• طرح شاتل سرويس تاکسيراني

ورود 190 ون برقی به شاتل سرویس

طرح شاتل سرویس تاکسیرانی

26 دی 1402 13:46

ورود 190 ون برقی به شاتل سرویس

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره اجرای طرح شاتل سرویس توضیح داد طرح شاتل طرحی است که برای اولین بار در تهران در حال پیاده‌سازی و اجراست. قرار است تا در این طرح بر مبنای تقاضا به مردم سرویس بدهیم. این طرح در حال حاضر مشکلاتی دارد، که درصدد حل آن هستیم.

وی تاکید کرد تاکنون استقبال شهروندان از شاتل سرویس خوب بوده و موفق عمل کرده است. با این حال هنوز با آن شرایط ایده‌آل مدنظر ما کمی فاصله دارد.

وی درباره بهبود این طرح گفت تعداد سرویس‌هایی که باید طی یک روز انجام بشود، از مهمترین این موارد است. در حال بررسی این مسئله هستیم تا به توافقاتی برسیم که همه ظرفیت ون‌های درنظر گرفته شده را وارد این طرح کنیم. این کار اگر صورت بگیرد به هدف مورد نظر می‌رسیم. باید تمام ۱۹۰ دستگاه ون برقی که برای شاتل سرویس در نظر گرفته‌ایم را به مدار وارد کنیم. فعلا پایانه ونک پایلوت این طرح است، اما اگر تمام ظرفیت را وارد خطوط کنیم پایانه‌های دیگر نیز به این طرح می‌پیوندند.

فعالیت شاتل تاکسی در تهران

آذر 1402: ون‌های زرد رنگ شاتل سرویس، ارائه خدمات را آغاز کرده‌اند و در مکان‌های پرترددی مانند میدان ونک فعالیت دارند. یک ماه از فعالیت این تاکسی‌ها می‌گذرد و مسافران می‌توانند بدون معطلی در صف‌های طولانی از آن‌ها استفاده کنند.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درباره این طرح گفته که در شاتل سرویس، مسافر اطمینان دارد که در زمان مشخص و محل مشخص که از قبل تعیین کرده، یک دستگاه ون در انتظار اوست. این اطمینان را در هیچ‌یک از خدمات حمل‌ونقل شهری پایتخت و دیگر کلانشهرها نمی‌توان یافت؛ درحالی‌که بعضی از شهروندان مانند کارکنان سازمان‌ها و ادارات با ساعت کاری مشخص روزانه، به این اطمینان سفر نیاز دارند.

وی افزود دقیقا از ساعت  4و نیم عصر به بعد، جمعیت زیادی وارد میدان ونک می‌شوند؛ زیرا نوع شهرسازی در دهه‌های گذشته به شکلی بوده که مسافران باید در این میدان پیاده و سوار می‌شدند. در اینجا باید از ظرفیت تاکسی‌، سواری و ون استفاده کرد. یک راه این است که تعدادی تاکسی به خطوط میدان ونک اضافه کنیم، اما این کار اثر طولانی‌مدت ندارد. در سوپر اپلیکیشن «شهرزاد» بخشی به شاتل‌تاکسی اختصاص داده شده است. در این بخش تعدادی از خطوط براساس مبدا، مقصد و ساعت حرکت تعریف شده است. مسافر، خط مورد نظر خود را انتخاب می‌کند و بلیت را می‌خرد. وقتی مسافر در زمان مقرر به محل مراجعه کند، می‌بیند که یک دستگاه ون آماده مسافرگیری است. شاتل تاکسی به‌عنوان یک وسیله نیمه‌انبوه‌بر دارای ساختار کاری مخصوص و اشتراکی است. ون‌ها متعلق به شهرداری هستند. بهره‌برداری به بخش خصوصی سپرده شده است و راننده‌ها استخدام می‌شوند. دلیل استخدام راننده‌ها این است که معمولا درآمد رانندگان تاکسی روزانه است و اگر یک روز کار نکنند، درآمد نخواهند داشت. از طرف دیگر در تاکسی‌های اینترنتی می‌بینید که وقتی ترافیک عصر یا صبح در یک مسیر گره‌ می‌خورد، بعضی رانندگان تمایلی به‌کار در آن خط ندارند؛ زیرا اگر به سمت مقصد حرکت کنند آنقدر در مسیر معطل می‌شوند که تا چند ساعت نمی‌توانند برای سرویس بعدی حرکت کنند.

وی توضیح داد هر چهارشنبه سرویس‌های هفته بعد مشخص می‌شود که درحال حاضر شامل چندین خط از میدان ونک به شرق، غرب، شمال و جنوب تهران است. بعضی از این خطوط مانند ونک - تهرانسر مسافران زیادی دارد. بعضی افراد برای یک هفته جلوتر شاتل سرویس را مشخص کرده‌اند و برای ساعت5 تمام 12صندلی پر است. اول ساعت‌های اوج ترافیک پر می‌شود؛ به همین دلیل کرایه‌ این ساعت‌های خاص را افزایش داده‌ایم. هدف ما از این کار، انتقال تدریجی بعضی سفرها به ساعت‌های دیگر است. قیمت بلیت نیز براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در اواخر سال گذشته تعیین شده که خیلی کمتر از طی همان مسافت با تاکسی اینترنتی است؛ حتی با پلیس راهور هم مذاکره‌ کرده‌ایم تا ون شاتل سرویس بتواند از خط ویژه عبور کند.

آقای وحدت کار گفت تاکسیرانی برای  200 ون برنامه‌ریزی کرده است که الان حدود 30 ون از آنها در حال کار هستند. برخی از ون‌ها باید پلاک شوند و بعضی از آنها که قبلا در جای دیگری به‌کار گرفته شده بودند، نیاز به تعمیر و بازسازی دارند. به‌زودی می‌توان 100 ون را به‌کار گرفت و درصورت استقبال مسافران و مشخص شدن کارایی این روش، تمام 200 ون مشغول به‌کار خواهند شد. شهروندان می‌توانند در اپلیکیشن شهرزاد مسیرهای پیشنهادی موردنظر خود را با تعیین ابتدا، انتها و ساعت مورد نیاز اعلام کنند. الان 300 پیشنهاد مسیر داریم .از طرف دیگر می‌توانیم نقاطی را که تقاضای سفر بیشتری دارند، مشخص کنیم و ون در همان نقطه می‌ایستد. امکان ایجاد خط جدید هم زیاد است؛ مثلا یکی از اعضای محترم شورای شهر از  منطقه22 بازدید کرد و با توجه به کمبود حمل‌ونقل عمومی در این منطقه پیشنهاد شد که شاتل سرویس در نقاطی از این منطقه برقرار شود.

پیش‌بینی ما این بود که در ‌ماه اول 20 درصد ظرفیت ون‌ها پر شوند، اما در همین‌ماه به 50 درصد ظرفیت رسیده‌ایم و این در حالی است که تنها روش اطلاع‌رسانی، استقرار ون‌ها در میدان ونک و نصب بنر برای اطلاع‌رسانی به مسافران بوده است.

راه‌اندازی آزمایشی شاتل تاکسی برای زائرین اربعین

شهریور 1402: مهدی وحدت کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، اعلام کرد که پروژه شاتل تاکسی برای نخستین بار در تهران به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است. این پروژه خدمت جدیدی در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران است که به‌صورت آزمایشی و با انتقال زائران اربعین حسینی از تهران به مرز عراق به‌صورت رفت و برگشت با تاکسی‌ ون آغاز می‌شود.

وی توضیح داد تاکسی‌ ون های خریداری شده بعد از خدمات رسانی در اربعین حسینی به منظور تسهیل تردد در ساعات پیک ترافیک شهر در سطح شهر تهران، آمادگی سرویس دهی به شهروندان پایتخت را دارند. پروژه شاتل تاکسی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از ظرفیت تاکسی‌ ون ها و با هدف افزایش کارکرد ناوگان تاکسیرانی و کیفیت سفر و همچنین کاهش ازدحام مسافر در سطح معابر شهری راه اندازی شده است.

ون‌های هوشمند در تهران

مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد طرح شاتل سرویس برای نخستین بار در ناوگان تاکسیرانی کشور اجرایی و عملیاتی می‌شود. این سرویس با استفاده از هوش مصنوعی، مراکز پرازدحام شناسایی و به مرکز کنترل اعلام و تاکسی به آن محل اعزام شود. تقریبا همه پایانه‌های پر مسافر همراه با ساعات پیک ازدحام و شلوغی شناسایی شده و با نصب این هوش مصنوعی، نسبت به اعزام تاکسی اقدام می‌شود. در این طرح از ظرفیت 630 ون استفاده خواهد شد.

وی توضیح داد این طرح با همکاری سازمان فناوری ارتباطات شهرداری تهران اجرا شده و به محض اینکه ون‌های جدید به ناوگان تحویل داده شود، این سیستم راه‌اندازی خواهد شد. فعلا این طرح در ون‌های جدید قابلیت اجرایی دارد و در مراحل بعدی می‌توان سایر خودروهای ناوگان را نیز به این طرح هوشمند مجهز کرد.

طبق گفته‌های مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، مسیری که در حوزه تاکسیرانی تهران در چند دهه گذشته طی شده، درست نبوده و به لحاظ فنی در مدل‌های حمل و نقل عمومی درون شهری، صرف اضافه کردن تاکسی در درون ناوگان گره‌گشای مشکل ازدحام مسافر در برخی پایانه‌ها نیست. در ساعات اوج تردد، برخی پایانه‌ها با افزایش مسافر روبه رو است و می‌توان با طرح شاتل سرویس این مشکل را برطرف کرد. این سرویس موجب کاهش سفرهای تک سرنشین، کاهش ترافیک شهری، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و و رفع نگرانی در خصوص هزینه‌های سفر می‌شود.

آقای وحدت‌کار در مورد نحوه کار شاتل سرویس گفت در این سرویس با استفاده از اپلیکیشن موبایل و بستر وب، امکان خرید بلیت آنلاین و اعتباری در مسیرهای مختلف تعریف شده و پرداخت از طریق درگاه اینترنتی یا کیف پول شهروندی امکان پذیر خواهد بود. مسیرها بر مبنای درخواست های سفر شهروندان تعریف و اصلاح می شود. مسافر پس از خرید بلیت به ایستگاه تعریف شده مراجعه کرده و با ارائه QR کد به راننده، سفر را آغاز می کند و راننده نیز با اسکن بلیت و زدن پایان سفر در اپلیکیشن موبایل مبالغ را دریافت می کند.

وی افزود به محض تحویل 630 ون این طرح اجرایی می شود. در هر دو نرم افزار کاربردی مسافر و راننده که بر مبنای موقعیت مکانی است، امکان رویت موقعیت خودرو وجود خواهد داشت.


اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران