بهبود قابلیت‌های دینامیکی در عین حفظ راحتی

تست نسل جدید ب‌ام‌و سری 3 پیش از ورود به بازار

28 مرداد 1397 14:00

پیش از آن‌که خریداران بتوانند با نسل جدید ب‌ام‌و سری 3 ملاقات کنند و تجربه سواری با آن را به دست آورند، شرکت ب‌ام‌و تصمیم گرفته که از خبرنگاران خودرویی برای بررسی و آزمایش این خودرو دعوت به عمل آورد و از آنجایی‌که احتمالاً قصد داشت توانایی‌های حرکتی این خودرو را به رخ کشد، محل قرار را در پیست نوربورگ‌رینگ تعیین کرد.

تجربه رانندگی خبرنگاران با نمونه آزمایشی این خودرو نشان می‌دهد که بار دیگر در طراحی و ساخت نسل جدید سری 3، تمرکز اصلی روی قابلیت‌های دینامیکی بوده است.خودرویی که برای بررسی در اختیار خبرنگاران قرار گرفته، به میزان 85% به نمونه نهایی خودرو شبیه است. اولین نکته تازه‌ای که جلب توجه می‌کند ابعاد سری 3 مدل 2019 است که به وضوح از نسل قبلی خود بزرگ‌تر و از این نظر به برادر خود یعنی سری 7 نزدیک‌تر شده است. در جریان طراحی نسل جدید سری 3 جوز فن آس (Jos van As) نقش مهمی ایفا کرده که با توجه به سابقه کار در آئودی و همچنین پیشینه طولانی فعالیت در شرکت ب‌ام‌و، می‌توان به توانمندی‌های وی اطمینان داشت.

کار روی طراحی نسل جدید سری 3 که با کد G20 شناخته می‌شود، از سال 2014 آغاز شد. از همان ابتدا قرار بود نسل جدید سری 3 بیش‌تر از مدلی که در سال 2013 معرفی شد، واجد خصوصیات اسپرت مورد انتظار از سری 3 ب‌ام‌و باشد. فن‌آس خاطرنشان می‌سازد که: «هدف کلی طراحی نسل جدید این خودرو، بهبود قابلیت‌های دینامیکی در عین حفظ راحتی سواری بوده است. تیم طراحی مصمم بوده که بیش از اضافه کردن ادوات و فناوری‌های جدید، تمرکز بیشتری روی فلسفه اولیه ساخت این سری از محصولات ب‌ام‌و داشته باشد.»

ب‌ام‌و اعلام کرده که بدون انجام هرگونه تغییری در مواد اولیه این خودرو، موفق شده وزن آن را نسبت به نسل قبل بیش از 54 کیلوگرم کاهش دهد. همچنین مرکز ثقل خودرو در حدود یک سانتی‌متر پایین‌تر آمده و عرض آن نیز سه سانتی‌متر افزایش یافته است.

از سوی دیگر، مقاومت پیچشی شاسی خودرو 25 درصد نسبت به نسل قبل افزایش یافته است. در سیستم تعلیق نسل جدید سری 3 از آرایش مشابه با نسل قبل استفاده شده ولی هیچ قطعه‌ای به صورت مشترک با نسل قبل مورد استفاده قرار نگرفته است. همچنین فناوری ضربه‌گیرهای جدید سیستم تعلیق که به قطعات هیدرولیکی متصل هستند، برای اولین بار در این خودرو توسعه یافته و استفاده شده‌اند. این ضربه‌گیرها که هنوز مشخص نیست ساخت چه شرکتی هستند، روی تمام نسخه‌های سری 3 جدید نصب خواهند شد. خودرویی که برای بررسی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، نمونه‌ای از مدل 4 سیلندر 330 مجهز به جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار و سیستم تعلیق و ترمزهای M بود.

ب‌ام‌و اعلام کرده که پیشرانه 2 لیتری نسل جدید با تولید 255 اسب‌بخار، نزدیک به 7 اسب‌بخار بیشتر از نمونه مشابه نسل قبل نیرو تولید می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، سیستم ترمز M در کالیپر ترمز جلو به چهار پیستون مجهز بوده و از دیسک‌های بزرگتری بهره می‌برد. همچنین رینگ‌های 19 اینچی و سیستم تعلیق قابل تنظیم از امکانات دیگری هستند که در خودروهای تحت آزمایش مشاهده می‌شود. نکته جالب دیگر وجود دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی در این خودروهاست که برای اولین بار روی مدلی استاندارد از شرکت ب‌ام‌و قرار می گیرد.

مهندسین ب‌ام‌و همچنین اعلام کرده‌اند که پکیج اسپرت جدید که قرار است روی سری 3 قرار بگیرد، فاصله محسوس میان مدل‌های استاندارد با نمونه‌های M را کاهش خواهد داد.

کیفیت سواری

در جریان آزمایش خودروها در پیست نوربورگ‌رینگ، کاهش ضربه‌های انتقالی از جاده به کابین خودروها کاملاً محسوس بود. در تمام پیچ‌وخم‌های مسیر، سری 3 جدید کاملاً محکم و استوار به راه خود ادامه داد. ترمزهای خودرو همچنان قدرتمند بوده و صندلی‌ها در تمام پیچ‌وخم‌های پیست از سرنشینان حمایت می‌کردند.

عملکرد فرمان خودرو هرچند بهبود یافته ولی هنوز از ایده‌آل فاصله دارد. به گفته آقای فن‌آس، تیم مهندسین شرکت دریافته که استفاده بیش از حد از سیستم کمکی برقی در فرمان خودرو، می‌تواند احساس لذت رانندگی با ب‌ام‌و را کاهش دهد. بنابراین در جریان بازطراحی سیستم فرمان نسل جدید سری 3، آن‌ها سعی کرده‌اند به اصول اولیه فلسفه ب‌ام‌و بیشتر توجه کنند. عملکرد فرمان نسل جدید سریع‌تر از مدل قبلی بوده ولی همچنان کمی سبک احساس شده و عملکرد آن در حالت‌های کامفورت و اسپرت کمی تضعیف شده است. اگرچه سیستم فرمان سری 3 جدید همچنان با عملکرد عالی فرمان آلفارومئو جولیا فاصله زیادی دارد، اما می‌توان با اطمینان زیاد این خودرو را با حداکثر سرعت یعنی 248 کیلومتربرساعت در بزرگراه‌ها به پیش راند.

نقطه ضعف دیگر سری 3 جدید را می‌توان در تمایل بخش عقبی خودرو به انحراف در پیچ‌ها یافت که با توجه به وجود پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری در این نمونه، می‌توان انتظار عملکرد بدتری در مدل‌های قوی‌تر داشت. اما نکته مثبت این است که فرمان‌پذیری خودرو در جریان کم‌فرمانی‌های پیش آمده، دچار اغتشاش نمی‌شود. صدای خروجی پیشرانه خودرو (حتی در حالت اسپرت) نیز نتوانست نظر کارشناسان را جلب کند و به نظر تصنعی و ساختگی می‌آمد.

البته قرار نیست سری 3 خودرویی مسابقه‌ای باشد و نمونه مورد بررسی نیز هنوز تا تکمیل نهایی فاصله دارد اما به هرحال خودرویی چون ب‌ام‌و سری 3 همواره مجبور است پاسخگوی انتظارات زیاد کارشناسان و علاقمندان باشد. مورد عجیب دیگر را می‌توان عملکرد جعه‌دنده آن دانست که تمایلی به تعویض دنده‌ها همزمان با تغییر در عملکرد پیشرانه نشان نمی‌داد.

با وجود آن‌که روی داشبورد خودروهای تحت بررسی پوششی قرار داشته، ولی می‌توان نشانه‌هایی از طراحی کابین نسل جدید سری 8 را در این خودرو پیدا کرد که شامل مواردی همچون صفحه نمایش دیجیتال جدید و جانمایی دکمه استارت پیشرانه در کنسول مرکزی می‌شود.

مدل 330 از خانواده سری 3 در اوایل سال 2019 عرضه خواهد شد ولی نمونه شش سیلندر با نام 340 و شش ماه پس از این خودرو به بازار خواهد آمد. برای دانستن مشخصات دقیق‌تر این خودروها باید تا زمان معرفی آن‌ها در نمایشگاه بین‌المللی خودروی پاریس در پاییز سال جاری منتظر بمانیم. امید است نقاط ضعف مشاهده شده در نمونه‌های آزمایشی حاضر در نوربورگ‌رینگ در خودروهای نهایی رفع شده باشند.

دیدگاه کاربران