موتورسیکلت، مبلغ جریمه معاینه فنی، نحوه استعلام معاینه فنی، جریمه نداشتن معاینه فنی، آدرس مراکز فنی را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران