توضیحات وزیر صنعت در مورد تصمیمات دولت و شرایط بازار

خرید 4000 «پراید» در 3 ساعت

9 تیر 1397 17:24

طی چند ماه گذشته وضعیت تولید و تجارت خودرو به نوسانات شدیدی دچار شد. تحریم‌ها قراردادهای پسابرجامی صنعت خودرو را باطل کردند و کاهش شدید ارزش ریال ایران، مجال واردات خودرو را از فعالان این حوزه گرفت. قیمت‌ خودروها سر به فلک کشید و بعد یکی دو پله پایین آمد. هنوز قیمت خودروهای تولید داخل در حال رشد است. نقدینگی سرگردان جامعه، بازار خودروی داخلی و خارجی را به محل امن سفته‌بازان تبدیل کرد.

حالا  وزیر صنعت، معدن و تجارت- برای اولین بار پس از گرفتن رأی اعتمادش از مجلس، در مقابل خبرنگاران حاضر شد و به توضیح امور مملکت در حوزه مربوطه و پاسخ به سؤالات پرداخت.

در اینجا خلاصه‌ای از نکاتی که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت در مورد شرایط بازار و صنعت خودرو بیان کرده است را «باما» بخوانید.

بازار داخلی

  • پراید در دوران خود جوان رعنایی بود که اکنون ازپاافتاده و باید جای خود را به خودروی جوان و رعنای دیگری بدهد.
  • در همین چند روز آشفتگی بازار پول، حدود 4000 دستگاه در فاصله زمانی سه‌ساعته خریداری شد که رقمی معادل 250میلیارد تومان بود. این رقم از سوی مردم پرداخت‌شده و خرید کارتکسی هم نبوده است.
  • میزان تولید خودرو در کشور نسبت به سال قبل 24 درصد رشد داشته است و میزان فروش و صدور فاکتور نیز برای خودروها افزایش‌یافته است
  • حرکتی به سمت خرید غیرمنطقی خودرو طراحی شد؛ باید بدانیم که خودرو، طلا و ارز نیست و کالای سرمایه‌ای است که باید با آن برخورد منطقی صورت گیرد.

واردات خودرو

  • با ابلاغ شورای هماهنگی سران قوا ممنوعیت واردات خودرو در اولویت قرار گرفت بر این اساس این ممنوعیت تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت مگر آنکه دولت به ریل طبیعی تجارت بازگردد. در این صورت احتمال دارد بازنگری در این خصوص انجام شود.
  • بانک مرکزی اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی را به آن‌ها داده‌شده است را در اختیار دارد.
  • به‌عنوان وزارت صنعت نمی‌توانیم ثبت سفارش شدگان را افشا کنیم؛ چراکه در این صورت به جنگ بخش خصوصی رفته‌ایم.
  • کار وزیر ارتباطات درست نبوده است، بنابراین من نباید کار اشتباه وزیر ارتباطات را تکرار کنیم. لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات نیز اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تأمین ارز آن‌ها صورت نگرفته بود.
  • با اعلام اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی گرفته و کالا وارد کرده‌اند، مخالفت نیستیم اما نکته اینجاست که هر یک از انواع ارز، هزینه مبادله متفاوتی دارد و قیمت تمام‌شده آن را نیز باید بر این مبنا محاسبه کرد.
  • ممنوعیت واردات باعث شد تا شاهد صرفه‌جویی 2.2 میلیارد دلاری در واردات خودروهای ساخته‌شده باشیم.
  • بر اساس دستور رئیس‌جمهوری، تنها مرجع قیمت‌گذاری کالا در کشور «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» است و اصناف نیز بازار را کنترل می‌کند.
  • تغییرات در وزارت صنعت را باید از رئیس‌جمهوری سؤال کنید.
  • اینکه واردکنندگان خودرو اعلام کرده‌اند که واردات خودرو ممنوع نباشد و آن‌ها با ارز خودشان خودرو را وارد می‌کنند، یک ادعای خوشمزه است.
  • منشأ ارز واردکنندگان که اعلام کرده‌اند که با ارز خودمان خودرو وارد می‌کنیم، باید مشخص باشد.
  • قیمت کارخانه‌ خودروها بالا نرفته است و به‌هیچ‌وجه خودروهای وارداتی تنه به تنه خودروهای ساخت داخلی نمی‌زنند؛ مصرف‌کنندگان کاملاً متفاوت هستند.
  • تصمیمی که گرفته‌شده است به نیازهای کشور محصورشده و به حمایت از تولید داخلی خودرو برنمی‌گردد که برای خودروسازان داخلی ایجاد انحصار کند.

احتکار

  • برای نگهداری تولید یک روز ایران‌خودرو، ده سوله 5 هزار متری نیاز است، پس چطور می‌توان 90 هزار دستگاه خودرو را که برخی اعلام کرده‌اند، احتکار کرد؟
  • اگر رئیس سازمان حمایت با تخلفات احتکار برخورد نکند، بنده به‌عنوان وزیر با وی برخورد خواهم کرد.

تحریم‌ها

  • پژو و رنو هنوز خروج خود را به‌صورت رسمی اعلام نکرده‌اند، این دو شرکت در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این در حالی است که 170 میلیون دلار آورده در ایران دارند، بنابراین علاقه‌مند به ادامه کار هستند؛ حتی میزان معاملات آن‌ها با آمریکا محدود است، اما اگر مشمول تحریم ثانویه باشد، ممکن است با ایران قطع همکاری کنند.
  • غرامت پژو دفعه قبل پرداخت شد، این بار هم زیان پرداخت خواهد شد.
  • تلاش خواهد شد تا ایکاپ از روش‌های دیگر با خودروهای جدید جایگزین شود.
  • دستور ویژه رئیس‌جمهور برای تأمین مواد اولیه و قطعات منفصله صنعت خودرو به بانک مرکزی ابلاغ‌شده است، البته در طی این مدت حدود 400 میلیون دلار به قطعه‌سازان داده‌شده است و تا سقف 2 میلیارد دلار با توجه به نوع ارزی که باید پرداخت شود و با توجه به کشورها، ارز در حال تأمین و تخصیص است.

هک شدن سایت

  • به‌هیچ‌وجه وزارت صنعت هک شدن سایت ثبت سفارش را رد نکرده است.
  • 6481 خودرو غیرقانونی وارد کشور شده بود، درحالی‌که قاضی سراج 5 هزار خودرو را اعلام کرده بود.
  • ما خودمان تخلف را شناسایی کرده و آی‌پی‌های مربوطه را وزارت صنعت به دستگاه‌های نظارتی ارائه کرده است.
  • از 6481 فقره خودرو که در مجموعه نظام تجاری کشور واردشده، برای 4500 دستگاه توقف عملیات ترخیص صورت گرفته است.
  • برای مابقی 1900 دستگاه، شناسه‌های وارداتی را در اختیار دستگاه‌های نظارتی گذاشته‌ایم؛
  • باید تا ریال آخر از حلقوم افراد خاطی بیرون کشیده شود.
دیدگاه کاربران