تست و بررسی هایما S5

شاید شرایط تولید و عرضه هایما، از بسیاری جهات قابل قیاس با سایر خودروسازان چینی موجود در بازار ایران نباشد. این شرکت نه مانند چری به صورت مستقل در ایران فعال است و نه از شرایط همکاری با سایپا و ایران خودرو به شکل کامل برخوردار شده است؛ چرا که هایما در واقع شریک تجاری ایران خودرو خراسان به شمار می‌آید و در مسائلی مانند خدمات پس از فروش یا تامین قطعات از تمامی ظرفیت فروش ایران خودرو استفاده نمی‌کند. همچنین هایما برخلاف سایر خودروهای مونتاژی از نظر تبلیغات و شناخته شدن در بازار نیز از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و شاید به دلیل تیراژ محدود یا شرایط خاص اقتصاد و صنعت طی ماه‌های اخیر، شانس عرض اندام و تبلیغات مناسب از محصولات این شرکت گرفته شده باشد.

می‌توان گفت که هایما S5 برخلاف بسیاری از خودروهای چینی دیگر در بازار چندان شناخته شده نیست و همین امر باعث شده تا خریداران این رده، با احتیاط به این خودرو بنگرند؛ از این رو تصمیم گرفتیم تا در این قسمت از سری مطالب تست و بررسی خودروها، به هایما S5 بپردازیم و برخی از ویژگی‌های این کراس اور نسبتاً جمع‌وجور را مورد آزمایش قرار دهیم. لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید.

طراحی ظاهری هایما S5

نمای عقب هایما S5

با یک نگاه کلی و سریع به طراحی هایما S5 می‌توان این خودرو را نسبتاً مدرن و جذاب توصیف کرد. در واقع هایما S5 شبیه هیچ خودرو دیگری نیست و از این نظر برخلاف برادر بزرگترش (هایما S7) که تا حدی از اشتراک زبان طراحی و کپی‌کاری رنج می‌برد، ظاهر خلاقانه‌ای دارد.

با کمی سخت‌گیری می‌توان گفت که اصول و تناسبات کلاسیک طراحی بدنه در خصوص هایما S5 چندان رعایت نشده و این موضوع تا حدی به پویایی و چشم‌نوازی بدنه این خودرو آسیب زده است. برای مثال دماغه S5 بیش از حد بزرگ و متورم به نظر می‌رسد و این در حالی است که فرم کلی بدنه و انحنای سقف، می‌تواند یادآور یک کراس اور کامپکت نظیر MVM X22 باشد.

طراحی هایما S5

تمرکز بیش از حد بر تزریق خشونت به نمای جلو با استفاده از یک جلوپنجره قلدر، باعث شده تا هماهنگی اجزا بین بخش جلویی خودرو با قسمت‌های کناری و انتهایی بدنه که یاد آور یک کراس اور شهری نسبتاً ظریف است، تا حد زیادی از میان برود. اما در صورت صرف نظر از این مشکل تکنیکال، می‌توان در سایر ابعاد و زوایا به طراحی هایما S5 نمره قبولی داد و به خصوص در مقایسه با خودروهای عجیب‌الخلقه‌ای مانند جک S3، حتی می‌شود هایما را زیبا و دوست داشتنی توصیف کرد.

فضای داخلی هایما S5

اگر طراحی بدنه هایما S5 را کمی عجیب و غریب می‌دانید، باید در خصوص طراحی داخلی این خودرو منتظر تصویری به مراتب پیچیده‌تر باشید. طراحان هایما به دلیلی نامعلوم سعی کرده‌اند تا با استفاده از خطوط مورب، تمامی اجزای مهم داشبورد را با شیبی رو به پایین و به سمت کنسول میانی سوق دهند. ماحصل این امر شکل گرفتن دریچه‌های هوای ذوزنقه‌ای (به جای انواع مستطیلی رایج) و برهم خوردن نظم بصری داشبورد است. به نوعی که گویا بخش مرکزی داشبورد زیر آفتاب شدید در حال ذوب شدن است! اما با این حال شاید با گذشت چند هفته بتوان به طراحی خاص و منحصر به فرد داشبورد S5 عادت کرد.

کابین هایما S5

فارغ از همه این‌ها باید گفت که فضای داخلی S5 برای چهارسرنشین مناسب به نظر می‌رسد و از نظر دید به اطراف و حس تسلط راننده هم مشکلی مشاهده نمی‌شود. در آخر باید به کیفیت مطلوب مواد استفاده شده در کابین اشاره کنیم که در برخی از قسمت‌ها از جمله داشبورد فراتر از انتظار ما بود.

قبل از اتمام بررسی نگاهی هم به صندوق عقب خودرو انداختیم که هایما ابعاد متوسط و اصطلاحاً کار راه اندازی را پیش رویمان قرار داد؛ اما کافی است صندلی‌های پشتی را بخوابانید تا این محفظه متوسط، به حجمی بزرگ و بسیار کارآمد تغییر وضعیت دهد.

امکانات رفاهی و ایمنی هایما S5

دوربین 360 درجه در هایما S5

هایما S5 از نظر آپشن‌های رفاهی وضعیت مناسبی دارد و علاوه‌بر امکانات متداول نظیر سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایشگر لمسی به همراه رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، کروز کنترل، نمایشگر فشار باد تایرها، روکش‌های چرمی، چراغ‌های روشنایی در روز، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و مواردی از این دست به گزینه‌های جذاب دیگری مثل دوربین 360 درجه و صندلی‌های برقی برای هر دو سرنشین جلو نیز مجهز شده است.

در بخش ایمنی هم هایما با داشتن آپشن‌هایی نظیر ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، ترمزهای ABS و EBD، سامانه کمکی ترمز، سیستم کنترل کشش و پایداری شرایط خوبی دارد و 5 ستاره ایمنی موسسه C-NCAP نیز ایمنی بدنه این محصول را تایید می‌کند.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت هایما S5

هایما S5 مانند بسیاری از خودروهای چینی دیگر از پیشرانه‌ای 1.5 لیتری سود می‌برد اما این بار شاهد اضافه شدن توربوشارژر به مجموعه تولید قدرت هستیم که ماحصل آن استخراج 161 اسب‌بخار قدرت و 223 نیوتن متر گشتاور است که به واسطه یک جعبه‌دنده CVT راهی چرخ‌های جلو می‌شود.

پیشرانه 1.5 لیتری هایما S5 مجهز به توربوشارژر

شاید چنین مشخصاتی چندان جالب توجه نباشند اما هایما با همین ویژگی‌ها نیز قادر است در مقایسه با رقبای این رده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. به خصوص که وزن این خودرو به حدود 1435 کیلوگرم محدود شده و از همین رو نسبت نیرو به وزن S5 از برخی از خودروهای رقیب بهتر است. چنین ویژگی‌ای باعث شده که هایما علی‌رغم لگ اولیه توربو و تاخیرهای معمول در جعبه‌دند‌ه‌های CVT، به شتاب‌گیری ثانویه مناسبی دست یابد.

تجربه رانندگی با هایما S5

با نگاهی به کاتالوگ هایما S5 حدس می‌زنیم که با یک کراس اور نسبتاً اسپرت طرف هستیم؛ پیشرانه توربو، وزن نه چندان زیاد، فنربندی مولتی‌لینک و ترمزهای مجهز به سامانه‌های کمکی، از جمله موارد دلگرم کننده‌اند و شاید تنها مورد نه چندان جذاب، جعبه‌دنده CVT این خودرو باشد که طبیعتاً باب دل علاقه‌مندان به شتاب و سرعت نخواهد بود. اما این‌که به هنگام رانندگی با هایما S5 نیز احساس راندن یک خودرو چابک و اسپرت را داشته باشید، مساله دیگری است که نمی‌توان به آن جواب قطعی داد.

تست کراس اور چینی ایران خودرو

سیستم فنربندی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و قابلیت خودرو در گذر از پیچ‌ها نیز در قیاس با کلاس بدنه قابل قبول است؛ کشش و قدرت پیشرانه هم در دور موتورهای میانی مناسب است، اما جعبه‌دنده CVT مانند همیشه کار را خراب کرده و در دور موتورهای بالا، احساسی از تحت فشار قرار گرفتن پیشرانه را به سرنشینان منتقل می‌کند.

در سرعت‌های پایین نیز همان‌طور که اشاره شد با ترکیبی از لگ توربو، تاخیر پدال گاز و کُندی اولیه جعبه‌دنده CVT روبه‌رو می‌شویم که به خصوص در سربالایی‌ها، شروع حرکت را با وقفه‌ای ناامیدکننده همراه می‌کند. بنابراین با وجود این‌که رانندگی روزمره با هایما با نقص خاصی همراه نیست اما نمی‌توان این خودرو را به عنوان یک کراس اور اسپرت و جوان‌پسند تلقی کرد؛ این در حالی است که هایما S5 به دلیل ابعاد نسبتاً جمع‌وجور و فنربندی اسپرتش، نمی‌تواند در نقش خودرویی خانوادگی تمام عیار نیز ظاهر شود و در فضایی بین این دو کاربری معلق است. اما به هرحال وجود 161 اسب‌بخار قدرت زیر پدال گاز، برای سبقت‌گیری‌ها به راننده قوت قلب می‌دهد و برخلاف بسیاری از دیگر خودروهای چینی موجود در کشور، رانندگی با هایما S5 در جاده‌های پر پیچ و خم کوهستانی آزار دهنده به نظر نمی‌رسد.

در خصوص ترمزها هم شرایط مناسب ارزیابی شد و ترمزهای چهارچرخ دیسکی به خوبی از پس جمع‌وجور کردن خودرو در هر سرعتی برآمدند. پس علاوه‌بر کاربری‌های شهری می‌توانید برای مسافرت‌ها هم روی این محصول حساب باز کنید.

تجربه رانندگی با هایما S5

در خصوص میزان ورود صدا به داخل کابین هم باید بگوییم که عایق‌بندی اتاق هایما برای سرعت‌های معمول، قابل قبول است اما نباید انتظار داشته باشید که در سرعت‌های بالا آرامش داخلی در حد ایده‌آل قرار داشته باشد.

مصرف سوخت ترکیبی رسمی نیز برای S5 میزان 8 لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده است که البته تا حدی رویایی به نظر می‌رسد و در شرایط رانندگی متعارف، لمس رقم‌های کمتر از 9.5 لیتر کمی دور از ذهن خواهد بود.

راند نهایی با هایما S5

هایما S5 مجهز به موتور توربو

این روزها قیمت هایما S5 در بازار به حدود 225 میلیون تومان رسیده است و این در حالی است که قیمت اولیه این محصول توسط ایران خودرو خراسان در حدود 95 میلیون تومان اعلام شده بود؛ پس پر واضح است که حالا دیگر نمی‌توان هایما S5 را از نظر قیمتی به عنوان یک کراس اور اقتصادی در کشورمان معرفی کرد؛ هرچند که این افزایش قیمت مختص این خودرو نبوده و متاسفانه تمامی محصولات را شامل شده است.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های هایما S5

در حال حاضر رقیب مستقیم این خودرو هاوال H2 است که در زمان نوشتن این متن در حدود 252 میلیون تومان قیمت دارد و با طراحی (به خصوص داخلی) عامه‌پسندتر و چند آپشن اضافه می‌تواند جذابیت‌هایی در برابر میهمان امروزمان داشته باشد؛ اما متاسفانه H2 به دلیل توقف همکاری هاوال و بهمن موتور، دچار سرنوشت مبهمی در کشورمان شده است. البته در خصوص هایما نیز تضمینی برای ادامه تولید وجود ندارد اما هنوز خبری از قطع همکاری هم منتشر نشده است. بنابراین شاید بتوان گفت که در میان کراس اورهای هم رده فعلی در بازار ایران، هایما S5 از شرایط نسبتاً قابل قبولی برخودار است و در صورت ادامه تولید می‌تواند خریداران خود را تا حدی راضی نگه دارد.

*عکاس: بامداد صفائیان

نویسنده :