ملاقات با نماینده قدبلند هایما

تست و بررسی هایما S7 توربو

3 آبان 1397 21:00

چند سالی است که کراس‌اورها حسابی در دل مشتریان جا باز کرده‌اند و به محبوب‌ترین سگمنت خودرویی در سراسر جهان تبدیل شده اند. اما مشکل اینجاست که کراس‌اورهای مطرح دو دیفرانسیل، قیمت بالاتری نسبت خودروهای کوچک‌تر دارند و از این رو در شرایط خاص کشور ما که حتی خرید یک هاچ‌بک درجه یک هم هزینه زیادی طلب می‌کند، این جور خودروها از دسترس عموم مردم خارج هستند. در نتیجه اکثریت هموطنان علاقه‌مند به این سگمنت، چاره‌ای جزء خرید یک نمونه تک‌دیفرانسیل چینی مانند هایما S7 پیش روی خود نمی‌بینند؛ خودروهایی که از خیلی جهات کارایی واقعی که از یک کراس‌اور انتظار می‌رود (مثل آفرود سبک) را ارائه نمی‌کنند اما با این حال می‌توانند با مبلغی نسبتاً مناسب، حس داشتن یک شاسی‌بلند را به مالکشان هدیه دهند و با فضای بزرگ و ارتفاع مناسب، در سفرها و مسیرهای روستایی و خاکی کارآمدتر از سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها ظاهر شوند.

امروز با یکی از همین کراس‌اورهای چینی همراه شده‌ایم تا ببینیم آیا هایما S7 توربو می‌تواند همراه خوبی برای طرفداران این سبک خودرو باشد یا اینکه با خریدش از تمامی کراس‌اورهای دنیا ناامید خواهید شد؟! برای یافتن پاسخ در این مقاله «باما» همراه باشید.

طراحی ظاهری هایما S7 توربو

می‌توان گفت که هایما S7 توربو به طور کلی خودروی خوش‌قیافه‌ای است. در واقع اگر از برخی قسمت‌های کپی‌کاری شده مثل جلوپنجره مشابه تویوتا پرادو و چراغ‌های عقب شبیه به محصولات ب‌ام‌و بگذریم، در مجموع با طرحی اصولی و منطقی روبرو هستیم.

طراحی هایما S7 توربو

در قسمت جلوی هایما S7 توربو، برجستگی کاپوت در کنار خطوط عمودی جلوپنجره و شکل و شمایل قدرتی سپر، حالتی گیرا به خودرو بخشیده‌اند؛ در زاویه کناری هم گلگیرها کاملاً برآمده طراحی شده‌اند و این قضیه در ترکیب با خطوط مستحکم کناری و حالت نسبتاً جعبه‌ای ستون‌ها حس و حال روبرو شدن با یک شاسی‌بلند واقعی را در ذهن انسان تداعی می‌کند.

هایما S7 توربو

وجود روف‌ریل‌ها نیز در بلندتر دیده شدن و القای بیشتر این حس، بی‌تاثیر نبوده‌اند. البته اگر رینگ‌ها اندکی بزرگ‌تر و در عوض فاق تایرها کوتاه‌تر بود، نیم‌رخ هایما S7 توربو از این هم بهتر می‌شد. اما در هر صورت مهندسین هایما با استفاده از تایرهای فاق بلند، کیفیت و نرمی سواری را به زیبایی و جاذبه‌های اسپرتی ترجیح داده‌اند که نمی‌توان به این قضیه هم ایراد چندانی گرفت. در پشت سر هم با طرح مناسبی مواجه می‌شویم که حالتی مدرن و در عین حال پویا دارد. تنها مشکل این است که طراحی اسپرت این قسمت اندکی با طراحی جدی دماغه نا هماهنگ از کار درآمده است.

خلاصه مطلب اینکه از ظاهر خودرو امروز راضی بودیم. در حقیقت طراحی هایما S7 توربو نه از سادگی و کسالت محض رنج می‌برد و نه اسیر شلوغ کاری‌ها و بزک‌های غیرضروری شده و از این رو می‌تواند ابهتی که در شان یک کراس‌اور است را به مخاطب القاء نماید.

طراحی داخلی هایما S7 توربو

در داخل کابین هایما S7 توربو هم اوضاع رو به راه است؛ خطوط کلی ساده اما در عین حال شیک و منطقی رسم شده‌اند و کلیدها و ادوات نیز طراحی خوبی دارند. ضمناً با توجه به نمایشگر نسبتاً بزرگ مرکزی و آپشن‌های زیاد و سانروف کشیده، کابین هایما S7 توربو تا حد زیادی مدرن و امروزی به نظر می‌رسد. حتی از سادگی خطوط که در ابتدا به آن اشاره کردیم هم گله‌ای نداریم زیرا این قضیه در راستای هماهنگی با ظاهر جعبه‌های بدنه و کلاس خانوادگی خودرو صورت گرفته و اتفاقاً به دلیل ایجاد هارمونی میان داخل و خارج خودرو، نکته مثبتی به حساب می‌آید.

کابین هایما S7 توربو

البته شاید با خودتان بگویید اکثر خودروهای چینی ظاهر نسبتاً خوبی دارند و سوال اصلی و مهم در مورد کیفیت و کارایی‌شان است؛ پس بهتر است صحبت از ظاهر را کوتاه کنیم و کمی از چیزهایی که در تصاویر مشاهده نمی‌شوند مثل کیفیت متریال، جاداری و ارگونومی بگوییم.

در مورد کیفیت، وضعیت کلی کابین قابل قبول است و هایما S7 توربو با رویه نرم داشبورد و مونتاژ قابل قبولش ما را راضی نگاه داشت. البته اگر شما از یک خودروی روز ژاپنی یا حتی کره‌ای، پشت فرمان هایما S7 توربو بنشینید ممکن است از کیفیت پایین برخی از قسمت‌ها ابراز ناخشنودی کنید اما بهتر است که هایما S7 با رقبای هم قیمتش مقایسه شود که در این صورت می‌توان گفت شرایط کیفی این خودرو قابل قبول است. تنها مشکلی که برخی از آن گله دارند این است که در بعضی موارد داشبورد خودرو خیلی زود به صدا افتاده.

در مورد جادار بودن هم وضعیت کلی مناسب ارزیابی شد؛ البته از دیدگاه مهندسی فضاسازی کابین هایما S7 توربو با حالت ایده‌آل فاصله دارد زیرا به نسبت ابعاد بزرگ بدنه، فضای پای سرنشینان پشتی می‌توانست بهتر از این‌ها باشد؛ اما با این حال محیط داخلی برای استفاده خانوادگی و مسافرت‌ها کارآمد بوده و مشکل خاصی در این زمینه دیده نمی‌شود.

ردیف عقب صندلی ها در کابین هایما S7 توربو

یک نکته جالب هم اینجاست که پشتی صندلی عقب هایما S7 توربو مانند BYD S6 قابلیت تنظیم زاویه را دارد که این مورد می‌تواند در مسیرهای طولانی راحتی بیشتری برای سرنشینان پشتی به همراه داشته باشد. فضای صندوق عقب هم وضعیت مطلوبی دارد و حتی در شرایطی که صندلی‌های پشتی ایستاده هستند می‌توان چمدان‌های زیادی را در این قسمت جای داد. اما بحث ارگونومی؛ البته در بخش تجربه رانندگی بیشتر به این مورد خواهیم پرداخت اما در حال حاضر که خودرو متوقف است و در حال بررسی ادوات هستیم، می‌توان گفت که دسترسی به کلیدها و وضعیت قرارگیری راننده و سرنشینان مناسب به نظر می‌رسند.

امکانات رفاهی و ایمنی هایما S7 توربو

حتی نمونه های تنفس طبیعیS7 هم از نظر سطح امکانات شرایط مناسبی دارند و با ارائه امکاناتی مختلف می‌توانند در برابر رقبای قیمتی سرشان را بالا نگاه دارند. امکاناتی مانند: 

  • ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP 
  • کنترل کشش TCS
  • کیسه های هوا برای راننده و سرنشین کناری به‌همراه ایربگ‌های جانبی (جمعاً چهار عدد)
  • فرمان برقی
  • سیستم تهویه مطبوع اتومات
  • صفحه نمایش 7 اینچی چند منظوره لمسی به‌همراه رهیاب ماهواره‌ای
  • بلوتوث
  • چراغ‌های مخصوص روز / تنظیم ارتفاع چراغ‌ها از داخل
  • آینه‌های جانبی برقی تاشونده
  • آینه وسط الکتروکرومیک مجهز به نمایش فاصله عقب تا مانع و نشانگر فشار باد تایرها TPMS
  • دوربین دنده عقب
  • صندلی برقی راننده
  • گرمکن صندلی‌های جلو
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید
  • کروز کنترل
  • سانروف برقی و ... 

اما نمونه‌های توربو علاوه‌بر موارد فوق به امکانات دیگری مثل دوربین 360 درجه و سنسورهای نور و باران هم تجهیز شده‌اند و حالا دیگر خیالمان از بابت امکانات کاملاً راحت است.

در مورد امنیت باید بگوئیم که متاسفانه فعلاً گزارشی از تست ایمنی این ماشین در دسترس نیست و مجوریم به همین آپشن‌های ایمنی موجود در لیست فوق (مثل ESP ، ایربگ های جانبی و..) دل خوش کنیم.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت هایما S7 توربو

هایما S7های تنفس طبیعی به پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 148 اسب‌بخاری مجهز هستند که این پیشرانه به هیچ عنوان پاسخگوی وزن بیش از 1.5 تنی هایما نیست و شتاب صفر تا صد رسمی 15.8 ثانیه که در عمل با بنزین و ارتفاع تهران به نزدیکی های 20 ثانیه می‌رسد شاهد این مدعاست. به‌خصوص در نمونه‌های اتوماتیک که به دلیل پرت انرژی ناشی از سیستم مبدل گشتاور، ضعف شتابگیری و کشش کاملاً مشهود است. این شتاب ضعیف نه تنها حوصله راننده را سر می‌برد بلکه حتی در مواقع لزوم با واکنش‌های کند، خودرو را در سبقت‌گیری های حساس هم ناکام می‌گذارد.

پیشرانه 1.8 لیتری هایم S7‌مجهز به توربوشارژر

خوشبختانه امروز با نمونه هایما S7 توربو سر و کار داریم. زیر کاپوت این مدل یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری توربوشارژر قرار گرفته که 22 اسب‌بخار قدرت و 50 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از برادر تنفس طبیعی خود در اختیار قرار می‌دهد که با توجه به وزن تقریباً مشابه، اختلاف چشمگیری به حساب می‌آید. تازه داستان به همینجا ختم نمی‌شود. جعبه‌دنده هایما S7 توربو از نوع 6 سرعته اتوماتیک است که نسبت به جعبه‌دنده اتومات مدل اتمسفریک، یک دنده بیشتر دارد که این مورد هم می‌تواند به عملکرد بهتر و پرفورمنس بالاتر خودرو منتهی شود.

در نهایت مجموع این تغییرات باعث شده تا شتاب صفر تا 100 بهبود چشمگیری داشته باشد و به حدود 9.5 الی 10.5 ثانیه کاهش یابد. ضمناً استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو 5 است که نسبت به مدل قبلی یک پله بهبود یافته. اما نکته منفی و عجیب اینجاست که علی‌رغم کاهش حجم موتور، افزایش تعداد دنده‌ها و راندمان بالاتر این پیشرانه، سایت ایران خودرو مصرف ترکیبی مدل توربو را 9.6 لیتر در صد کیلومتر عنوان کرده که 0.8 لیتر بیشتر از مدل قدیمی تنفس طبیعی است!

تجربه رانندگی هایما S7 توربو

بالاخره هایما S7 را استارت زده و آماده حرکت می‌شویم. دید کلی به نسبت ابعاد بدنه قابل قبول است اما طبیعتاً ارتفاع زیاد و گلگیرهای برآمده هایما، نقاط کوری هم ایجاد کرده‌اند.

در هایما S7های تنفس طبیعی این نقاط کور گاهی آزار دهنده ظاهر می‌شدند اما اینجا با توجه به نمایش 360 درجه و دوربینی که در سرعت‌های پایین (و در صورت زدن راهنما) زاویه کور گلگیر شاگرد را نشان می‌دهد، این مشکل کمرنگ‌تر شده. البته ای کاش دوربین‌ها شرایط انتخابی بیشتری برای راننده ایجاد می‌نمودند و کیفیت بالاتری داشتند اما همین الان هم از وجودشان خوشحال هستیم. فرمان نیز عمکرد روانی دارد در ترافیک به هیچ عنوان دست بشر تنبل امروزی را خسته نمی‌کند.

تست و بررسی هایما S7 توربو

خوشبختانه در کشور ما تست کیفیت سواری خیلی ساده است؛ در واقع اینجا برای سنجش میزان نرمی، نیاز به مکان خاصی نداریم زیرا تنها چند دقیقه رانندگی کافی است که با تعداد زیادی سرعت گیر و دست‌انداز مواجه شویم و سیستم تعلیق را حسابی به چالش بکشیم!

هایما S7 توربو از  این آزمایشات سر بلند بیرون آمد و به خوبی توانست ضربات ناشی از دست‌اندازها را در سیستم تعلیق خود هضم کند. البته در سرعت‌های پایین میزان بالا و پایین شدن بدنه نسبتاً زیاد است اما با توجه به اینکه حرکات کلی به نرمی و بدون ضربه صورت می‌گیرد، می‌توان از شرایط کلی ابراز رضایت کرد. البته در این کلاس خودرویی -آن هم در این رنج قیمتی- این میزان نرمی مقداری استرس‌زا است زیرا در این سگمنت، به دلیل مرکز ثقل بالاتر و تمایل به واژگونی بیشتر، معمولاً از تعلیق اسپرت‌تری استفاده می‌شود تا حرکات گهواره‌ای ناشی از ارتفاع زیاد شاسی و بلندی اتاق به حداقل برسد.

با این نگرانی به سمت اولین پیچ می‌رویم. اما خوشبختانه حرکات الاکلنگی هایما S7 توربو از میزانی که پیش‌بینی کرده بودم کمتر بود و توانستیم با سرعت قابل قبولی از پیچ عبور کنیم. البته سیستم‌های پایداری الکترونیکی هم کمی به قوت قلبمان اضافه کرده بودند. ولی با وجود این‌که پایداری و تعادل هایما از میزانی که انتظارش را داشتیم بهتر بود باز هم نمی‌توانیم از این خودرو به عنوان یک خودرو ایده‌آل برای عبور سریع از پیچ‌های تند یاد کنیم زیرا میزان کم‌فرمانی هایما S7 توربو در این شرایط کاملاً محسوس است و این قضیه اعتماد به نفس شما برای بالا بردن سرعت در جاده‌های پر پیچ و خم را کاهش خواهد داد.

اما در مورد ترمزها در ابتدا ممکن است بدلیل پایین گرفتن پدال، مقداری حس عدم اطمینان به شما دست بدهد اما وقتی قلق کلی آن دستتان آمد از قدرتشان راضی خواهید شد.

تجربه رانندگی با هایما S7 توربو

حالا وقت آن رسیده که کمی بیشتر به پدال گاز اهمیت دهیم. من قبلاً تجربه سواری با هایما S7 تنفس طبیعی را داشته‌ام و باید بگویم شتابش به شکل اعصاب خوردکنی کند بود. حتی می‌توانم بگویم واکنش‌های پدال گاز آن مدل به قدری کسالت‌آور بود که تمامی نکات مثبت خودرو را یکجا در چشمم خنثی کرد. اما این‌بار با این همه اسب و گشتاور اضافه و جعبه‌دنده به‌روز شده امید زیادی دارم که با عکس‌العمل بهتری روبه‌رو شوم.

راستش برای اینکه خیالم راحت شود شتابگیری را در یک سربالایی و در شرایط ایست کامل آزمایش کردم. مدل قبلی در این شرایط کاملاً عاجز و درمانده نشان می‌داد و فقط در هنگام دور گرفتن می‌توانست راننده را با کمی ارفاق راضی نگاه دارد. اما هایما S7 توربو این تست را هم با موفقیت پشت سر گذاشت. در واقع مدل توربو چه در مسیرهای مسطح و چه سربالایی مشکل خاصی با کنده شدن از زمین ندارد. شتاب ثانویه هم بهبود چشمگیری داشته و به نظر می‌رسد دیگردر جاده‌ها و سبقت‌گیری‌ها مشکلی با هایما نخواهیم داشت. البته تصور نکنید که هایما S7 با این پیشرانه 1.8 توربو به یک هیولای فوق سریع تبدیل شده؛ خیر!

اما ما هم از یک کراس‌اور خانوادگی توقع فرو رفتن در صندلی‌ها و شلیک شدن پس از خاموش شدن چراغ قرمز سر چهار را نداشتیم و همین شتابگیری مناسب امروز، برای کاربردهای این خودرو کاملاً کافی به نظر می‌رسد. جعبه‌دنده هم هرچند به نسبت خودروهای گران‌قیمت اندکی تاخیر دارد اما با تعویض‌های نرم و هوش نسبتاً مناسب توانست نظر ما را به خود جلب کند.

در مورد عایق‌بندی کابین باید بگوئیم که شرایط هایما اندکی بالاتر از سطح متوسط قرار می‌گیرد. در واقع در هنگام رانندگی عادی میزان صدای ورودی به کابین ناچیز است اما با بالا رفتن دور موتور اوضاع تغییر می‌کند. 

نتیجه گیری

هایما S7 توربو

همانطور که در شرح مقاله اشاره شد، هایما S7 توربو خودرویی جادار و خوش‌قیافه است که می‌تواند با سواری نرم و امکانات مناسب همراه خوبی -به‌خصوص برای سفرهای خانوادگی- باشد. در واقع چیزی که در تجربه‌های قبلی مرا از هایما S7 ناامید کرده بود، شتاب ضعیف و واکنش‌های کسالت‌آور پدال گازش بود که خوشبختانه این مشکل در نمونه توربو برطرف شده و این بار با لبخند رضایت خودرو را ترک کردم.

پس اگر به خودروهای کراس‌اور تک‌دیفرانسیل علاقه دارید و با ضعف برند هایما نسبت به برخی از رقبای هموطنش مشکلی ندارید، این خودرو می‌تواند یک گزینه منطقی برایتان باشد؛ فقط این را بدانید که هایما S7 توربو مثل بسیاری از کراس‌اورهای تک‌دیفرانسیل ارزان قیمت (البته منظورمان از ارزان‌قیمت، نرخ‌های جهانی است!) در پیچ‌ها خیلی عالی ظاهر نمی‌شود و باید با کم‌فرمانی‌اش در پیچ‌های تند کنار بیائید. همچنین مسئله تامین قطعات یدکی و خدمات‌رسانی پراکنده ایران خودرو به خودروهای هایما نیز از جمله دیگر مواردی است که باید توسط علاقه‌مندان این خودرو مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های هایما S7 توربو

در پایان جا دارد از آقای «حمید برومند» مالک هایما S7 توربو که وقت و خودروی خود را جهت تهیه این مقاله در اختیار گروه بررسی «باما» قرار دادند تشکر و قدردانی نمائیم.

*عکاس: بامداد صفائیان

نویسنده : امین امیری‌فر

منبع : باما

دیدگاه کاربران
همین ایمیل 1397/8/5
سلام. نبود تالارهای گفتگو مثل کانالهای تلگرامی اچ سی کراس که بخوبی فعالیت داشته و اطلاع رسانی و مدیریت خوبی دارند ، در ارتباط با خودروی هایما بشدت آرار دهنده است که انشا اله با مدیربت عزیران دست اندر کار ، لبهای تشنه حقیرانی چون بنده سیراب ، بلکه موجب افزایش و رونق این خودرو گردد.
پاسخ
1
1
1
Shahcar 1397/11/17
در تلگرام سرچ كنيد هايما كلاب پيدا مي كنيد
0
1
milad ghodsi 1397/8/4
کاش شما هم مثل اسب بخار مستند تهیه میکردید
پاسخ
0
1
6