رشد 30 درصدی درآمد پارس خودرو
آبان 1403: پارس خودرو در هفت ماهه نخست سال جاری، حدود 13373 میلیارد تومان درآمد کسب نمود که 3468 میلیارد تومان آن مهر ماه محقق شده است. شرکت در 7ماهه سال مالی قبل حدود 13324 میلیارد تومان فروش به ثبت رساند.
مبلغ درآمد این شرکت نسبت به مدت مشابه قبل 30% رشد داشته است. همچنین درآمد این ماه نسبت به دوره مشابه قبل حاکی از رشد 61 درصدی است.
برنامه پارس خودرو برای عرضه رووی eRX5
مهر 1403: عبداله سلطانی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره پارس خودرو، اظهار کرد در تعیین قیمت خودرو رووی تلاش میکنیم تا با حفظ شرایط رقابتپذیری با سایر رقبا در بازار، این خودرو را با رقمی مناسب به بازار عرضه کنیم.
وی توضیح داد تمام کارهای مربوط به واردات خودرو رووی eRX5 انجام شده و اگر مجوز بانک مرکزی نیز صادر شود، اقدام به کارهای ترخیص و حمل خودرو میکنیم. دو هزار دستگاه سفارش پارس خودرو به شرکت چینی تولید و آماده شده است. توافقنامه ما با شریک چینی به صورت SKD و CKD است که تا ۵ هزار دستگاه به صورت وارداتی و پس از آن با انجام مذاکرات دست به مونتاژ خودرو رووی در پارس خودرو میزنیم. در کل انتظار ما این است که پس از واردات دو هزار دستگاه نخست بتوانیم سراغ تولید به صورت SKD و CKD برویم.
وی تاکید کرد رووی eRX۵ اولین خودرو هیبریدی است که مذاکرات تولید به صورت SKD و CKD برای آن انجام شده است؛ به همین دلیل هم در زنجیره تامین، ملاحظات مربوط به انتقال تکنولوژی تولید و خدمات پس از فروش از خودرو رعایت خواهد شد.
مدیرعامل پارس خودرو گفت ما در آینده نزدیک یک گروه از نیروهای شرکت را برای دریافت آموزشهای مربوط به خدمات پس از فروش خودرو رووی eRX۵ به چین عازم میکنیم تا آموزشهای لازم را دریافت کنند. قرارداد ما با شریک چینی به صورتی است که ملزم به ارائه آموزشهای فنی به نیروهای شرکت پارس خودرو هستند. این آموزشها هم تولید را در برمیگیرد هم اطلاعات فنی در حوزه خدمات پس از فروش را شامل میشود.
وی افزود برای قیمت گذاری خودرو رووی eRX۵ یکی از نکات مهمی که تلاش کردیم رعایت کنیم، مربوط به رقابتپذیری خودرو در بازار است به همین دلیل انتظار داریم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، خودرو رووی eRX۵ با قیمتی کمتر از دو میلیارد تومان راهی بازار خودرو شود. همچنین مجوزهای لازم برای واردات نیسان سیلفی از وزارت صمت و سازمانهای مربوطه دریافت شده است و در حال اجرای توافقنامه با شرکت نیسان برای واردات دو تا پنج هزار دستگاه نیسان سیلفی در گام نخست هستیم.
واردات سایک و نیسان توسط پارس خودرو
شرکت پارس خودرو، طی اطلاعیهای که در تاریخ 1403/04/24 به سازمان بورس اعلام کرده است، خبر داده که بزودی واردات دو محصول جدیدش را آغاز میکند. یکی از این محصولات، خودروی eRX5 بوده که محصول شرکت خودروسازی سایک است و در بازار چین، تحت برند رووی (Roewe) عرضه میشود.
دومین محصول وارداتی پارس خودرو نیز «نیسان سیلفی» است که البته هنوز مشخص نیست که آیا نسخه بنزینی آن به کشورمان میآید یا آنکه پای نسخه برقیاش (e-power) به ایران باز میشود. گفتنی است پس از شرکتهای «آمیتیس گستر» و «نامی خودرو»، حالا شرکت پارس خودرو، سومین واردکننده نیسان سیلفی در ایران محسوب میشود.
طبق گفته مدیران پارس خودرو، در فاز اول واردات این خودروها، قرار است حدود 5000 دستگاه از خودروی eRX5 و همچنین حدود 3500 دستگاه از خودروی سیلفی، تا پایان سال 1403 توسط این شرکت، وارد بازار کشورمان شوند.
طرح تبدیل رنو و برلیانس: خرداد 1403
با اعلام شرکت پارس خودرو، فراخوان جدید این شرکت، ویژه حوالهداران رنو و برلیانس، برای خردادماه 1403 اعلام گردید. برای این گروه از مشتریان، در صورتیکه دعوتنامه خودرو صادر شده باشد، طرح تبدیل زیر ارائه شده است:
همچنین برای آندسته از متقاضیان واجد شرایط، که تعهدات صادر نشده و آماده تخصیص دارند، طرح تبدیل زیر ارائه شده است:
واردات محصولات جدید نیسان توسط پارس خودرو
آذر 1402: شرکت پارس خودرو قصد دارد محصولات نیسان را وارد و عرضه کند. تاکنون چهار شرکت برای واردات خودروهای نیسان اقدام کردهاند.
تصویری از خودرو نیسان سیلفی فیسلیفت شده با مدل 2023 در کانتینر پارس خودرو منتشر شده که نشان میدهد پارس خودرو قصد دارد این محصول را وارد کند. این خودرو در محوطه شرکت نیز تردد داشته است.
قبلا شنیده بودیم که نامی خودرو نیز سدان نیسان سیلفی را وارد کرده است. اما سیلفی نامی خودرو، مدل سال 2022 بوده و ظاهر آن با مدل 2023 پارس خودرو متفاوت است. عکسی که منتشر شده، نشان میدهد که نسخه بنزینی سیلفی 2023 وارد خواهد شد که یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT دارد.
طبق اخبار موجود، پارس خودرو قصد دارد هاچبک شرکت نیسان را نیز با نام تیدا و مدل 2023 وارد کند. احتمالا تیدا با موتور 1.6 لیتری و گیربکس CVT عرضه خواهد شد.
دومین فراخوان زوتی: آذر 1402
دومین فراخوان شرکت پارس خودرو، ویژه منتخبین سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی که نسبت به انتخاب خودرو زوتی DL5 اقدام کرده بودند، اعلام گردید:
براساس بخشنامه فروش زوتی، متقاضیان واجد شرایطی که در روز دوشنبه مورخ 1402/09/13 پیامک اطلاعرسانی دریافت کردهاند، هماکنون میتوانند با مراجعه به سامانه فروش اینترنتی سایپا به نشانی saipa.iranecar.com نسبت به واریز و تکمیل ثبت نام زوتی، اقدام نمایند. جزییات بیشتر را از لینک زیر دریافت کنید:
آغاز شماره گذاری زوتی وارداتی
آبان 1402: در دومین هفته آبانماه، بالاخره زوتی DL5 وارداتی شرکت پارس خودرو، شماره گذاری شده و پلاک ملی دریافت کرد. پیشبینی میشود تا پایان سال جاری، حجم زیادی از 1000 خودرو وارداتی پارس خودرو، در اختیار خریداران قرار بگیرد.
فراخوان پیش فروش زوتی: آبان 1402
با اعلام شرکت سایپا، آن دسته از متقاضیان خرید خودرو وارداتی که در اسفندماه 1401 در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند و سپس در مهرماه 1402 نسبت به انتخاب خودروی زوتی DL5 اقدام کردهاند، میتوانند از روز دوشنبه مورخ 1402/08/01 با مراجعه به سامانه فروش اینترنتی سایپا به نشانی saipa.iranecar.com نسبت به تکمیل ثبت نام زوتی و واریز وجه پیش پرداخت، اقدام نمایند:
براساس بخشنامه پیش فروش زوتی، قیمت خودروها غیرقطعی است و قیمت نهایی در زمان تحویل، به اطلاع خریداران میرسد. جزییات بیشتر را از لینک زیر دریافت کنید:
فروش خودروهای زوتی پس از قیمت گذاری
مهر 1402: آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، در نشست خبری خود در تاریخ 4 مهرماه، خبر داده که محموله وارداتی خودروهای زوتی به تعداد تقریبی 1000 دستگاه، هماکنون در شرکت پارس خودرو موجود است و در صورت نهاییشدن قیمتگذاری آنها، برای ثبت نام زوتی از طریق سامانه متمرکز وزارت صمت اقدام خواهیم کرد.
قیمت محصولات پارس خودرو در سال 1402
فروردین 1402: پس از انتشار لیست قیمت جدید انواع محصولات سایپا و ایران خودرو، شرکت پارس خودرو نیز قیمت جدید انواع خودروهای کوییک را منتشر کرده است:
گفتنی است قیمت کارخانه ای پارس خودرو، که از آذرماه 1400 تاکنون هیچگونه افزایشی پیدا نکرده بود، همان قیمت خام (قیمت پایه) خودروهاست و سایر هزینههای جانبی مانند عوارض شماره گذاری، عوارض شهرداری، مالیات ارزش افزوده، مالیات هوای پاک، بیمه شخص ثالث و ... در آنها لحاظ نشده است.
مجوز واگذاری پارس خودرو صادر شد
آذر 1401: رئیس کل سازمان خصوصیسازی، اعلام کرد که مجوز واگذاری شرکت پارس خودرو صادر شده است. وی در این باره توضیحات زیر را ارائه داد:
• از آن جایی که پارس خودرو سهام مستقیم دولت محسوب نمیشود، هیئت مدیره و مجمع شرکت سایپا برای نحوه واگذاری و ارزشگذاری آن تصمیم میگیرد.
• تاکید شده که در موضوع واگذاری شرکتهای ایرانخودرو و سایپا، اولویت واگذاری مدیریت این دو شرکت از سوی دولت است که مقدمه لازم آن، حذف قیمتگذاری دستوری محصولات آنهاست.
• برای واگذاری واقعی مدیریت، در گام اول باید سهام تودلی و چرخهای این دو شرکت واگذار شود تا قفل سهامداری آنها باز شود.
• پیرو اصرار وزارت صمت بر واگذاری پارس خودرو، مقرر شد تعهدات روشنی در قبال واگذاری این دو شرکت نهایی شود. در روز گذشته، تفاهمنامهای بین سازمان خصوصیسازی، سازمان نوسازی و گسترش صنایع و معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت امضا شد.
• طبق این تفاهمنامه، باید تا پایان بهمنماه استراتژی توسعه صنعتی صنعت خودرو با افق 10 ساله به صورت رسمی منتشر شود تا همه نقشآفرینان این صنعت از چشمانداز این صنعت و قابل پیشبینی بودن متغیرهای آن مطمئن شوند. همچنین تمامی محصولات ایرانخودرو و سایپا تا پایان سال از شمول قیمتگذاری دستوری خارج شوند و واگذاری سهام تودلی دو شرکت تا پایان سال به سرانجام برسد.
احتمال همکاری پارس خودرو و نیسان
آبان 1401: با قطعی شدن واردات دو محصول چانگان توسط شرکت سایپا، حالا حدس و گمانها درباره شرکت زیرمجموعه سایپا، یعنی پارس خودرو، بیش از پیش افزایش یافته است. پارس خودرو که علاوه بر رنو، سابقه درازمدتی در همکاری با برند نیسان داشته است، ممکن است در جریان آزادسازی واردات خودرو به ایران، همکاریاش را با این خودروساز ژاپنی ادامه دهد. مشاهده چندین دستگاه از کراساورهای کوچک نیسان کیکس در محوطه پارکینگ پارس خودرو در پاییز 1401، به شایعاتی که درباره همکاری پارس خودرو و نیسان گفته میشود، دامن زده است.
اگر در جریان ماجراهای واردات خودرو به ایران باشید، شاید به یاد داشته باشید که در بهار 1397 شرکت جهان نوین آریا خبر تولید نیسان کیکس در پارس خودرو را رسما اعلام کرد اما اندکی بعد، ایالاتمتحده از توافق برجام کنار رفت و تحریمهای صنعت خودروی کشورمان برای دومینبار شروع شد. به همین دلیل نیز پروژه مونتاژ نیسان کیکس در ایران، به فراموشی سپرده شد.
البته نیسان و رنو، تنها گزینههای وارداتی سایپا نیستند چراکه این شرکت، میخواهد دو کراساور کاملا جدید از چانگان را برای رقابت مستقیم با سایر خودروسازان خصوصی کشورمان، طی یکسال آینده به بازار کشورمان بیاورد. معرفی این دو محصول را در مقالات زیر مطالعه کنید:
واردات خودروهای اقتصادی رنو توسط سایپا
شهریور 1401: آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، درباره آخرین وضعیت سایپا در موضوع واردات خودرو، به ویژه واردات خودروهای رنو، گفته که شرکت رنو پارس با مشارکت 51 درصدی رنو و 49 درصدی سایپا شکل گرفته و زیرمجموعه سایپاست. بنابراین واردات خودروهای رنو برعهده سایپا خواهد بود. مدیرعامل سایپا همچنین خبر داده که مذاکرات با رنو برای واردات خودروهای اقتصادی، هماکنون درحال انجام است و بزودی به پایان میرسد.
هفتمین فراخوان حواله دارن رنو و برلیانس
خرداد 1401: هفتمین طرح فراخوان از حوالهداران رنو و برلیانس از روز پنجشنبه 26 خردادماه در نمایندگیهای سایپا فعال شده است. این طرح صرفا برای مشتریان گروه برلیانس و رنو بوده که تاکنون دعوتنامه تکمیل وجه مابه التفاوت برای آنها «صادر نشده» باشد یا «تعهدات آماده تخصیص» داشته باشند. مشتریان در صورت انتخاب خودروی جایگزین، باید مدلهای ساینا و همچنین نسخههای جدید کوییک R را دریافت کنند.
تولید موقت برلیانس در پارس خودرو
آذر 1400: همانطور که میدانید، مدتهاست که پارس خودرو، هیچ برنامه فروشی برای خانواده برلیانس ندارد. اما اگر نگاهی به آمار تولید سایپا داشته باشید، متوجه میشوید که تولید برلیانس حتی در سال 1400 نیز ادامه دارد؛ این تولید هرچند اندک و محدود است اما این سوال را پیش آورده که علیرغم توقف فروش این خودرو، چرا هنوز برلیانس در پارس خودرو تولید میشود؟
طبق آمارهای سایپا، از ابتدای سال تا پایان آبانماه 1400، بیش از 497 دستگاه برلیانس به تولید رسیده که همگی آنها برای تعهدات معوق پارس خودروست. طبق آخرین تخمینها، پارس خودرو حدود 4000 تعهد معوق برای برلیانس دارد و تا زمانیکه شرایط تولید برلیانس وجود داشته باشد، این شرکت نیز تولید آنرا برای مشتریانش ادامه میدهد. البته هیچ تضمینی برای ادامهدار بودن تولید برلیانس یا توقف ناگهانی تولید برلیانس به دلیل کمبود قطعات، وجود ندارد.
توقف تولید تندر و ساندرو برای همیشه
شهریور 1400: آقای باقری (مدیر فروش و بازاریابی سایپا) ضمن اشاره به مشارکت 10 الی 12 هزار نفر از حوالهداران رنو در طرح تبدیل محصولات رنو به محصولات پارس خودرو، گفته که برخی از حوالهداران رنو، همچنان از شرکت در طرح تبدیل خودداری میکنند و تصور میکنند که در صورت انجام توافق و احیای برجام، این محصولات دوباره در ایران تولید میشوند. اما چنین چیزی امکان ندارد و حتی در صورت تولید، این خودروها دیگر استانداردهای جدید را پاس نمیکنند و مجوز شمارهگذاری نمیگیرند.
آقای باقری ضمن یادآوری سود 1700 درصدی برای حوالهداران ساندرو و استپوی در طرح تبدیل محصولات رنو، گفته که سایپا برنامهای برای تبدیل رنو به سایر محصولات جدید سایپا را ندارد.
فراخوان تبدیل حواله رنو ساندرو
مرداد 1400: مشتریان پارس خودرو حتما به یاد دارند که ششمین فراخوان سایپا برای حوالهداران رنو ساندرو و رنو ساندرو استپوی، در تاریخ 13 خردادماه 1400 فعال شده بود. ولی حالا خبر رسیده که از تاریخ 13 مردادماه 1400 نیز این طرح تبدیل، مجددا در نمایندگیهای سایپا فعال شده است. همچون دوره قبل، ظرفیت پذیرش مشتریان محدود بوده و به محض تکمیل ظرفیت، این طرح تبدیل نیز غیرفعال میشود.
»» ششمین فراخوان تبدیل رنو - ویژه مرداد (PDF) ««
در این طرح تبدیل، که مختص آندسته از حوالهدارانی است که تاکنون دعوتنامه تکمیل وجه برایشان «صادر نشده»، سایپا به خریداران رنو ساندرو و رنو ساندرو استپوی پیشنهاد داده که یا کوییک R را با شرایطی ویژه، تحویل بگیرند یا آنکه اعلام انصراف کنند.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : parskhodro.ir