شانس 0.12 درصدی متقاضی برای خرید

212 هزار تقاضا برای 270 خودروی مزدا

8 مرداد 1397 12:10

مدیرعامل مگا از ارسال گزارش فروش اینترنتی مزدا 3 به نهادهای نظارتی ازجمله بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات خبر داد و گفت: «در این پیش‌فروش 212 هزار متقاضی در برابر 270 دستگاه خودرو وجود داشت.»

در طول برنامه فروش بیش از 212 هزار کاربر غیرتکراری برای خرید 788 دستگاه به سایت فروش مراجعه کرده‌اند؛ پس شانس خرید برای هر یک از این کاربران 0.12 درصد بوده است.به گزارش مهر، جعفر توحیدی،‌ مدیرعامل مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) و مدیرعامل پرتال جامع خودرو، با اشاره به تهیه گزارش پیش‌فروش اینترنتی مزدا 3 که منجر به اعتراضات بسیاری از سوی خریداران و دستگاه‌های نظارتی ازجمله وزیر صنعت، معدن و تجارت شده است، گفت: «گزارش مفصلی برای نهادهای نظارتی ازجمله سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تهیه و ارسال شده است. البته در تمامی پیش‌فروش‌های حساسی که از سوی پرتال جامع خودروی کشور انجام می‌شود، سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات، به‌دقت پرونده‌ها را بررسی کرده و در مورد آن اعمال‌نظر می‌کنند.»

وی افزود: «مشخصاً برای فروش مزدا 3 که از سوی گروه خودروسازی بهمن در مورخ سوم مردادماه امسال برگزار شده است، برخی مواردی مطرح شده است که لازم بود گزارش آن به نهادهای نظارتی ارسال شود. این در حالی است که برای خرید این خودرو که حاشیه قیمتی 100 میلیون تومانی در بازار آزاد و غیرنمایندگی برای آن وجود داشت، در طول برنامه فروش بیش از 212 هزار کاربر غیرتکراری به سایت فروش مراجعه کردند که 788 برابر ظرفیت خودرو اعلام شده که 270 دستگاه بود، است.»

مدیرعامل پرتال جامع خودرو خاطرنشان کرد: «گروه بهمن برای این دوره از فروش خودروی مزدا 3 قصد داشت که تعداد بیشتری از خودروها را به فروش برساند، اما با توجه به بخشنامه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اینکه اجازه پیش‌فروش برای مدت طولانی‌تر از یک ماه داده نمی‌شود، تنها سهمیه تولید یک ماه این خودروساز به فروش رسید و قرار است که فروش‌های دیگری هم تکرار شود.»

توحیدی با اشاره به اینکه در نخستین نوبت پذیرش در ساعت 9 صبح که سایت به مدت 5 ثانیه بازگشایی گردید، صدها کاربر وارد سایت شدند و 75 درصد ظرفیت خودروها در همان 15 دقیقه اول به فروش رسید، افزود: «در روز فروش 212 هزار نفر برای خرید 270 خودرو تلاش کردند. بدیهی است که به‌جز تعداد قلیلی که موفق به خرید شده‌اند، باقی متقاضیان دچار نارضایتی شدید بوده و گمان بر صوری بودن فرآیند فروش داشته باشند.»

به گزارش تسنیم متن گزارش ویژه شرکت «مگا» در فروش اینترنتی مزدا 3 که به نهادهای نظارتی ارسال شده شامل دو بخش توضیحات فنی و بررسی دلایل نارضایتی مشتریان می‌شود. این گزارش به شرح زیر است:

در مورخه 1397.5.3 یکی از خودروسازان بزرگ کشور، تنها تعداد اندکی خودرو را طی دو بخشنامه به‌صورت اینترنتی در معرض فروش قرارداد. به دلیل اختلاف قیمت 100 میلیون تومانی این خودرو با بازار آزاد پیش‌بینی می‌شد که این فروش با استقبال و هجوم فراوان کاربران مواجه گردد. ازاین‌رو سایت فروش اینترنتی برای مقابله با این هجوم کاملاً تجهیز گردید. اختصاص منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کافی نظیر پهنای باند، CPU و دیسک سخت از طریق تکنولوژی مزرعه سرور (farm server) ازجمله این تجهیزات به شمار می‌رفت. برای این فروش از دو سرور که هرکدام به CPU 32 هسته، 128 گیگ رم و دیسک SSD مجهز بودند، استفاده گردید. برای Backing service ها ازجمله دیتابیس و صف‌های پرسرعت، از 10 ماشین مجازی به‌عنوان وب سرور و همچنین CDN استفاده شد.

  • در طول برنامه فروش بیش از 212 هزار کاربر غیرتکراری به سایت فروش مراجعه کرده‌اند که 788 برابر ظرفیت خودرو اعلام شده بوده است. به‌عبارت‌دیگر شانس خرید برای هر یک از این کاربران 0.12 درصد بوده است.
  • از 212 هزار کاربر مراجعه‌کننده، نزدیک به 65 هزار نفر موفق به ورود اطلاعات شخصی خویش و ثبت‌نام اولیه شده‌اند (برخی از کاربران دو یا سه مرتبه اقدام به ثبت‌نام نموده‌اند) شانس خرید برای هر یک از این کاربران 0.41 درصد بوده است. اطلاعات کامل این کاربران ثبت‌شده و قابل‌ارائه می‌باشد.
  • در اکثر دقایقی که بخشنامه‌های فروش فعال بوده‌اند به‌طور متوسط 45 هزار کاربر هم‌زمان در سایت حضور داشتند، این در حالی است که به‌طورمعمول در فروش‌های پرفشار حدوداً انتظار مدیریت 30 هزار کاربر هم‌زمان پیش‌بینی می‌شود. در ساعت 9.38 دقیقه این رقم به 52193 کاربر هم‌زمان افزایش‌یافته است که حدنصاب چشمگیری در فروش‌های اینترنتی به شمار می‌رود. سایت فروش باوجوداین حجم از هجوم، کاملاً برقرار بوده و به‌جز لحظاتی کوتاه در اوج هجوم کاربران از دسترس خارج نشده است. تصاویر مربوط به شمارشگر تعداد کاربران فعال در سایت قابل‌ارائه می‌باشد. به دلیل هجوم زیاد در طول برنامه فروش از 5 میلیون درخواست واصله به سایت تنها حدود 26 هزار خطا مشاهده گردید که مربوط به service unavailable بوده است.
  • در نخستین نوبت پذیرش در ساعت 9 صبح که سایت به مدت 5 ثانیه بازگشایی گردید صدها کاربر وارد سایت گردیده و 75 درصد ظرفیت خودروها در همان 15 دقیقه اول به فروش رسید.
  • مشخصات کامل تمامی خریداران اندک خودروی موردنظر به همراه IP کامپیوترهایی که از طریق آن‌ها خرید صورت گرفته است، ثبت‌شده و قابل‌ارائه می‌باشد.

دلایل نارضایتی متقاضیان

همان‌طور که گفته شد در روز فروش 212 هزار نفر برای خرید تنها اندکی خودرو تلاش نموده‌اند، بدیهی است که به‌جز تعداد قلیلی که موفق به خرید شده‌اند، باقی متقاضیان دچار نارضایتی شدید بوده و گمان بر صوری بودن فرآیند فروش داشته باشند. این گمان از موارد زیر ناشی می‌شود:

  • ایشان از نسبت 788 برابری تقاضا نسبت به عرضه و یا 0.12 درصدی موفقیت خرید بی‌خبرند.
  • ایشان واقف نیستند که در همان زمان‌های کوتاه 5 تا 15 ثانیه‌ای که سایت پذیرش می‌کند. تعداد زیادی کاربر وارد سایت می‌شوند و در صف بخشنامه‌ها قرار می‌گیرند.
  • ایشان واقف نیستند که چنانچه مدت پذیرش سایت طولانی گردد، صف‌های چند ده‌هزارنفری پشت بخشنامه‌ها تشکیل‌شده و کسانی که پشت این صف‌های طولانی قرار می‌گیرند، به دلیل منقضی شدن اعتبار زمانی به‌طور اتوماتیک از سایت خارج می‌شوند و عملاً هیچ‌گونه شانسی برای خرید ندارند.
  • ایشان واقف نیستند که در زمان‌هایی که سایت پذیرش نمی‌کند تعداد زیادی کاربر در سایت مشغول فعالیت هستند و تا زمانی که وضعیت ایشان تعیین تکلیف نشده و اعتبار زمانی کاربر مقتضی نشده باشد پذیرش جدید عملاً بی‌فایده خواهد بود.

در پایان لازم به ذکر است که قسمت اعظمی از هجوم صورت گرفته از سوی کاربرانی بوده که خواهان بهره‌مندی از تفاوت قیمت 100 میلیونی محصول بوده‌اند، چراکه در فروش‌های قبلی همین خودرو که تفاوت قیمتی محسوسی وجود نداشت میزان هجوم هرگز به این اندازه نبود. ازاین‌رو مصرف‌کنندگان واقعی خودروی موردنظر را باید در فروش‌های پیشین این محصول جستجو نمود.

 

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران