آغاز تست‌های سدان جدید جیلی در ایران

جیلی امگرند GT؛ گران‌ترین سدان چینی بازار

15 شهریور 1397 09:00

امگرند 7، با این‌که سرانجام خوشی در بازار کشورمان نداشت، ولی هنوز هم مالکانش حس خوبی از آن دارند چراکه هم خوش‌ساخت بود و هم یک سر و گردن از چینی‌های هم‌عصرش، جایگاهی بالاتری داشت. حالا که چهار سال از روزهای خوب امگرند 7 در ایران می‌گذرد، نشانه‌هایی از آمدن یک سدان جدید جیلی به چشم می‌خورد؛ خودرویی که هم‌اکنون تست‌های جاده‌ای آن با پلاک گذرموقت در کشورمان آغاز شده و می‌تواند جایگزین شایسته‌ای برای امگرند 7 باشد. جیلی امگرند GT در راه است.

امگرند GT، اصلی‌ترین رقیب چری آریزو6 است و قیمتش از 150 میلیون تومان، کمتر نخواهد بود.اولین جیلی در دوران پسا ولوویی!

سال 2010 برای اولین‌بار نام Emgrand GT را شنیدیم. در آن سال جیلی، کوپه‌ای هیبریدی با طراحی عجیب و غریب و با قدرت تقریبی 270 اسب‌بخار را در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی کرد و نامش را امگرند GT گذاشت. مدیران جیلی، قول داده بودند که تولید این کانسپت را از سال 2014 آغاز کنند.

اما سال 2014 اتفاق دیگری افتاد. جیلی نه تنها تولید آن کوپه را به بایگانی‌اش فرستاد بلکه از امگرند GT برای نام‌گذاری سدان پرچمدارش استفاده کرد؛ خودرویی که بحث امروز ما درباره اوست.

این پرچمدار جدید، ابتدا در سال 2013 به‌عنوان مدلی کانسپت و با نام امگرند KC معرفی شد. جیلی برای ساخت این خودرو هم از دانش سوئدی‌ها بهره گرفته است و هم از خلاقیت طراحان سوئدی و به همین دلیل است که به این چینی، «نخستین خودرو با زبان طراحی جیلی» لقب داده‌اند.

این خودرو زیر نظر آقای پیتر هوربوری (Peter Horbury) طراحی شده؛ همان طراح انگلیسی که از سال 2009 معاون طراح ارشد ولوو بود، ولی در سال 2012 به جیلی رفت و معاونت طراحی این شرکت را هم برعهده گرفت. آقای هوربوری در آن زمان، چهار تیم طراحی که در شانگهای، گوتنبرگ، بارسلونا و لس‌آنجلس مشغول طراحی این خودرو بودند، را مدیریت می‌کرد.

با پلتفرم ولوو

سرانجام در سال 2014، نسخه تولیدنهایی کانسپت KC معرفی شد. قرار بود این خودرو با نام امگرند EC9 به بازار بیاید، ولی جیلی نظرش را تغییر داد و نامش را GC9 گذاشت. البته جیلی همین خودرو را در بازارهای صادراتی‌اش، با نام امگرند GT می‌فروشد و در کشورمان نیز احتمالاً با همین نام عرضه می‌شود.

امگرند GT قرار بود از پلتفرم CMA بهره ببرد، ولی این اتفاق نیفتاد و جیلی از پلتفرم ولوو S60 برای آن استفاده کرد. CMA همان پلتفرم مشترک جیلی و ولوو است که از سال 2017 برای تولید محصولات کامپکت این دو شرکت، از آن استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، ولوو XC40 و خودروهای برند تازه تاسیس لینک اند کو نیز با این پلتفرم ساخته شده‌اند.

سیستم تعلیق امگرند GT توسط شرکت استرالیایی Prodrive طراحی شده و عایق‌بندی صدا و کاهش ارتعاشات خودرو نیز زیرنظر مهندسین بلژیکی شرکت LMS انجام شده است.

بهترین چینی سال 2016

جایزه بهترین خودرو سال چین از سال 2012 کارش را شروع کرده و گروهی از ژورنالیست‌ها، مدیران صنعتی، مالکان خودروها و حتی هواداران برندها، در هیات داوری آن هستند. در سال 2016، امگرند GT توانست از بین 140 مدل مختلف، جایزه اول این مسابقه را به‌نام خودش ثبت کند. این برای اولین‌بار بود که یک برند چینی، بهترین خودرو سال این کشور شناخته می‌شد.

نکته عجیب‌تر این‌که در آن سال، امگرند GT با 104 امتیاز، اول شده بود. مرسدس‌می‌باخ S-class نیز با 61 امتیاز، رتبه دوم و جگوار XE با 55 امتیاز نیز به جایگاه سومی رسید. وجود این همه اختلاف میان رتبه‌های اول و دوم، آن هم میان جیلی تا می‌باخ، اندکی عجیب نیست؟!

سه پیشرانه با یک جعبه‌دنده

امگرند GT در سال 2015 به خیابان‌های چین قدم گذاشت. جیلی از همان سال تا به امروز، سه پیشرانه بنزینی برای آن درنظر گرفته که هر سه را خودش تولید می‌کند. نکته جالب این‌که هر سه پیشرانه فقط با جعبه‌دنده 6 سرعته‌ای عرضه می‌شوند که ساخت شرکت DSI استرالیا -از زیرمجموعه‌های هولدینگ جیلی- است.

کد پیشرانه JLE-4G JLD-4G JLV-6G
حجم پیشرانه 1.8 لیتری توربو 2.4 لیتری 3.5 لیتری
قدرت 163hp 162hp 275hp
گشتاور 250nm 210nm 326nm

در بازار چین، امگرند GT حداقل در شش تیپ مختلف فروخته می‌شود، اما این‌که کدام تیپ آن به ایران می‌رسد، هنوز مشخص نیست. به هرحال، تیپ‌های پایه‌ای این خودرو مجهز به دو کیسه هوا، رینگ‌های 17 اینچی، روکش چرم صندلی‌ها، مه‌شکن‌ها و همچنین گرمکن صندلی‌های جلوست.

اگر بیشتر هزینه کنید، جیلی امکانات دیگری مانند کیسه هوای جانبی جلو، حسگرهای جلو، سقف پانوراما و دوربین عقب را هم در اختیارتان قرار می‌دهد. جیلی برای تیپ‌های 3.5 لیتری نیز بهترین تجهیزاتش را درنظر گرفته است مانند: دوربین 360 درجه، کیسه هوای زانویی راننده، حسگرهای نقطه کور و تغییرلاین و همچنین سیستم پیشگیری تصادف.

چه قیمتی دارد؟

امگرند GT پرچمدار و گران‌ترین سدان خانواده جیلی است و در سگمنت خودروهای سایز متوسط قرار دارد. در بازار چین، قیمت این خودرو حدود 11 تا 15 هزار دلار است که یعنی در صورت ورودش به بازار ایران، قیمتی کمتر از 150 میلیون تومان نخواهد داشت.

رقیب اصلی‌ امگرند GT در ایران، لیفان 820 بود که به‌تازگی خط‌تولیدش را متوقف کردند. البته در آینده‌ای نزدیک، حریف قدری همچون چری آریزو 6 مدیران خودرو نیز روبه‌روی این پرچمدار جیلی خواهد ایستاد.

دیدگاه کاربران