از ایران تا بریتانیا

لامبورگینی میورای شاه بازسازی شد

19 آذر 1397 11:08

احتمالاً بارها در مورد لامبورگینی میوراهای محمدرضا شاه شنیده‌اید، کسی که به‌عنوان یکی از هواداران بسیار مشهور و قدرتمند میورا در زمان خود، دو دستگاه از آن را خریداری کرده بود. این روزها با انتشار ویدیویی از سایمون کیدستون، کلکسیونر مشهور انگلیسی بار دیگر یکی از لامبورگینی میوراهای شاه مخلوع بسیار سروصدا کرده است. این لامبورگینی نارنجی‌رنگ با شماره شاسی 3303 اولین مدل میورای خریداری شده توسط شاه بود.

این لامبورگینی میورای نارنجی‌رنگ اولین مدل میورایی بود که توسط شاه خریداری و وارد ایران شد.این خودرو که اکنون در بریتانیا حضور دارد و متعلق به سایمون کیدستون است، اخیراً بازسازی شده و به همین بهانه، قصد داریم نگاهی کوتاه به چهار لامبورگینی میورایی که وارد ایران شدند بپردازیم. البته در محافل خودرویی گاهاً دیده شده که همه این چهار دستگاه را به محمدرضا پهلوی نسبت می‌دهند. در ادامه مطلب بیشتر به توضیح در مورد این چهار میورا خواهیم پرداخت که البته فقط دو دستگاه از آن‌ها متعلق به وی بوده است.

یکی از این لامبورگینی‌ها یک SVJ قرمز سوخته مدل 1971 است که به‌صورت سفارشی برای شخص وی ساخته شده بود.

این خودرو با شماره شاسی 4934، به‌عنوان اولین مدل رسمی SVJ توسط خود فروچیو لامبورگینی به او تحویل داده شد. لامبورگینی بعدها شش مدل SVJ دیگر را نیز تولید و روانه بازار کرد. لامبورگینی با تجهیز این مدل به تایرهای برفی، خودرو را به شهر سنت موریس در کشور سوئیس و ویلای شخصی محمدرضا پهلوی ارسال کرد.

نکته جالب در مورد این خودرو قیمت آن است که شاه آن را 13 میلیون لیر خریداری کرده بود. در آن زمان، یک میورا استاندارد را به قیمت 8 میلیون لیر ایتالیا می‌توانستید خریداری کنید. بعدها و با یک هواپیمای نیروی هوایی ارتش، این خودرو به ایران آمد و در زمان انقلاب 57 در کشور حضور داشت. در اوایل دهه هفتاد شمسی یک نهاد آن را به شیخ صدیق در امارات فروخت و بعدها، نیکلاس کیج آن را خریداری کرد. این خودرو هم‌اکنون در سوئیس به سر می‌برد.

لامبورگینی میورای دیگر وی یک مدل P400 نارنجی‌رنگ مدل 1968 است که با شماره شاسی 3303، توسط شخص او خریداری شده بود. این خودرو همان‌طور که گفتیم، اکنون در بریتانیا و در اختیار یک کلکسیون دار انگلیسی به نام سایمون کیدستون بوده و به‌طور کامل بازسازی شده است. چند وقت پیش، یک فیلم کوتاه نیز در مورد آن ساخته شده بود.

دو لامبورگینی دیگر نیز که در ایران زمانی حضور داشته‌اند ولی متعلق به وی نبودند یک دستگاه میورا P400SV مدل 1971 سرمه‌ای، متعلق به برادرزاده او است که در اواخر دهه شصت به ایتالیا رفت و این روزها در کلکسیون یک مجموعه‌دار بحرینی حضور دارد. نهایتاً آخرین مدل میورایی که پایش به ایران باز شده بود، یک دستگاه P400S سفید رنگ مدل 1970 است که متعلق به دختر شاه بود. با وقوع انقلاب اسلامی و مصادره آن، خوشبختانه و برخلاف سه مدل دیگر، این خودرو از کشور خارج نشده و هم‌اکنون در موزه خودروهای تاریخی حضور دارد.

دیدگاه کاربران