بررسی بحث افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین

وزیر نفت؛ سهمیه‌بندی بنزین در حال بررسی است

24 مهر 1397 14:58

وزیر نفت معتقد است سهمیه‌بندی فواید و مشکلات خاص خود را دارد و کار بسیار پیچیده‌ای است.

پس از محمود واعظی، بحث سهمیه‌بندی بنزین به‌تازگی توسط بیژن زنگنه نیز مطرح شده است. مصرف بنزین ایران 12 برابر و قیمت آن 10 درصد کشور ترکیه است.بحث افزایش قیمت بنزین و احیای مجدد کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین بسیار داغ شده است. تقریباً همه مطمئن هستند این اتفاق رخ خواهد داد اما در چگونگی آن اختلاف‌نظر دارند.

دراین‌باره بیژن زنگنه، وزیر نفت با اشاره به مباحثی که درباره احیای کارت سوخت مطرح می‌شود، به ایسنا گفت: «کارت سوخت امر پیچیده‌ای است و سهمیه‌بندی یکی از روش‌هایی است که فواید و مشکلاتی دارد. این موضوع در دولت در حال بررسی است تا ببینیم به چه تصمیمی می‌رسیم.»

خبر سهمیه‌بندی سوخت از سوی بسیاری نمایندگان مجلس تائید شده بود ولی مسئولان دولت به‌تازگی دراین‌باره اظهارنظر کرده‌اند. پیش‌از این محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری مهر تائیدی بر احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین زده بود. واعظی هفته گذشته دراین‌باره گفته بود: «نخستین اقدامی که برای نظارت بیشتر و مقابله با قاچاق مواد سوختی انجام می‌دهیم، احیا دوباره کارت سوخت است تا از طریق بر خودروهایی که از بنزین استفاده می‌کنند، نظارت بیشتری داشته باشیم.»

به گزارش «باما» بررسی آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد میزان یارانه‌ای که دولت برای سوخت در مرداد و شهریور داده است نزدیک به 54 هزار میلیارد تومان است. این محاسبه با مفروضات نرخ ارز 8200 تومانی و بنزین 60 سنتی در کشورهای همسایه انجام شده است.

یارانه 54 هزار میلیارد تومانی در 2 ماه

گفتنی است این مبلغ یعنی 54 هزار میلیارد تومان، به‌اندازه‌ای است که می‌توان یارانه‌ نقدی ایرانی‌ها را 22 برابر کرد.

البته طبیعتاً پرداخت چنین حجمی از یارانه نقدی توسط هیچ‌کسی تائید نمی‌شود ولی این آمار نشان‌دهنده آن است که در حال حاضر یارانه‌های دولتی در جای درستی مصرف نمی‌شوند.

شنیده‌ها حاکی از این است که دولت قصد دارد با تغییراتی در ساختار هدفمندی یارانه‌ها، این هزینه‌ها را به صورتی دیگر مدیریت کند. بحث یارانه سوخت برای کسانی که خودرو ندارند از این موارد است که البته هنوز توسط مقامات رسمی تائید نشده است.

قیمت بنزین 10 درصد و مصرف آن 10 برابر ترکیه

مصرف بنزین بیش از 90 میلیون لیتری ایران تقریباً به 12 برابر مصرف 8 میلیون لیتری بنزین در ترکیه می‌رسد. این تفاوت عظیم مصرف در دو کشوری که از لحاظ شاخص‌های اقتصادی بسیار شبیه به هم هستند، نشان از اشتباه بودن سیاست یارانه سوختی می‌دهد. نرخ بنزین ترکیه به 1.5 دلار می‌رسد که با نرخ دلار 10 هزارتومانی، 15 برابر قیمت بنزین در ایران است.

یارانه‌ای که دولت به سوخت می‌دهد به اعتقاد برخی کارشناسان یارانه سیاه است و به همه اقشار جامعه کمک نخواهد کرد.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
رضا 1397/8/14
آمار دولت 11 میلیون لیتر قاچاق سوخت هست در صورتی که برای حمل این میزان نیاز به 500هزار گالن 20 لیتری هست. 11میلیون لیتر تقریبا نیاز به 550 تانکر حمل سوخت ده چرخ 20هزار لیتری داره که اگر از انبارهای با ظرفیت بالا بارگیری به صورت 24 ساعته بشه،نیاز به 2 روز کاری هست. برای حمل این مقدار سوخت نیاز به 7000نیسان وانت هست بر فرض اینکه هر یک 100گالن 20 لیتری رو به مرزهای کشور حمل کنند. اگر هر لبتر بنزین در مرز 1 دلار فروخته بشه و پول آن به دلار 14000تومانی تبدیل بشه بعنی هر نیسان صاحب 100گالن ضرب در 20 ضرب در 13000تومان سود.یعنی روزانه 2600000 تومان سود خالص. اگر اینچنین هست چرا وضعیت معیشتی مردم به این شکل هست؟
پاسخ
0
0
0
اتو شهرام 1397/7/25
عجب قیمت بنزین با ترکیه مقایسه میشه ولی قیمت ماشین و تعداد ماشین ها نه این دیگه چه قیاسیه.
پاسخ
0
0
0
حدادی 1397/7/24
مثل قدیمی هست که میگه کسی رو که خوابه میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده نه. * وقتی مصرف بنزین دو کشور مقایسه میشه باید متوسط مصرف و تکنولوژی و عمر ماشین های آن دو کشور هم مقایسه بشه ترکیه از 12 سال پیش آخرین محصولات رنو رو مونتاژ می کنه و محصولات با کیفیت با نرخ رقابتی از برند های مختلف در دسترس مردم قرار داره و ما اینجا تا دو روز پیش برای ماشینی با تکنولوژی و کیفیت سی سال پیش بدلیل انحصار در عرضه صف خرید بستیم. * وقتی قیمت بنزین با کشورهای دیگر مقایسه می شود باید سطح متوسط درآمد سرانه دو کشور نیز مقایسه شود. ضمن آنکه آیا آن کشور در زمینه منابع نفتی و استخراج تولید کننده است و از سرمایه های مردم به خود مردم می فروشد یا وارد کننده از سایر کشورهاست *تبعات تورمی حذف سوبسید بر حمل و نقل و چنر مرحله تورم دیگر بررسی شود و آیا اقتصاد و مردم تحمل این تورم را دارند یا خیر *چند درصد از حمل و نقل موجود اضافی شمرده می شود و با افزایش قیمت بنزین حذف خواهد شد؟ * افرادی که بنزین را قاچاق می کنند از پمپ بنزین دبه 20 لیتری پر می کنند با خودشون می برن یا تانکر 100000 لیتری رو مستقیما از پالایشگاه به لب مرز می برند؟ کنترل قاچاق کار سختی نیست و الباقی فقط بهانه است. *سیاست چشم پوشی میگه کل قاچاقی که در سال میشه چقدره آیا ارزش داره برای جلوگیری از آن هزینه فعال سازی مجدد کارت سوخت را بپردازیم و افزایش قیمت بنزین رو به مردم تحمیل کنیم و چه تضمینی وجود داره بعد از همه این کارها بنزین قاچاق نشه؟
پاسخ
0
0
1