یک سواری، سه وانت و یک کشنده

5 خودروی کم‌کیفیت ایرانی در سال 97

10 مرداد 1397 06:00

مساله بی‌ثباتی در کیفیت ساخت برای بسیاری خریداران خودرو ابهام‌هایی به وجود می‌آورد. افکار عمومی بر اساس تجربه و خطا و مشاهدات عینی به این تشخیص می‌رسد که فلان خودرو باکیفیت است و آن دیگری بی‌کیفیت. این تصورات عمومی طول می‌کشد تا تغییر کند؛ البته خودروسازی ایران ثابت کرده کیفیت خودروها ممکن است طی مدت کوتاهی پایین بیاید یا بالا برود.

سواری سایپا 111، وانت‌های آریسان، کارا دو کابین و نیسان زامیاد به همراه کشنده FAW J6 بی‌کیفیت‌ترین خودروهای بازار هستند.شاید خیلی‌ها تصورشان بر روال سابق این باشد که فلان مدل کیفیت خوبی دارد و فلان مدل بد است. پیشنهاد می‌کنیم بازه زمانی اطلاعات را به‌روزتر کنید تا بااطلاع موثق‌تری دست به انتخاب بزنید. به همین دلیل اگر مشتریان خودرو بدانند کدام خودروها باکیفیت و کدام کیفیت پایین‌تری دارند، در تصمیم خریدشان دست به انتخاب بهتری می‌زنند. مثال این ادعا این است که کیفیت دو خودروی سایپا که تا فروردین سال جاری در انتهای جدول بررسی بودند، از اردیبهشت‌ماه توانستند یک ستاره دیگر هم بگیرند و به‌اصطلاح باکیفیت‌تر شوند.

با این گفته ذکر این نکته هم ضروری است که کیفیت خودروها ماهانه بررسی می‌شود و اگر خودرویی در این گزارش بی‌کیفیت خوانده شود، به معنی این نیست که چنین حکمی تا پایان سال هم صدق کند.

5 مدل یک ستاره بازار

بی‌کیفیت‌ترین خودروهای ایران کدام هستند؟ برای پاسخ به این سؤال باید سراغ شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران رفت. در سال‌های گذشته این شرکت گزارش‌های خود را بر اساس کدهای 9 گانه بررسی می‌کرد. کدهایی مانند تعلیق، پیشرانه، ترمز، بدنه، نفوذ آب و ... معیار کیفیت خودروها بود. حالا اما این گزارش‌ها بر اساس ستاره‌بندی مشخص می‌شوند و خودروهایی که ستاره کمتری داشته باشند بی‌کیفیت‌تر هستند.

بی‌کیفیت‌ترین خودروهای داخلی، از پنج ستاره تنها یک ستاره می‌گیرند. طی سه‌ماهه ابتدایی سال 97 پنج مدل بودند که هیچ‌کدام موفق به بهبود کیفیت در ماه‌های مختلف نشدند. یک سواری و سه مدل وانت و یک کشنده.

  • سواری: سایپا 111 پایین‌ترین کیفیت را در میان خودروهای سواری دارد. این مدل در هر سه ماه ابتدایی سال تنها یک ستاره کیفی داشت. گفتنی است سایپا 131 (پارس‌خودرو) و سایپا 132 در فروردین یک ستاره کیفی داشتند ولی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد دوستاره کیفی گرفتند.
  • وانت: خودروهای آریسان (ایران‌خودرو)، مزدا کارا دو کابین (بهمن موتور) و وانت نیسان (زامیاد) جز بی‌کیفیت‌ترین خودروها هستند. البته در سگمنت وانت تنها یک مدل سه ستاره و یک مدل دوستاره وجود دارد و بقیه وانت‌ها که در بالا عنوان‌شده‌اند، همگی تک‌ستاره‌های بازار هستند.
  • کشنده: در این گروه تنها کشنده چینی FAW J6 است که یک ستاره کیفی دارد.

در پایان بازهم اشاره می‌کنیم که این امتیاز کیفی مربوط به سه‌ماهه ابتدای سال 97 است و ممکن است در آینده تغییر کند.

دیدگاه کاربران