بهبود ظاهری اما بدون تغییر فنی

چری تیگو 7 مدل 2018

27 آبان 1397 10:07

نیمه دوم سال 2016 چری با معرفی تیگو7 ثابت کرد که می‌تواند با پلتفرم تیگو5 یک محصول نسبتاً لوکس و متفاوت بسازد. از اواخر همان سال (از چهار ماهه آخر 2016) نیز تحویل تیگو7 به مشتریان چینی آغاز شد و به‌لطف پرچمدار بودنش، در آخرین ماه سال 2016 به رکورد فروش ماهیانه 11 هزار دستگاهی دست یافت. مجموع فروش تیگو7 در چهارماهه آخر 2016 به عدد 34 هزار دستگاهی (در بازار چین) رسید. در سال 2017 نیز این فروش از مرز 62 هزار دستگاه گذشت و رکورد تازه‌ای برای خانواده تیگو ثبت شد.

تیگو7 نیوفیس تنها در برخی ویژگی‌های ظاهری‌ تغییر کرده و مشخصات فنی‌اش، دست‌نخورده است.اما این روزها، داستان فروش تیگو7 کاملاً فرق کرده است. این کراس‌اور چینی تنها در اولین ماه 2018 توانست فروش 5 هزار دستگاهی را تجربه کند و در مابقی ماه‌ها، متوسط فروش ماهیانه‌اش کمتر از 2 هزار دستگاه ثبت شده است؛ یعنی اگر چنین روندی ادامه پیدا کند، فروش امسال تیگو7 حتی از فروش چهارماهه سال 2016 نیز کمتر می‌شود.

حالا چری برای برون‌رفت از چنین شرایطی هم عرضه تیگو8 را جلوتر انداخته و هم اولین فیس‌لیفت تیگو7 را معرفی کرده است تا دوباره توجه مشتریانش را به مهم‌ترین اعضای خانواده تیگو، جلب کند.

تیگو7 نیوفیس حالا به‌عنوان مدل 2019 راهی بازار چین شده است. این خودرو در ابتدا، پسوند «فلای» داشت و چری با نام Tiggo 7 Fly آن را معرفی کرده بود. نام FLY از حروف ابتدایی سه کلمه Fun و Lite و Young آمده و واضح است که چری، بازار هدفش را «مشتریان جوان» قرار داده است.

ظاهر جدید تیگو7 نیوفیس، هنوز هم شباهت چندانی به دیگر اعضای خانواده تیگو ندارد، اما خندان بودن چهره‌اش، ویژگی کاملاً جدیدی که چری به‌خوبی از آن بهره گرفته است.

اگر تیگو7 جدید و قدیم را کنار یکدیگر قرار دهیم، متوجه همه تغییرات اعمال‌شده در این چینی می‌شویم؛ اولین تغییر، شکل جدید جلوپنجره است که نه شما را به یاد جلوپنجره تیگو4 (یا همان ام‌وی‌ام X55) می‌اندازد و نه شبیه جلوپنجره تیگو8 است. همچنین نوار کرومی که دقیقا از وسط جلوپنجره می‌گذشت، حالا به بالای جلوپنجره منتقل و بسیار عریض‌تر از قبل شده است.

تغییر دوم، شکل جدید سپر جلوست. در این سپر، مه‌شکن‌ها بزرگ‌ترشده و ورودی هوای زیر سپر هم تغییر کرده. البته قاب اطراف مه‌شکن‌ها هم از زیر دست طراحان، در نرفته و به‌روز شده است.

تغییر سوم را باید در نمای جانبی تیگو7 جدید پیدا کنیم؛ جایی که طراحان با تغییر رینگ‌های و همچنین تعویض زه کرومی روی رکاب‌ها، تلاش کرده‌اند جلوه بهتری از تیگو7 را به نمایش بگذارند. البته اگر تیگو7 را از نزدیک ندیده باشید، شاید متوجه این دو تغییر هم نشوید.  

تغییر چهارم، در نمای عقبی خودرو رخ داده است؛ با اینکه چراغ‌های جلو دستخوش تغییری نشده‌اند اما گرافیک چراغ‌های عقب تغییر کرده و درون‌شان از نوارهای LED افقی، استفاده شده است. صندوق بدون تغییر باقی‌مانده اما اسپویلر سقفی که تاقبل از این، همرنگ‌بدنه بود، حالا فقط به‌رنگ مشکی عرضه می‌شود. پنجمین تغییر ظاهری را باید دگرگون‌شدن سپر عقب دانست؛ تغییر قاب مه‌شکن‌ها، تغییر جاپلاکی، استفاده از سراگزوزهای دایره‌ای و دیفیوزر جدید با نمایی‌ اسپرت‌تر، همگی از مهم‌ترین جزییات تازه در تیگو7 نیوفیس هستند.  

با تغییر سپرهای جلو و عقب، فقط طول کلی خودرو 35 میلی‌متری کمتر شده و اندازه مابقی ابعاد بدنه، همانند گذشته است.

حال به‌سراغ کابین برویم؛ در فضای داخلی تیگو7 نیوفیس دنبال ویژگی خاصی نباشید چون اکثرا چیزها همچون گذشته است، به‌غیر از یک چیز! چری در تیگو7 جدید دیگر از ترمز دستی استفاده نکرده و به همین دلیل نیز چیدمان کنسول وسط را تغییر داده و دکمه‌های ترمز پارک برقی و اتوهلد را به آن اضافه کرده است.

همچنین قبلا در بالای اهرم دنده، دکمه‌هایی برای تنظیم گرمکن صندلی‌ها و همچنین کنترلر مانیتور قرار داشت، ولی در تیگو7 جدید، جای این دکمه‌ها را چیزهای جدیدتری گرفته‌اند مانند: سنسورهای پیرامونی خودرو (که قبلا در سمت چپ فرمان قرار داشت) و کنترل سرعت در سرایزی. روکش جدید برای رودری‌ها، صندلی‌ها و داشبورد، از دیگر تغییرات تازه در تیگو7 نیوفیس هستند.

مطمئن هستیم که چری، مشخصات فنی این خودرو را دست‌کاری نکرده و همه چیز مثل سابق است.

چه قیمتی دارد؟

قیمت تیگو7 جدید در بازار چین از حدود 86 هزار یوآن (معادل تقریبی 12 هزار دلار) شروع شده و تا 150 هزار یوآن (معادل تقریبی 21 هزار دلار) نیز بالا می‌رود. باتوجه به شروع تحویل تیگو7 جدید در چین، حال باید دید که مدیران خودرو چه تصمیمی برای آینده این کراس‌اور در بازار کشورمان دارد.

دیدگاه کاربران