برادر نانتی تویوتا آلیون در ایران

بررسی زوتی Z300 و تجربه رانندگی با سایپا آریو

18 آذر 1397 19:54

آریو سایپا یا همان زوتی Z300 را باید خودرویی کمتر شناخته شده، برای مشتریان توصیف کرد. یکی از دلایل این امر شاید به دلیل عدم تبلیغات مناسب سایپا و عوض شدن مداوم مدیرعاملان و مشاورین روابط عمومی و تبلیغات این خودروساز در چند سال اخیر باشد.

عرضه این خودرو با ورود نسل تازه خودروهای چینی برلیانس و چانگان به خطوط سایپا همزمان بود، اما زوتی نتوانست مانند دو خودروساز دیگر جای پای خود را در بازار خودروهای مونتاژی چینی محکم کند. در واقع سرنوشت آریو به گونه‌ای رقم خورد که سایپا پس از مدتی تلاش، به ناچار این خودرو را به ناوگان تاکسیرانی عرضه کرد و همین امر نیز باعث شد تا مشتریان تمایل بیشتری به محصولات دیگر این خودروساز نظیر خودروهای برلیانس یا محصولات خانواده چانگان نشان بدهند.

یک مورد منفی دیگر که به نوعی خشت اول عرضه زوتی در ایران را کج نهاد این بود که مدل‌های وارداتی Z300 در ابتدا با قیمتی بسیار بالا به مشتریان فروخته شدند، اما پس از مدت کوتاهی نمونه کم‌آپشن‌تر مونتاژ داخل با افت قیمت بسیار شدید به بازار تزریق گشت و این امر منجر به ضرر هنگفت خریداران اولیه این خودرو، خراب شدن بازار دست دوم و بی‌اعتمادی مشتریان به آینده این برند شد. اما حالا که خودروسازان خارجی یکی پس از دیگری در حال کم کردن فعالیت خود در ایران هستند به نظر می‌رسد که جایگاه آریو در خط تولید محصولات سایپا در حال محکم‌تر شدن است و ما هم به همین بهانه قصد داریم تا در این مقاله به بررسی بیشتر آریو سایپا بپردازیم.

طراحی سایپا آریو S300

نمای عقب سایپا آریو S300

زوتی Z300 در واقع یک کپی تمام‌عیار از روی یکی از محصولات قدیمی تویوتا به نام آلیون به شمار می‌آید. از همین رو می‌توان طراحی از مد افتاده و اقتصادی را در ذات این خودرو مشاهده کرد. با این حال باید تاکید کنیم که طراحی آریو علی‌رغم سادگی‌هایش کم‌نقص انجام شده و می‌تواند مشتریان را راضی نگاه دارد. در واقع اگر قرار به قیاس طراحی این خودرو نسبت به محصولاتی مانند تندر 90 باشد باید گفت که آریو به عنوان یک خودروی اقتصادی نسبت به چنین رقبایی کاملاً برتری دارد اما در مقام مقایسه با خودروهای روز بازار، قدیمی بودنش کاملاً محسوس است.

در نمای روبه‌رو شباهت این خودرو با تویوتا آلیون انکارناپذیر است؛ در این قسمت نکات مثبتی مثل چراغ‌های کشیده و جلو پنجره‌ای نسبتاً شیک به چشم می‌خورند که چهره آریو را تا حدودی زیبا نشان می‌دهند. اما طراحی جانبی بسیار ساده و بدون هیچ حاشیه و نکته جذابی انجام شده و به نظر می‌رسد که طراحان زوتی (یا بهتر است بگوییم طراحان تویوتا آلیون) برای این قسمت در استفاده از خلاقیت خساست به خرج داده‌اند! در نمای عقب نیز استفاده از چراغ‌های بزرگ می‌تواند نشان‌دهنده یکسان بودن طراحی این خودرو با تویوتا آلیون باشد که البته جذابیت چندانی را نیز به همراه ندارد و نسبت به قسمت دماغه خودرو در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

نمای بغل سایپا آریو

پس چهره کلی آریو خیلی ساده و معمولی است اما با این وجود شاید برای مشتریانی که در سنین میان‌سالی قرار دارند یا تا حدی پا به سن گذاشته‌اند چنین طرحی، معقول و جا افتاده به نظر برسد. ضمن این‌که عرضه محدود این مدل نسبت به بسیاری از خودروهای همرده چینی باعث شده که ظاهر آریو تا امروز کمتر از رقبا تکراری شده باشد و در نتیجه با وجود قدیمی بودن طراحی همچنان می‌تواند توجهات را تا حدودی به خود جلب کند.

فضای داخلی سایپا آریو S300

همانطور که احتمالاً می‌دانید چینی‌ها علیرغم این‌که میانگین قدی چندان بلندی ندارند اما به فضای بزرگ در کابین خودرو علاقه زیادی نشان می‌دهند و بر همین اساس آریو نیز از فاصله محوری مناسبی برخوردار است که این امر می‌تواند نقطه قوت قابل تامل این خودرو نسبت به سدان‌هایی نظیر 206SD، رانا و حتی دنا باشد. همین نکته در خصوص استفاده از آریو در ناوگان تاکسیرانی نیز مثبت به نظر می‌رسد و رضایت بیشتر مسافران را تامین می‌نماید چرا که سرنشینان پشتی این محصول چه از نظر جای پا و سر و چه عرض شانه‌ها فضای مطلوبی در اختیار خواهند داشت.

کابین سایپا آریو S300

آریو از نظر طراحی داخلی درست مانند طراحی خارجی بر اساس الگوهای قدیمی تویوتا آلیون شکل گرفته و در نتیجه تنها قادر است کف رضایت مشتریان را تامین کند. اما کیفیت متریال داخلی از بسیاری از خودروهای چینی دیگر بهتر بوده و پلاستیک‌های استفاده شده در قسمت‌های مختلف کابین در قیاس با پلاستیک‌های فوق‌العاده خشک امثال تندر90 با کیفیت‌تر به نظر می‌رسند. به طور کلی، طراحی داشبورد مجموعه آمپرها و کنسول میانی قابل قبول است و حداقل نسبت به تندر یا برلیانس سری H200 از زیبایی بیشتری برخوردار است و از نظر ارگونومی هم وضعیت مناسبی دارد؛ اما به هر حال اگر به دنبال یک کابین مدرن و جذاب هستید اینجا سورپرایز خاصی برایتان تدارک دیده نشده است!

تجهیزات رفاهی و ایمنی

در خصوص امکانات جانبی هم باید بگوییم که ظاهراً سایپا، آریو را در قالب دو تیپ مختلف به بازار عرضه کرده است. مدل‌های اولیه که به نام وارداتی شناخته می‌شوند و با کد Z300 به ایران راه یافته‌اند از تجهیزات رفاهی بیشتری برخودارند و سری دوم که به نام آریو S300 توسط سایپا معرفی شده‌اند از امکانات کمتری بهره می‌برند. برای مثال تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم مولتی مدیا و سانروف برقی که در مدل‌های وارداتی زوتی Z300 وجود داشت در نسخه آریو حذف شده‌اند. پس می‌توان گفت که محصول سایپا از حیث امکانات رفاهی در سطح متوسطی قرار دارد چراکه علاوه‌بر نکات اشاره شده از کمبودهای دیگری مثل نبود ESP یا کروز کنترل نیز رنج می‌برد.

امکانات سایپا آریو S300

از دیگر آپشن‌های آریو می‌توان به مواردی نظیر: ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سيستم ضد سرقت (Immobilizer)، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلویی، سنسور دنده عقب، کامپیوتر سفری، چراغ مشایعت، و مواردی از این دست اشاره کرد.

در مورد ایمنی هم باید بگوییم زوتی Z300 توانسته 5 ستاره کامل موسسه تست تصادف چین C-NCAP را بدست آورد که این مورد نشان‌دهنده مقاومت خوب شاسی و ستون‌ها حداقل در برابر خودروهای این رده است؛ هرچند نمونه مورد تست در چین به کیسه هوای جانبی هم مجهز بوده و در نتیجه آریو مونتاژی سایپا با تنها 2 کیسه هوا از ایمنی کمتری برخوردار است.

متاسفانه این قضیه کاهش امکانات ایمنی در محصولات مونتاژ داخل، مختص آریو نیست و بسیاری از خودروهای داخلی‌سازی شده ما با این مشکل دست به گریبان هستند. موردی که با توجه به آمار بالای تلفات جاده‌ای در کشورمان جای تفکر بیشتری دارد؛ حتی اگر ابعاد انسانی قضیه را کنار بگذاریم و فقط به پول فکر کنیم باز هم تلفات جاده‌ای به معنی از بین رفتن سرمایه انسانی، ضرر بیشتر برای بیمه‌ها و هزینه‌های هنگفت معلولیت یا بی‌سرپرستی افراد برای دولت و کل جامعه خواهد بود. پس حتی بدون در نظر گرفتن مسائل عاطفی و انسان‌دوستانه هم باید در مورد امنیت خودروها سخت‌گیری بیشتری اعمال گردد و گروه «باما» امیدوار است که این اتفاق هر چه زودتر در کشور ما عملی شود.

به بحث خودمان بازگردیم؛ در هر صورت آریو علی‌رغم حذف کیسه هوای جانبی هنوز هم در قیاس با رقبای داخل کشور وضعیت ایمنی مناسبی دارد و می‌تواند به عنوان گزینه‌ای قابل اعتماد تر از امثال برلیانس H330، دنا یا دانگ‌فنگ H30 کراس شناخته شود.

مشخصات فنی سایپا آریو S300

پیشرانه سایپا آریو S300

آریو در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک با دو پیشرانه متفاوت عرضه می‌شود که ظاهراً این دو پیشرانه برخلاف سایر اجزای فنی ارتباطی با تویوتا ندارند. مدل دنده‌ای آریو با دو پیشرانه 1.5 و 1.6 لیتری ارائه شده که مدل 1.5 لیتری در حدود 103 اسب‌بخار قدرت و 141 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مدل اتوماتیک هم فقط با پیشرانه 1.6 لیتری عرضه شده که قادر است 112 اسب‌بخار قدرت و 151 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید. پیشرانه‌ای که از روی یکی از نسخه‌های قدیمی میتسوبیشی کپی‌برداری شده است. البته درون کاپوت به دنبال قطعات ژاپنی نگردید چراکه این پیشرانه فقط تحت لیسانس میتسوبیشی بوده و در خود چین تولید می‌شود. جعبه‌دنده هم از نوع 4 سرعته اتوماتیک با ساختار قدیمی است که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مشخص است که این خودرو با چنین مشخصاتی از توانایی‌های حرکتی متوسطی برخوردار خواهد بود که البته همچنان قابل قیاس با سایر خودروهای موجود در این رنج به نظر می‌رسد.

جعبه دنده سایپا آریو S300

جالب آن‌که به غیر از پیشرانه و جعبه‌دنده، بسیاری از قطعات فنی آریو با محصولات تویوتا مشترک است و مالکین در مواقع نبود قطعات یدکی اصلی موفق شده‌اند تا با استفاده از قطعاتی نظیر لنت ترمز یا کمک فنر تویوتا کرولا یا سایرخودروهای مشابه، مشکل خود را رفع نمایند که البته با توجه به قیمت سرسام‌آور این قطعات نمی‌دانم باید از این قضیه به عنوان یک نکته مثبت یاد کنم یا خیر!

تجربه رانندگی با سایپا آریو S300

با نشستن پشت فرمان آریو به سرعت در خواهید یافت که با یک خودرو خانوادگی مواجه هستید؛ به لطف مهندسی تویوتا، دید رو به جلو و تسلط بر ابعاد جانبی خودرو مناسب است و موقعیت قرارگیری راننده پشت فرمان و دسترسی به ادوات داخلی کابین و دکمه‌های روی داشبورد با مشکل چندانی همراه نیست؛ اما رانندگی بدون شور و هیجان آریو هم مانند محصولات اقتصادی و قدیمی تویوتا کاملاً محسوس است و بنابراین این خودرو را از تمامی جهات می‌توان در سطح خودرویی متوسط ارزیابی کرد. برای مثال صدای پیشرانه در سطح متعادلی درون کابین نفوذ می‌کند و شتاب‌گیری نیز همان طور که گفته شد در سطح کاملاً متوسطی قرار دارد. در واقع در شرایط تک‌سرنشین و رانندگی عادی شاید مشکل خاصی با شتاب آریو نداشته باشید اما در سربالایی‌ها یا شرایط رانندگی اسپرت مشخص می‌شود که این پیشرانه برای وزن نسبتاً زیاد آریو اندکی ضعیف است. جعبه‌دنده هم در رانندگی عادی عمکرد نرم و مناسبی از خود نشان می‌دهد اما اگر قصد شتابگیری ناگهانی را داشته باشید، واکنش‌های توام با تاخیر و فاصله زیاد میان ضرایب دنده‌ها کمی روی اعصاب می‌رود و باعث می‌شود که فکر کل کل کردن یا سبقت‌گیری‌های ریسکی را از سرتان بیرون کنید. با توجه به این نکات شتاب صفر تا صد آریو در محدوده 14 الی 15 ثانیه قرار می‌گیرد که هرچند می‌تواند نیازهای حداقل را رفع کند اما به هیچ عنوان نمی‌شود آریو را در زمره خودرو های نسبتاً سریع و لذت‌بخش تجسم کرد.

تجربه رانندگی با سایپا آریو S300

تنها نکاتی که در هنگام رانندگی با آریو نسبت به سایر خودروهای موجود در بازار بهتر از متوسط ارزیابی شدند، عملکرد ترمزهای چهار چرخ دیسکی و نرمی سیستم تعلیق بودند که عملکردی بالاتر از کلاس این خودرو را به ما نشان دادند. سیستم تعلیق در جلو از نوع مکفرسون و عقب دارای ساختار نیمه مستقل مدل Trailing arm است و به کارگیری کمک‌فنرهای مناسب، سواری نرم و راحتی را برای آریو ایجاد کرده‌اند که این مورد می‌تواند با توجه به وضعیت خیابان‌های کشور نکته مثبتی برای این خودرو اقتصادی چینی تلقی شود. هرچند این قضیه همزمان می‌تواند به معنی حرکت گهواره‌ای قابل توجه بدنه در زمان گذر از پیچ‌های جاده‌ای و فرمان‌پذیری نه چندان عالی خودرو باشد. بنابراین می‌توان آریو را خودرویی نرم و خانوادگی با روحی آرام و به دور از هیجان و رانندگی اسپرت توصیف کرد که شاید اتفاقاً از کاراکتر مناسب به عنوان یک خودرو حمل و نقل عمومی برخوردار باشد؛ هرچند که دوام و کیفیت فنی بدنه و فنی در بلند مدت جای سوال دارد.

قیمت و شرایط بازار

تست و بررسی سایپا آریو S300

این روزها اکثر خودروهای اقتصادی اتوماتیک با قیمت‌هایی بیش از 110 میلیون تومان در دسترس قرار دارند اما آریو هنوز با چنین افزایش قیمتی مواجه نشده و خرید یک نمونه از آن با پرداخت رقمی در حدود 90 میلیون تومان (یا حتی کمتر) امکان‌پذیر است که با توجه به ابعاد جادار کابین، ارگونومی مطلوب داخلی، ایمنی قابل قبول و سواری راحت خودرو، می‌تواند انتخاب مناسبی برای خانواده ایرانی باشد. اما علی‌رغم تمام نقاط مثبت باید گفت که آریو از حیث شتاب‌گیری، آپشن و طراحی در شرایط کاملاً متوسطی قرار می‌گیرد؛ همچنین از نظر فراوانی و قیمت قطعات یدکی نیز آریو در شرایط مطلوبی قرار ندارد و بسیاری از مالکین از کمبود قطعات یا قیمت گران آن‌ها گلایه‌مند هستند. همچنین ایراد شایعی نیز در کمک‌فنرهای جلو آریو وجود دارد که البته توسط سایپا رفع می‌شود اما برخی از مالکین ترجیح می‌دهند تا به جای مراجعه به نمایندگی‌های سایپا، کمک‌فنر مربوطه را با قطعات مشابه مربوط به تویوتا یا نیسان ماکسیما (هرچند با هزینه بالاتر) جایگزین نمایند.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های سایپا آریو

در نهایت توصیه ما به شما همراهان همیشگی «باما» این است که اگر نسبت به خرید این سدان خانوادگی تمایل دارید، با مراجعه به رانندگان تاکسی از کم و کیف خدمات‌رسانی و تامین قطعات یدکی در شهر محل سکونت خود اطلاع کسب کنید و پس از تحقیقات کافی نسبت به انتخاب این خودرو اقدام نمایید.


شرایط فروش سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله فروش فوق العاده سایپا را مطالعه کنید.

اخبار جدید تاکسیرانی

آخرین اخبار تاکسیرانان، وضعیت جدید نوسازی تاکسی فرسوده، مبلغ وام نوسازی تاکسی و جدیدترین شرایط و نحوه تعویض تاکسی قدیمی را در مقاله اخبار تاکسی فرسوده مطالعه کنید.

نویسنده : امین امیری‌فر

منبع : باما

دیدگاه کاربران
محمد9211 1402/8/26
منبرلیانس دارم ،بصورت گذرا نظرات کاربرای اینجا رو خوندم و تصمیم گرفتم چندتا آریو سوار بشم ببینم چیه اینقدر تعریف میکنید؛تجربه ی سواری سه تا اریو و صحبت با دارندگانش و البته دوتا تاکسی اریو رو مینویسم؛ خودمم تا حالا روی برلیانسم تعصب داشتم ولی تصمیم گرفتم با اریو عوض کنم؛ تاکسی اریو نزدیک ۴۰۰ خورده ای با اریو رفته بود و هنوز دست به موتور نزده بود ،اون یکی نزدیک به ۶۰۰ تا رفته بود و فقط واشرهای سرسیلندرش رو یکبار عوض کرده بود . سواریش خداییش نرمتر از بقیه چینی ها و ایرانیاست. موتورش کمی زور میزنه که یه تاکسیا ریمپ کرده بود و میگفت خیلی عالی شده. صندلیاش بهتر از برلیانس اند.خیلی جادارتره و دید توی رانندگی خیلی بهتره. اتاق هم توی اینایی که من سوار شدم بی صدا بود و کیفیت ادوات بهتر از برلیانس بود.از قیمت قطعات پرسیدم تاکسی ها گفتن بیشتر قطعات موتور
پاسخ
0
0
1
Hani34 1399/12/19
سلام وقتتون بخیر من یه سوال داشتم من اریو اتومات ۹۷ خریدم میخواستم بدونم وقتی حرکت میکنم تا میاد دنده عوض کنه باید سرعتم به ۶۰ برسه تا بره دنده ۲ میخواستم بدونم طبیعی هست
پاسخ
1
0
0
Mkmk 1400/2/6
خیر
0
1
61Mohsen 1399/12/15
با سلام خدمت هموطنان عزیز. اقا من برا خرید این ماشین تحقیق زیادی کردم و یه دستگاه صفر اتوماتیکشو دوسال پیش خریدم با 39 سال سن میتونم بگم جزو معدودترین خریدهایی هست که واقعا از ان راضی ام و از داشتنش لذت میبرم. همه چیزش عالیه. سواری نرم .کم صدا. کم مصرف. متناسب بودن گیربکس با موتور و عملکرد به موقع و خوب مخصوصا تو معکوس کشیدن ها . لوکس و منطق در کنار هم .. فضای راحت و باز داخل. ترمزهای دیسکی عالی و ایمنی بالا . قبلا یه 206 اس دی وی8 داشتم که خودم صفر از ایرانخودرو تحویل گرفتم .. بیزارم کرد از داشتنش بیشتر از یک سال نتونستم تحملش کنم از بس سروصدا داشت مخصوصا گیربکسش . بع ضی وقتها تو جاده یه هو بدون دلیل خاموش میشد خلاصه سریع فروختمش و با کلی تحقیق اریو خریدم فقظ گیربکس اریو به تمام 206 اس دی وی8 می ارزه.
پاسخ
0
0
2
asad99 1399/8/3
این ماشین سواریش عالیه.آقا خوشتون نمیاد برید بسترن بخرید با صد میلیون گرونتر حجم موتور پایین تر و... شتاب پایین تر و...اما تبلیغات بیستر .برید دانگ فنگ بخرید با قیمت بیشتر صندوق کوچک تر حجم و شتاب کمتر.ترمز آریو عالیه ،کولرش مناسبه شتابش منطقیه .ال نود در مقابل ظاهر این خودرو مثل فرغونه،دوست ندارید النود اتومات بخرید با صد و بیست میلیون گرونتر یا ساندرو و ... با دویست میلیون گرونتر.این ماشین اتاق دقیقا تویوتاس و موتور میستسوبیشی آقا بده عیب نداده تویوتا حتما بده دیگه از همون برلیانس h330 و دانگ فنگ و بسترن و ساندرو بهره ببرید فوقش بین صد تا دویست میلیون بیشتر پول میدید.برید سراتو بخرید که یه زمانی قیمتش فقط چهل درصد از این خودرو بالاتر بود منتها یک و نیم میلیارد ناقابل پولش رو بدید..... کلا مصرف کننده باید عاقل و منطقی و هوشمند باشه و فقط گول دلال و تبلیغات عده ای را نخورد. یا حق
پاسخ
1
0
6
61Mohsen 1399/12/15
دقیقا و کاملا درست میفرمایید
0
3
Saeed.F.O.F 1399/4/15
به بهانه پلتفرم مشترک آریو با تویوتا آلیون ، خوب برند تویوتا رو کوبیدید. حالا دیگه تویوتا لذت رانندگی نداره. تویوتا آریون و لندکروز و جی تی 86 و کمری و آوالون و ... هم که کشکن دیگه و مردم دنیا ابلهن لابد که این ماشینارو میخرن. خداییش راست میگفتن که تو ایران ، فقط ظاهر و آپشن به درد میخوره نه کیفیت.
پاسخ
0
1
5