چندی پیش با انتشار گزارش مالی خودروسازان، بحث زیاندهی 5.5 میلیارد تومانی مطرح شد.
”25 هزار نیروی مازاد در ایرانخودرو و سایپا مشغول به کارند که حقوقشان بالغبر 1100 میلیارد تومان است.“با اتکا به این زیاندهی برخی استدلال کردند که قیمت خودرو باید افزایش یابد. درعینحال همیشه کارشناسان آگاه به اموری بودند که زیانده بودن خودروسازان را به مسائل مدیریتی و نرخ پایین بهرهوری مربوط میدانستند.
حالا نیز با شدت گرفتن بحث افزایش قیمت، موضوع نیروی مازاد خودروسازان و هزینههای سربارشان نقل محافل شده است. پیشتر خود خودروسازان ادعا میکردند که حدود 20 هزار نفر نیروی مازاد دارند. حالا این رقم به گفتهای تا 25 هزار نفر رسیده است.
دریکی از اظهار نظرهای اخیر سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ایرانخودرو و سایپا سالانه حدود 1100 میلیارد تومان حقوق به پرسنل مازاد خود پرداخت میکنند، به تسنیم گفت: «سایپا حدود 1180 نفر و ایرانخودرو 1540 نفر عضو هیئتمدیره شرکتهای جانبی دارند.»
سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هنوز نتوانستهایم میان حاشیه بازار و آنالیز قیمت تمامشده انتخاب درستی داشته باشیم گفت: «به نظر میرسد در شرایط فعلی خودروسازان باید بر اساس قیمت تمامشده، افزایش قیمتی داشته باشند اما بخشی از قیمت تمامشده را هزینههای سربار خودروسازان تشکیل میدهد. حال اینکه خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینههای سربارشان را کاهش دهند.»
باستانی تصریح کرد: «خودروسازی سایپا حدود یازده هزار پرسنل مازاد و ایرانخودرو هم 13 هزار پرسنل مازاد، سایپا حدود هزار و صد و هشتاد نفر و ایران خودرو یک هزار و پانصد و چهل نفر عضو هیئتمدیره شرکتهای جانبی دارند.»
اگر مساله بیکاری این تعداد نیروی کار را بهعنوان یک معضل ببینیم، به نظر میرسد گره کور بهرهوری صنعت خودرو به این راحتی باز نمیشود. باید اشاره کرد که نیروی مازاد تنها بخشی از هزینههای سربار خودروسازان است.
یکی از مسائلی که بهرهوری خودروسازان را پایین میآورد کارخانههای متعدد و ظرفیت تولید بالا است. دو خودروساز اصلی ظرفیت تولیدشان بالغبر 1.5 میلیون دستگاه در سال است. هر چه تولید این خودروسازان کمتر شود بهرهوری آنها نیز پایین خواهد آمد. با توجه به شرایط کنونی قیمتها که افزایش بسیار شدیدی داشتهاند بعید نیست بخشی از تقاضای خرید خودرو بهکلی از بین برود و خودروسازان به حداقل تولید هم نرسند.
نویسنده : مسلم تقوی
منبع : باما
مطالب مرتبط
![چشم چین به جایگاه فرانسه در بازار ایران](https://cdn.bama.ir/uploads/BamaImages/News/c383b251-ab6a-49cd-918f-7c76d9a5ce8e/article_636692396292293911_thumb_290.jpg)
چشم چین به جایگاه فرانسه در بازار ایران
مشکلات خودروسازان اصلی و رشد بخش خصوصی
![قیمت قطعات تارا و لوازم یدکی تارا](https://cdn.bama.ir/uploads/BamaImages/News/62cdb31e-fcf2-484e-8d11-fa751f098d16/article_637456368695891087_thumb_290.jpg)
قیمت قطعات تارا و لوازم یدکی تارا
سپر جلوی تارا 5 میلیون تومان!
![خودروهای هیبریدی؛ تجمل یا ضرورت](https://cdn.bama.ir/uploads/BamaImages/News/f8a331a4-39a4-417c-87a2-d50b9494850e/article_636626872167080118_thumb_290.jpg)
خودروهای هیبریدی؛ تجمل یا ضرورت
قرار بود حمایتهای چندگانهای از خودروهای هیبریدی شود ولی حالا عوارض این خودروها هم افزایشیافته است.
![10 درصد افزایش عوارض در واردات هیبریدیها](https://cdn.bama.ir/uploads/BamaImages/News/cca0ed0f-7579-4793-a206-9ee76dc1221e/article_636703777169263064_thumb_290.jpg)
10 درصد افزایش عوارض در واردات هیبریدیها
ردیف تعرفه جدید بنزینیها به خودروهای هیبریدی هم رسید.
مهم ترین اخبار و رویدادها
![ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (sale](https://cdn.bama.ir/uploads/BamaImages/News/e64c230d-6fe3-4a66-b8b1-023db720a2ce/article_638129193192157146_thumb_290.jpg)
ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (sale
آخرین مهلت برای ثبتنامیهای اسفند 1401
![شرایط فروش ماشین برقی و ثبت نام خودرو برقی (evauto](https://cdn.bama.ir/uploads/BamaImages/News/cb06ebad-53f8-4883-9331-391471fd4e1c/article_638486909013999177_thumb_290.jpg)
شرایط فروش ماشین برقی و ثبت نام خودرو برقی (evauto
آخرین فرصت برای ویرایش خودروهای ثبت نامی
![آمار واردات خودرو در سال 1403](https://cdn.bama.ir/uploads/BamaImages/News/650ec2f7-c1ad-4c56-893e-9643a2792862/article_638414464764439089_thumb_290.jpg)
آمار واردات خودرو در سال 1403
واردات 6926 دستگاه خودرو در بهار امسال
![شرایط فروش ریسپکت و ثبت نام رسپکت پرایم (1403)](https://cdn.bama.ir/uploads/BamaImages/News/2e5fa836-68db-424c-9cbd-5b9102b5c05f/article_637987529206726800_thumb_290.jpg)