Thor Trucks ET one

هیولای برقی آمریکایی از راه رسید: ET-one

28 آذر 1396 10:00

تولید خودروهای برقی موضوع تازه‌ای در عرصه خودروسازی نیست چراکه نخستین ایده‌های آن در قرن 18 میلادی مطرح شده بود اما اینکه چنین خودروهایی به تولید انبوه برسند، به خیابان‌ها بیایند و دغدغه جهانی شوند مساله جدیدی است که در چندین سال اخیر، فصل جدیدی را در حمل و نقل پاک رقم زده است.

تسلا بی‌تردید پیشگام خودروهای برقی محسوب می‌شود اما هدف این شرکت آمریکایی منحصراً تولید خودروهای سواری برقی نبوده و نیست. در نخستین هفته ماه نوامبر 2017 تسلا بعد از یک سال سکوت، سرانجام از نخستین خودرو سنگین خود با پیشرانه الکتریکی پرده‌برداری کرد و نامش را Tesla Semi گذاشت. این محصول البته در فاز تحقیقاتی است، ولی نسخه تولید نهایی آن قطعا تا قبل از 2020 میلادی به بازار می‌آید.

اما به موازات تسلا، شرکت‌های دیگری نیز سرگرم ساخت کشنده‌های سنگین با پیشرانه‌های پاک هستند که جدیدترینشان استارت‌آپ تازه تاسیسی به‌نام Thor Truck است که تست‌های موفقیت‌آمیزی را با اولین محصولش انجام داده.

تور تراک نام این عجیب‌الخلقه را ET-one گذاشته‌ است که همانند Tesla Semi می‌تواند باری به وزن 36 تن را به‌دنبال خود بکشد. هرچند مشخصات کامل این خودرو در 2019 منتشر می‌شود اما با این حال می‌دانیم که ET-one باتری‌های لیتیوم‌-یونی دارد و یک مرتبه شارژ آن‌ها برای طی کردن 480 کیلومتر کافی است. جالب است که تسلا نیز همین مسافت را برای محصولش اعلام کرده ولی مهندسان تسلا قرار است نسخه قوی‌تری نیز با مسافت 800 کیلومتری بسازند.

حداکثر سرعت ET-one بیشتر از 113 کیلومتربرساعت نیست و شارژ کامل باتری‌هایش نیز در سریع‌ترین حالت ممکن 90 دقیقه زمان می‌برد. در حالی‌که تسلا قیمت تقریبی محصولش را 150 تا 180 هزار دلار اعلام کرده، اما ET-one قرار است در محدوده قیمتی 150 تا 250 هزار دلار وارد بازار آمریکا شود.

اما تسلا و تور تراک تنها مهره‌های این بازی نیستند. مرسدس بنز نیز مشغول ساخت E-Fuso Vision One است که قابلیت کشش 10 تنی دارد و با یک بار شارژ 350 کیلومتر جابجا می‌شود. کامنز، بزرگترین سازنده پیشرانه‌های دیزلی، نیز در اواخر 2017 محصولی به‌نام Urban Hauler Tractor معرفی کرد که می‌تواند 20 تن را تا 160 کیلومتر جابجا کند. البته محصول کامنز برخلاف تسلا، تور تراک و مرسدس بنز، از پیشرانه هیبریدی با موتور دیزلی بهره می‌برد.

دیدگاه کاربران