از سنت‌آگاتا تا تبریز

بررسی لامبورگینی مورسیه‌ لاگو دست ساز ایرانی

20 مهر 1397 18:41

خودروهای سوپر اسپرت در بازارهای دنیا جایگاه بسیار خاصی برای خود دارند، در این بخش از بازار معمولاً شاهد مدل‌هایی بسیار قدرتمند هستیم که در تعداد محدود تولید می‌شوند و کم‌تر ماشین‌بازی را می‌توانید بیابید که رویای داشتن چنین خودروهایی را حداقل یک بار در ذهن خود مرور نکرده باشد.

لامبورگینی‌ها، فراری‌ها، کونیخ‌زگ‌ها و بسیاری از سوپراسپرت‌ها و ابرخودروهای دیگر جزء همین دسته هستند. با توجه به خاص بودن این سگمنت بازار به دلایل مختلف که بخشی از آن‌ها را ذکر کردیم و همچنین تولید محدود این خودروها، قیمت‌ها معمولاً در این سگمنت فضایی است. به دلیل تعداد محدود و درعین‌حال قیمت بسیار گران، هر از چند وقت یک بار اخباری از نقاط مختلف جهان مبنی بر ساخت مدل‌های رپلیکا از این ابرخودروها می‌شنویم.

کشور ما ایران گرچه تقریباً 50 سال است که صنعت خودرو دارد، ولی هیچ‌وقت در طول تاریخ این صنعت، خبری از ساخت مدل‌های سوپراسپرت در ایران نبوده و ظاهراً در آینده نزدیک این موضوع تغییری نخواهد کرد. ولی شرکتی به نام سیروان موتورز مدتی است که در اینستاگرام اعلام وجود کرده و طبق ادعای خود، روی طراحی و ساخت یک ابرخودروی ایرانی به نام فینیکس کار می‌کند.

از سویی دیگر، تیمی در تبریز به سرپرستی جوانی به نام مسعود مرادی، این روزها با رونمایی از مدل دست‌ساز لامبورگینی مورسیه‌لاگو بسیار سروصدا کرده‌اند. ما قبلاً در مطلبی جداگانه توضیحاتی در مورد این خودرو ارائه کرده بودیم و در این مطلب، مصاحبه‌ای با مسعود مرادی، سرپرست پروژه ساخت لامبورگینی مورسیه‌لاگو وطنی برای شما آماده کرده‌ایم. «باما» همراه شوید تا با اطلاعاتی بیشتر در مورد این خودرو و جاه‌طلبی‌های این جوان تبریزی آشنا شوید.

+ لطفاً خودتان را معرفی کنید.

بنده مسعود مرادی هستم، 36 ساله و سرپرست تیم طراحی و ساخت لامبورگینی مورسیه لاگو دست‌ساز در تبریز.

+ هدف شما از ساخت این مدل کپی از لامبورگینی مورسیه‌لاگو چه بود؟

اگر خلاصه بخواهم بگویم، هدف ما از کار روی این پروژه، دستیابی به دانش فنی و روش ساخت و طراحی خودروهای سوپر اسپرت و دست‌ساز بود و برای رسیدن به این هدف، این گونه سیاست‌گذاری کردیم که در پروسه مهندسی معکوس این خودروی سوپر اسپرت به دانش فنی لازم در این راستا دست پیدا کنیم. این هدف کلی ما بود، ولی در قدم بعدی، قصد داریم یک خودروی جدید طراحی کرده و بسازیم.

+ اجرای این پروژه در کل چقدر زمان برد؟

حدود چهار سال یا شاید کم‌تر، اگر بخواهیم زمانی که به‌صورت پیوسته روی پروژه کار شده را حساب کنیم، نهایتاً 2 سال برای طراحی و ساخت خودرویی که اینجا می‌بینید کار کرده‌ایم، ولی اگر زمان‌هایی که پروژه به هر دلیلی تعطیل بود و کاری روی آن انجام نمی‌شد را هم به‌حساب بیاوریم، تقریباً چهار سال صفر تا صد این خودرو زمان برده است.

+ بودجه پروژه چقدر بوده است؟

با توجه به این‌که در آینده برنامه‌هایی برای تجاری‌سازی پروژه داریم، این موضوع جزء اطلاعات محرمانه ما بوده و تمایلی به صحبت در این مورد و اعلام پروژه بودجه ندارم.

+ تعداد اعضای تیمی که روی پروژه کار کرده‌اند چند نفر است؟

روی‌هم‌رفته 26 نفر در این پروژه با بنده همکاری داشتند که 16 نفر افراد متخصص و 10 نفر افراد نیمه متخصص بودند.

+ لطفاً در مورد موارد فنی خودرو مانند پیشرانه، جعبه‌دنده و شاسی خودرو توضیح بدهید.

این خودرو را ما به یک پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3.8 لیتری با 306 اسب‌بخار قدرت و یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتومات تیپ‌ترونیک ساخت ZF آلمان با شیفتر تعویض دنده پشت فرمان مجهز کرده‌ایم.

+ جنس بدنه از چه ماده‌ای است؟

برای طراحی و ساخت بدنه، ما در این پروژه از مواد کامپوزیتی استفاده کرده‌ایم.

+ آیا برنامه‌ای برای تولید محدود این خودرو دارید؟

حتماً همین‌طور است.

+ آیا در طول پروژه حمایتی از سوی سازمان یا رسانه‌ای از شما صورت گرفت؟

به‌هیچ‌وجه. کل پروژه تا بدین جای کار با هزینه شخصی پیش رفته و بدون اسپانسر و پشتوانه مالی بوده است.

+ در پایان، اگر سخنی با مخاطبان باخبر دارید بفرمایید.

این نخستین خودرویی است که ما تولید کرده‌ایم و در واقع یک پروژه مهندسی معکوس لامبورگینی مورسیه‌لاگو بوده، اما ما صرفاً کپی کار نیستیم و حتماً در آینده‌ای نزدیک که اتفاقاتی از نظر مالی برایمان خواهد افتاد، روی مدل‌های اختصاصی و انحصاری خود کار خواهیم کرد. هم‌اکنون ایده‌های بسیار خوبی برای ساخت و تولید ابرخودروهای اختصاصی خود داریم که به‌زودی کار روی آن‌ها را شروع می‌کنیم. شعار ما این است: «ما در آینده‌ای نزدیک بهترین سوپرخودرویمان را خواهیم ساخت، این فقط یک جهش است، با حس لامبورگینی.» این شعار بدین معنی است که ما برای اولین و آخرین بار یک مدل سوپراسپرت معروف جهانی را مهندسی معکوس کرده‌ایم، به‌هیچ‌عنوان کپی کار نیستیم و خواهش من از رسانه‌هایی مانند «باخبر» این است که روشن‌گری بکنند، چرا که برخی از صفحات شبکه‌های مجازی کار تخریبی انجام می‌دهند. به‌ویژه در مورد هزینه‌ها و کیفیت ساخت اظهارنظرهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی انجام شده که اعضای تیم را ناراحت کرده است. نهایتاً از رسانه «باخبر» به خاطر این مصاحبه بسیار تشکر می‌کنم.

در پایان، نظر شما در مورد این لامبورگینی مورسیه‌لاگو رپلیکا چیست؟ آیا حاضرید در صورت تولید محدود این خودرو آن را خریداری کنید؟ لطفاً نظرات خود را «باما» و دیگر مخاطبان در میان بگذارید.

*عکس از آیدین صیامی

دیدگاه کاربران
Ashkan.Sadeghi 1399/3/22
مهمترین اصل ایمنی هست و همچنین آلایندگی محیط زیستی که بهش اشاره ای نشد
پاسخ
0
0
0
Mohammadj 1397/12/13
عالی بود درود بر جوانان ایرانی
پاسخ
0
0
0
محمد 1397/7/21
اگر واقعی باشد و بدنه و صندلی و داشبورد و .... را از یک لامبورگینی واقعی باز نکرده باشند خوب است و میتوانند بازار خوب و پر درامدی داشته باشند. اما خودرو فقط بدنه وموتور نیست. کمک ها سیستم فرمان و ایمنی ها و ترمزها و .....هزاران نقطه پر از چالش وجود دارد. من ترجیح میدادم ایشان یک پژو و یا سمند را تغییر بدنه میداد . اینطوری کلیه نقاط اصولی و ایمنی خودرو حفظ میشد ولی با ظاهری زیباتر و آیرودینامک تر مثل فرضیه ای که مای باخ دنبال میکند
پاسخ
1
0
0
مرتضی هستم! 1397/7/25
بنظرم واسه ساخت مدلای رپلیکا، هیچ محدودیتی تویه انتخاب پلتفرم نیس. ولی خب قاعدتا پلتفرمایی رو انتخاب میکنن که به هدفشون نزدیکتر باشه. یه همچین هیبتی با پلتفرم وطنی، چندان همخوانی نداره و اینکه تویه مدلای رپلیکا، مهم ترین هدف سازنده، حفظ اصالت ظاهریه. بنظرم تعلیق و ایمنی و این مواردی که گفتی، در اولویت های بعدیشونه. مگه اینکه مدلای کلاسیک و کلکسیونی رو بخوان بازسازی کنن. امیدوارم در اینده، خبرای خوب دیگه ای از تیم سازنده این ماشین بشنویم
0
0
Dodo 1397/7/21
عالیه
پاسخ
0
0
0