دومین عضو خانواده سری F هاوال

لوکس‌تر از H6 و ارزان‌تر از H9: هاوال F7

21 مهر 1397 20:00

ماه گذشته میلادی و در جریان نمایشگاه خودرو مسکو 2018، هاوال از کراس‌اور سایز متوسط جدیدش به‌نام F7 رونمایی کرد. این برای اولین‌بار بود که F7 در خارج چین رونمایی می‌شد و همین موضوع نیز بهانه‌ای دست رسانه‌ها داد تا بگویند که احتمال عرضه F7 در سایر بازارهای آسیایی هم وجود دارد. حالا ببینیم این هاوال چه ویژگی‌هایی دارد. 

F7 دومین شاسی‌بلند از خانواده سریF هاوال است که از نیمه اول 2019 به بازار چین عرضه می‌شود.هاوال در سال 2017 برند جدیدی به‌نام WEY را به بازار چین معرفی کرد. نسبت هاوال به WEY درست مانند نسبت جیلی است به امگرند؛ بدین‌معنی که وظیفه اصلی برند نوپای WEY ساخت کراس‌اورهایی گران‌تر، لوکس‌تر و مجهزتر از محصولات هاوال است. این برند هم‌اکنون چهار مدل را به بازار چین معرفی کرده که ارزان‌ترین مدلش، هم‌قیمت گران‌ترین تیپ هاوال H6 و گران‌ترین مدلش نیز هم‌قیمت گران‌ترین تیپ هاوال H9 است.

دومین مدل از خانواده سریF

یک سال پس از معرفی برند WEY، هاوال در سال 2018 تغییر استراتژی داد و دوباره از پلتفرم خودروهای WEY برای ساخت محصولاتی جدید با لوگوی خودش استفاده کرد. این تغییر استراتژی باعث شد تا هاوال، شاسی‌بلندهای جدیدش را به‌عنوان سریF معرفی کند. اولین مدلی که این‌چنین ساخته شد، هاوال F5 نام داشت که اوایل سال 2018 به بازار چین رفت. هاوال F5 پلتفرم مشترکی با WEY VV5 دارد.

حالا نیز هاوال F7، به‌عنوان دومین عضو خانواده سریF هاوال به بازار چین راه یافته است و از ابتدای سال 2019 نیز تولیدانبوه آن علاوه‌بر چین، در روسیه نیز آغاز خواهد شد. F7 با پلتفرم WEY VV6 ساخته شده و بدنه‌اش با انبوهی از خطوط تیز و شکسته شکل گرفته است؛ خطوطی که به گفته آقای فیل سایمونز -طراح ارشد هاوال- نماد خانواده سریF است و حتماً برای مشتریان جوان هاوال، که به‌دنبال خودروهایی خشن‌تر و عضلانی‌تر هستند، جذاب‌تر خواهد بود.

در انتظار F7 کوپه با قلب هیبرید

هاوال F7 در واقع نسخه تولیدنهایی کانسپت HB-02 هاوال است که سال 2016 در نمایشگاه پکن رونمایی شده بود. امسال نیز هاوال در نمایشگاه خودرو مسکو و در کنار F7، از کانسپت دیگری به‌نام HB-03 رونمایی کرد. همه چیز این کانسپت، مشابه هاوال F7 است با این تفاوت که به پیشرانه هیبریدی مجهز شده، رینگ‌های بزرگ‌تری داشته، تعلیقش حدود 29 میلی‌متر پایین آمده و درون کابینش نیز از تریم طرح فیبرکربنی استفاده شده است.

اما مهم‌ترین ویژگی HB-03 را باید در طراحی قسمت انتهایی خودرو دانست؛ جایی که طراحان هاوال تلاش کرده‌اند با قوس ناگهانی سقف، کراس‌اوری با استایل خودروهای کوپه را به نمایش بگذارنند. هنوز زمان عرضه نسخه تولید نهایی این کانسپت و حتی نام آن مشخص نیست، ولی واضح است که هاوال برای رقابت مستقیم با چانگان CS85 آماده می‌شود.

به‌لحاظ ابعادی، هاوال F7 با طول 4.62 متر و فاصله محوری 2.72 متر تقریباً هم‌اندازه نیسان ایکس تریل 2018 است. هاوال برای این کراس‌اور هفت نفره، دو پیشرانه مختلف یورو5 را تدارک دیده که هردو به جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه اتومات مجهزند. ناگفته نماند که خروجی این دو پیشرانه در بازار روسیه، چندین واحد کمتر از بازار چین است. 

پیشرانه قدرت گشتاور
1.6 لیتری توربو  150 اسب‌بخار 280 نیوتن‌متر
2.0 لیتری توربو 190 اسب‌بخار 350 نیوتن‌متر

در مورد تجهیزات استاندارد F7 هنوز نمی‌توان اظهار نظری داشت چراکه هاوال جزییات آن را اعلام نکرده است. البته از روی تصاویر منتشر شده از F7 می‌توان به برخی از ویژگی‌های آن پی‌برد مانند:

  • استارت دکمه‌ای
  • گرمکن فرمان
  • حسگرهای جلو و عقب
  • حسگر باران
  • ترمز پارک برقی / اتوهلد
  • کروز کنترل / کنترل پایداری
  • بلوتوث 
  • آینه‌های تاشو برقی با گرمکن
  • دی‌لایت / اتولایت / ارتفاع نور اتومات
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • حالت رانندگی اکو
  • دوربین 360 درجه / دوربین زیر آینه‌ها

چه قیمتی دارد؟

تا به امروز نه لیست تجهیزات هاوال F7 مشخص شده و نه قیمت تیپ‌هایش اعلام شده است. البته مدیران هاوال قیمت پایه‌ای آن را برای سال 2019 حدود 150 هزار یوآن (معادل تقریبی 21 هزار دلار) پیش‌بینی کرده‌اند که تنها اندکی از فول‌ترین تیپ هاوال H6، گران‌تر است. جیلی امگرند X7 اسپرت و ام‌جی RX5، از جمله رقبای مهم هاوال H6 در بازار چین هستند.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : drive.ru

دیدگاه کاربران