اثرات اعمال تعرفه‌های بالای 20 درصد بر واردات خودرو به آمریکا

هیوندای و ب‌ام‌و علیه تصمیمات ترامپ

14 تیر 1397 12:00

اکنون میتوان ب‌ام‌و و هیوندای را نیز به فهرست خودروسازان منتقد بر اعمال تعرفه‌های تنبیهی واردات خودرو از سوی آمریکا اضافه کرد.
 

تعرفه‌های جدید به کارآفرینی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط خودروسازان خارجی در بازار آمریکا آسیب خواهد رساند. در نامه‌ای خطاب به وزیر بازرگانی آمریکا یعنی آقای ویلبر راس، ب‌ام‌و اعلام کرده که اعمال تعرفه‌های بیش از 20 درصد برای واردات خودرو به آمریکا، بر کارآفرینی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بازار این کشور آسیب خواهد رساند. خودروساز آلمانی همچنین خاطرشان می‌سازد که هیچ ارتباطی میان امنیت ملی آمریکا با تولید خودرو در این کشور وجود ندارد.

ب‌ام‌و ادعا می‌کند که پس از اعمال این تعرفه‌ها، تولید خودرو در خارج از خاک آمریکا بسیار رقابتی و به صرفه‌تر خواهد بود. به علاوه اعمال چنین تعرفه‌ای چین و اتحادیه اروپا را نیز ناچار به انجام اقدامات تلافی‌جویانه خواهد کرد. با وقوع چنین امری، توانایی بالقوه صادرات ب‌ام‌وهای ساخته شده در ایالات متحده کاهش خواهد یافت که جز تاثیر منفی بر سرمایه‌گذاری‌ها و نیروی کار این شرکت در آمریکا، پیامدی نخواهد داشت.

هیوندای نیز پیش‌بینی مشابهی از تاثیرات مخرب اعمال این تعرفه‌ها بر صنعت خودروسازی داشته است.

این خودروساز اهل کره جنوبی اواخر ماه ژوئن نامه مشابهی به وزارت بازرگانی آمریکا ارسال کرده و در آن هشدار داده که وضع این تعرفه‌ها نه تنها بر کسب‌وکار شرکت هیوندای و وضعیت شغلی کارگران آمریکایی مشغول به کار در تاسیسات تولیدی این شرکت اثر منفی می‌گذارد، بلکه روی برنامه‌های این شرکت برای سرمایه‌گذاری‌های آینده نیز تاثیر نامطلوبی خواهد داشت.

هیوندای اعلام کرده که 25 هزار کارمند به طور مستقیم در تاسیسات هیوندای در آمریکا مشغول به کار هستند که با احتساب افراد شاغل در شبکه خدمات پس از فروش این شرکت، تعداد کارکنان این شرکت به حدود 73 هزار نفر می‌رسد. به‌علاوه هیوندای تاکید می‌کند که تاکنون در حدود 8.3 میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری انجام داده و در نظر دارد به همراه برند زیرمجموعه خود یعنی کیا، تا سال 2021 به میزان 3.1 میلیارد دلار دیگر نیز به سرمایه‌گذاری خود در آمریکا اضافه نماید.

دیدگاه کاربران