• توليد خودرو دوگانه سوز

رشد 155 درصدی تولید خودروهای دوگانه‌سوز

آمار تولید خودرو دوگانه سوز در 1402

1 آذر 1402 16:37

رشد 155 درصدی تولید خودروهای دوگانه‌سوز

آذر 1402: محسن جوهری، رئیس انجمن سی‌ان‌جی کشور، از رشد ۱۵۵ درصدی تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز در کشور توسط خودروسازان داخلی خبر داد.

وی اظهار کرد به طور کلی هزینه دوگانه سوز کردن خودرو‌ها به این بستگی دارد که ما از چه نوع کیت و مخزنی برای دوگانه‌ سوز کردن خودرو استفاده کنیم. ما در موضوع کیت و مخزن تنوع گسترده‌ای داریم، اما آنچه در کشور مرسوم است بیشتر مخازن مصرفی فولادی است که استفاده می شود. یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشته ایم این بوده که آمار خودرو‌های دوگانه سوز خودروسازان داخلی کاهشی بوده است. همچنین طبق آمار امسال در مجموع 22 هزار و 311 دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور تولید شده است؛ به طوری که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد 8 هزار و 736 دستگاه بوده است.

وی افزود در ماه های اولیه امسال  رشد 155 درصدی تولید خودرو‌های دوگانه سوز داخلی را در کشور داشته ایم. خودروسازان ما باید آمار تولید خودرو‌های دوگانه سوز را افزایش دهند و امیدواریم این اتفاق بیفتد چرا که به نفع منابع ملی کشور است. دوگانه سوز کردن خودرو با توجه به آلودگی هوا می تواند این معضل را کاهش دهد. اگر مردم خودشان بخواهند خودروهای بنزینی خود را به دوگانه سوز تبدیل کنند هزینه آن  حدودا بین 18 تا 25 میلیون تومان است. بر اساس آخرین ویرایش مصوبه شورای اقتصاد به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اجازه داده شده مخازن منقضی شده و فرسوده تاکسی ها رابه‌ صورت کاملاً رایگان و از محل مصوبه ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تعویض گردد که اجرای این طرح که به دلیل عدم تامین منابع مالی با وقفه ایجاد شده بود خوشبختانه از امروز با اعلام رسمی مجری مصوبه آغاز شد.

تولید 45 هزار دوگانه سوز در نیمه اول 1402

آبان 1402: طبق آمار تولید انواع خودرو در نیمه ابتدایی سال جاری، تولید خودروهای گازسوز سواری تقریبا به پایان خود رسیده است. در حال حاضر به‌جز ساینا به عنوان خودروی سواری شخصی، خودروی دوگانه‌سوز دیگری برای مصرف شخصی تولید نمی‌شود و مابقی دوگانه‌سوزها متعلق به محصولات وانت و همچنین تاکسی است.

بنا بر آمارنامه تجمعی شهریور‌ماه که توسط وزارت صمت منتشر شده، خودروسازان کشور در 6ماهه ابتدایی امسال 45هزارو 405 دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید کرده‌اند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم 15هزار و 788 دستگاه بود. بنابراین در این مدت زمانی تولید این خودروها 29هزار و 617 دستگاه معادل 187درصد رشد کرده است.

در شهریور ماه امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال 1401، تولید خودروهای دوگانه‌سوز و گازسوز رشد سه‌هزار و 735 دستگاهی معادل 119درصد را ثبت کرده است. تولید این خودروها که در شهریور سال گذشته سه‌هزار و 134 دستگاه بود، در ماه پایانی تابستان امسال به 6هزار و 869 دستگاه رسید.

در نیمه ابتدایی سال جاری تنها چهار نوع خودروی گازسوز و دوگانه‌سوز تولید شده است که شامل سورن‌پلاس گازسوز تاکسی، آریسان گازسوز، وانت نیسان انژکتوری دوگانه‌سوز و ساینا 232 گازسوز است. همان‌طور که مشخص است تنها سایناست که برای استفاده شخصی تولید می‌شود و دیگر خودروهای دوگانه‌سوز، خودروهای کار هستند. این در حالی است که در سال‌های گذشته تقریبا برای همه خودروهای پرتقاضای بازار، مدل دوگانه‌سوز نیز تولید می‌شد. شاید بتوان دلیل اصلی محدود شدن تولید دوگانه‌سوزها را کاهش تقاضای این دست خودروها دانست. در واقع به نظر می‌رسد اشتیاقی که در سال‌های گذشته برای خرید این دست از خودروها وجود داشت، دیگر فروکش کرده است.

عواملی مانند فاصله قیمت کم بنزین و گاز، گرانتر بودن این نوع خودروها و اشغال شدن بخش قابل‌توجهی از فضای صندوق عقب خودرو با مخازن گاز ، باعث شده تا تقاضا برای خودروهای گازسوز کاهش یابد. البته به‌جز کاهش تقاضا، تغییر رویکرد تولید خودرو در سطح جهانی نیز یکی از عللی است که تولید خودروهای دوگانه‌سوز را محدود کرده است.

در بازار جهانی خودرو، بیش‌ترین تقاضا و توجه برای خودروهای برقی است و خودروهای گازسوز و دوگانه سوز جایگاهی ندارند. برای استفاده در مشاغل همچنان خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز تولید می‌شوند و تیراژ آن ها به شکل تصاعدی رو به رشد است. دلیل این موضوع این است که هنوز استفاده تجاری از این خودروها صرفه اقتصادی برای مصرف‌کننده دارد. اما طبق آمار وزارت صمت، تنها خودروی شخصی تولیدی دوگانه‌سوزها، یعنی ساینا 232 گازسوز، در شهریور‌ماه امسال به تعداد دوهزار و 106 دستگاه تولید شده است. این در حالی است که در ششمین ماه از سال 1401 تنها 5 دستگاه از این خودرو تولید شده بود. همین پنج دستگاه کل تولید 6ماهه ابتدایی سال گذشته را تشکیل می‌دادند اما در مدت مشابه سال جاری این رقم به 18هزار و 203 دستگاه رسیده است.

سورن پلاس گازسوز تاکسی هم در شهریور سال گذشته 5 دستگاه تولید شده بود، اما در 6ماهه همان سال تعداد دوهزار و 577 دستگاه را ثبت کرد. در نیمسال ابتدایی 1402 این رقم به 7هزار و 501 دستگاه رسید. در شهریور‌ماه نیز ایران‌خودرو هزار و 555 دستگاه از این خودرو تولید کرده است. دیگر محصول ایران‌خودرو، یعنی آریسان گازسوز، نیز در نیمه ابتدایی سال جاری هفت‌هزار و 949 دستگاه تولید شد، این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 681 دستگاه بود. شهریور‌ماه امسال تولید این خودرو با رشد پنج ‌برابری نسبت به شهریور سال گذشته، از 329 دستگاه به هزار و 702 دستگاه رسید.

تولید وانت نیسان انژکتوری دوگانه‌سوزدر 6ماهه امسال نسبت به نیمه ابتدایی سال گذشته افزایش داشته و از 10هزار و 118 دستگاه به 11هزار و 752 دستگاه رسیده است. با این‌حال تولید این خودرو در شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال پیش با کمی کاهش همراه بوده و از دو هزار و 795 دستگاه به هزار و 506 دستگاه رسیده است. همچنین در 6ماهه ابتدایی سال گذشته دوهزار و 407 دستگاه پژو 405 دوگانه‌سوز تولید شده بود که روند تولید آن همان سال پیش متوقف شد.

آمار تولید خودرو گازسوز در بهار 1402

تیر 1402: براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صمت، شرکت‌های ایران‌ خودرو و سایپا، در سه‌ماهه ابتدایی 1402 هر یک، دو نوع محصول گازسوز یا دوگانه‌سوز تولید کرده‌اند. مطابق این آمار، در مدت مذکور دو شرکت بزرگ خودروساز کشور مجموعا 22 هزار و 311 دستگاه خودروی گازسوز تولید کرده‌اند؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال 1401 این تعداد هشت‌هزار و 736 دستگاه بوده است. بنابراین تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه‌سوز در بهار امسال 13 هزار و 575 دستگاه بیشتر بوده که به معنای رشد 155 درصدی است.

آمار تولید خودروهای دوگانه سوز
مدل بهار 1402 بهار 1401 میزان تغییر
ساینا اس گازسوز 9,036 دستگاه عدم تولید -
وانت نیسان گازسوز 6,665 دستگاه 3,780 دستگاه 76% افزایش
سورن پلاس گازسوز 3,036 دستگاه 2,485 دستگاه 22% افزایش
آریسان گازسوز 3,514 دستگاه 71 دستگاه 458% افزایش

*آمار فوق براساس داده‌های رسمی وزارت صمت است.

الزامی شدن تولید خودروهای دوگانه سوز

مهر 1401: براساس تصمیم جدید هیئت دولت، خودروسازان موظف شده‌اند تا 20% تولید سالانه خودشان را به محصولات دوگانه‌سوز اختصاص دهند. اما اعلام این تصمیم دستوری از طرف دولت، با واکنش‌هایی همراه شده است. در شرایط فعلی، نه مصرف‌کنندگان و نه خودروسازان، دل خوشی از CNG ندارند!

مصرف‌کنندگان، می‌گویند تفاوت معناداری میان قیمت بنزین و قیمت گاز وجود ندارد. از طرف دیگر نیز برخی‌ها برای یافتن جایگاه‌های CNG در سطح شهر، با مشکلاتی همراه هستند. ضمن اینکه تکنولوژی دوگانه‌سوز کردن خودروها در کشورمان، آنقدرها پیشرفته و به‌روز نیست و به همین دلیل، توان خروجی پیشرانه‌ها در حالت گاز، با افت کاملا محسوسی همراه می‌شود. البته علاوه بر مصرف‌کنندگان، خودروسازان نیز تمایلی به گازسوز کردن محصولات‌شان ندارند. آنها از یک طرف، برای تامین تجهیزات مربوط به گازسوز کردن خودروها، باید از دیوار بلند تحریم‌ها عبور کنند. و از طرف دیگر، به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، نمی‌توانند خودروهای دوگانه‌سوز را با قیمت واقعی‌شان، بفروشند و همین چرخه معیوب، آنها را به سمت زیان‌دهی سوق می‌دهد. 

آمارهای تولید خودروهای دوگانه‌سوز در سال 1400، به وضوح ثابت می‌کند که خودروسازان کشورمان، علاقه‌ای به تولید این نوع از خودروها ندارند. در سال 1400 بیش از 868 هزار دستگاه خودرو سواری در کشورمان تولید شد که از این تعداد، فقط 12.3 هزار دستگاه دوگانه‌سوز بوده‌اند. به عبارت بهتر، تنها 1.4 درصد از خودروهای سواری تولید شده در سال 1400، دوگانه‌سوز بوده‌اند. حالا این سوال مطرح می‌شود که خودروسازان چگونه باید تولید 1.4 درصدی را به 20 درصد برسانند؟!


راهنمای دوگانه سوز کردن خودرو

آخرین خبرها درباره طرح دوگانه سوز کردن رایگان خودروهای حمل و نقل عمومی به همراه شرایط دوگانه سوز کردن خودرو و هزینه تبدیل خودرو به گازسوز را در مقاله راهنمای دوگانه سوز کردن خودرو مطالعه کنید.

آمار تولید خودرو در ایران

آخرین وضعیت تولید خودروسازان ایران، جدیدترین آمار تولید انواع خودرو سواری، آمار تولید خودرو ون، آمار تولید خودرو وانت و همچنین وضعیت تولید انواع خودرو سنگین را در مجموعه مقاله منتخب زیر مطالعه کنید:

آمار تولید زامیاد
آمار تولید سایپا
آمار تولید ایران خودرو
آمار تولید پارس خودرو
. آمار تولید خودروهای سنگین

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران