واردات کدام قطعات خودرو ممنوع است؟
آذر 1403: تصویبنامه هیئت وزیران در خصوص بلامانع بودن شماره گذاری تعداد 6636 دستگاه خودروی دیزلی با استاندارد یورو 4 به همراه صافی (فیلتر) جاذب دوده منطبق با مشخصات خریدار و شماره شاسی خودروها ابلاغ شد. طبق این مصوبه، ثبت سفارش واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای خودروهای با استاندارد کمتر از یورو 5 و تولید خودروهای کمتر از استاندارد یاد شده ممنوع است. متن مصوبه به شرح زیر است:
«هیئت وزیران در جلسه 1403/8/16 به پیشنهاد مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
3- با توجه به این که تعدادی از خودروهای دیزلی تولید داخل مطابق استاندارد یورو (4) پیشتر به مشتریان فروخته شده است و در صورت اعمال ضوابط مربوط به استانداردهای مصوب فرایند شماره گذاری این خودروها متوقف و موجبات نارضایتی خریداران را فراهم خواهد آورد، صرفاً شماره گذاری تعداد (6636) دستگاه خودروی دیزلی با استاندارد یورو (4) به همراه صافی (فیلتر) جاذب دوده که باعث کاهش آلایندگی و نزدیکی به استانداردهای مصوب خواهد شد مطابق فهرست پیوست که متضمن مشخصات خریدار و شماره شاسی خودروها است تا پایان سال 1403 بلامانع است.
2- ثبت سفارش واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای خودروهای با استاندارد کمتر از یورو (5) و تولید خودروهای کمتر از استاندارد یاد شده ممنوع است.
3- سازمان ملی استاندارد ایران مکلف است در مبادی ورودی کشور از واردات قطعات و تجهیزات خودروهای سنگین با استاندارد کمتر از یورو (5) جلوگیری به عمل آورد.»
افزایش واردات قطعات خودرو در سال 1402
اردیبهشت 1403: محمد رضوانیفر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، اعلام کرد در سال 1402 به میزان 8 میلیارد و 380 میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور گردید. این میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال 1402 به لحاظ ارزش 32.69 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وی درباره میزان صادرات گفت در این مدت 141 میلیون و 218 هزار دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت صادر شده که 24.35 درصد افزایش نشان می دهد. اعلام جزئیات واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت تصویر جامع و کاملی از واردات این گروه کالایی ارائه می دهد. در خصوص واردات قطعات خودرو در سال 1402 در مدت یاد شده 7 میلیارد و 598 میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو وارد شده که 31.89 درصد افزایش داشته است. در این مدت همچنین 132 میلیون و 585 هزار دلار اجزاء و قطعات خودرو صادر شده که 25.21 درصد افزایش نشان می دهد.
آقای رضوانیفر افزود صنایع خودروسازی مدیران با 13 درصد، کرمان موتور با 9.65 درصد و کوروش موتور آریا با 5.35 درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو، بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص دادند. همچنین چین، امارات متحده عربی و ترکیه 3 کشور عمده طرف معامله برای واردات اجزاء و قطعات خودرو در سال 1402 بودهاند.
وی در خصوص میزان صادرات و واردات اجزاء و قطعات موتورسیکلت در سال 1402 گفت در این مدت 8 میلیون و 633 هزار دلار اجزاء و قطعات موتورسیکلت عمدتا به کشورهای عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان صادر و 782 میلیون و 61 هزار دلار وارد کشور شده است. میزان صادرات و واردات اجزاء و قطعات موتورسیکلت در سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 12.54 درصد و 41 درصد افزایش نشان میدهد. عمده ترین واردکنندگان اجزاء و قطعات موتورسیکلت، شرکتهای کویر موتور اوراسیا، نیرو موتور سامان و نیرو موتور سهند بودهاند که به ترتیب 13.10 درصد، 9.23 درصد و 8.23 درصد از ارزش کل این گروه کالایی را به خود اختصاص دادهاند.
چین با اختصاص 61.61 درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات موتورسیکلت کشورمان، اولین کشور طرف معامله در واردات این کالا بود و پس از آن امارات متحده عربی با سهمی معادل 32.93 درصد و تایلند با 3.15 درصد در ردههای بعدی قرار گرفتند. در سال گذشته 66 میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است که حدود 8.4 میلیارد دلار آن به واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت اختصاص داشته است.
ثبت سفارش برای واردات 544 میلیون دلار قطعه چینی
آبان 1402: فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، اعلام کرد صنعت قطعهسازی حدود 200 هزار میلیارد تومان زیان انباشته و حدود 180 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد. همچنین خودروسازان حدود 50 هزار میلیارد تومان بدهی به صنعت قطعهسازی و حدود 20 هزار میلیارد تومان خرید دین به قطعه سازان دارند. در گذشته که شورای رقابت به موضوع قیمتگذاری خودرو ورود پیدا کرد زمانی بود که واردات خودرو انجام نمیشد اما اکنون که واردات انجام شده و حتی مباحثی در رابطه با واردات خودروی کارکرده مطرح است، بنابراین لزومی نیست که قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام شود.
وی با اشاره به مطالبات قطعهسازان از خودروسازان و بلاتکیفی قطعهسازان اظهار کرد در حدود دو هفته پیش جلسهای با حضور وزیر صمت و قطعه سازان برگزار شد در جلسه مذکور وزیر صمت در تماس با سایپا و ایران خودرو از آنها خواست که هر چه زودتر مطالبات سررسید شده قطعه سازان را پرداخت کنند. بنابراین پیرو این مسأله اقداماتی از سوی خودروسازان برای پرداخت مطالبات انجام شود و ظاهراً ایران خودرو 3800 میلیارد تومان و سایپا حدود یک هزار میلیارد تومان مطالبات قطعهسازان را پرداخت کردند اما توزیع ناعادلانه بود، ضمن اینکه حدود 2 هزار میلیارد تومان از پول ایرانخودرو برای خرید قطعات به خارج از کشور منتقل شده است. خودروسازان حتی به قولی که به وزیر صمت هم میدهند، عمل نمیکنند و این در حالی است که قطعه سازان برای تولید بهروز و باکیفیت نیازمند سرمایهگذاری هستند.
اصغر خسروشاهی، رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، نیز گفت سیاستهای غلط حاکمیتی موجب شده است صنعت خودرو در معرض تهدید قرار بگیرد. از ابتدای امسال تاکنون سایپا و ایران خودرو حدود 660 هزار خودرو تولید کرده اند و مونتاژکاران حدود 120 هزار خودرو تولید کردهاند و این در حالی است که حدود یک میلیارد و 800 میلون دلار به مونتاژکاران و یک میلیارد دلار به دو خودروساز بزرگ تولیدی تخصیص داده شده است. اختصاص ارز بیشتر به مونتاژکاران با تولید کنار در حالی است که مونتاژکاران هیچ قطعهای را خودکفا نمیکنند و در حالی که از تعرفه تولید استفاده میکنند که تولید هم نمیکنند. خودروی برقی آینده صنعت خودروی دنیا و کشور است و کشور ما نیز باید به این صنعت ورود پیدا کند اما هنوز 20 درصد تولید خودرو در جهان به خودروهای برقی اختصاص یافته است و 80 درصد دیگر دیزلی و بنزینی است. ما حتی اگر در زمینه تولید خودروهای برقی تلاش بسیاری انجام دهیم طی چند سال آینده نهایتاً 5 تا 10 درصد در این بخش تولید خواهیم داشت و این در حالی است که وزارت صمت تمام هم و غم خود را برای تولید در این بخش متمرکز کرده است.
مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، بیان کرد خودروسازان 544 میلیون دلار ثبت سفارش واردات قطعه از چین را دارند در حالی که تولید قطعات خودروی داخلی دارای کیفیت است. خودروسازان به دو بهانه به سمت واردات قطعات خودرو از چین میروند، اول اینکه با عدم پرداخت بدهی قطعهسازان، باعث قفل شدن خط تولید قطعهسازان داخلی میشوند و به این بهانه که تولید به موقع صورت نمیگیرد، اقدام به واردات قطعات از چین میکنند. همچنین خودروسازان میگویند که قطعهسازان داخلی قطعات را گران میفروشند و این در حالی است که اگر گرانفروشی صورت بگیرد امکان شکایت و بازرسی وجود دارد و به این موضوع رسیدگی میشود.
وی از ورود قطعات بیکیفیت خودرو از بازار چین به ایران انتقاد کرد و گفت حتی تعدادی از تستهای لازم در خصوص این قطعات انجام نمیشود و قطعه چینی با کمترین سطح کیفیت وارد کشور میشود و یک عده برای واردات آن درصد میگیرند و حتی ذهن مدیران را به این سمت میبرند که با توجه به شرایط تولید داخلی باید واردات از چین داشته باشیم. وقتی وزیر را میبرند و با خودروساز چینی قرارداد میبندد، یعنی اینکه زمینه را فراهم میکنند که دیگر به خودروساز داخلی امید نیست و این در حالی است که ما در گذشته صادرات قطعات خودرو به اروپا داشتیم.
80 درصد قطعات یدکی وارداتی است
آبان 1402: سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی، اعلام کرد یکی از مشکلات این صنف مربوط به درگاه ملی مجوزها است. ما مخالف تکنولوژی نیستیم، اما استفاده از این درگاه برای صدور پروانههای صنفی مشکلاتی برای اصناف ایجاد کرده و باعث شده خروجی سامانه نوین اصناف به یک دهم کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر به نظر میرسد متولیان بدون توجه به قانون نظام صنفی درگاه را راهاندازی کردهاند. مشکل دیگر صنف لوازم یدکی خودرو، ورود خودروهای دست دوم است که احتمالا مسائل و مشکلاتی به همراه خواهد داشت که اگر دیده نشود، اتحادیه در مظان اتهام قرار میگیرد. طبق قانون خودروسازان باید خدمات پس از فروش ارائه بدهند که این شامل عرضه قطعات هم هست. در حال حاضر یکی از چالشهای صنف این است برخی خودروسازان، به ویژه مونتاژیها به تکالیف قانونی خود عمل نمیکنند و ضعفهایی دارند که باعث شده مصرف کننده با کمبود قطعات مواجه باشد. حالا در شرایطی که اعلام شده امکان واردات خودروهای دست دوم با کارت بازرگانی وجود دارد، پیش بینی میشود به دلیل نبود نمایندگی برخی خودروها، مصرف کننده برای تامین قطعات با مشکلات عدیده مواجه شود.
وی افزود صادرات قطعات یدکی پنهانی انجام نمیشود، اما امروز به صورت غیرکارشناسی و به خاطر نبود زیرساختها، مقرر شده دستورالعمل تبصره 4 ماده 18 آیین نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای لوازم یدکی تصویب شود. این منجر به کمبود کالا، بالا رفتن قیمت و افزایش شوتیها خواهد شد. یکی دیگر از مشکلات صنف لوازم یدکی، تخصیص ارز است. حدود 80 درصد قطعات یدکی وارداتی هستند و خیلی از قطعات تولیدی هم مواد اولیه وارداتی دارند. بنابراین تسریع در تخصیص ارز اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر قطعات برخی از ماشینهای خارجی و ماشینهای سنگین معدنی، راهسازی و صنعتی فقط در چند کشور دنیا انجام میشود و واردات آنها فرآیند پیچیدهای دارد.
آقای حسینی گفت برخی افراد که تحت عنوان ترخیص کار شناخته میشوند، کارت بازرگانی دارند و برای بقیه هم قطعات وارد میکنند و بخشی از بیش اظهاری یا کماظهاریها نیز مربوط به این افراد است، اما این افراد تخصص لازم را ندارند، شناسه کالا هم دریافت نمیکنند و اعضای صنف و مصرف کننده را دچار مشکل میکنند. اخیرا اعلام شده که واردکنندهها به میزان میانگین دو سال قبلشان مجاز به واردات هستند. اما ممکن است اعضای صنف با توجه به نیاز برخی از اقلام را در دو سال قبل کمتر وارد کرده باشند. این تصمیم باعث میشود به واردکننده رسمی ارز اختصاص نیابد و به جای آن کسانی که در حوزههای مختلف کار میکنند و تخصص ندارند مجاز به واردات باشند.
طبق گفتههای وی، در مورد برخی کالاها، با ممنوعیت واردات، نه تنها کیفیت بالا نرفته، بلکه فقط کالا گران شده است. بنابراین بهتر است برای حمایت از تولید داخل از ابزارهای تعرفهای و یارانه استفاده شود. از طرف دیگر کیفیت هم در این سالها بالا نرفته، چون ارتباط ما با دنیا قطع بوده است. ضمنا اگر خودروسازان میگویند انبارهای آنها مملو از خودروهایی است که با کمبود قطعه مواجهند، چطور خط تولیدشان دایر است؟
افزایش واردات قطعات یدکی خودرو
مرداد 1401: براساس آمار منتشر شده از سوی گمرک، از میان 20 قلم کالایی که در بهار 1401 بیشترین سهم از واردات به کشور را داشتهاند، قطعات خودرو در رتبه یازدهم قرار دارد. در سه ماهه اول 1401، حدود 13 هزارتن قطعات خودرو با مجموع ارزش 127 میلیون دلار، وارد کشورمان شده است که اگر آنرا با مدت مشابه سال 1400 مقایسه کنیم، خواهیم دید که به لحاظ وزنی 198% و به لحاظ قیمتی نیز 316% افزایش داشته است. افزایش واردات قطعات یدکی خودرو، به معنی رونق بیشتر خط تولید خودروسازان کشورمان است؛ بهخصوص خودروسازانی که محصولات مونتاژی را تولید میکنند.
اخبار لوازم یدکی خودرو
آخرین اخبار درباره بازار قطعات یدکی خودرو، قیمت لوازم یدکی خودرو، قاچاق لوازم یدکی و نحوه تشخیص اصالت لوازم یدکی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:
نویسنده : مریم سادات نوری