• پيگيري کارت سوخت مفقودي

زمان نگهداری کارت مفقودی در جایگاه چقدر است؟!

پیگیری کارت سوخت مفقودی و کارت بنزین جامانده و گم شده (1402)

25 اردیبهشت 1402 11:30

زمان نگهداری کارت مفقودی در جایگاه سوخت

اردیبهشت 1402: آقای محمد صادقی، مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت، ضمن اشاره به راه اندازی سامانه آنلاین پیگیری کارت بنزین مفقودی، می‌گوید در صورتیکه اطلاعات کارت سوخت مفقودی، در سامانه موردنظر یافت نشود، مالک باید با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+10 در سراسر کشور، مدارک هویتی، مدارک ماشین و بیمه‌نامه را ارائه دهد و در صورتی که مالک نیست باید با وکالت‌نامه اقدام کند. پس از استعلام و تائید، کارت سوخت قبلی ابطال و سهمیه کارت به کارت سوخت جدید منتقل خواهد شد.

کارت‌های سوخت جامانده در جایگاه‌ها، تا سه ماه نگهداری و در صورت مراجعه مالک (با مدارک کارت خودرو و کد ملی) قابل تحویل است.

سامانه انلاین پیگیری کارت سوخت جامانده

در اسفندماه 1401، آقای علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از آغاز به‌کار سامانه scs.niopdc.ir جهت اطلاع‌رسانی به مردم درباره کارت‌ سوخت گمشده در جایگاه سوخت خبر داده است. پیش از این، کارت‌های جامانده در جایگاه‌های سوخت تحویل نواحی می‌شد و اطلاع‌رسانی مناسبی در این باره وجود نداشت که مالکان بدانند کارت سوخت مفقودی آن‌ها، به‌طور دقیق در کدام جایگاه جامانده است.

بنابراین تصمیم گرفته شد تا به منظور جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات کارت‌ سوخت گم شده در جایگاه‌های سراسر کشور، سامانه‌ کارت سوخت جامانده در پمپ بنزین به نشانی scs.niopdc.ir ایجاد شود.

اگر فردی کارت سوخت خود را گم کرد، این کارت تا 10 روز در اختیار جایگاهی که کارت در آن جامانده است، نگهداری می‌شود و پس از آن، به نواحی مرتبط با جایگاه، منتقل خواهد شد و مجددا تا سه ماه برای تحویل به مالک در اختیار ناحیه خواهد بود. این سامانه علاوه بر سهولت دسترسی مردم به کارت‌های سوخت شخصی جامانده، باعث بازیافت کارت‌های سوخت جامانده می‌شود؛ زیرا تراشه کارت سوخت وارداتی است.

سامانه آنلاین پیگیری کارت سوخت مفقودی
سامانه آنلاین پیگیری کارت سوخت مفقودی

وی همچنین گفت نزدیک به 4 هزار و 200 جایگاه فعال در سراسر کشور وجود دارد که به همین تعداد کاربر در این سامانه فعال شده است. همچنین با احتساب 37 منطقه و 237 ناحیه شرکت و 300 نفر پشتیبان، حدود هزار کاربر شرکتی افزون بر مالکان جایگاه‌های سوخت، در این سامانه به فعالیت خواهند پرداخت.


مراحل پیگیری کارت سوخت مفقودی

اگر کارت سوخت‌تان مفقود شده، نگران نباشید! چراکه بدون داشتن رمز کارت سوخت، هیچ شخصی نمی‌تواند از کارت سوخت مفقودی شما، سواستفاده کند. بعد از مفقودی کارت سوخت، باید دو کار مهم را انجام دهید:

1. در گام اول، ابتدا به سامانه رهگیری کارت سوخت مفقودی به نشانی اینترنتی scs.niopdc.ir مراجعه کنید چراکه شاید کارت مفقودی شما، در جایگاه سوخت جامانده یا مفقود شده باشد. پس از ورود به سامانه رهگیری، کافی است شماره VIN وسیله نقلیه را بزنید و سپس کد امنیتی نمایش داده شده را وارد نمایید. 

2. در صورتیکه اطلاعات کارت سوخت مفقودی خودروی شما در سامانه رهگیری وجود نداشت، باید در اولین فرصت ممکن، به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کرده و جهت ثبت نام کارت سوخت المثنی، اقدام کنید. توجه داشته باشید که در زمان صدور کارت سوخت جدید، تمامی کارت سوخت‌هایی که  برای آن خودرو صادر شده‌اند، باطل گردیده و کسی نمی‌تواند از آنها استفاده کند.

نحوه سوزاندن کارت سوخت مفقودی

قبل از آنکه درباره چگونگی «سوزاندن کارت سوخت» توضیح دهیم، باید این نکته بسیار مهم را بدانید که عبارت‌هایی مانند سوزاندن کارت سوخت با گوشی یا سوزاندن کارت سوخت به صورت اینترنتی، به هیچ وجه درست نبوده و اصلا چنین چیزی، وجود خارجی ندارد! ضمن اینکه سامانه سوزاندن کارت سوخت نیز کاملا غیرواقعی بوده و تا به امروز، چنین سامانه‌ای برای انجام دادن این کار، راه‌اندازی نشده است.

اما به اصل مطلب، یعنی نحوه سوزاندن کارت سوخت مفقودی برگردیم؛ جهت انجام این کار، باید به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید و درخواست ابطال کارت سوخت را بدهید. مدارک لازم برای سوزاندن کارت سوخت عبارتند از:

  • مدارک شناسایی مالک (کارت ملی یا شناسنامه و ...)
  • مدارک شناسایی وسیله نقلیه (کارت ماشین یا سند خودرو یا ...)

استعلام آخرین سوختگیری کارت سوخت مفقودی

برای پیگیری آخرین سوختگیری با کارت سوخت، باید برگه‌ای به نام پرینت سوختگیری داشته باشید. جهت دریافت این برگه، باید با داشتن کارت شناسایی خودتان و مدارک شناسایی وسیله نقلیه، به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید و سپس پرینت سوختگیری را از آنها دریافت کنید. در پرینت سوختگیری، جزییاتی مانند «آخرین زمان سوختگیری» و همچنین «آخرین مکان سوختگیری»، قابل مشاهده است.

حتی اگر کارت سوخت وسیله نقلیه شما، بنام خودتان نیست (و به نام مالک قبلی باشد)، بازهم ایرادی ندارد چراکه در پرینت سوختگیری، شماره شناسایی کارت سوخت نیز درج می‌شود. حالا با در دست داشتن مدارک شناسایی و پرینت سوختگیری، می‌توانید به جایگاه سوخت موردنظر مراجعه کنید تا در صورت یافته شدن کارت سوخت مفقودی، آنرا تحویل بگیرید. البته فراموش نکنید که پرسنل جایگاه سوخت، فقط در ساعات اداری، جوابگوی متقاضیان خواهند بود.


اخبار بنزین در ایران

مهم‌ترین اخبار سهمیه بنزین، شامل زمان واریز سهمیه ماهانه بنزین، قیمت جدید بنزین، میزان مصرف سوخت در ایران و آمار مصرف سالانه بنزین را در مقالات زیر بخوانید:

اخبار کارت هوشمند سوخت

برای اطلاع از چگونگی ثبت نام کارت سوخت المثنی، مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت خودرو، نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت، استعلام کارت سوخت از شرکت پست و همچنین جهت اطلاع از چگونگی دریافت رمز کارت سوخت، نحوه تغییر رمز کارت و مراحل بازیابی رمز کارت سوخت در صورت فراموشی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران
علیREZA 1402/10/23
سلام. در صورت داشتن پرینت آخرین سوختگیری و مشخص شدن جایگاه که در آن آخرین سوختگیری در آن انجام شده آیا صاحب کارت میتواند درخواست چک نمودن دوربین از لحظه سوخت گیری نماید یا خیر نمی‌تواند چنین درخواستی نماید و در مجموع آیا جایگاه هیچگونه مسئولیتی برای همکاری جهت پیگیری آن ( چک نمودن دوربین )با صاحب کارت سوخت را دارد
پاسخ
0
0
0
0558473830 1402/5/12
کارت بنزینم گم شده از طریق شماره ملی دریافت کنم
پاسخ
0
2
0