پایان عصر نمایش‌های پر زرق و برق

کاهش استقبال خودروسازان از نمایشگاه‌های بین‌المللی

1 مهر 1397 14:00

آیا واقعاً نمایشگاه‌های خودرو به پایان راه خود رسیده‌اند؟

علاوه‌بر راه‌های تبلیغاتی جدید، مسائل مالی نیز نقش بزرگی در کاهش تمایل خودروسازان به حضور در نمایشگاه‌های خودرویی دارد.پاسخ به این پرسش هنوز مثبت نیست اما واقعیت این است که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی ترجیح می‌دهند در نمایشگاه‌ها حاضر نشوند. یکی از مهمترین نمایشگاه‌های سالانه جهان در حوزه خودرو را می‌توان نمایشگاه خودروی دیترویت دانست که در پنج سال گذشته توانسته بیش از 800 هزار بازدیدکننده را به سوی خود جلب نماید، هرچند که رکورد بازدید از این نمایشگاه در سال 2003 با رقم 838,066 نفر ثبت شده است.

اکنون شاهد هستیم که ولوو و مزدا در نمایشگاه بعدی حضور نداشته و شرکت‌های آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز نیز اعلام کرده‌اند که در این نمایشگاه شرکت نخواهند کرد. البته این عدم حضور ربطی به وضعیت ناخوشایند آب و هوایی منطقه میشیگان در ماه ژانویه ندارد و علت را باید در جای دیگری جستجو کرد. علاوه‌براین سال گذشته نیز 17 شرکت در نمایشگاه خودرو فرانکفورت شرکت نکردند و تعداد بیشتری از این رقم که شامل شرکت‌های فورد، نیسان و فولکس‌واگن می‌شوند نیز اعلام کرده‌اند که در نمایشگاه خودروی پاریس در پاییز سال جاری حاضر نخواهند شد.

در واقع علت اصلی کاهش تمایل شرکت‌ها به شرکت در نمایشگاه‌های خودرویی را می‌توان در تحولات رسانه‌ها و نحوه ارتباط با مشتریان یافت. اکنون در دوران تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی به سر می‌بریم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این‌ها مسیرهای بهتری برای شرکت‌ها هستند تا به واسطه تبلیغات گسترده و پربازدید، محصولات خود را به معرض نمایش بگذارند. شرکت ب‌ام‌و نیز در هنگام اعلام انصراف از حضور در نمایشگاه دیترویت، صراحتاً اظهار داشت که به دنبال بسترهای جدیدی برای معرفی و نمایش محصولات خود است.

اکنون توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک جایگزین روش‌های سنتی نمایش محصول شده‌اند. این برنامه‌ها قابلیت دارند که محصول مشخصی را مستقیماً برای جامعه هدف به معرض نمایش درآورند درحالی‌که شرکت سازنده نیز می‌تواند از تعداد بازدیدها و محتوای نظرات کاربران باخبر شود. با این اوصاف مثلاً سایت یوتیوب نیز می‌تواند جای مناسبی برای رونمایی و معرفی یک خودروی کاملاً جدید باشد.

راه جالب دیگری که برخی شرکت‌ها تاکنون امتحان کرده‌اند نیز معرفی یک خودروی مفهومی در بازی‌های ویدیویی بوده است. به طور مثال مدل Vision Gran Turismo برای اولین بار در بازی ویدیویی پلی‌استیشن معرفی شد و شرکت سازنده با این کار خود را از ساخت نمونه فلزی این مدل مفهومی معاف کرد.

مسائل مالی نیز نقش بزرگی در کاهش تمایل خودروسازان به حضور در نمایشگاه‌های خودرویی دارد. شرکت‌ها در هنگام حضور در نمایشگاه‌ها سعی می‌کنند صدای خود را کاملاً به گوش بازدیدکنندگان رسانده و با اجاره فضایی بزرگ برای غرفه، حضوری باشکوه داشته باشند. معمولاً شرکت در چنین رویدادهای بزرگ و بین‌المللی تا حدود 10 میلیون دلار برای خودروسازان هزینه دارد. به نظر می‌رسد که بسیاری از شرکت‌ها امروزه ترجیح می‌دهند چنین رقمی را برای بهبود وضعیت محصولات خود صرف کنند. شاید به دلیل همین مسائل بوده که مرسدس‌بنز دلیل عدم حضور خود در نمایشگاه دیترویت را «مشکلات درهم تنیده و رو به رشد صنعت خودروسازی» اعلام کرده است.

زمانی که تعداد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه‌هایی چون دیترویت کاهش یابد، مطمئناً از عظمت این رویداد کاسته شده و به بقیه نمایشگاه‌های محلی برگزارشده در شهرهای کوچک شباهت خواهد یافت، جایی که تنها نمایندگی‌های خودروسازان و فروشندگان محلی حاضر می‌شوند.

در هرحال به نظر می رسد که دوران برگزاری مراسم پرسر و صدا برای رونمایی از محصولات جدید شرکت های خودروسازی و حضور پررنگ رسانه‌ها برای پوشش گسترده از نمایشگاه‌های خودرویی به سر رسیده است.

دیدگاه کاربران