ارائه خدمات پس از فروش تا 10 سال دیگر

بحران تامین قطعات خودروهای وارداتی

13 تیر 1397 06:00

طی 15 سال گذشته نزدیک به 700 هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور واردشده که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. خصوصاً این‌که در چند سال گذشته طبیعتاً مدل‌های قدیمی‌تر مستهلک‌شده و حالا بیش از هرزمانی نیاز به خدمات پس از فروش دارند.

بر اساس قانون تا 10 سال پس از فروش آخرین دستگاه خودروی وارداتی، خدمات پس از فروش به دارندگان این خودروها ارائه خواهد شد.آن‌طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرده است ممنوعیت واردات خودرو موقتی است و پس از ثبات بازار ارز احتمالاً روند واردات خودرو به حالت عادی بازخواهد گشت؛ اما در این بازه زمانی شرکت‌های واردکننده خودرو چه خواهند شد؟ خدمات این خودروها ارائه می‌شوند؟ شاغلین این بخش خدماتی چه سرنوشتی خواهند داشت؟

با فرض این‌که ممنوعیت واردات خودرو طی مدت‌زمان چندماهه‌ای برطرف شود، شرکت‌های فعال در این حوزه قوام و دوام خود را حفظ خواهند کرد و طبیعتاً در اجرای تعهداتشان مبنی بر ارائه خدمات پس از فروش خللی ایجاد نخواهد شد؛ اما در صورت مدت‌دار شدن روند ممنوعیت واردات مساله خدمات پس از فروش می‌تواند با مشکلاتی مواجه شود. در همین زمینه فرهاد احتشام‌زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به تین‌نیوز گفته است: «بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو تا 10 سال پس از فروش آخرین دستگاه خودروی وارداتی، خدمات پس از فروش به دارندگان این خودروها ارائه خواهد شد.»

احتشام‌زاده همچنین در مورد ادامه بقای این شرکت‌ها با بیان اینکه بیش از 15 هزار نفر در شرکت‌های واردکننده خودرو مشغول به کار هستند، گفت: «حدود هفت هزار نفر از این افراد در بخش فروش خودرو و دیگر بخش‌های مرتبط مانند لجستیک و بازرگانی خارجی فعال هستند که در صورت ادامه یافتن ممنوعیت واردات، احتمال بیکاری این افراد وجود دارد.»

اما ماجرای تامین قطعات خودروهای وارداتی طرف دیگری دارد که سرنوشت آن خارج از مرزها تعیین خواهد شد. به این صورت که ممکن است عوامل خارجی مانند تحریم‌ها در واردات قطعات مشکل‌سازی کنند و نمایندگان برندهای خارجی در تأمین برخی قطعات دچار مشکل شوند. البته باید اشاره کرد که به دنبال طرح ساماندهی بازار وارداتی‌ها که دو سال پیش انجام شد، نمایندگی‌های داخل کشور متعهد به گرفتن تعهدنامه (LOC) از شرکت مادر می‌شدند. این تعهدنامه شرکت مادر را متعهد به تامین موارد موردنیاز برای خدمات‌دهی شرکت‌های داخل کشور به مشتریان این خودروها می‌کرد.

با وجود این تعهدنامه هنوز ممکن است نمایندگان برندهای خارجی در تامین قطعات دچار مشکل شوند و این مسئله باعث ایجاد ناهنجاری‌هایی در بازار شود.

دیدگاه کاربران