i3های وارداتی در ایران نمی‌مانند

همه چیز درباره ورود اولین هاچ‌بک برقی به ایران

20 مرداد 1397 15:00

در اواسط مردادماه امسال، ورود دو دستگاه i3 به ایران، موجب شگفتی‌مان شد چراکه از یک طرف، واردات انواع خودرو ممنوع شده و از طرف دیگر، هنوز هم پشت‌سر مجوزهای واردکننده‌اش، حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد.

i3های وارداتی، بعد از انجام تست‌های مقدماتی، ایران را ترک می‌کنند.خوشبختانه مدیران «تسلا موتور قشم» برخی ابهامات موجود درباره واردات این دو خودرو را برطرف کردند. ظاهراً برای آشنایی کارشناسان سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و اداره استاندارد، یا باید آن‌ها به آلمان می‌رفتند یا باید خودروها به ایران می‌آمدند که تسلا موتور راه‌حل دوم را انتخاب کرده است. یکی از مدیران این شرکت در مصاحبه‌ای کوتاه با عصر خودرو، گفته است:

«هدف ما از وارد کردن این خودرو به کشور به هیچ عنوان بحث فروش نبود. این خودرو صرفا در راستای آشنایی مدیران و کارشناسان وزارت صمت و اداره استاندارد و طی مراحل استانداردسازی و هومولوگیشن وارد کشور شده است. مانند تمامی خودروهایی که به‌صورت موقت وارد کشور می‌شوند این دو دستگاه خودرو هم با ارائه تضمین‌های لازم وارد کشور شده‌اند و پس از طی دوره مشخص از کشور خارج خواهند شد.»

قیمتی فراتر از 40 هزار دلار

در فروردین‌ماه 97، تسلا موتور قشم، ارزش گمرکی ب‌ام‌و i3 را حدود 38 هزار و 900 دلار اعلام کرده بود. اما هم‌اکنون که در حال خواندن این متن هستید، فیس‌لیفت i3 را به‌عنوان مدل 2018 به بازار جهانی فرستاده است؛ خودرویی که قیمت پایه‌ای آن در آمریکا از حدود 44 هزار دلار، در انگلیس از حدود 34 هزار پوند و در آلمان نیز از حدود 38 هزار یورو آغاز می‌شود.

پس با این اوصاف، حتی اگر واردات خودرو از سر گرفته شود، محدودیت ارزش گمرکی 40 هزار دلار، همچنان مانعی بر سر راه ورود i3 به ایران خواهد بود. به همین دلیل است که تسلا موتور گوشه‌چشمی هم به تولید و داخلی‌سازی برخی قطعات ب‌ام‌و دارد.

3 هزار ایستگاه شارژ در تهران

ب‌ام‌و i3 امکان شارژ با ولتاژ خانگی را هم دارد، از این‌رو عرضه آن در ایران نیازمند زیرساخت خاصی نیست ولی ظاهراً مدیران تسلا موتور، اهداف بلندتری را در سر می‌پرورانند؛ آن‌ها می‌خواهند با نصب جایگاه‌های شارژ در شهرهای بزرگ و سپس در معابر بین‌شهری پر تردد، شرایط واردات و عرضه سایر خودروهای برقی (از برندهای دیگر) را هم در این ایران آسان‌تر کنند. رامین وطن‌دوست، مدیرعامل تسلا موتور قشم، در فروردین‌ماه 97 و در اولین کنفرانس خبری‌اش گفته بود:

«طی قرارداد با شهرداری تهران، تعداد 3000 ایستگاه شارژ خواهیم داشت. در پارکینگ‌های عمومی لوگوی شارژ روی در ورودی پارکینگ‌های عمومی که این قابلیت را دارند، نصب خواهد شد و جاهای مشخصی در پارکینگ به این گونه خودروها اختصاص خواهد یافت. در بعضی کوچه و خیابان‌ها نیز مانند پارکومتر، نصب ایستگاه شارژ خواهیم داشت. مجموعه‌های بین شهری نیز فضای بسیار مناسبی هستند که با توجه به مدت حدود 20 دقیقه‌ای شارژ سریع، پذیرای مسافرین خودروهای در حال شارژ باشند. همین ایجاد زیرساخت‌ها، جز تعهدات ما به شرکت مادر هست. طرح به صورت ملی پیش می‌رود و شارژرها مورد تائید ب‌ام‌و هستند که بصورت عمومی بوده و همه خودروهای برقی می‌توانند از آن استفاده کنند. با این کار عملاً فرهنگ‌سازی و زیرساخت الکتریکی کشور را فراهم می‌آوریم.»

تسلا موتور هنوز در آغاز راهش است و در بهار 97 تنها هشت نمایندگی (سه نمایندگی در تهران) در سراسر ایران داشته. به همین دلیل باید منتظر ماه‌های آینده ماند و دید که آیا عزم مدیران این شرکت به بزرگی اهداف بلندپروازنه آن‌هاست یا اینکه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران