• افزايش نرخ کرايه تاکسي

افزایش کرایه‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه

افزایش نرخ کرایه تاکسی 1403

26 فروردین 1403 10:15

افزایش کرایه‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه

فروردین 1403: سعید بشیری، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران، اعلام کرد افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در تهران از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی می‌شود. هرگونه افزایش نرخ کرایه در هریک از بخش‌های حمل و نقل عمومی شامل تاکسی، اتوبوس و مترو پیش از اردیبهشت تخلف است و با آن برخورد خواهد شد.

وی افزود در متن مصوبه شورای اسلامی شهر تهران که به تصویب هیئت تطبیق فرمانداری تهران رسید، تأکید شده بود که زمان اجرای افزایش نرخ کرایه های تاکسی، اتوبوس و مترو از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ است و هرگونه افزایش پیش از این تاریخ تخلف محسوب می‌شود. بی تردید باید در بخش تاکسیرانی در صورت مشاهده تخلف، برخورد قانونی از سوی حوزه نظارت سازمان تاکسیرانی انجام خواهد شد.

آقای بشیری اظهار کرد با توجه به اینکه ارقام پایین‌تر از نرخ تورم بود، نکته‌ای نداشتیم؛ اما چند نکته حقوقی در متن مصوبه بود که به شورای شهر تهران اعلام شد تا برطرف شود؛ لذا ارقامی که برای نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در شورای شهر تهران مصوب شده بود به تأیید هیات تطبیق فرمانداری تهران رسید. به این ترتیب برای سال جاری بر اساس مصوبه شورای شهر تهران ۲۸ درصد افزایش در بخش مترو، ۲۶ درصد افزایش در بخش اتوبوس و ۴۵ درصد افزایش در بخش تاکسی را خواهیم داشت.

میزان افزایش کرایه وسایل نقلیه عمومی در سال 1403

اسفند 1402: در دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بررسی و نرخ کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی اعلام شد.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، در این باره اظهار کرد میزان افزایش در نرخ ورودی مترو ۱۶ درصد پیش بینی شده بود. علیرغم اینکه ۳۰۰ کیلومتر مترو در سطح شهر خدمات رسانی می کند، نرخ تا ۳۰ کیلومتر پیمایشی محسوب می شود و مابقی پرداخت نخواهد شد. به ازای هر کیلومتر ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل پیش بینی شده است. بلیط مترو از سه هزار و ۳۰۰ تومان به چهار هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند و نرخ کرایه خطوط مترو حومه نیز ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. در مجموع افزایش نرخ بلیط مترو ۳۰ درصد خواهد بود.

وی افزود ۲۲ درصد افزایش نرخ بلیط برای اتوبوسرانی پیش بینی شده است. برای پیمایش اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد و عادی ۴۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده و در مجموع میزان افزایش نرخ اتوبوس‌های عادی ۲۱ درصد و اتوبوس‌های عادی ۳۰ درصد است. ۴۰ درصد رشد برای اتوبوس‌های دربستی نیز پیش بینی شده است.

آقای تشکری هاشمی اعلام کرد نرخ کرایه تاکسی در سال آینده ۴۵ درصد افزایش دارد. شیب معابر تنها برای تاکسی‌های خطی لحاظ خواهد شد و معابر دارای شیب در همین راستا مشخص می‌شوند. برای ساعات اوج نیز توافق شد که ۷ تا ۹ صبح به عنوان ساعات اوج صبحگاهی و ۴ تا ۸ عصر نیز به عنوان ساعات اوج عصرگاهی با ۵۰ درصد افزایش در نظر گرفته شود. این تصمیم گرفته شده که رغبتی برای رانندگان جهت خدمات رسانی وجود داشته باشد.

وی افزود تکلیف شهرداری تهران مبنی بر اجرای پرداخت الکترونیک و سامانه برخط جزء مصوبات این لایحه است. گرچه این اقدام در سال جاری به نتیجه نرسید امیدواریم در سال آینده به نتیجه برسد. قیمت تمام شده برای هر مسافر مترو در سال جاری حداقل ۳۰ هزار تومان بود. ما مبلغ قابل توجهی یارانه برای بلیط مترو در نظر گرفته بودیم و هر مسافر تنها سه هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت می کرد.

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اظهار کرد ساماندهی وضعیت تاکسی ها در سطح شهر به روش سنتی امکان پذیر نیست. باید بسترهای هوشمند جهت نظارت شکل بگیرد. افزایش قیمت قطعات و هزینه های خودرو، باعث می شود رانندگان تاکسی به سمت شرکت های اینترنتی بروند و تعداد این رانندگان بسیار زیاد است.

وی افزود  شاید هیچ راهی برای ساماندهی تاکسی‌ها جز هوشمندسازی وجود نداشته باشد. کرایه تاکسی‌ها باید برخط باشد که در حال حاضر برای ۱۶۹ خط طی دو ماه آینده فرمول نویسی محاسبه ای نرخ کرایه‌ای انجام شده و تا یک ماه آینده این روند تکمیل می‌شود. ۳۴ هزار دستگاه تاکسی خطی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و امکان کنترل این تاکسی‌ها به صورت سنتی وجود ندارد. کنترل این تاکسی‌ها توسط دوربین‌های پلاک خوان انجام خواهد شد.

خانم مالکی گفت در هفته گذشته بسته تشویقی برای رانندگانی که به صورت تلفنی و گردشی فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته ایم. ۸۴۸ دستگاه تاکسی به صورت کمکی در قبال دریافت این بسته تشویقی در خطوط فعالیت خواهند کرد اما این اقدام در تمام طول سال برای ما مقدور نیست.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، بیان کرد نباید برای تاکسی‌ها دو نرخ اعمال شود؛ بلکه تمام موارد باید سیستمی باشد. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که مردم و رانندگان تاکسی با هم درگیر شوند. سال قبل افزایش نرخ اتوبوس ۴۲ درصد و مترو ۲۵ درصد پیش بینی شده بود که ما این رقم را کاهش دادیم. در سال ۱۴۰۳ میزان افزایش مناسبی پیش بینی شده و افزایش ۱۶ درصدی مطلوب است و تأکید می‌کنیم که این نرخ بسیار کمتر از نرخ تورم است.

وی پیشنهاد کرد که ساعات اوج برای تاکسی ها حذف و شهرداری مکلف شود ظرف مدت سه ماه پس از اردیبهشت ماه که نرخ ها اعمال می شود، هوشمندسازی و پرداخت الکترونیکی را در پایتخت عملیاتی کند که این پیشنهاد با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

الکترونیکی شدن پرداخت کرایه در سال 1403

اسفند 1402: شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، از برنامه‌ریزی برای الکترونیکی شدن پرداخت کرایه تاکسی‌ها در سال آینده خبر داد و افزود برای افرادی که به هر دلیلی نمی توانند از این روش پرداخت کرایه داشته باشند سازو کارهای کمکی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

وی توضیح داد هم اکنون بحث ساماندهی نحوه پرداخت کرایه و هوشمندسازی تاکسی ها را دنبال می کنیم. نرخ کرایه شناور هم تنظیم شده تا تقدیم شورای شهر تهران شود. پس از اینکه این موضوع به نتیجه رسید جزئیات مربوط به آن را اعلام خواهیم کرد. درخصوص ساماندهی نحوه پرداخت کرایه، یکی از مشکلاتی که ما در بحث تاکسیرانی داریم، درگیری‌های ناشی از پرداخت کرایه به دلیل عدم وجود پول نقد و پول خرد است. با توجه به اینکه بیشتر تراکنش‌های مالی از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود و در تاکسی‌ها دستگاه پوز نداریم، اکنون به این سمت می‌رویم که پرداخت کرایه تاکسی از طریق کیو آر کد نصب شده روی شیشه تاکسی انجام شود.

خانم مالکی درباره نحوه کار این کدها توضیح داد که مسافران با اسکن این کیو آر کد وارد درگاه "شهرزاد" می شوند و از این طریق کرایه خودشان را پرداخت می کنند. ساز و کار اجرایی اپلیکیشن شهرزاد به گونه‌ای است که به محض پرداخت کرایه، مسافر می‌تواند از طریق قسمت منوی تراکنش ها در اپلیکیش از این موضوع مطلع شود. علاوه بر این پیامک واریز برای راننده هم ارسال می شود که این موضوع یک اطمینان خاطر برای مسافر و راننده ایجاد می کند.

وی افزود در یک ماه گذشته با هدف ترغیب رانندگان تاکسی به استفاده از این روش پرداخت، طرح اهدای رایگان لاستیک را گذاشتیم که طی آن به 400 نفر از رانندگان تاکسی که بیشترین تراکنش مالی را در زمینه پرداخت الکترونیک داشتند، در نیمه مبارک شعبان لاستیک رایگان اهدا می شود. امیدواریم در این زمینه مسافران هم همکاری لازم را داشته باشند، چون این طرح به صورت فصلی برگزار می شود که یک طرح حمایتی از رانندگان تاکسی هم به شمار می رود تا برخی از اقلام مورد نیاز آن‌ها را از جمله لاستیک را به این ترتیب و با ارائه بسته های تشویقی به این عزیزان اهدا کنیم.

خانم مالکی گفت بحث ساماندهی نحوه پرداخت و پرداخت الکترونیک را به صورت جدی در دستور کار قرار داده ایم، اما هستند شهروندانی که به دلایل مختلف امکان پرداخت کرایه از طریق اپلیکیشن و به صورت الکترونیک را ندارند. باتوجه به این موضوع ساز و کارهای کمکی نیز درحال بررسی است، اما هدف گذاری ما این است که برای سال 1403 به سمتی برویم که پرداخت کرایه تاکسی به صورت کامل از روش الکترونیک انجام شود.

ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی هنگام بارش

آبان 1402: مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ، اعلام کرد بنا بر مصوبه شورای شهر تهران، نرخ کرایه‌های تاکسی در زمان بارش برف و باران تغییری نخواهد کرد. بر همین اساس رانندگان تاکسی موظفند بر اساس نرخ مصوب شورای شهر تهران اقدام به دریافت کرایه از مسافران کنند و همان کرایه‌ای را که شورا مصوب کرده است، دریافت کنند.

وی افزود تهران شهر بزرگی است و بنابراین در برخی از مواقع در تهران شاهد بارش باران در قسمت دیگری برف و جای دیگری خشک هستیم. به همین دلیل نمی‌توان تقسیم‌بندی برای دریافت کرایه بر اساس شرایط فصلی (بارش برف و باران) داشته باشیم.

آقای چمران درباره توسعه حمل و نقل عمومی گفت در این بخش نیز دولت وظایفی را به‌عهده دارد به‌طوری که در بخش اتوبوس دولت مکلف است بالغ بر 82 درصد از اعتبارات را در این بخش پرداخت کند البته این رقم را به 80 درصد رسانده‌اند و مابقی اعتبارات نیز از سوی شهرداری تهران تأمین می‌شود. برای ارسال متمم بودجه زمان زیادی مانده و به‌نظر می‌رسد اگر بخواهند این کار را بکنند باید منتظر ماه‌های پایانی سال باشیم، اما در ارتباط با اصلاحیه بودجه بحث فرق می‌کند و اگر بخواهند می‌توانند آن را به شورا بیاورند البته تاکنون صحبتی نشده است.

افزایش 10 الی 15 درصدی کرایه تاکسی در روزهای بارانی

آبان 1402: سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ، درباره افزایش ترافیک معابر شهر تهران در روز‌های بارانی اظهار کرد در روز‌های بارانی و برفی با افزایش تراکم ترافیک مواجه هستیم و این مسئله طبیعی است چرا که با لغزنده شدن معابر سرعت خودرو‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود شورای اسلامی شهر تهران براساس پیش‌بینی شرایط مختلف نرخ کرایه تاکسی را مصوب کرده است. راننده برای طی کردن مسیری نیم ساعته در روزهای بارانی باید یک ساعت و نیم وقت اختصاص دهد و اگر قرار باشد همان کرایه قبلی را از مسافران بگیرد، انگیزه‌اش برای کار کردن در این هوا کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل به سازمان تاکسی‌رانی اجازه داده شده در اینگونه موارد کرایه‌ها را در حدود 10 تا 15 درصد و به اندازه‌ای که مناسب حال مسافران تاکسی باشد، افزایش دهد. اگر این ملاحظات انجام شود نه در حق مردم و نه در حق رانندگان اجحاف نمی‌شود. چنانچه راننده‌ای بر خلاف این مصوبه کرایه‌ای را دریافت کند، سامانه‌های نظارتی شهرداری تهران نظیر سامانه 137 مکلف هستند شکایات مردم را دریافت و با متخلفان برخورد کنند. جامعه بزرگ رانندگان تاکسی تهران بسیار قانون‌مدار عمل می‌کنند و نباید تعدادی از مسافربران که در چارچوب شهرداری تهران نیستند و تعداد اندکی از رانندگان تاکسی که ممکن است تخلف کنند را به پای همه رانندگان بگذاریم. تخلفات حتما باید از طرف مردم گزارش شود. شهرداری تهران در سازمان تاکسی‌رانی نماینده دارد و حتما با اینگونه تخلفات برخورد می‌کند.

افزایشی در نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم

مهر 1402: احمد قیومی، معاون استاندار و فرماندار تهران، در روز یکم مهر ماه اعلام کرد استفاده از حمل‌ونقل عمومی مناسب‌ترین گزینه برای رفع مشکلات ترافیکی خواهد بود و از مردم تقاضا می‌شود استفاده از خودروی شخصی را به حداقل برسانند. هیچ گونه افزایشی را در نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نداریم و ناوگان بهسازی‌شده در هر سه حوزه تاکسی، اتوبوس و مترو نخواهیم داشت و مطابق نرخ قبلی فعالیت خواهند کرد.

وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در نرخ ناوگان، موضوع را به مبادی رسمی و بازرسی اعلام کنند. مطابق هماهنگی انجام‌شده، خدمات حمل‌ونقلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی رایگان است و حمل‌ونقل عمومی برای عموم شهروندان تهرانی هم در این ایام با تخفیف 30 درصدی خواهد بود. شماره تماس 48048 آماده پاسخگویی به درخواست‌ها و شکایات احتمالی شهروندان در خصوص خطوط تاکسیرانی است.

کرایه تاکسی در فرودگاه امام خمینی

مرداد 1402: سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، اظهار کرد هم اکنون نرخ کرایه تاکسی‌ها در ترمینال یک فرودگاه امام، یا از طریق باجه‌های تاکسی و یا بر اساس نرم افزارهای خاصی که شرکت‌های دانش بنیان طراحی کردند تعیین می‌شود. نرخ تاکسی‌ها در مسیرهای مختلف از ۶۴۵ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است. این نرخ‌ها را شورای شهر و سازمان راهداری معین کردند و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزایش قیمت را ۴۰ درصد و شورای شهر ۲۹ درصد تعیین کردند که بر اساس قیمت‌های اعمالی، نرخ تاکسی حدود ۹۰۰ هزار تومان ارزیابی می‌شود که هنوز این رقم اعمال نشده و رانندگان تاکسی فرودگاه نیز در این زمینه اعتراض دارند. قرار است تا قبل از سفرهای اربعین، نرم افزار تاکسی این ترمینال نیز راه اندازی شود.

بنا به گفته مسافران، ترمینال سلام هیچ گونه امکاناتی برای حمل و نقل عمومی ندارد و اگر مسافران نیمه شب به این ترمینال برسند، با سردرگمی برای اخذ تاکسی مواجه می‌شوند. با توجه به در پیش بودن سفرهای اربعین حسینی که برآورد شده ۲۵۰ هزار زائر عتبات در ایام اربعین از این ترمینال جابجا شوند، انتظار می‌رود شرایط بهتری برای بازگشت مسافران فراهم شود.

حداکثر افزایش نرخ کرایه تاکسی 60 درصد است

اردیبهشت 1402: مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، حداکثر نرخ افزایش کرایه تاکسی 60 درصد است و هر تاکسیرانی که از این نرخ بیش‌تر دریافت کند، متخلف تلقی می‌شود و شهروندان می توانند شماره پلاک آن تاکسی متخلف را به سامانه 137 گزارش کنند.

وی افزود چاپ و نصب برچسب نرخ های جدید در سطح شهر آغاز شده و در روزهای آینده این کار انجام خواهد شد. افزایش نرخ کرایه تاکسی ها به تاکسیرانان ابلاغ شده و از شهروندان درخواست می‌شود تا پرداخت کرایه تاکسی را بصورت آنلاین و الکترونیکی با نرخ تعیین شده پرداخت کنند.

آقای وحدت‌کار گفت نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها در پایانه‌های تاکسیرانی به تاکسیرانان ابلاغ شده و مشکلی در این زمینه نیست اما در موضوع تاکسی‌های گردشی گزارشاتی داشتیم و حتما برخورد صورت می‌گیرد. وی از مردم خواست گزارشات تاکسیرانانی که بیشتر از مصوبه کرایه دریافت می کنند را حتما به سامانه 137 اطلاع دهند.

افزایش 60 درصدی نرخ کرایه در روزهای بارانی کذب است

اردیبهشت 1402: سازمان تاکسیرانی، اطلاعیه‌ای را درباره شایعه «افزایش ۶۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در زمان بارش باران» منتشر کرد که به شرح زیر است:

«پیرو درج خبر با تیتر (( افزایش ۶۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در زمان بارش باران)) به استحضار می رساند . این خبر به صورت نادرست تنظیم و منتشر شده است در مصاحبه انجام شده با معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مربوط است و سازمان مجری مصوبات این نهاد مدنی است.

 مصوبه جهت بهره برداری به این شرح اعلام می شود: افزایش نرخ کرایه به طور متوسط ۴۵ درصد و سقف حداکثر افزایش ۶۰ درصد (با اعمال ضرایب تبصره های یک تا سه ذیل ماده ۱۸ مصوبه) است.

تبصره یکم) شهرداری تهران اجازه دارد در مسیرهای دارای شیب تا سقف ۱۰ درصد به کرایه تاکسی خطی موضوع این ماده اضافه نماید.

تبصره دوم) شهرداری تهران( سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران) اجازه دارد در ساعات اوج ترافیک تا سقف ۲۵ درصد به کرایه اضافه نماید. ساعات اوج ترافیک توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مشخص خواهد شد.

تبصره سوم) شهرداری تهران اجازه دارد در شرایط آب و هوای نامساعد تاسقف ۱۵ درصد به کرایه موضوع ماده ۱۸ اضافه نماید اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب بر خط خواهد بود.

شایان ذکر است افزایش نرخ کرایه با لحاظ سه تبصره فوق نباید در مجموع از سقف ۶۰ درصد بالاتر رود.

 بنابر متن تبصره سوم در شرایط آب و هوایی نا مساعد تا سقف ۱۵ درصد کرایه موضوع ماده ۱۸ اضافه می شود و اجرای این تبصره «منوط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب بر خط خواهد بود» و رانندگان اجازه افزایش کرایه خارج از سامانه ای که راه‌اندازی خواهد شد، را ندارند.

هرگونه دریافت کرایه مازاد بر نرخ های اعلامی و نصب شده در تابلوهای پایانه ها و خودروها خلاف مصوبه است و با متخلفین برخورد خواهد شد.

شایان ذکر است بر طبق این مصوبه تا زمانی که سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب برخط ایجاد نشود، رانندگان اجازه افزایش کرایه تا این میزان را نخواهند داشت.»

میزان افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس در سال 1402

فروردین 1402: سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، عنوان کرد کرایه‌های دو نرخی برای زمان شیوع کرونا بود که رانندگان به دلیل رعایت فاصله اجتماعی می‌توانستند به جای 4 نفر، 3 نفر مسافر را سوار کنند. اما در حال حاضر که از شرایط بحرانی کرونا عبور کرده‌ایم، تنها یک نرخ کرایه تاکسی برای ظرفیت 4 مسافر تعیین شده است و دیگر کرایه‌های دو نرخی وجود ندارد.

براساس گفته‌های وی، تغییرات قیمت خطوط تاکسی نسبت به سال گذشته، به طور متوسط از حداقل 45 درصد تا حداکثر 60 درصد تعیین شده است و طبق مصوبه شورای شهر به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در مسیرهای دارای شیب تا سقف 10 درصد به کرایه تاکسی‌های خطی اضافه کند. همچنین در ساعات اوج ترافیک نیز تا سقف 25 درصد به کرایه‌ها اضافه خواهد شد و ساعات اوج ترافیک توسط شهرداری تهران سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران مشخص می‌شود. در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز تا سقف 15 درصد به کرایه‌ها اضافه خواهد شد که اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب برخط خواهد بود.

آقای تشکری هاشمی گفت انتخاب خودرو تاکسی برای تمام شهرها باید مطابق با مصوبه شورای عالی ترافیک باشد و این انتخاب براساس قدرت موتور خودرو، وسعت خودرو برای گنجایش 4 نفر مسافر و قیمت آن است. در گذشته خودروی پراید ویژگی‌های مناسب را برای تاکسی نداشت و بعید است ساینا هم این شاخصه‌ها را داشته باشد؛ زیرا تاکسی باید در وهله اول برای مسافر راحت باشد‌. همچنین ساینا دوام بسیاری ندارد و وسیله مناسبی نیست.

وی افزود خرید خودروی وارداتی اولین پیشنهاد کمیسیون است. باید اجازه داده شود تا از واردات خودرو به نفع مردم استفاده شود و از تولید داخل نیز خودروهایی انتخاب شود که مقرون به صرفه، با دوام و دارای فضای مناسب باشد.

آقای تشکری هاشمی، درباره بهای بلیت اتوبوس‌ها توضیح داد کرایه دریافتی برای خطوط اتوبوس تندرو با طول بیش از 15 کیلومتر مطابق خطوط 15 کیلومتری و برای خطوط اتوبوس عادی با طول بیش از 20 کیلومتر مطابق خطوط 20 کیلومتری محاسبه و دریافت می‌شود. در خطوط اتوبوس تندرو بخش عمومی نرخ پایه ورودیه مبلغ یک هزار و 800 تومان تا پیمایش 5 کیلومتر است و به ازای هر 5 کیلومتر 400 تومان اضافه خواهد شد؛ همچنین در خطوط عادی بخش خصوصی مبلغ ورودیه یک هزار و 800 تومان تا پیمایش 2.5 کیلومتر است که به ازای هر 2.5 کیلومتر 400 تومان اضافه خواهد شد.

وی تاکید کرد افزایش بهای بلیت مترو و اتوبوس و کرایه تاکسی از اول اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد.

افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی از اردیبهشت ماه

فروردین 1401: مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد بودجه شهرداری تهران رسما پیش از سال جدید به شهرداری تهران ابلاغ شده است و افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو در تهران از ابتدای اردیبهشت‌ماه اعمال خواهد شد.

افزایش میانگین 45 درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال 1402

اسفند 1401: اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نوبت عصر به بررسی لوایح نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در دو بخش اتوبوس و تاکسی پرداختند که نهایتا نرخ بلیت تاکسی با اکثریت آراء با افزایش 45 درصد موافقت شد.

جعفر تشکری‌هاشمی، عضو شورای شهر، گفت افزایش نرخ کرایه تاکسی از اول اردیبهشت ماه مجاز بوده و همچنین از آنجایی که شهرداری هیچ کمکی به هزینه سفر توسط تاکسی‌ها ندارد و 100 درصد هزینه‌ها بر دوش راننده و مالک تاکسی است و همچنین با توجه به نرخ تورم و گرانی‌ها متوسط افزایش کرایه تاکسی برای سال آینده 45 درصد در نظر گرفته شده است. از حدود 500 خط تاکسی شاید کم‌تر از 10 درصد افزایش بیش‌تر از این سقف و شاید حداکثر 75 درصد داشته باشند و بسیاری از خطوط کم‌تر از 45 درصد افزایش نرخ خواهند داشت که بطور میانگین 45 درصد افزایش نرخ خواهیم داشت.

وی افزود ورودیه به تاکسی خطی 5000 تومان، برای تاکسی فرودگاه مهر آباد 35 هزار تومان و برای تاکسی راه آهن و تاکسی ویژه تلفنی نرخ ورودیه 25 هزار تومان خواهد بود و به ازای هر کیلومتر پیمایش 1458 تومان پیش بینی شده است. در تبصره‌ها آمده است که اگر خط تاکسی با شیب تند بود با نظر کارشناس تاکسیرانی حداکثر تا سقف 20 درصد افزایش کرایه خواهیم داشت. همچنین در ساعت اوج ترافیک برای تشویق رانندگان تاکسی به سفر تا سقف 50 درصد نرخ کرایه قابل افزایش است. در روزهای یخبندان و بارندگی شدید نیز حداکثر تا افزایش 40 درصد و برای سفر شبانه از ساعت 22 تا شش صبح نیز 20 درصد به نرخ کرایه اضافه می‌شود و برای خودروهای بیش از 5 مسافر همچون ون نیز تا سقف 80 درصد نرخ کرایه‌های تاکسی می‌تواند تغییر کند.

براساس گفته‌های تشکری هاشمی، شهرداری ملزم است که ظرف مدت شش ماه امکان پرداخت الکترونیک در تاکسی‌ها را فراهم کند. همچنین تاکسی آنلاین را ظرف مدت 9 ماه از طریق جذب سرمایه‌گذار یا پلتفرم‌های موجود راه اندازی کند و همچنین شهرداری مجاز است افزایش 80 درصدی قیمت را در خودروهای لوکس که مجری تعیین آن سازمان تاکسیرانی است، داشته باشد. شرکت‌های تاکسیرانی رتبه‌بندی خواهند شد و مدت پروانه فعالیت آن‌ها سه ساله خواهد بود. شرکت‌های رتبه یک 20 میلیون تومان، رتبه دو 17 میلیون تومان، رتبه سه 13 میلیون تومان، رتبه چهار 10 میلیون تومان، رتبه پنج 6 میلیون تومان باید برای صدور مجوز بهره برداری پرداخت کنند.

افزایش نرخ کرایه تا نرخ تورم مجاز است

اسفند 1401: مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره نرخ کرایه حمل و نقل عمومی گفت مصوبه نرخ کرایه حمل و نقل عمومی تا پایان سال آماده خواهد شد. مشخص نیست میزان افزایش نرخ کرایه چقدر باشد، شرکت اتوبوسرانی مشمول شرایط اقتصادی امروز است و با توجه به اینکه حقوق کارکنان اتوبوسرانی نیز 57 درصد افزایش پیدا می‌کند، باید هزینه‌ها جبران شود.وی افزود فرمانداری افزایش نرخ بهای خدمات ناوگان را تا نرخ تورم مجاز اعلام کرده است و نرخ تورم نیز اکنون 47 درصد است.

وی درباره تراموا گفت این موضوع باید مطالعه شود؛ وقتی منطقه‌ای مترو دارد، نیازی به تراموا ندارد و اگر واگن مترو اضافه شود، نیازی به اجرای تراموا نیست. چنین پیشنهادهایی زیاد مطرح شده و باید بررسی شود.

نرخ کرایه تاکسی برحسب تعداد مسافران است

اسفند 1401: مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، درباره نحوه دریافت کرایه و نرخ آن توضیح داد رانندگان تاکسی‌های رسمی (با پلاک زرد "ت") اگر سه مسافر را سوار می‌کنند، باید بر مبنای سه مسافر کرایه دریافت کنند و اگر چهار مسافر سوار کنند هم بر مبنای همان چهار مسافر باید کرایه دریافت کنند. نرخ رسمی کرایه تاکسی‌ها، توسط شورای شهر تعیین و مصوب می‌شود و رانندگان تاکسی‌ها موظف هستند که نرخ مصوب را از مسافران دریافت کنند. اگر راننده تاکسی مبلغی بیش‌تر از نرخ مصوب از مسافر دریافت کرد، مسافران می‌توانند شکایت خود را از طریق درگاه ارتباطی که توسط شهرداری شهرهای مختلف پیش‌بینی شده است، یا از طریق مراجعه حضوری به سازمان تاکسیرانی‌ها ثبت کنند و به شکایت آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

وی افزود هر سال در بهمن یا اسفند فرایند افزایش قیمت کرایه تاکسی پیشنهاد می‌شود که این افزایش قیمت، فرایندی قانونی است. شوراهای اسلامی شهر، مرجع تغییر نرخ کرایه تاکسی‌ها است؛ به این ترتیب که فرایند تعیین نرخ کرایه تاکسی بر اساس قانون شهرداری‌ها در اواخر سال طبق پیشنهاد واحدهای کارشناسی سازمان تاکسیرانی در قالب لایحه به شورای اسلامی هر شهر ارسال می‌شود و شورای شهر پس از بررسی، تصویب و در نهایت تایید فرمانداری مربوطه کرایه قانونی هر شهر را اعلام می‌کند. گزارش شکایت از دریافت کرایه‌های غیرمصوب توسط مسافران، فقط برای تاکسی‌های رسمی در سامانه شهرداری‌های مربوط به هر شهر قابل بررسی و پیگیری است. اگر کرایه اضافه توسط رانندگان با خودروی شخصی دریافت می‌شود، بر عهده سازمان‌های تاکسیرانی نیست.

آقای ضامنی گفت به شورای ترافیک پیشنهاد شده که مبنای تعیین کرایه‌ها بر اساس سوار شدن سه مسافر در تاکسی‌ها باشد و برای اینکه رانندگان تاکسی هم متضرر نشوند، مبنای دریافت کرایه هم همان سه نفر باشد. این پیشنهاد به شورای ترافیک به منظور نزدیک شدن به استانداردها همچنین رعایت بیش‌تر مسائل بهداشتی و افزایش میزان رضایتمندی شهروندان ارائه شده است که اگر پذیرفته شود، مبنای سوار شدن سه مسافر و دریافت کرایه سه نفر خواهد بود.

شکایت از کرایه تاکسی در تهران

اسفند 1401: آقای مهدی دربانی، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، در مورد برخورد با تاکسیرانان متخلف اظهار کرد: نظارت‌های سازمان تاکسیرانی بر خطوط و تاکسیرانان بیشتر شده است و به سرپرستان خطوط اعلام شده تا فقط بر اساس نرخ مصوب، از مسافران کرایه تاکسی دریافت شود.

دربانی ادامه داد: از شهروندان عزیز تهران می‌خواهیم درصورت رویت تخلف از سوی تاکسیرانان، شماره پلاک تاکسی را در سامانه 1888 یا 137 به‌صورت تلفنی یا اینترنتی ثبت نمایند. معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران می‌گوید نظارت‌های سازمان بر خطوط تا پایان سال، شدت بیشتری خواهد یافت و با متخلفان و برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

جزئیات طرح شناور و تغییر نرخ کرایه تاکسی

مهر 1401: سید جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، عنوان کرد که سامانه هوشمند ارزیابی سفرهای شهری برای تعیین کرایه‌های تاکسی در ساعات شلوغی راه‌اندازی می‌شود و هر گونه افزایش نرخ تاکسی، پیش از راه‌اندازی سامانه ارزیابی، غیر قانونی است و تخلف محسوب می‌شود. 

وی درباره این سامانه توضیح داد سامانه‌ طراحی شده تا تاکسی‌ها بتوانند وضعیت ترافیک و سرعت متوسط تردد در خطوط را رصد کنند و در ساعاتی  که  معمولا در ترافیک مانده و جابه‌جایی مسافران برایشان مقرون‌به‌صرفه نیست، تشویق به ارائه خدمات شوند. ضمنا، سامانه هوشمند قرار است نرخ‌های تاکسی را در پیک ترافیک تهران حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش دهد. در واقع برخی رانندگان بخاطر ساعات ترافیک، از سرویس‌دهی امتناع می‌کنند؛ به همین خاطر باید جذابیتی برای بازگشت تاکسی‌ها به چرخه خدمات ایجاد شود تا ارائه خدمات حمل و نقل شهری به شهروندان در ساعات اوج ترافیک کاهش پیدا نکند. 

آقای تشکری‌هاشمی تاکید کرد در ماده ۲۳ مصوبه شورای شهر تصریح شده که اجرای طرح نرخ شناور در ساعات اوج ترافیک حتما باید بر اساس سیستم هوشمندی اجرا شود که مانع افزایش خودسر و بی‌ضابطه کرایه‌ها باشد. ضمن اینکه این نرخ شناور بر اساس مدلی، متناسب با افزایش مدت زمان سفر، حداکثر تا ۳۰ درصد قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد و سامانه ارزیابی می‌تواند با رصد ترافیک، این افزایش را مثلا  ۵ درصد تعیین کند و اجازه افزایش بیش‌تر کرایه را ندهد. 

نرخ متغیر برای کرایه تاکسی تهران
نرخ متغیر برای کرایه تاکسی تهران

وی درباره این‌که بار هزینه ترافیک بر دوش شهروندان خواهد افتاد گفت تاکسی وسیله نقلیه  نیمه‌عمومی است و جنس خدماتش به گونه ای است که باید ملاحظات رانندگان تاکسی هم در نظر گرفته شود؛ چرا که خودرو متعلق به راننده و شخص است و وقتی زمان سفر ۱۰ دقیقه‌ای ۴ برابر در ترافیک بیش‌تر می‌شود، باید راهکاری برای فعالیت نکردن رانندگان تاکسی در ساعت‌های اوج ترافیک اندیشیده شود. ضمنا شهروندان علاوه بر تاکسی، می‌توانند از مترو و اتوبوس نیز برای حمل و نقل در شهر استفاده کنند. 

شناور شدن نرخ کرایه تاکسی

شهریور 1401: مهدی اسماعیلی‌بیگی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که کرایه تاکسی‌های تهران شناور می‌شوند.

بر اساس گفته‌های وی، این طرح سبب می‌شود تا نرخ کرایه تاکسی‌ها در تهران در زمان اوج ترافیک، تا سقف 30 درصد افزایش یابد. طرح یادشده ابتدا به صورت آزمایشی در فرودگاه مهرآباد اجرا می‌شود و نرخ زمان اوج سفر با زمان عادی متفاوت است. با کمک پرداخت الکترونیک، زمان اوج ترافیک مشخص شده و قیمت افزایش می‌یابد.

وی افزود اگر این طرح نتایج خوبی داشته باشد، به تاکسی‌های خطی نیز توسعه می‌یابد.

رایزنی برای افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی

خرداد 1401: محمد خلج قاسم‌آبادی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل اینترنتی اسنپ، اعلام کرد که هدف این شرکت برقراری تعادل میان دغدغه‌‌های معیشتی رانندگان و هزینه کاربران مسافر است. وی افزود که قیمت‌گذاری در این حوزه بسیار چالش‌برانگیز است.

طبق گفته‌های وی، قیمت سالانه تاکسی‌های اینترنتی نیز بر اساس مصوبات مربوط به نرخ افزایش تاکسی‌های اینترنتی، متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت. این شرکت اکنون در حال رایزنی با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است؛ بنابراین پس از دریافت مجوزهای لازم، افزایش نرخ مصوب سال 1401 اعلام می‌شود.

نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی ثابت می‌ماند

اردیبهشت 1401: با برگزاری یک جلسه توجیهی با مسئولان کلیه شرکت‌های حمل و نقل هوشمند اینترنتی، قیمت‌ها به نرخ قبلی بازگشت‌.

طبق اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش نرخ خدمات تاکسی‌های اینترنتی منتفی شده است. بنابراین هر وجه اضافه دریافتی بین تاریخ 17 تا 23 اردیبهشت‌ماه، در قالب کد تخفیف و یا افزایش حساب الکترونیکی، به افراد باز می‌گردد.

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی در برخی خطوط

اردیبهشت 1401: معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران، درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی در برخی خطوط گفت که طبق مصوبه شورای شهر، سازمان تاکسیرانی می‌تواند نرخ کرایه را به طور میانگین 25 درصد و تا سقف 35 درصد افزایش دهد. برای مثال کرایه در یک خط 10 درصد و در خط دیگر 35 درصد افزایش می‌یابد که میانگین آن‌ها در کل شهر تهران برابر 25 درصد است.

وی در ادامه تاکید کرد که فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها همچنان باید رعایت شود؛ اما با توجه به کاهش مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا، پیگیر لغو شدن این طرح هستیم. زیرا اگر این مصوبه لغو شود، نرخ کرایه کاهش یافته و ازدحام مسافران نیز کم‌تر می‌شود‌.

جزئیات برچسب‌های جدید تاکسی‌ها

اردیبهشت 1401: وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، ضمن اشاره به اجرایی شدن افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها از روز نخست اردیبهشت‌ماه، افزود که برچسب‌های بارکددار دو بعدی (3 برچسب) در داخل تاکسی‌های خطی در حال نصب هستند.

وی تاکید کرد که این روند برای برای جلوگیری از سردرگمی مسافران و نیز تضییع حق تاکسیرانان و مسافران در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد و برچسب‌های افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در کلیه تابلوهای خطوط و پایانه‌های تاکسیرانی نصب گردید.

طبق گفته‌های آقای سرلک، برچسب‌های جدید نصب شده در داخل تاکسی‌ها، قابلیت‌های زیادی دارند و می‌توان اطلاعاتی مانند میزان کرایه، اطلاعات راننده تاکسی، امکان  انتقاد و پیشنهاد و ... را با کمک آن‌ها دریافت کرد و کرایه را نیز پرداخت. برچسب‌های جدید روی شیشه جلو روبروی صندلی شاگرد و شیشه‌های مثلثی کناری صندلی عقب خودرو نصب می‌شوند.

در انتها، آقای سرلک از شهروندان خواست که در صورت مشاهده تاکسی‌های خطی فاقد این برچسب‌ها با سامانه 1888 تماس گرفته و این گونه موارد را به سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کنند.

نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایش می‌یابد؟

اردیبهشت 1401: از روز اول اردیبهشت‌ماه، نرخ کرایه‌های تاکسی‌های خطی و درون شهری بین 25 تا 30 درصد افزایش یافته است.

اکنون موضوع این است که آیا نرخ کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی نیز افزایش خواهد یافت؟

روابط عمومی تپسی در این باره گفت که این شرکت افزایش قیمتی را به دنبال نخواهد داشت و قیمت‌های آن تابع تاکسیرانی نیست. در واقع کرایه تپسی براساس هزینه بنزین، مسافت طی شده و ترافیک سنجیده می‌شود و نهایتا با رضایت راننده و مسافر تعیین خواهد شد.  در ادامه نیز افزود که آن‌ها نمی‌توانند قیمت را از  یک حد بالاتر و از یک حد پایین‌تر ببرند.

روابط عمومی الوپیک نیز بیان کرد که افزایش قیمت 25 درصدی نخواهد داشت. زیرا مبنای قیمت‌گذاری آن‌ها عرضه و تقاضاست و تنها در صورت کاهش عرضه قیمت‌ها افزایش می‌یابند. اما شرکت اسنپ تاکنون پاسخی در این باره نداده است.

براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، نرخ کرایه تاکسی‌‌های شهری در برخی از خطوط شهر تهران شناور است. به این معنی که متناسب با ترافیک، آب‌و‌هوا و … کرایه برخی از خطوط با مسافت زیاد، مانند آزادی تا پایانه ارم یا پایانه ارم تا کرج، به صورت متغییر تا 35 درصد افزایش خواهد داشت.

شهروندان می‌توانند برای گزارش تخلف راننده‌ها و افزایش قیمت خودسرانه با شماره 1888 تماس حاصل کنند. البته برخی از شهروندان نیز ادعا می‌کنند که تماس با این سامانه تاثیری بر افزایش قیمت‌های خودسرانه ندارد.

قیمت جدید کرایه‌ تاکسی از اردیبهشت 1401

فروردین 1401: آقای اسماعیل بیگی، مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی تهران، خبر داده که نرخ جدید کرایه تاکسی از اول اردیبهشت 1401 اعمال می‌شود. وی همچنین یادآوری که میزان افزایش نرخ کرایه تاکسی بصورت متوسط معادل 25% بوده اما در برخی خطوط تاکسیرانی تا 35% نیز این افزایش کرایه رخ داده است.

آقای اسماعیل بیگی همچنین گفته که برچسب‌های جدید کرایه تاکسی درحال الصاق بوده و شهروندان می‌توانند با اسکن بارکدهای موجود در این برچسب‌ها، علاوه بر پرداخت اینترنتی کرایه تاکسی، به خدمات دیگری مانند ثبت پیام تقدیر و تشکر از راننده یا طرح انتقاد یا پیشنهاد نیز دسترسی داشته باشند.

افزایش متغیر کرایه تاکسی در تهران

فروردین 1401: برخی از رانندگان تاکسی‌ها، از اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت، نرخ کرایه‌های تردد درون‌شهری را بدون هیچ قانونی افزایش می‌دهند. این موضوع معمولا در فاصله زمانی بین تصویب نرخ جدید کرایه‌ها تا زمان ابلاغ آن‌ها پیش می‌آید و عموما در تاکسی‌های گردشی و خطوط با نظارت کم‌تر، دیده می‌شود‌.

وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، در پاسخ به سوالاتی درباره کیفیت خدمات و زمان ابلاغ نرخ کرایه‌ها می‌گوید که بیش از 70 هزار تاکسی در تهران وجود دارد و نظارت جدی‌ای را می‌طلبد. افزایش نرخ کرایه در خطوط مختلف متفاوت است؛ بدین گونه که ممکن است برخی خطوط افزایش نداشته باشند و کرایه برخی نیز تا 35 درصد افزایش پیدا کند.

نحوه اعتراض به گرانی کرایه تاکسی

وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، می‌گوید رانندگان باید تا قبل از دریافت برچسب‌های نرخ جدید و نصب نرخ‌نامه در داخل خودرو، کرایه خود را با نرخ سال قبل دریافت کنند. بنابراین، هرگونه افزایش قیمت تا قبل از ابلاغیه قیمت‌های جدید، تخلف است.

وی افزود که در این راستا، اقدام‌هایی مانند گشت‌های خودرویی با اولویت پایانه‌های سطح شهر، پیگیری پیام‌های ثبت شده توسط شهروندان در سامانه 1888 و همچنین طرح جدید کنترل‌های نامحسوس میدانی، صورت می‌گیرد. طبق دستور مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در سال 1401 هوشمندسازی، نظارت و کنترل سیستمی بر عملکرد تاکسیرانان، پرداخت الکترونیکی کرایه‌ها و ... در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار دارد.

شکایت از گرانی کرایه تاکسی
شکایت از گرانی کرایه تاکسی

آقای سرلک همچنین اشاره کرد که تاکسی‌ها باید 3 مسافر و ون‌ها باید 7 مسافر را سوار کنند. او از مردم خواست که در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی رانندگان، با سامانه 1888 ارتباط بگیرند.

شیوه جدید محاسبه کرایه تاکسی

فروردین 1401: سرلک، معاون تاکسیرانی شهر تهران، درباره شیوه جدید پرداخت کرایه‌ها گفت که قیمت‌ها در ساعات مختلف متفاوت هستند و افراد می‌توانند کرایه خود را به صورت هوشمند و یا نقدی، پرداخت کنند‌.

طبق گفته‌های وی، قیمت پایه و بالاترین نرخ کرایه روی برچسبی درج می‌شود و افراد می‌توانند در ابتدای سفر با اسکن بارکد روی شیشه جلو خودرو، از هزینه سفر خود مطلع شوند و کرایه خود را بپردازند.

تصویب افزایش کرایه حمل و نقل عمومی در 1401

فروردین 1401: طبق مصوبه شورای شهر تهران در بهمن‌ماه سال گذشته، نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عمومی در سال 1401، حداکثر 25 درصد افزایش می‌یابد. اما در برخی از خطوط اتوبوسرانی، برای رند شدن مبلغ کرایه، می‌توانند تا 35 درصد افرایش داشته باشند.

نرخ کرایه مینی‌بوس نیز در سال جدید 1.2 کرایه اتوبوس و بر اساس طول خطوط است. کرایه تاکسی‌ها نیز همانند اتوبوس به طور متوسط 25 درصد و تا سقف 35 درصد افرایش خواهد یافت.

بلیت مترو نیز 25 درصد افزایش پیدا می‌کند و نرخ بلیت خط تک‌سفره 2500 تومان، بلیت تک‌سفره حومه(خط ۵) 1500 تومان، تک‌سفره هشتگرد 7500 تومان و بلیت تک‌سفره فرودگاه امام خمینی 12 هزار و 500 تومان خواهد بود. طبق گفته نماینده شورای شهر تهران، این مصوبه از ابتدای اردیبهشت‌ماه 1401 اعمال می‌شود.

میزان افزایش کرایه تاکسی در سال 1401

اسفند 1400: جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، به بررسی لایحه افزایش کرایه تاکسی در سال آینده پرداخت. بر این اساس نرخ کرایه تاکسی به طور متوسط 25 درصد افزایش می‌یابد.

طبق گفته وی پیش‌بینی استفاده از خودروهای با کیفیت بالاتر نیز در این لایحه آمده است که می‌توانند در صورت فراهم شدن این امکان، طبق مصوبات دوره‌های قبل افزایش نرخ داشته باشند.

عضو شورای شهر افزود که در این لایحه ذکر شده تا متوسط نرخ کرایه 25 درصد افزایش یابد؛ اما در برخی خطوط که نیاز به تغییر نرخ است می‌توانند تا 35 درصد افزایش نرخ داشته باشند. از طرفی، در خطوط دیگر باید کمتر از 25 درصد افزایش نرخ باشد که میانگین این عدد به 25 درصد برسد. در نوبت شب نیز، بین ساعات 22 تا 6 صبح، افزایش 20 درصدی در نظر گرفته شده است.

تشکری هاشمی درباره تاکسی‌های پیشرفته بیان کرد که خودروهایی مانند تویوتا و ... هزینه نگهداری بیش‌تری دارند و طبق سنوات گذشته، نرخ کرایه آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. در لایحه شهرداری پیش‌بینی شده است، که نرخ کرایه خودروهای ارائه‌دهنده خدمات ویژه تا سقف 80 درصد افزایش یابد. اعضای شورای شهر نیز با این تبصره موافقت کردند.

در پایان آقای تشکری هاشمی با اشاره به استفاده از نظام پرداخت الکترونیک در سال آینده، تاکید کرد که امکان متغیر بودن کرایه در ساعات پیک نیز وجود دارد.

افزایش نرخ کرایه تاکسی بصورت فصلی

آبان 1400: آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور) ضمن تایید افزایش نرخ کرایه تاکسی در برخی شهرها، گفته که در شرایط فعلی کرایه‌های تاکسی، به خصوص در خطوطی که تاکسی چرخشی دارند، معمولا بصورت فصلی تغییر می‌کنند که علت آن به تورم و افزایش مدام قیمت قطعات و خدمات خودرو برمی‌گردد. 

آقای ضامنی همچنین گفته که افزایش نرخ کرایه تاکسی توسط شورای شهرها تعیین می‌شود و ممکن است سالانه یکبار یا حتی چندین‌بار، این افزایش نرخ، اعمال شود.

افزایش کرایه تاکسی در سال 1400

اردیبهشت 1400: افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها همزمان با برچسب‌گذاری نرخ جدید، از اولین روز اردیبهشت‌ماه شروع شد. آقای روشنی (مدیرعامل سازمان تاکسیرانی) با اعلام این خبر گفته که کرایه تاکسی سال 1400 حدود 35% نسبت به سال 99 افزایش پیدا کرده که البته همانند شرایط سال گذشته برای سه مسافر تعیین شده است.

آقای روشنی درباره نصب بارکدهای جدید روی برچسب نرخ کرایه‌ها نیز گفته که این بارکدها اطلاعاتی درباره راننده تاکسی، مشخصات خودرو و مدارک تاییدشده تاکسیران برای فعالیت در خطوط مشخص را نمایش می‌دهد که با اسکن آنها، براحتی قابل مشاهده است.

کرایه تاکسی را اینترنتی پرداخت کنید

اسفند 99 | آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور) ضمن اشاره به واریز سهمیه اعتباری سوخت بهمن‌ماه برای انواع تاکسی‌ شهری و بین شهری، از تمامی شهروندان خواسته که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از پرداخت نقدی کرایه تاکسی‌ها خودداری کرده و از شیوه‌های پرداخت اینترنتی و الکترونیکی، استفاده کنند.

البته آقای ضامنی این نکته را هم گفته که در برخی شهرها، بدلیل کمبود ناوگان، استفاده از شیوه‌های پرداخت اینترنتی، برای مجموعه‌های مختلف، شاید صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین بهتر است تا بانک مرکزی، دستورالعملی برای این موضوع، تدوین و ابلاغ کند تا در همه شهرها، بتوان از روش‌های پرداخت غیرنقدی، استفاده کرد.

طبق آخرین آمارها، هم‌اکنون 318 هزار تاکسی در سراسر کشور فعال هستند که از این تعداد، بیش از 76 هزار تاکسی در تهران تردد می‌کنند.


اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران