24 هزار نیروی کار مازاد در ایران‌خودرو و سایپا

حقوق 1100 میلیاردی برای نیروی مازاد خودروسازان

18 آذر 1397 14:13

چندی پیش با انتشار گزارش مالی خودروسازان، بحث زیان‌دهی 5.5 میلیارد تومانی مطرح شد.

25 هزار نیروی مازاد در ایران‌خودرو و سایپا مشغول به کارند که حقوقشان بالغ‌بر 1100 میلیارد تومان است.با اتکا به این زیان‌دهی برخی استدلال کردند که قیمت خودرو باید افزایش یابد. درعین‌حال همیشه کارشناسان آگاه به اموری بودند که زیان‌ده بودن خودروسازان را به مسائل مدیریتی و نرخ پایین بهره‌وری مربوط می‌دانستند.

حالا نیز با شدت گرفتن بحث افزایش قیمت، موضوع نیروی مازاد خودروسازان و هزینه‌های سربارشان نقل محافل شده است. پیش‌تر خود خودروسازان ادعا می‌کردند که حدود 20 هزار نفر نیروی مازاد دارند. حالا این رقم به گفته‌ای تا 25 هزار نفر رسیده است.

دریکی از اظهار نظرهای اخیر سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که ایران‌خودرو و سایپا سالانه حدود 1100 میلیارد تومان حقوق به پرسنل مازاد خود پرداخت می‌کنند، به تسنیم گفت: «سایپا حدود 1180 نفر و ایران‌خودرو 1540 نفر عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های جانبی دارند.»

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که هنوز نتوانسته‌ایم میان حاشیه بازار و آنالیز قیمت تمام‌شده انتخاب درستی داشته باشیم گفت: «به نظر می‌رسد در شرایط فعلی خودروسازان باید بر اساس قیمت تمام‌شده، افزایش قیمتی داشته باشند اما بخشی از قیمت تمام‌شده را هزینه‌های سربار خودروسازان تشکیل می‌دهد. حال این‌که خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینه‌های سربارشان را کاهش دهند.»

باستانی تصریح کرد: «خودروسازی سایپا حدود یازده هزار پرسنل مازاد و ایران‌خودرو هم 13 هزار پرسنل مازاد، سایپا حدود هزار و صد و هشتاد نفر و ایران‌ خودرو یک هزار و پانصد و چهل نفر عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های جانبی دارند.»

اگر مساله بیکاری این تعداد نیروی کار را به‌عنوان یک معضل ببینیم، به نظر می‌رسد گره کور بهره‌وری صنعت خودرو به این راحتی باز نمی‌شود. باید اشاره کرد که نیروی مازاد تنها بخشی از هزینه‌های سربار خودروسازان است.

یکی از مسائلی که بهره‌وری خودروسازان را پایین می‌آورد کارخانه‌های متعدد و ظرفیت تولید بالا است. دو خودروساز اصلی ظرفیت تولیدشان بالغ‌بر 1.5 میلیون دستگاه در سال است. هر چه تولید این خودروسازان کمتر شود بهره‌وری آن‌ها نیز پایین خواهد آمد. با توجه به شرایط کنونی قیمت‌ها که افزایش بسیار شدیدی داشته‌اند بعید نیست بخشی از تقاضای خرید خودرو به‌کلی از بین برود و خودروسازان به حداقل تولید هم نرسند.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران