بازار با ثبت‌سفارش هم آرام نمی‌گیرد

واردات خودرو از ابتدای مهر آزاد می‌شود

25 شهریور 1397 21:00

تولید خودروی ایران در سال جاری با کاهشی نسبی مواجه شده و تقاضا هم با ضریب بالایی افزایش پیدا کرده است. وضعیت خودروهای ناقص نیز به تشدید تنش بازار دامن زده است. تنشی که با ممنوعیت وارداتی‌ها آغاز شد ولی به گفته فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، بعید است با رفع ممنوعیت واردات خودرو آرام شود. صنعت خودرو در کنار اقتصاد ناخوش کشور در وضعیتی بیمارگونه به سر می‌بُرد که با تلنگری اوضاعش رو به وخامت گذاشت. خودرو بخش عظیمی از ارزش‌افزوده صنعت را به خود اختصاص می‌دهد و سهمش در تولید ناخالص ملی بسیار تاثیرگذار است.

باوجودی که شنیده‌ها از لغو ممنوعیت واردات خودرو در مهرماه حکایت دارد، نباید انتظار داشت واردات خودرو با دلار 10 هزارتومانی قیمت‌ها را به قبل برگرداند.«فربد زاوه» در گفت‌وگو با «باما» ضمن بیان این‌که احتمالاً تا 10 مهرماه واردات خودرو شامل رفع ممنوعیت شود، بیان کرد: «تا زمانی که ثبت‌سفارش آزاد نشود نمی‌توان از قطعی بودن این اقدام مطمئن شد اما فعلاً گفته‌ها و شنیده‌ها از باز شدن امکان واردات خودرو در 10 روز اول مهر حکایت دارند.»

وی در پاسخ به این‌که آیا این اتفاق باعث گشایشی در شرایط کنونی بازار و تعدیل قیمت‌ها خواهد شد یا خیر، توضیح داد: «مشکلاتی که در صنعت و بازار خودرو وجود دارد تنها مربوط به خودرو نیست. کدام بازار در ماه‌های گذشته شرایطش بهبود یافته که انتظار داشته باشیم بازار خودرو درست شود.»

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: «همان‌طور که می‌بینید طی ماه‌های گذشته وضعیت بدی در بازارهای ارز، طلا و حتی بازار کالاهای مصرفی مانند پوشک وجود دارد. شرایط کدام‌یک از این بازارها بهبود یافته است؟ شرایط کلی اقتصاد است که تعیین می‌کند آرامش به بازار خودرو بازگردد و نه چند صد مورد ثبت‌سفارش.»

زاوه در ادامه گفت: «نباید انتظار داشت واردات خودرو با دلار 10 هزارتومانی قیمت‌ها را به قبل برگرداند. طبیعتاً دیگر وضع به شرایط سابق بازنخواهد گشت و شاهد خودروهای ارزان‌قیمت خارجی نخواهیم بود. حاشیه بازار در مورد خودروهای گران‌قیمت نیز چندان بزرگ نیست که با رفع ممنوعیت واردات خودرو تاثیر خاصی روی بازار بگذارد».

وی در پاسخ به این‌که چرا صنعت خودرو که یک صنعت مولد است و تابع قواعد سفته‌بازی بازارها نیست، چنین دچار مشکل شده است، پاسخ داد: «این‌که خودروسازی یک صنعت مولد است کاملاً درست است. نکته‌ای که در این صنعت و سایر صنایع مانند پتروشیمی‌ها و غیره وجود دارد این است که همه این مشکلات و بحران‌ها حاصل تحریم نیست. تغییرات مکرر قوانین، سوءاستفاده‌ از فضای موجود و مدیریت ناکارآمد سال‌های گذشته وضع را به این سمت سوق داده است.»

این کارشناس حوزه خودرو افزود: ‌«با این شرایط باید منتظر باشیم و ببینیم وقتی تحریم‌ها اثر واقعی خود را گذاشت چه خواهد شد! در شرایط کنونی با توجه به این‌که تغییری در رویه‌ها اتفاق نمی‌افتد امیدی به حل شدن مشکلات هم وجود ندارد.»

زاوه توضیح داد: «باید برای این مشکلات دنبال راهکار باشیم. مشکل کسری قطعات در قطعه‌سازان و خودروسازان عمدتاً ناشی از این است که قطعات منشا وارداتی داشتند ولی به اسم تولید داخل عرضه می‌شدند؛ حالا که رویه‌های وارداتی سخت شده خودروسازان هم دچار مشکل شده‌اند. این هم مشکلی نیست که یک‌شبه یا یک‌ماهه حل شود.»

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران