ارتقای عملکرد با الهام از کای کانسپت

انتشار تصاویر جاسوسی از نسل جدید مزدا 3

24 آبان 1397 13:06

تصاویری که مشاهده می‌کنید، اولین تصاویر جاسوسی از نسل جدید مزدا 3 هاچ‌بک است که به زودی معرفی خواهد شد.

طراحی نسل جدید مزدا 3 از مدل مفهومی مزدا به نام کای کانسپت (Kai Concept) الهام گرفته شده است، همچنین تکنولوژی بکار رفته در آن چیزی از این مدل مفهومی کم ندارد.همان‌طور که می‌دانید، این شرکت ژاپنی تصمیم دارد در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس که حدوداً 2 هفته دیگر یعنی 30 نوامبر برگزار خواهد شد، از دو مدل هاچ‌بک و سدان مزدا 3 جدید رونمایی کند، خودرویی که در تصاویر جاسوسی منتشر شده بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

عکاسان موفق شده‌اند در اروپا تصاویری جاسوسی از نسخه پروتوتایپ این خودرو با پوشش کامل در حین تست به ثبت برسانند. البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که حتی عکاسان توانسته اند تصاویری هم از فضای کابین این خودرو ثبت کنند. خوشبختانه پوشش زیادی در فضای داخلی وجود نداشته و می توان این تصاویر را پیش نمایش خوبی از فضای داخلی مزدا 3 جدید دانست.

اگر به تصاویر فضای خارجی و داخلی این خودرو توجه کنید، کاملاً واضح است که طرح این خودرو برگرفته از مدل مفهومی کای کانسپت (Ki Concept) است. البته طراحی مزدا 3 مدل 2019 نسبت به کای کانسپت کمی ساده‌تر به نظر می‌رسد.

در طراحی این هاچ‌بک جمع‌وجور جدید ژاپنی هماهنگی خوبی به چشم می‌خورد و جزئیات جالب توجهی نیز در آن دیده می‌شود. به طور مثال از المان‌های برجسته در طراحی مزدا 3 جدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چراغ‌های باریک جلو و عقب با گوشه‌های تیز
  • جلوپنجره بزرگ
  • طراحی پویای ستون عقب

تمامی موارد ذکر شده الهام گرفته از مدل مفهومی کای کانسپت هستند.

داشبورد کابین مزدا 3 جدید هم از کای کانسپت الهام گرفته شده است. این تشابه در نوع چیدمان داشبورد واضح بوده و در این بخش تا حد امکان از کلیدهای فیزیکی استفاده نشده است. همانند مدل مفهومی، در قسمت پشت آمپر سه نشان‌دهنده گرد به چشم می‌خورد و غربیلک فرمان هم سه پره است. البته تفاوت آشکاری هم میان داشبورد کای کانسپ و مزدا 3 جدید مشاهده می‌شود: در قسمت بالایی داشبورد یک صفحه نمایش لمسی اضافه شده است که می‌توان گفت تا حدودی از هماهنگی طرح داشبورد کاسته است، اما در هر حال این یکی از عناصر ضروری برای یک خودرو محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد پروتوتایپی که در تصاویر مشاهده می‌کنید، از نظر تجهیزات شرایط خوبی دارد. به طور مثال، تودوزی چرم قرمز رنگ، روکش چرمی داشبورد و قطعات آلومینیومی در فضای کابین بخشی از این تجهیزات هستند.

مزدا 3 جدید اولین مدل تولید انبوه محسوب می‌شود که از پلتفرم جدید این شرکت ژاپنی به نام معماری خودروی اسکای اکتیو (Skyactiv-Vehicle Architecture) بهره می‌برد. این پلتفرم جدید باعث کاهش نویز و لرزش خواهد شد و سبب بهبود قابلیت‌های دینامیکی خودرو نیز می‌شود.

اما مهمترین تکنولوژی بکار رفته در این خودرو، پیشرانه جدیدی به نام اسکای اکتیو-ایکس (SkyActiv-X) خواهد بود. مزدا 3 مدل 2019 به پیشرانه اسکای اکتیو-ایکس 2.0 لیتری بنزینی مجهز خواهد بود که طبق ادعای مزدا، در زمینه مصرف سوخت همانند پیشرانه‌های دیزلی و در زمینه عملکرد همانند پیشرانه‌های بنزینی خواهد بود.

پیشرانه اسکای اکتیو-ایکس می‌تواند حداکثر قدرتی معادل با 187 اسب‌بخار و حداکثر گشتاوری برابر با 230 نیوتن‌متر تولید کند. البته انتخاب مشتریان مزدا 3 جدید در زمینه پیشرانه فقط به این مورد ختم نمی‌شود، چرا که مزدا دو پیشرانه بنزینی و دیزلی کم‌حجم‌تر و ارزان‌قیمت‌تر هم برای مزدا 3 جدید در نظر گرفته است. در حقیقت این دو پیشرانه در حال حاضر در مدل فعلی این خودرو هم وجود دارند.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران