سومین تحفه عظیم خودرو از آسیای شرقی

هن تنگ؛ برادرخوانده زوتی در ایران

3 دی 1397 12:07

سعی و خطای عظیم خودروها با محصولات آسیایی، همچنان ادامه دارد؛ یکسال بعد از آوردن ماهیندرا KUV100 از هندوستان و همچنین فوتون ساوانا از چین، این شرکت نه تنها شماره‌گذاری این دو خودرو را شروع نکرده، بلکه حالا به سراغ سومین محصول شرقی‌اش رفته است.

از شرکتی که سال 2013 تاسیس شده، کارخانه‌اش در سال 2014 به بهره‌برداری رسیده و خط تولیدش از اواخر 2015 به حرکت افتاده، هرچند چیز زیادی نمی‌توان گفت، اما با این حال، نکته‌های جالبی در مورد آن وجود دارد. کارخانه هن‌تنگ با سرمایه‌گذاری 3.7 میلیون یوآن (حدود 540 میلیون دلار) و در فضایی بالغ بر 100 هزار مترمربع ساخته شده و طبق گفته مدیرانش، حداکثر ظرفیت تولید سالیانه آن 100 هزار دستگاه است.

هن‌تنگ، با نام کامل Jiangxi Hanteng Automobile، شرکتی خصوصی است که سهام‌دار آن هولدینگ Tech-New Group است؛ همان هولدینگی که مالکیت برند زوتی را هم در اختیار دارد. هن‌تنگ می‌خواهد تا سال 2020 میلادی پنج مدل مختلف را با سه پلتفرم (بنزینی، پلاگین هیبریدی و برقی) به بازار بفرستد که از میان آن‌ها، یک مدل در کلاس ون و مابقی مدل‌ها در کلاس کراس‌اور جای می‌گیرند.

یک لوگو با هزاران حرف

قبل از هر چیز، اجازه دهید با نام و لوگوی این برند تازه‌وارد شروع کنیم. هن‌تنگ از ترکیب دو کله Han و Teng ساخته شده است. «هان» نام قدرتمندترین سلسه فرمانروایی چین است که حکمرانی آن از حدود 200 سال قبل از میلاد تا 200 سال بعد از میلاد، ادامه داشت. در تاریخ چین، حاکمان سلسه هان به داشتن ویژگی‌هایی همچون اعتماد به نفس، شجاعت و نوآوری مشهورند و حتی این سلسله را به‌عنوان بزرگ‌ترین نماد احیای فرهنگ و تمدن چین می‌شناسند. «تنگ» نیز در زبان چینی، به معنای اسبی است که آماده پریدن باشد؛ استعاره از برندی که برآمده از دل صنعت خودروسازی چین است و حرکت بدون توقفش را آغاز کرده.

حال به سراغ لوگوی هن‌تنگ برویم؛ وجود یک چهارضلعی درون یک دایره، نماد خرد شرقی است که «همه چیز را می‌داند، اما باید عمل کند». همچنین این لوگو با دو رنگ نقره‌ای و قرمز شکل گرفته؛ رنگ نقره‌ای نماد پیشرفت است و قرمز هم در فرهنگ چین، بیانگر شادی و خوش‌اقبالی و همچنین نماد قدرت و زندگی است.

البته هن‌تنگ در مدل‌های هیبریدی و برقی خود، از رنگ پس‌زمینه آبی به‌جای رنگ قرمز استفاده می‌کند.

برادر بزرگ‌تر: هن تنگ X7

اکثر برندها معمولاً برای شروع کارشان، ابتدا محصولات ارزان‌تر را می‌سازند و سپس به‌سراغ مدل‌های گران‌تر می‌روند، اما هن‌تنگ چنین کاری نکرد و گران‌ترین محصولش را همان ابتدای کار به بازار فرستاد. اولین خودرویی که با لوگوی این برند رونمایی شد، X7 بود؛ کراس‌اور متوسطی که مشتریان مشکل‌پسند، و شاید وسواسی، را هدف گرفته است.

کاتالوگ رسمی هن تنگ X7 عظیم خودرو

X7 متولد 2015 است ولی از سپتامبر 2016 راهی بازار چین شد. در سال 2016 بیش از 16 هزار مشتری و در سال 2017 نیز بیش از 62 هزار مشتری چینی، موفق به خریداری X7 شدند. چهره X7 بی‌شباهت به زوتی T600 نیست و از آنجایی که این‌دو خودرو، پیشرانه مشترکی دارند، ممکن است که پلتفرم هر دو مدل نیز یکسان باشد.

در بازار چین، مشتریان X7 امکان انتخاب دو پیشرانه توربو را دارند؛ اولین پیشرانه با حجم 1.5 لیتر، ساخت SAIC و دومین پیشرانه نیز با حجم 2.0 لیتر، محصول جوینت‌ونچر Shenyang-Mitsubishi است. خوشبختانه عظیم خودرو، مدل 2.0 لیتری X7 را به بازار کشورمان آورده.

هن‌تنگ X7 در ایران باید با مدل‌های معروفی مانند بی‌وای‌دی S7، دامای X7 و ام‌جی RX5 رقابت سرسختی داشته باشد. طبق اطلاعات موجود در کاتالوگ این خودرو، ظاهراً عظیم خودرو می‌خواهد X7 را در دو تیپ با نام‌های Luxury (تیپ نیمه‌فول) و Honor (تیپ فول) عرضه کند که تفاوت‌شان در ویژگی‌هایی همچون سنسور جلو، سنسور باران، چراغ زنون، آینه‌های جانبی، ایربگ پرده‌ای و ... است.

برادر کوچک‌تر: هن تنگ X5

یکسال بعد از X7، هن‌تنگ دومین محصولش را با نام X5 رونمایی کرد، ولی عرضه آن از نوامبر 2017 شروع شد. X5 یک کلاس کوچک‌تر از X7 است و باید آن را با کراس‌‌اورهای جمع و جور مقایسه کنیم؛ مثل هاوال H2، هایما S5، دامای X5، چری تیگو 7، جک S5، کوپا T210 و حتی ام‌جی ZS.

کاتالوگ رسمی هن تنگ X5 عظیم خودرو

برخلاف X7، هن‌تنگ برای X5 تنها یک پیشرانه مهیا کرده و در همه بازارها نیز با همان پیشرانه آن را می‌فروشد. عظیم خودرو قرار است X5 را در دو تیپ الیت (پایه) و لاکچری (فول) به بازار ایران بیاورد.

فروش X5 با اینکه دو ماه مانده به شروع سال 2018 آغاز شد، ولی در همین مدت کوتاه بیش از 6 هزار مشتری، آن را خریدند. قیمت پایه‌ای X5 در بازار چین، بین 60 تا 110 هزار یوآن است که تقریباً معادل 10 الی 17 هزار دلار می‌شود. 

هن تنگ X5 حالا رقیب مهمی برای هاوال H2، بهمن موتور و همچنین هایما S5 ایران خودروست.

دیدگاه کاربران