بررسی چانگان CS35 پلاس سایپا
فروش چانگان CS35 در تیپ 2 و تیپ 3
اسفند 1401: چانگان CS35 پلاس، قرار است در تیپ 2 و تیپ 3 تحویل خریدارانی شود که در اسفندماه 1401 در سامانه ثبت نام خودرو وارداتی، نامنویسی کردهاند و در لیست انتظار قرار دارند.
مشخصات فنی هر دو تیپ یکسان است و با پیشرانه 1.4 لیتری توربو با سیستم سوخترسانی GDI عرضه میشوند، که 155 اسببخار قدرت و 255 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه را گیربکس اتوماتیک DCT همراهی میکند. چنین ترکیبی، مصرف سوخت 7.6 لیتر را برای این کراساور چینی رقم زده است.
تفاوتهای عمده این دو تیپ در سطح امکانات آنهاست. به طور مثال تیپ دو برخلاف تیپ سه سیستم تهویه اتوماتیک ندارد و از کیسه هوای جانبی، سقف شیشهای بازشونده و دوربین جانبی سمت راست بیبهره است. رینگهای تیپ 2 نیز یک سایز کوچکتر و 17 اینچ است.
از امکانات مهم مشترک در هر دو تیپ میتوان به:
- سیستمهای کمکی ABS , ESP , EBD , BA , HHC , HDC , DBF
- تنظیم صندلی راننده در 6 حالت دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالت دستی
- صندلی ردیف عقب تاشو
- سیستم مولتی مدیا با نمایشگر 10 اینچ
- دوربین عقب
- کروز کنترل
- سنسور دنده عقب
- آینه جانبی برقی و ...
اشاره کرد. همانطور که میبینید سطح امکانات این خودروها نسبت به رقبایشان در بازار ایران چندان رضایتبخ نیست.
قیمت گمرکی تیپ دو 850 و تیپ سه 900 میلیون تومان است. بنابراین اگر هزینه مالیات، شمارهگذاری، بیمه و ... را هم به این مبلغ اضافه کنیم، قیمت نهایی چانگان CS35 پلاس، در فولترین تیپ، عددی در حدود 1 میلیاردو 100 میلیون تومان خواهد بود. البته هنوز چیزی قطعی نشده و همچنان باید منتظر بمانیم.
قطعی شدن مونتاژ CS35 در سایپا
در اواسط دهه 1390 خورشیدی، وقتی چانگان CS35 به ایران آمد، به یکی از پرفروشترین کراساورهای کوچک بازار کشورمان تبدیل شده بود. البته روزهای خوش چانگان، دوام زیادی نداشت چراکه ساندرو (تست خودرو رنو ساندرو) و برادر قدبلندش با نام استپوی به پارس خودرو آمدند و کراساور CS35 را به حاشیه کشاندند. البته بخت، نه با رنوی فرانسه یار بود و نه با چانگان چین، چراکه در اوایل سال 1397 و با خروج ناگهانی ترامپ از توافق برجام، تحریمهای صنعت خودرو مجددا شروع شد و هر دوی این برندها از بازار ایران رفتند.
بعد از رفتن چانگان از ایران، دیگر هیچ خبری از این برند نداشتیم تا آنکه در زمستان 1399، شرکت خودروسازی فردا موتور، دست به کار شد و چانگان آلسوین (بررسی خودرو اف ام سی 511) را به ایران آورد و در سال 1400 نیز فروش آنرا آغاز کرد. البته شرکت فردا موتور، با تغییر نام و لوگوی چانگان، همانند سایر خودروسازی خصوصی کشورمان، توانست راهحل جدیدی برای ادامه همکاری با چینیها پیدا کند. اما حالا که فردا موتور، موفق به انجام این کار شده، چرا سایپا، که اولین و مهمترین شریک تجاری چانگان در ایران است، این کار را تکرار نکند؟
سایپا هرچند که واکنش دیرهنگامی به این ماجراها داشت اما آقای تیموری، مدیرعامل این شرکت، در اوایل تابستان 1401 رسما تایید کرد که تولید دو محصول چانگان در مدلهای 2022 بزودی در سایپا آغاز میشود. یکی از این خودروها، کراساور مدرن یونیتی (بررسی خودرو چانگان UNI-T) است و دیگری هم نسل جدید CS35 است که با نامی جدید و البته با ظاهری متحول شده و جذاب، پا به کشورمان گذاشته است.
اولین فیس لیفت از دومین نسل
آن CS35هایی که در سایپا کاشان مونتاژ میشدند، از نسل اول این خودرو بود و محصول سال 2012 محسوب میشد. البته قرار بود که نسل دوم این خودرو، یعنی چانگان CS35 مدل 2018 نیز به ایران بیاید ولی آنقدر آمدنش به تعویق افتاد که چانگان در سال 2021، فیسلیفت نسل دوم را هم معرفی نمود. البته این تعویق، نهایتا به نفع سایپا تمام شد چراکه به جای مدل 2018 حالا به سراغ مدلهای 2021 و 2022 این خودرو رفته است.
اما قبل از آنکه به معرفی این محصول جدید سایپا بپردازیم، باید نکتهای را درباره نامگذاری این خودرو، یادآوری کنیم. وقتی نسل دوم چانگان CS35 در سال 2018 به بازار چین آمد، چانگان برای آنکه نشان دهد همه چیز این خودرو را تغییر داده است، نامش را CS35 Plus یا CS35 پلاس گذاشت و دیگر از نام CS35 استفاده نکرد.

ولی نکته اینجاست که چانگان CS35 پلاس در بازار چین، هماکنون در دو نسخه مختلف قابل خریداری است؛ طوری که هم چهره متفاوتی دارند و هم قوای محرکه آنها، یکسان نیست. اما خبر خوب اینکه سایپا، نسخه مدرنتر و قویتر این خودرو را برای بازار ایران درنظر گرفته است.
طراحی چانگان CS35 پلاس
برای مشتریان چینی، فیسلیفت 2021 چانگان CS35 پلاس، از اوایل بهار 1400 قابل خریداری بود میتوان آنرا در خیابانهای چین مشاهده کرد.

چانگان CS35 پلاس 2021، نسبت به مدل 2018 خود، چه در نمای بیرونی و چه در نمای داخلی، تفاوتهای ظاهری زیادی را تجربه کرده. این تفاوتها به حدی زیاد است که چانگان حتی میتوانست آنرا در قالب نسل سومش به بازار چین بیاورد ولی این کار نکرد. البته باید این را هم اعتراف کنیم که مدل 2021 از چانگان CS35 پلاس، یک کپی برابر اصل از چانگان CS55 پلاس 2021 است. پس بهتر است که CS35 پلاس را، نسخه کنسروشدهای از CS55 پلاس بدانیم!
وجود جلوپنجرهای بزرگ، در کنار چراغهایی که چانگان، طراحی آنرا به «دم نهنگ» یا Whale-tail نامیده، تنها برای اسپرتنشان دادن چهره خودرو نیست. بلکه به این معناست که چانگان، حالا مشتریان جوانتر را هم هدف قرار داده است. تناسب جالب طراحی چراغهای جلو با ورودی هوای سه تکه سپر، چراغ سرتاسری عقب، خروجیهای اگزوز در طرفین سپر عقب و نهایتا اضافهشدن تریم قرمز رنگ به بدنه، از مهمترین ویژگیهای CS35 پلاس 2021 است.
637471065830657330.png)
خاطرتان هست که گفتیم CS35 پلاس را براساس CS55 پلاس طراحی کردهاند؟ اگر درون کابین این خودرو بنشینید، شما هم به این موضوع اذعان خواهید کرد چراکه طراحی آن کاملا از CS55 الهام گرفته شده. چانگان از فرمان اسپرت و دیکات استفاده کرده، صفحه کیلومتر آنالوگ را هم کاملا حذف کرده و جایش، نمایشگر 9 اینچی رنگی گذاشته است. در قسمت میانی داشبورد نیز مانیتور جدید 10.25 اینچی به چشم میخورد. کنسول وسط هم دقیقا همان کنسولی است که قبلا در CS55 پلاس دیده بودیم.
637471067155382291.jpg)
چانگان همچنین تغییرات مختصری در امکانات CS35 پلاس 2021 داده است؛ مثلا پاور ویندوز حالا بصورت استاندارد در اختیار مشتریان قرار گرفته. ضمن اینکه خودرو به سنسور باران مجهز شده و با تشخیص باران، علاوه بر فعال شدن برفپاککنها، تمامی شیشهها را بصورت خودکار، میبندد. درب صندوق خودرو نیز به جک برقی مجهز شده و با ریموت خودرو، امکان بازوبستن دارد. همچنین در تیپهای گرانتر این خودرو، امکان سفارش سیستم تشخیص صدا (برای اولینبار)، فراهم شده است. اما اینکه خودروی مونتاژی سایپا، دارای چه امکاناتی است، سوالی است که جواب آن در آیندهای نزدیک مشخص خواهد شد.
مشخصات فنی چانگان CS35 پلاس
چانگان برای CS35 پلاس 2021، تغییری در قسمت فنی خودرو اعمال نکرده، پس خریدارانش یا میتوانند موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی را سفارش دهند که با گیربکس 5 دنده دستی یا 6 دنده دستی یا CVT (با 8 دنده مصنوعی) همراه شده و حدود 126 اسب بخار و 161 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یا اینکه میتوانند موتور توربوشارژ 1.4 لیتری را سفارش دهند که فقط با گیربکس 7 دنده اتومات دوکلاچه همراه است و حدود 155 اسب بخار و 260 نیوتن متر را در اختیارتان قرار میدهد. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، شرکت سایپا خوشبختانه، نسخه توربوشارژ CS35 پلاس را به ایران آورده است.
رقیبان چانگان CS35 جدید در ایران
چانگان CS35 پلاس سایپا، رقیبان تازه نفسی در بازار ایران دارد. اولین رقیب مستقیمش، هایما اس5 گیربکس جدید از شرکت ایران خودروست. دومین رقیبش را باید نسل جدید ایکس 22 از شرکت مدیران خودرو بدانیم؛ X22 جدید نیز همانند CS35 پلاس، تغییراتی انقلابی را در ظاهر و باطنش تجربه کرده است.
اما علاوه بر این دو خودرو، کراساورهای ملی ایران خودرو و سایپا نیز میتوانند رقیب خوبی برای این چانگان باشند. شرکت ایران خودرو با معرفی نسخه نهایی K125 با نام ریرا و شرکت سایپا نیز با معرفی اولین کراساور خود با نام آریا، میخواهند سهم زیادی در بازار کراساورهای کوچک ایران، داشته باشند.
قیمت چانگان CS35 پلاس
در بازار چین، قیمت چانگان CS35 پلاس در مدل 2022، برای نسخه پایه که موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی دارد، حدود 70 تا 92 هزار یوآن است. اما اگر نسخه توربوشارژ آنرا سفارش دهید، قیمتش بین 94 تا 101 هزار یوآن میشود که معادل تقریبی 14 تا 15 هزار دلار است.
شرایط فروش چانگان
برای اطلاع از آخرین اخبار چانگان در ایران و همچنین جهت مشاهده شرایط فروش فوری چانگان و پیش فروش چانگان، مقاله شرایط فروش چانگان را مطالعه کنید. در لینک خرید چانگان نیز میتوانید جدیدترین آگهیهای خودرو چانگان را در سراسر کشورمان، مشاهده کنید.
شرایط فروش سایپا
جدیدترین و به روزترین خبرها از شرکت سایپا، مانند شرایط فروش محصولات سایپا، قیمت جدید خودروهای سایپا، اخبار پیش فروش سایپا، اخبار فروش فوق العاده سایپا، اخبار فروش محصولات سایپا در بورس و ... را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:
- ثبت نام محصولات سایپا (طرح عادی)
- ثبت نام خودرو فرسوده سایپا (طرح نوسازی خودرو)
- ثبت نام سایپا برای مادران فرزند دوم (طرح جوانی جمعیت)
- ثبت نام کامیون سایپا دیزل (طرح خودروهای سنگین)
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما