خاطره بد باواریایی‌ها از تولید سوپراسپرت

داستان لامبورگینی و ب‌ام‌و M1

17 آبان 1397 20:37

سال 1978 ب‌ام‌و یکی از اولین سوپراسپرت‌های واقعی خود را معرفی کرد؛ M1. کوپه جنجالی که از نظر طراحی هرگز مشابهی در بین تولیدات کارخانه نداشت.

ب‌ام‌و تولید مدل M1 را به لامبورگینی سپرد اما با مشکلات اقتصادی لامبورگینی این پروژه داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد.اواخر دهه 70 بود که لامبورگینی وارد بازی شد و به آلمان‌ها پیشنهاد تولید انبوه این خودرو را داد. اما آنچه آلمان‌ها از آن غافل بودند این بود که لامبورگینی هم‌زمان روی پروژه‌های دیگری تمرکز داشت و البته مشکلات مالی نیز برای ایتالیایی‌ها جای تنفس باقی نگذاشته بود. همین بود که ب‌ام‌و مجبور شد اول پروژه را نجات دهد.

در واقع لامبورگینی برای حفظ حیات خود به صورت تمام وقت روی پروژه خودروی نظامی ارتش آمریکا یعنی شاسی‌بلند Cheetah می‌کرد. ایتالیایی‌ها نه وقت آن را داشتند و نه اجازه آن را که مهندسان خود را روی پروژه دیگری به اسم ب‌ام‌و M1‌ متمرکز کنند. اما همان زمان آمریکایی‌ها با شرکت AM General برای تولید هاموی به توافق رسیدند و دست لامبورگینی در حنا ماند. کمتر کسی می‌داند که ب‌ام‌و به دلیل همین موضوع متحمل ضرر سنگینی شد. تا حدی که می‌رفت پروژه M1 را به فراموشی بسپارد.

دیدگاه کاربران