نسخه‌ای خاص برای ادای احترام به مک‌‌لارن F1 GTR تیم گلف ریسینگ

پس از سال‌ها دوباره یک مک‌لارن آبی-نارنجی

22 خرداد 1397 11:29

وقتی صحبت از خودروهای به یادماندنی شرکت‌کننده در مسابقات اتومبیل‌رانی می‌شود، سخت است که خودروهای آبی و نارنجی تیم گلف ریسینگ (Gulf Racing) را به یاد نیاوریم. تیم گلف ریسینگ با حمایت یک شرکت نفتی و خودروهای افسانه‌ای، همچون فورد GT و پورشه 917 برای همیشه جاودانه شدند. حالا که آن خودروها دیگر تولید نمی‌شوند، نوبت به مک‌لارن رسیده تا با با ساخت نسخه‌ای خاص از مدل 675LT یاد آن‌ها را زنده کند.

تولید این خودروی خاص به صورت دست‌ساز بوده و بیش از 1000 ساعت زمان صرف آن شده است.این خودرو در اصل ادای احترامی است به یاد و خاطره خودروی مک‌‌لارن F1 GTR که در سال 1996 و در مسابقات شرکت کرده بود. تولید این نسخه به صورت دست‌ساز بوده و بیش از 1000 ساعت زمان صرف آن شده است. نتیجه این تلاش را می‌توان به راستی وارث F1 مذکور به حساب آورد، چرا که با همان رنگ‌آمیزی کلی بدنه به صورت آبی و نارنجی و البته قسمت انتهایی که به رنگ سیاه درآمده است، شباهت‌های فراوانی با جد خود دارد. حتی رینگ‌های 20 اینچی نارنجی رنگ همچنان به مدل اصلی وفادار مانده است.

اما تغییرات مهمتر از آنجا شروع می‌شود که بخش MSO (بخش عملیات ویژه مک‌لارن) موظف بود قطعات و تجهیزاتی ازاین خودرو را با نمونه‌های سفارشی ویژه تعویض کند تا خودرویی واقعاً خاص شکل بگیرد. به همین منظور قطعاتی همچون کمربندها و دریچه‌های تهویه به رنگ نارنجی درآمدند تا در همنشینی با آلکانترای خاکستری تیره به کار رفته در صندلی‌ها و داشبورد، تضاد زیبایی ایجاد شود.

 

از آنجایی که در چنین خودرویی غیر از زیبایی ظاهر قدرت پیشرانه نیز مهم است، بد نیست نگاهی به مشخصات فنی این مک‌لارن سفارشی نیز بیندازیم. مک لارن مورد بحث همچنان از همان پیشرانه معمول در سایر مدل‌ها یعنی نمونه هشت سیلندر توربوشارژر استفاده می‌کند که قدرتی برابر با 666 اسب‌بخار داشته و 700 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. چنین پیشرانه‌ای شتاب صفرتاصد 2.9 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 330 کیلومتربرساعتی را برای آن به ارمغان آورده است.

 

آقای انصار علی (Ansar Ali) که مدیریت MSO را برعهده دارد، معتقد است روند شخصی‌سازی این مک‌لارن و تبدیل آن به چنین خودروی منحصربه‌فردی، دقیقاً از همان نوع ماموریت‌هایی است که بخش خودروهای ویژه مک‌لارن علاقمند به انجام آنهاست.

دیدگاه کاربران