کلاس کراساورهای کوچک و ارزانقیمت ایران درحال متحول شدن است. در سال 94 لیفان X50 تنها عضو مهم این کلاس بود اما سال 95 پای ساندرو استپوی و سپس دانگ فنگ H30 کراس به میان آمد. آخر سر هم امویام X22 وارد این کلاس رقابتی شد و البته به لطف ظاهر متفاوتش با استقبال نسبتا خوبی هم مواجه شد. ولی حالا نوبت هندیهاست تا ببینند مثل چینیها و فرانسوی آنها با اقبال روبرو میشوند یا خیر.
ماهیندرا؛ سومین خودروساز بزرگ هندی
ماهیندرا، مونتاژ جیپ ویلیز در هندوستان را از اواخر دهه 40 میلادی آغاز کرد و به همین دلیل او را پدر خودروهای UV (شاسیبلندهای چندکاره) هندوستان میشناسند. اما در این روزها عمده شهرت جهانیاش برای ساخت خودروهای تجاری (شامل انواع وانتها، خودروهای نیمهسنگین و سنگین، مینیبوس، اتوبوس) و تجهیزات کشاورزی است که علاوهبر آسیا، فروش بالایی در بازارهای آمریکای جنوبی، آفریقا و استرالیا دارد.
ماهیندرا هرچند بزرگترین تراکتورساز جهان است اما در دهه اخیر همواره یکی از 5 خودروساز بزرگ کشورش محسوب میشده و در سال 2017 نیز بعد از Maruti Suzuki و Hyundai India سومین خودروساز هندوستان لقب گرفت.
بچه تیوولی!
کسی را پیدا نمیکنید که KUV100 را ببیند و منکر شباهت چهرهاش با تیوولی باشد. شاید ماهیندرا را برای کپیکردنش سرزنش کنید ولی باید این نکته را هم بدانید که ماهیندرا در سال 2011 با هزینه تقریبی 470 میلیون دلاری توانست 70% سهام سانگ یانگ را در اختیار بگیرد و هماکنون نیز مالک این خودروساز کرهای است. پس به او حق دهید!
حال که صحبت از مالکیت شد، باید این را هم بگوییم که ماهیندرا در 2015 با رقمی در حدود 168 میلیون یورو استودیوی طراحی پینینفارینا را از ورشکستگی نجات داد و مالک جدید آن شد. پنین فارینا همان جایی است که اکثر محصولات فراری و چندین مدل مشهور آلفارومئو و مازراتی در آنجا شکل گرفتهاند.
هماندازه i10 است
KUV100 محصول سال 2016 است و به همین دلیل نیز چهره قابل قبول و بهروزی دارد. اما مسئله اینجاست که ابعاد این خودرو دقیقا با ابعاد هاچبکهای کوچک برابری میکند یعنی اگر KUV100 را کنار هیوندای i10 و حتی امویام 110S قرار دهید، بهغیر از ارتفاعش، هیچ تفاوت ابعادی دیگری با آنها ندارد. در جدول زیر، ابعاد KUV100 را با مهمترین رقیبانش در ایران مقایسه کردهایم.
KUV 100 | استپوی | H30 کراس | X50 | |
---|---|---|---|---|
طول (mm) | 3675 | 4024 | 4351 | 4100 |
عرض (mm) | 1715 | 1753 | 1760 | 1722 |
ارتفاع (mm) | 1655 | 1584 | 1528 | 1540 |
فاصله محوری (mm) | 2385 | 2588 | 2610 | 2550 |
حجم باک (L) | 35 | 50 | 51 | 42 |
ضعیفتر از همه
ماهیندرا برای KUV100 تنها یک پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه دیزلی تدارک دیده است که هردو نیز حجم یکسانی دارند. پیشرانه بنزینی آن از سری mFalcon G80 و مجهز به سیستم انژکتوری چندنقطهای یا همان MPFI است. با مقایسه KUV100 با رقبایش متاسفانه باید اعتراف کرد که از همه ضعیفتر است.
KUV 100 | استپوی | H30 کراس | X50 | |
---|---|---|---|---|
پیشرانه | 1.2 لیتری | 1.6 لیتری | 1.6 لیتری | 1.5 لیتری |
قدرت (hp) | 82 | 105 | 105 | 102 |
گشتاور (nm) | 115 | 140 | 142 | 133 |
گیربکس | 5 دستی | 4 اتومات 5 دستی | 4 اتومات | CVT 4 اتومات |
صندوق جاداری دارد؟
جواب این سوال منفی است. در حالت استاندارد حجم محفظه بار KUV100 حدود 243 لیتر است که تقریبا با صندوق پژو 206 برابری میکند. با خواباندن صندلیهای ردیف عقب نیز این حجم به 473 لیتر میرسد که معادل صندوق پژو پارس است.
چند تیپ مختلف دارد؟
این هندی قرار است در دو تیپ K8 و K10 به بازار کشورمان عرضه شود که اختلاف تجهیزاتی آنها را در جدول زیر مشاهده میکنید.
ماهیندرا KUV100 در کنار طراحی ظاهری خوبش اما چندین ویژگی جالب هم دارد مانند:
- قرار گرفتن اهرم دنده روی داشبورد
- ترمز دستی کشویی
- امکان سفارش سه صندلی در ردیف جلو (در بازار هند)
- مخفیکردن دستگیرهای عقب
سقف مشکی ولی سفارشی!
KUV100 در 6 رنگ مشکی، دلفینی، نارنجی، قرمز، نقرهای و سفید تحویل مشتریان ایرانی میشود. سقف مشکی آن نیز فقط با دو رنگ بدنه نقرهای و قرمز قابل سفارش است.
مدل برقی برای 2019
در اوایل سال 2018 و در نمایشگاه خودرو اتواکسپو هندوستان، ماهیندرا برای اولینبار از نسخه الکتریکی این خودرو با نام eKUV100 رونمایی کرد. این هندی بدونآلاینده مجهز به یک موتور الکتریکی با قدرت 40 اسببخار است و میتواند با یکبار شارژ تا 140 کیلومتر جابهجا شود.
چه قیمتی دارد؟
اگر از شارژ سریع برای eKUV100 استفاده کنید، میتوان 80% ظرفیت باتریهای لیتیومیونی آنرا در کمتر از یک ساعت شارژ کرد. این الکتریکی، که به ویژگیهای جالبی مانند پیشسرمایش کابین، اتصال اسمارتفون و موقعیتیاب خودرو مجهز است، در سال 2019 برای مشتریان هندی قابل خریداری است.
KUV100 اولین محصول ماهیندرا در ایران و دومین محصول عظیم خودرو (بعد از فوتون ساوانا) برای بازار کشورمان است. این هندی، که مهمترین رقیبش رنو کوئید است، در بازار هندوستان حداکثر 6.6 لک (lakh) یا حدود 50 میلیون تومان قیمت دارد در صورتیکه کوئید 1.0 لیتری حداکثر با 5 لک یا حدود 38 میلیون تومان فروخته میشود.
با توجه به این اختلاف قیمت باید منتظر قیمتی در حدود 70 تا 80 میلیون تومان برای ماهیندرا KUV100 باشیم. واضح است که فقط در صورت مونتاژ، این هندی تبدیل به خودرویی جدی در بازار ایران میشود.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما