• چگونه راننده تاکسي شويم؟

رفع مشکل مالکیت خودرو بانوان تاکسیران

چگونه راننده تاکسی شویم: شرایط و مدارک لازم تاکسیرانی

4 شهریور 1402 12:50

رفع مشکل مالکیت خودرو بانوان تاکسیران

شهریور 1402: سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، درباره مشکلات مالکیت برخی بانوان تاکسیران، اعلام کرد مشکلات تمام بانوان تاکسیران برای مالکیت خودروهای طرف قرارداد با شرکت‌ها، رفع شده است.

وی توضیح داد سند خودرو به نام بانوان تاکسیران نبوده و این موضوع مشکل آن‌ها بود که برای رفع آن، یا سند زده شد و یا خودروهای فرسوده آن ها اسقاط شده و بانوان برای خرید خودروی جدید اقدام کردند. بعد از گزارشی که از سازمان تاکسیرانی مبنی بر رفع مشکلات بانوان تاکسیران دریافت کردیم، هنوز هیچ شکایتی مبنی بر اینکه موردی از مشکلات حقوقی باقی مانده باشد، اعلام نشده است.

وی درباره رانندگی بانوان در اتوبوس‌ها گفت اتوبوس‌ها عمدتاً در اختیار بخش خصوصی است و با توجه به اینکه بخش خصوصی رانندگان را جذب می‌کند، می‌تواند در مورد بکارگیری بانوان به عنوان راننده تصمیم بگیرد. قانون هیچ‌گونه محدودیت و ممنوعیتی ندارد که بانوان، راننده خودروی سبک و سنگین باشند لذا این موضوع به انتخاب مالکان اتوبوس‌های بخش خصوصی است.

شرایط زنان برای دریافت مجوز تاکسیرانی

تیر 1402: مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور، اعلام کرد نزدیک ‌به پنج هزار زن در کشور راننده تاکسی هستند و در ناوگان تاکسیرانی فعالیت می‌کنند. دو هزار و ۹۰۰ نفر از بانوان فعال در حوزه تاکسیرانی کشور، در تهران فعالیت می‌کنند. اکنون این آمادگی وجود دارد با همکاری علاقمندان، سهم زنان در حوزه تاکسیرانی افزایش پیدا کند.

اواخر سال گذشته بود که  مسعود عباس‌نژاد، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شهری شورای رشت، اعلام کرد شرایط دریافت مجوز از تاکسیرانی برای زنان دقیقا مانند مردان است و رانندگان خانم جهت دریافت مجوز تاکسی محدودیتی ندارند.

وی افزود بانوان با دریافت مجوز از تاکسیرانی می‌توانند در شهر رشت فعالیت کنند و شرایط دریافت مجوز از تاکسیرانی نیز برای زنان دقیقا مانند مردان است. حدود ۱۰ تا ۱۵ راننده تاکسی زن در سطح این شهر فعالیت می‌کنند. پیش از این هم بانوان می‌توانستند به عنوان راننده شهری تردد داشته باشند. ممنوعیتی در این خصوص نبوده، اما تقاضا و درخواستی در این زمینه وجود نداشت. بانوان در صورت بروز مسائل انضباطی و مشکلاتی از این دست می‌توانند شکایات خود را در کمیته انضباطی طرح کنند تا به شکایات‌شان رسیدگی شود. تمامی امکانات از قبیل پاداش، مزایا، دریافت مجوز و حق تردد در ایستگاه‌های مختلف در سطح شهر برای رانندگان زن و مرد یکسان است.


شرایط گرفتن پروانه تاکسیرانی

تاکسی‌ها، بخش عمده مسئولیت حمل و نقل عمومی شهری را به دوش می‌کشند؛ به طوری که هیچ‌گاه نمی‌توان شهری همچون تهران را بدون تاکسی‌ها تصور کرد. بنابراین، رانندگی تاکسی شغلی است که همیشه نیازمند نیروی جدید بوده و اشباع نمی‌شود. عموم مردم بر این باورند که تنها با در اختیار داشتن یک خودرو معمولی، می‌توان راننده تاکسی شد؛ اما چنین تفکری کاملا اشتباه است، زیرا راننده تاکسی شدن شرایط و قوانین مخصوص خود را دارد و باید پروانه تاکسیرانی را دریافت کرد.

علاقمندان به شغل تاکسیرانی، باید با تکمیل مدارک و احراز شرایط صلاحیتی مورد نیاز، برای دریافت پروانه تاکسیرانی اقدام کنند. بر اساس اعلام سازمان تاکسیرانی در سال 1401، فرد متقاضی برای دریافت پروانه تاکسیرانی باید دارای شرایط زیر باشد:

  • حداقل 23 سال سن
  • سطح تحصیلی حداقل گواهی پایان دوره ابتدایی و یا گواهی نهضت سوادآموزی (برای افراد کم‌تر از 50 سال)
  • مدرک تحصیلی دیپلم برای فعالیت در خطوطی مانند راه‌آهن و یا فرودگاه
  • پایان خدمت و یا معافیت از سربازی
  • دارای گواهینامه معتبر رانندگی بدون محدودیت (یا محدودیت‌های مجاز)
  • تاهل و یا دارا بودن افراد تحت تکفل با ارائه گواهی از سوی مراجع ذی‌صلاح (نامه تامین دلیل مبنی بر کفالت پدر و مادر یا فرزندان)
  • تابعیت جمهوری اسلامی
  • عدم سوءپیشینه
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • عدم محرومیت از حقوق اجتماعی یا اشتغال به رانندگی
  • التزام به شئونات اسلامی و نداشتن شغل دیگر

توجه داشته باشید که افراد دارای گواهینامه پایه سوم نیز پس از گذشت دو سال از زمان اخذ گواهینامه، می‌توانند برای دریافت پروانه تاکسیرانی اقدام کنند. چنین شرایط و قوانینی برای ارائه بهتر خدمات تاکسیرانی تنظیم شده‌اند و امنیت و راحتی مسافران نیز در نظر گرفته شده است.

مدارک لازم برای راننده تاکسی

متقاضیانی که مشمول شرایط ذکر شده باشند، با ارائه مدارک زیر می‌توانند پروانه تاکسیرانی را اخذ کنند:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی و همسر
  • تصویر کارت پایان خدمت
  • یک قطعه عکس
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • گواهینامه معتبر

از مردادماه سال 1399، پروانه تاکسیرانی از پروانه بهره‌برداری تفکیک شد؛ این بدان معناست که برای پروانه تاکسیرانی فرد موظف است برای ورود به این ناوگان شرایط خود را احراز کند؛ اما برای امکان تردد باید پروانه بهره‌برداری نیز صادر شود.


اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/8/14
سلام بنده شاغل هستم یه ون دارم درکنارکارم سرویس شرکت انجام میدهم ایامیتونم پروانه دریافت کنم
پاسخ
0
0
0
90 1402/6/5
سلام بنده بازنشسته هستم ۵۱ سال سن دارم میتونم تاکسی بگیرم؟
پاسخ
0
0
0
مجتبیطوسی 1402/5/26
با سلام بنده تمامی شرایط ذکر شده جهت اخذ پرواته تاکسی رانی رو دارم فقط از همسرم جدا شدم طلاق گرفتم امکان داره برای اخذ پروانه و فعالیت در تاکسیرانی اقدام کنم ؟
پاسخ
0
0
0