چرا بهمن تنها 3 درصد تولیدات هاوال را فروخته است؟

پاسخ به شایعه احتکار هاوال H2

12 آذر 1397 13:36

روز گذشته یکی از رسانه‌های خودرویی با استناد به آمار تولید آبان ماه از فروش تنها 3.5 درصد هاوال‌های تولیدشده توسط بهمن‌موتور در آبان ماه خبر داد که باعث واکنش خودروساز و پاسخ به این مساله شد.

در آبان ماه 308 دستگاه «هاوال» تولیدشده، ولی فروش آن 11 دستگاه بود. بهمن‌موتور در توضیح این اتفاق گفته برخی از این‌ها مربوط به تعهدات قبلی بوده است.در شرایط کنونی که مساله احتکار و انبارسازی خودروها از عمده دلایل مشوش شدن بازار است، چنین خبری می‌تواند بسیار حساسیت‌برانگیز باشد. البته چنین موردی می‌تواند دلایل منطقی داشته باشد که تنها با شفاف‌سازی خودروساز از آمار تولید و فروش خود، قابل استدلال است.

به دنبال انتشار این مطلب در وب‌سایت خبری «پرشین‌خودرو» گروه بهمن جوابیه‌ای داده است که بخشی از ماجرا را توضیح می‌دهد.

تولید و فروش ناهمسان بهمن‌موتور در آبان ماه

همان‌طور که اشاره شد وب‌سایت خبری مذکور، با تحلیل آمارهای مربوط به تولید و فروش شرکت بهمن‌موتور بر این مساله تاکید کرده است که «به‌رغم تولید 308 دستگاه خودرو هاوال H2 در آبان ماه امسال، شرکت بهمن‌موتور فقط 11 دستگاه هاوال در این ماه فروخته است.»

این گزاره که در کنار آمارهای تولید دیگر محصولات بهمن آمده، همان مساله حساسیت‌زایی است که بهمن‌موتور به آن پاسخ داده است.

نکته‌ای که در گزارش منتشرشده به آن بی‌توجهی شده، وضعیتی کاملاً برعکس در آمار تولید و فروش برخی از محصولات دیگر بهمن‌موتور است.

به‌عنوان‌مثال بر اساس همان آماری که گزارش به آن اتکا کرده است فروش مزدا 3 در آبان ماه 26 برابر تولید آن بوده است. تولید مزدا 3 در آبان ماه یک دستگاه بوده و فروش آن 26 دستگاه. فروش کارا دو کابین و کاپرا دو کابین هم بیشتر از میزان تولیدشده بوده است.

نکته‌ای که در مورد صنعت خودروسازی وجود دارد این است که همواره این احتمال وجود دارد که آمار تولید و فروش یک شرکت در یک بازه زمانی کوتاه با هم اختلاف داشته باشد. نکته‌ای که با نگاه کامل به همین آمار یک‌ماهه هم دیده می‌شود. از این باب صرف این‌که تولید از فروش بیشتر باشد امر غیرمعمولی نیست.

اطلاعیه گروه بهمن در خصوص تولید و تحویل خودروها

در همین باره گروه بهمن در مورد تولید و تحویل خودروهای خود اطلاعیه‌ای صادر کرده است و در آن با اشاره به انتشار اخباری مربوط به تولید و فروش هاوال در «شبکه‌های اجتماعی» توضیحاتی ارائه کرده است.

بر اساس این اطلاعیه برخی خودروهای تولیدشده در آبان مربوط به تحویل شهریور بوده که به دلایل مشکل تأمین قطعات با تأخیر مواجه شده است.

البته در بخشی از اطلاعیه بهمن آمده است «همچنین از این تعداد خودرو، بخشی به خاطر کسری قطعات، قابلیت تجاری شدن و تحویل ندارند.» منظور بهمن از عبارت «از این تعداد خودرو» احتمالاً همان 308 دستگاهی است که به وزارت صنعت اعلام‌شده؛ این مساله خود سؤالی را ایجاد می‌کند که چرا خودرویی که تولید آن کامل نشده و به‌اصطلاح به مرحله تجاری نرسیده، در آمار تولید نهایی ذکرشده است.

بر این اساس می‌توان گفت که صرف اختلاف در آمار می‌تواند توجیه داشته باشد ولی به نظر نمی‌رسد شفاف‌سازی گروه بهمن کافی و قانع‌کننده باشد. چراکه این شرکت می‌توانست با انتشار آمار دقیق تعهدات فروش و تولید در ماه‌های گذشته و ماه جاری از این مساله به‌صورت کامل ابهام‌زدایی کند و بر حفظ اعتماد مردم نسبت به شرکت اصرار بیشتری بورزد.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
مصطفی 1397/9/13
دوست عزیز اون هاوالهایی که بالغ از ۵۰۰ تا تو انبار دپو کردند رو‌چی میگی به جای طرفداری از مردم شدید سخنگو و طرفدار خودروسازها
پاسخ
0
0
0